Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
945576
September 3, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd][Vilda djur har inget i närheten av människobyar att göra..
Som någon tidagare skrivit, storstadsbor förstår inte problematiken med storvilt inpå knutarna, så den gruppen av människor kan vi glesbygdare gott ignorera..
För min del får det väl finnas hur mycket varg som helst, bara dom inte håller till häromkring..
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring vargkramarnas bostadsområden så får dom ju som dom vill.

Snack. Kan inte folket i glesbyggden klara sitt normala liv utan att bryta mot lagen, så skall de inte bo där. Dax att flytta till stan om inte läget duger.
Du sade att det inte har funnits vargar i dina trakter de senaste 100 åren. Det kanske stämmer, men det beror ju bara på att de även då var utrotade av inskränkta jägare.

Hmm, och storstäderna har naturligtvis alltid varit storstäder och fria från vilt??
Sitt du hemma i storstan och agera trädkramare, vargälskare och fan och hans moster. Du har ingen som helst inblick i frågan..
När folk här uppöver har problem med riven boskap och oro över att vistas i skog och mark obeväpnad så är något fel.
Här har varit vargfritt och minimalt med björn förr om åren och skall så förbli..
Jag är inte beredd att acceptera att mitt liv skall förändras för att några stadsbor ska få sina intressen tillgodosedda..
Hur intresserad skulle du vara av att släppa ut ditt/dina barn ut i skogsbrynet för att bygga kojjor etc. när du vet att björn och varg observerats i trakterna?
Tala inte om för mej hur jag vill ha min tillvaro, det vet jag själv..

Jag har nog lika mycket insikt i de frågorna som många andra här på forumet, och jag har träffat på björn vilt. Den anföll inte, och jag hade inget behov av att skjuta den. Jag har också träffat på älg, vildsvin, rådjur och kronhjort i det fria. Järv och lo har jag sett på från farmors fönster.
Märkligt att du, en vuxen karl skall vara mer rädd för vilt än vad min 85-åriga farmor var. Hon levde ett helt liv med vilt runt knuten, fostrade ensam två söner där, och hade aldrig något behov av att skjuta ett enda djur. Hon brukade mest fnysa när hon hörde folket längre ner i dalen gnälla över rovdjuren. Varje år brukade hon ringa ner till farsan när hon såg de första tecknen på björn. "Den brune har gått förbi" var hennes enda kommentar. Likaså brukade hon kalla lo för katter, och rävar för rödhund. Inget hon var rädd för i alla fall. Och inget hon tvunget skulle skjuta.
Så lägg ner snacket om glesortens insikt kontra storstadens okunskap. Det är bara fånigt.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
945582
September 3, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Bor i Bjurholm i Norrlands inland. Ljust här har vi inte varg men känner många som har stora problem med den.

Jag har 2 lösningar på problemet med vargen.
1. Skjut ihjäl alla som river boskap eller utrota den helt.
2. Inhängna ett område som är ganska stort och sammla vargen där.

Blir så jävla trött på byrokratin i Sthlm som har fixat så att det är högre straff på att skjuta en varg än att våldta någon. Tycker det finns viktigare saker att prioritera i samhället en vargar. Tycker dessutom att vargbeslut bör tas gemensamt av ladstingen/kommuner som drabbas av vargen och inte några vargbefriade sossepolitiker på Rosenbad.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
945591
September 3, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Problemet med varg är inte att dom hotar människor på något vis, det måste ni väl ändå förstå...

Snarare ställer den till med stora problem för alla som har någon form av djur ute. Kor dödas, får etc... alla dödas inte ens, många bönder ha gått upp på morgonen och haft åkern full av halvöda djur. Där snackar vi djurplågeri. Men dom får inte göra något åt det...

Sen var det någon som gillade katter. Vet du hur många tamkatter som blir dödade av varg?

Jag bor i en "tätort" (Östersund) och skiter i vargen igentligen, men när man bor här uppe förstår man vilka problem vargen medför på allvar.

Bönder har det jävligt nog som det är.

Men det är väldigt enkelt att sitta där nere och inte drabbas av problemet på något vis och sedan sitta och säga hur synd det är om vargen...

Samma sak med byn som blir lika invarderat av mygg varje år. Dom kan inte ens vara ute på sommrarna, men man vägrar låta dom bespruta... det bestämmer någon nisse i stockholm som inte ens vart där själv.

Sen jakt överhuvudtaget... det är ett nöje, det stämmer. Jag gillar det inte och skulle aldrig få för mig att jaga något. MEN, det håller folk kvar på glesbygden. Tror ni dom har mycket att göra därute eller? Att ta bort jakten i glesbygden vore som att ta bort krogen i stockholm. Eller internet kan man väl säga, mer passande exempel här ;).

Samma sak med snöskotern...

Åkrar fulla med halvdöda djur...

Intressant, var har det hänt?

Jag har bönder i släkten, som dessutom bor i norrland, där dom har rovdjur inpå knuten.
Det som gör det hela intressant med dom är att det enda dhur dom hatar är Samerna renar, inte rovdjuren, som enligt dig lämnar åkrarna fulla med halvdöda djur.

Jag älskar mina hundar, men jag skulle aldrig drömma om att ta bössa och gå ut och skjuta en varg, lo eller vad det nu är som av skulle ta mina hundar (har jägarexamen).

Jag har haft mina hundar lösa i skogar där jag vetat att det finns rovdjur, men jag har haft i bakhuvudet att om det händer något, så är det mitt fel, ingen annans.

Samma sak gäller dessa idiotiska jägarna som sitter jätteledsna vid sina halvt uppätna hundar.
Det är deras fel som hundägare, inte rovdjurens som följer sin natur.

obelix
Member
Medlem
945594
September 3, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
http://www.mirror.co.uk/news/t....._page.html
För min del får det väl finnas hur mycket varg som helst, bara dom inte håller till häromkring..
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring "vargkramarnas" bostadsområden så får dom ju som dom vill.

Säg mig, vad är det som gör dig så rädd för vargen?

Har du läst Rödluvan och vargen eller?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
945597
September 3, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]
http://länk till något jag inte känner till, och som inte har i denna tråden att göra .
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring "vargkramarnas" bostadsområden så får dom ju som dom vill.

Säg mig, vad är det som gör dig så rädd för vargen?

Har du läst Rödluvan och vargen eller?

Tyck vad ni vill, ikväll ska jag fira med en pilsner i vilket fall..
Antar att det är någon jag känner som sköt vargen, när jag får reda på vem så skall det bjudas på pilsner..
Och för övrigt gällande alla saker, varför skall det finnas varg där den inte är välkommen??
Tycker det verkar lite dumskallarnas julafton över det hela..
Sånt som inte är välkommet skyfflar man bort..
Är vargen inte välkommen här kommer den antagligen att skjutas, när ska myndigheter och annat löst folk inse det??
Och för varje varg som försvinner här i mitt närområde så jublar jag högre.
Däremot om det börjar dyka upp varg i Lund och Borås så skall jag ansluta mej till "vargkramarna"..
Kan tillägga att för mej själv som person känner jag ingen oro för vargen, men för barnen, tamboskapen och folk som vistas i skog och mark..Jag kanske kan tänka mej in i den situationen lite bättre än er betongbarn..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
945601
September 3, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kan tillägga att för mej själv som person känner jag ingen oro för vargen, men för barnen, tamboskapen och folk som vistas i skog och mark..Jag kanske kan tänka mej in i den situationen lite bättre än er betongbarn..

Om du nu månar för barnen så bör du kanske sluta med att gå ut...

Iof så bor jag i borås för tillfället, men jag har bott, och kommer att flytta till norrlands inland igen, där det finns rovdjur inpå knuten.

denstore
Member
Medlem
945602
September 3, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Tyck vad ni vill, ikväll ska jag fira med en pilsner i vilket fall..
Antar att det är någon jag känner som sköt vargen, när jag får reda på vem så skall det bjudas på pilsner..
Och för övrigt gällande alla saker, varför skall det finnas varg där den inte är välkommen??
Är vargen inte välkommen här kommer den antagligen att skjutas, när ska myndigheter och annat löst folk inse det??
Däremot om det börjar dyka upp varg i Lund och Borås så skall jag ansluta mej till "vargkramarna"..
Kan tillägga att för mej själv som person känner jag ingen oro för vargen, men för barnen, tamboskapen och folk som vistas i skog och mark..Jag kanske kan tänka mej in i den situationen lite bättre än er betongbarn..

Hur jäkla inskränkt är du ibland? Tror du att man aldrig har varit utanför stan bara för att man för tillfället bor i Lund eller Borås? Om du nu vore en sådan erfaren viltmänniska, då kan du ju svara på den här frågan:
Hur många barn har blivit uppätna av vargar och björnar de sista 500 åren?

Om det är något som är dumskallarnas julafton, så är det väl folket uppe i dina trakter. Du säger att det inte går att hindra att man skjuter rovdjuren. Jag vet ett enkelt sätt. Förbjud all jakt och jaktvapen överhuvudtaget, och sätt höga fängelsestraff då lagen bryts. Du skall se att det inte blir mycket mer vargjakt kvar....

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
945604
September 3, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vilda djur har inget i närheten av människobyar att göra..

Människobyar har inget i närheten av vildnatur att göra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945605
September 3, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Kan tillägga att för mej själv som person känner jag ingen oro för vargen, men för barnen, tamboskapen och folk som vistas i skog och mark..Jag kanske kan tänka mej in i den situationen lite bättre än er betongbarn..

Iof så bor jag i borås för tillfället, men jag har bott, och kommer att flytta till norrlands inland igen, där det finns rovdjur inpå knuten.

??
Om det där var en lustifikation får jag nog be dej att peka ut det roliga..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
945606
September 3, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Kan tillägga att för mej själv som person känner jag ingen oro för vargen, men för barnen, tamboskapen och folk som vistas i skog och mark..Jag kanske kan tänka mej in i den situationen lite bättre än er betongbarn..

??
Om det där var en lustifikation får jag nog be dej att peka ut det roliga..

Lustifikation???

Kolla upp hur många vargar som har skadat barn, och jämför med hur många vuxna som har skadat barn så kanske du kopplar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945607
September 3, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Tyck vad ni vill, ikväll ska jag fira med en pilsner i vilket fall..

Hur jäkla inskränkt är du ibland? Tror du att man aldrig har varit utanför stan bara för att man för tillfället bor i Lund eller Borås? Om du nu vore en sådan erfaren viltmänniska, då kan du ju svara på den här frågan:
Hur många barn har blivit uppätna av vargar och björnar de sista 500 åren?

Om det är något som är dumskallarnas julafton, så är det väl folket uppe i dina trakter. Du säger att det inte går att hindra att man skjuter rovdjuren. Jag vet ett enkelt sätt. Förbjud all jakt och jaktvapen överhuvudtaget, och sätt höga fängelsestraff då lagen bryts. Du skall se att det inte blir mycket mer vargjakt kvar....

Ingen människa har mej veterligen blivit uppäten av varg/björn i Sverige..
Däremot blir 5-10 stycken människor illa tilltygade av björn varje år.
Tamboskap rivs/dödas med jämna mellanrum av varg/björn/lo och även järv.
Det som jag fetstilat känns det bara dumt att ens bemöta, det är bara ett korkat inlägg, om än av en moderator.

denstore
Member
Medlem
945608
September 3, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Kolla upp hur många vargar som har skadat barn, och jämför med hur många vuxna som har skadat barn så kanske du kopplar.

Eller bilar. Eller mopeder. Eller gift. Eller elektrisitet. Eller vattendra och sjöar. Eller trädklättring. Elller åsknedslag. Eller UFO:n. Ja, i stort sett allting är farligare för barn än rovdjur. Även andra barn, så då kanske man skulle ta och skjuta av grannens ungar i rent presumtivt syfte....

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
945609
September 3, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vargar ska man bara skjuta om de går in på ens eget område. Är de bara ute o härjar i skogen så ska man inte bry sig, tycker jag iaf.

obelix
Member
Medlem
945610
September 3, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Vargar ska man bara skjuta om de går in på ens eget område. Är de bara ute o härjar i skogen så ska man inte bry sig, tycker jag iaf.

Hur menar du med ens egna område?

obelix
Member
Medlem
945613
September 3, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Det som jag fetstilat känns det bara dumt att ens bemöta, det är bara ett korkat inlägg, om än av en moderator.

Om du nu vet att vargen är ofarlig, varför är du rädd för den?

Järven ja, den stackaren är så gott som utrotad tack vare idiotiska samer.

Om du nu inte vill, eller anser det dumt att bemöta den stores inlägg, varför tog du ens med det i citatet?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945615
September 3, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]

Om du nu inte vill, eller anser det dumt att bemöta den stores inlägg, varför tog du ens med det i citatet?

Helheten..

denstore
Member
Medlem
945616
September 3, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Dina siffror stämmer dåligt. Mellan 1750 och idag finns 75 fall där människa har blivit skadad eller dödad av björn i Norge och Sverige. 27 av dem var dödsfall. Siffrorna är lite osäkra, då man överdrev rätt fett på 1700-talet....
Merparten av fallen har varit jaktolyckor, och oftast med skadeskjuten björn inblandad. Vems fell är det? Björnens eller den som skadeskjutit den.
Mellan 1976 och 1995 konfronterades människa med björn 21 gånger. 7 tillfällen ledde till att människan skadades. 6 gånger av dessa var den skadade jägare...
Räcker det?

Edit: När det gäller det fetstilade, så ser jag det inte alls som omöjligt. Jag är starkt emot det, då jag själv har varit jägare, och ibland funderar på att ta upp jakten igen. Men med tanke på att det finns så många människor i detta landet som inte förstår att följa jaktlagarna, så är förbudet kanske inte så långt borta som man kan tro...

obelix
Member
Medlem
945617
September 3, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd]

Helheten..

Och det betyder vad?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945622
September 3, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]

Dina siffror stämmer dåligt. Mellan 1750 och idag finns 75 fall där människa har blivit skadad eller dödad av björn i Norge och Sverige. 27 av dem var dödsfall. Siffrorna är lite osäkra, då man överdrev rätt fett på 1700-talet....
Merparten av fallen har varit jaktolyckor, och oftast med skadeskjuten björn inblandad. Vems fell är det? Björnens eller den som skadeskjutit den.
Mellan 1976 och 1995 konfronterades människa med björn 21 gånger. 7 tillfällen ledde till att människan skadades. 6 gånger av dessa var den skadade jägare...
Räcker det?

Edit: När det gäller det fetstilade, så ser jag det inte alls som omöjligt. Jag är starkt emot det, då jag själv har varit jägare, och ibland funderar på att ta upp jakten igen. Men med tanke på att det finns så många människor i detta landet som inte förstår att följa jaktlagarna, så är förbudet kanske inte så långt borta som man kan tro...

Är det svaret på din egen fråga "Hur många barn har blivit uppätna av vargar och björnar de sista 500 åren? "
Angående att folk blivit attackerade så är mina siffror enbart en uppskattning.
Det hela är egentligen ointressant eftersom jag inte vill ha varg på knutarna + att jägaren som sköt denna varg handlat i nödvärn för att skydda sin hund.
Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??

obelix
Member
Medlem
945626
September 3, 2005 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??

Att han håller hårt på jaktlagen kanske?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 196
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL