Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
945627
September 3, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Är det svaret på din egen fråga "Hur många barn har blivit uppätna av vargar och björnar de sista 500 åren? "
Angående att folk blivit attackerade så är mina siffror enbart en uppskattning.
Det hela är egentligen ointressant eftersom jag inte vill ha varg på knutarna + att jägaren som sköt denna varg handlat i nödvärn för att skydda sin hund.
Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??

Allvarligt talat, så var det inte alls uttryckt som någon uppskattning. Det var ett påstående, och inget annat. Du påstod att 5-10 människor blir illa tilltygade av björn varje år, vilket är taget totalt ur luften.

Jag påstår inte att jag skulle vara bättre jägare än de i Norrland. Skillnaden är kanske att jag inte finner det självklart att ställa mig över lagen så fort jag träffar på farliga djur i naturen. Och ja, det finns farliga djur här i skåne också. Och jag har jagat uppåt landet för den delen också.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
945628
September 3, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hörde just att han som skjöt kan komma att få 6 månaders fängelse, då blev jag glad, kommer fira med en bärs......

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
945634
September 3, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Hörde just att han som skjöt kan komma att få 6 månaders fängelse, då blev jag glad, kommer fira med en bärs......

Jag nöjer mig med att dom tar hans vapen, då finns det en beväpnad idiot mindre i skogarna. :pidu:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
945637
September 3, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Hörde just att han som skjöt kan komma att få 6 månaders fängelse, då blev jag glad, kommer fira med en bärs......

Vart har du hört sett det??
Jag har inte lyckats hittat mer info angående detta..
Jag tycker det verkar som det tystats ned, kanske nån kommungubbe som är inblandad??

Till denstore:
Döm inte övriga Norrland efter mina åsikter..
Uppskattningen av skador på folk uppkommna av björnöverfall baserar jag på artiklar jag läser i dagspressen, jag har aldrig hävdat att det var exakta siffror..
Enligt jägareförbundets hemsida är det ganska få skadade:

"I Sverige har sju människor skadats av björn under de senaste 23 åren och sex av dessa var jägare. Ingen människa har dödats av björn i Sverige sedan 1902 då en jägare dödades av en skadskjuten björn i Jämtland."
Jag ställer mej iofs lite tvivlande till dessa siffror eftersom de spänner över en lång tid och inte detaljerat redogör för ett och ett årtal.
Men säkerligen skedde lite och inga angrepp för 10 år sedan och före det, just tack vare eller p.g.a avskjutning och därav ett glest bestånd...
Men helt klart rör det sej inte om 5-10/år..

obelix wrote: [quote=Quarzi]Hörde just att han som skjöt kan komma att få 6 månaders fängelse, då blev jag glad, kommer fira med en bärs......

Jag nöjer mig med att dom tar hans vapen, då finns det en beväpnad idiot mindre i skogarna. :pidu:

För att ha jobbat som mentalskötare tror jag kompetensen att ställa diagnosen "idiot" på en kille som skjutit en varg för att freda sin hund inte är tillräcklig...
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
945638
September 3, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kollar på nyheterna lite oftare så kanske du ser det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945639
September 3, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Om du kollar på nyheterna lite oftare så kanske du ser det.

Teven??
Lär vara med på Mittnytt ikväll då..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
945641
September 3, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Illg@dd, för att citera Cykel-Ingemar:

-"Gå hem"

obelix
Member
Medlem
945642
September 3, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=Quarzi]Hörde just att han som skjöt kan komma att få 6 månaders fängelse, då blev jag glad, kommer fira med en bärs......

För att ha jobbat som mentalskötare tror jag kompetensen att ställa diagnosen "idiot" på en kille som skjutit en varg för att freda sin hund inte är tillräcklig...
wink

Det räcker med att vara normalbegåvad för att kunna inse att det är bra att avväpna vissa idioter som springer i våra skogar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945643
September 3, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Illg@dd, för att citera Cykel-Ingemar:

-"Gå hem"

Och för att citera min son:
"Hoppa och skit, men passa knävecken"

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
945646
September 3, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju så att Många är för och många emot vargen och det måste finnas en lösning på detta problem.
Många av de som vill ha kvar vargen är oftast inte besvärade av vargen
medan vi som tex jagar,har djur,mm tycker mer eller mindre om vargen.
Beroende på vad vi haft för erfarenheter av detta djur i den svenska faunan.

För att allt skulle kunna bli bättre så vore en begränsad jakt på varg bättre
tror jag, men ni får ju ha era egna åsikter 😛

Jakten borde börja tex nästa år och hålla ca samma varg antal framöver.
Och så borde vargar som går in i bebyggelse avlivas.
För att vargar som går in i bebyggelse är skadade i skallen på något vis
det ligger inte i deras natur precis att springa runt husknuten och käka tama djur, för vargen är ett skyggt djur.

Ja jag vet att jag är kass på att stava å sånt så säg inget 😛 😛

obelix
Member
Medlem
945648
September 3, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

http://jj.norran.com/senaste_n.....php?id=163

Det är intressant och se att dom (jägarna) gärna ska ha alla rättigheterna när det gäller att döda djur, men när dom drabbas så är det ok att gråta och bli illa berörda...

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
945651
September 3, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: http://jj.norran.com/senaste_n.....php?id=163

Det är intressant och se att dom (jägarna) gärna ska ha alla rättigheterna när det gäller att döda djur, men när dom drabbas så är det ok att gråta och bli illa berörda...

Ja men det är väl likadant över allt alla vill väl ffs ha mer rättigheter 😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
945652
September 3, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är i stort sett bara jägare som tycker illa om vargen och de som har boskap nära skogarna.

Jägarna vill ju ut och ta livet av djuren och vill inte dela deras nöjje med vargen.

Skogen är ju vargens teritorium så plaserar man boskap där utan ordentligt stängsel så får man fan skylle sig själv, det är ju en festmåltid på 4 ben som vandrar omkring för en varg.

Att folk blir skadade av vargar och björnar är väll en risk man får ta om man vandrar omkring i skogen, folk skjuter ju dem så fort de kommer i närheten av deras gårdar så varför får de inte göra samma sak ?
Självklart blir man anfallen av en skadeskjuten björn, han lär ju inte vara så värst glad när en person plaserat en kula i kroppen på honom och han har all rätt att hämnas om han kan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945658
September 3, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg på TV3's textteve att jägaren skulle vara en gästjagande Finne..
Så var det med oss Norrländska galningar..

Tack Finland..

*Edit*
Nytt i lokalblaskan:
http://www.stonline.se/nyheter.....;id=495493

"Enligt Roger Wiklander är jägaren mer av automatik delgiven misstanke om grovt jaktbrott. Vapnet är också beslagtaget. Jägaren har åberopat nödrätt. Spetsen fick inga fysiska skador, men blev tilltufsad.
För finländaren blev jaktsemestern lite av ett antiklimax, berättar Roger Wiklander:
- Han hade valt att jaga i Sverige för på hans egna jaktmarker i östra Finland finns mycket varg och han var rädd för angrepp. Han har väldigt fina hundar.
Snacka om missflyt..
laugh

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
945660
September 3, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Black_light]Vargar ska man bara skjuta om de går in på ens eget område. Är de bara ute o härjar i skogen så ska man inte bry sig, tycker jag iaf.

Hur menar du med ens egna område?

Asså ens egen mark som man t.ex. har staket runt eller så

obelix
Member
Medlem
945677
September 3, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ånge, är inte det nedanför Norrland?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
945680
September 3, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Ånge, är inte det nedanför Norrland?

Eftersom det ligger i Västernorrland vill jag nog mena att det tillhör Norrland, om än i de sydligare delarna..
Det ligger för övrigt ungefär 4 mil från Sveriges geografiska mittpunkt.
http://www.mittpunkten.com/

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
945723
September 4, 2005 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Hedjohn_znark wrote:
Och så borde vargar som går in i bebyggelse avlivas.
För att vargar som går in i bebyggelse är skadade i skallen på något vis
det ligger inte i deras natur precis att springa runt husknuten och käka tama djur, för vargen är ett skyggt djur.

Det finns anledningar till det också.
Skogarna blir mindre och mindre, och i skogen så konkurera vi med vargen om rådjur älg m.m. så i brist på mat så söker dom sig till nya platser.

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
945725
September 4, 2005 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Antar att det är fler människor som blir skadade/dödade av hundar än av Vargar.
Dvs hundar är farligare än Vargar.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
945729
September 4, 2005 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Antar att det är fler människor som blir skadade/dödade av hundar än av Vargar.
Dvs hundar är farligare än Vargar.

Räkna matten hur många hundar och hur många vargar man springer på varje dag.

Men det handlar egentligen inte om att döda vargar eller inte, förstörs min egendom vill jag göra något åt det vare sig det är varg, tamhund eller människa som gör det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 305
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL