March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Det är din åsikt, och den har du full rätt att ha..
Jag är för demokrati, vilket för mej innebär att folket som det berör fattar besluten..
Jag lägger mej heller inte i frågor som rör folk i andra landsändar, vilket du däremot gör..
Den demokratiformen vi har innebär att man skall följa de regler (lagar) som folket själva har satt upp, genom folkvalda. Om man inte tycker de är bra, då skall man försöka göra något åt detta genom politiska medel, inte ta saken i egna händer. Och oavsett vilken landsända man bor i, så gäller lagen. Men inte mig emot att vi drar in allt glesortsstöd. Det är bara bortkastade pengar. För de pengarna kan man ju alltid skapa reservat i övre halvan av sverige, så får rovdjuren vara ifred från idioter.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Det är din åsikt, och den har du full rätt att ha..
Jag är för demokrati, vilket för mej innebär att folket som det berör fattar besluten..
Jag lägger mej heller inte i frågor som rör folk i andra landsändar, vilket du däremot gör..
Den demokratiformen vi har innebär att man skall följa de regler (lagar) som folket själva har satt upp, genom folkvalda. Om man inte tycker de är bra, då skall man försöka göra något åt detta genom politiska medel, inte ta saken i egna händer. Och oavsett vilken landsända man bor i, så gäller lagen. Men inte mig emot att vi drar in allt glesortsstöd. Det är bara bortkastade pengar. För de pengarna kan man ju alltid skapa reservat i övre halvan av sverige, så får rovdjuren vara ifred från idioter.
Min pappa är starkare än din...
Är det där ribban ska ligga??
Det är lätt att glömma vattenkraften, skogen och malmen..
Sen att du om än inlindat utnämner mej till idiot i vart och vartannat av dina inlägg p.g.a att jag inte tycker som du börjar kännas lite irriterande.
Jag förväntar mej lite mer av dej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??
Att han håller hårt på jaktlagen kanske?
Så du menare att du är en bättre jägare en mig bara för att jag bor i Norrland?
Förövrigt så hade dåren ett kanonförslag. Låt länstingen som har problem med varg gemensamt ta hand om frågan.
January 14, 2002
"Sen att du om än inlindat utnämner mej till idiot i vart och vartannat av dina inlägg p.g.a att jag inte tycker som du börjar kännas lite irriterande."
Jag vet inte vem som började men du har i åtaliga inlägg sagt att stockholmare är ditt och datt, det börjar gå mig på nerverna då du drar alla över samma kant.
Edit: det gäller de som sagt skit om norrland också.
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd] Det är din åsikt, och den har du full rätt att ha..
Sen att du om än inlindat utnämner mej till idiot i vart och vartannat av dina inlägg p.g.a att jag inte tycker som du börjar kännas lite irriterande.
Jag har samma rätt till vattenkraft, skog och malm som du. Jag är lika mycket medborgare i det här landet som du. Och jag och du har samma skyldigheter att följa de lagar som finns. Det är du som hela tiden gnäller om att besluten fattas i stockholm. Men du hävdar ihärdigt att det är din rättighet att själv fatta beslut som rör dig själv, men samtidigt ta del av de saker som är en del i nationen.
Jag glömmer inte alls vattenkraften. Den är uppbyggd med skattemedel som först och främst är intaget ifrån tätorterna i södra sverige. Den statsägda skogen som finns i norra sverige är inte mer din personliga skog än min. Allemansrätten ger dig bara möjlighet att utnyttja min andel också. Malmen är lika mycket brytbar för de som bor i södra som norra sverige, och gruvorna är inte ägda enbart av "norrlänningar".
Om du tycker att jag utmålar dig som idiot, så är det ju tråkigt. Men visst, jag anser nog att folk som propagerar för tjuvskytte på våra rovdjur är idioter, så du får väl tolka det som du vill.
skinner wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??
Har jag i något inlägg hävdat att jag är jägare??
:-k
Näe..
Således har jag ej heller påstått mej vara en bättre jägare än dej eller någon annan..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=obelix][quote=ilg@dd] Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??
Näe..
Således har jag ej heller påstått mej vara en bättre jägare än dej eller någon annan..
Inlägget var riktat till Obelix inte till dig
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=ilg@dd] Det är din åsikt, och den har du full rätt att ha..
Jag har samma rätt till vattenkraft, skog och malm som du. Jag är lika mycket medborgare i det här landet som du. Och jag och du har samma skyldigheter att följa de lagar som finns. Det är du som hela tiden gnäller om att besluten fattas i stockholm. Men du hävdar ihärdigt att det är din rättighet att själv fatta beslut som rör dig själv, men samtidigt ta del av de saker som är en del i nationen.
Jag glömmer inte alls vattenkraften. Den är uppbyggd med skattemedel som först och främst är intaget ifrån tätorterna i södra sverige. Den statsägda skogen som finns i norra sverige är inte mer din personliga skog än min. Allemansrätten ger dig bara möjlighet att utnyttja min andel också. Malmen är lika mycket brytbar för de som bor i södra som norra sverige, och gruvorna är inte ägda enbart av "norrlänningar".
Om du tycker att jag utmålar dig som idiot, så är det ju tråkigt. Men visst, jag anser nog att folk som propagerar för tjuvskytte på våra rovdjur är idioter, så du får väl tolka det som du vill.
Jag har inte hävdat att du inte ska ha del av vattenkraften, skogen däremot är oftast i privat ägo, äger du ingen skog så har du inte rätt till en endaste pinne där. Angående staten och skogsägande så är det fråga om små tussar numera, det mesta av skogen ägs av kyrkan, skogsbolag och privatpersoner.
Sen vad jag anser om varg/björn inpå samhällena är inte nödvändigtvis en avspegling av vad andra Norrlänningar tycker och tänker, men för glesbygdsborna tror jag nog att tankarna går i liknande banor.
Angående din rätt till malmen så har den inte disskuterats, åtminstone inte från min sida..
Jag besvarade bara ditt inlägg om att:"Men inte mig emot att vi drar in allt glesortsstöd." Man bör liksom ha i minnet att vi hjälps åt i norr och söder..
Sen att börja utnämna folk till idioter för att de har andra åsikter än mej är nog en hel del under min värdighet, men om du blir lyckligare av göra det så fortsätt gärna på den vägen..
*Edit*
Utdrag ur regelboken på NH forum:
"Regler för NordicHardware
Här nedan följer de regler som vi förväntar oss att du som medlem på NordicHardware tar del utav och gör ditt yttersta för att följa. Reglerna är skrivna för att skapa ordning och trivsel för alla våra medlemmar.
Allmänna Ordningsregler
* Var trevlig och bemöt andra medlemmar med respekt även om du inte alltid delar deras åsikter.
* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg. "
skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner][quote=obelix][quote=ilg@dd] Vad får dej att tro att just du skulle vara en bättre jägare än dom i Norrland då??
Näe..
Inlägget var riktat till Obelix inte till dig
Såg det nu..sorry..
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Jag har inte hävdat att du inte ska ha del av vattenkraften, skogen däremot är oftast i privat ägo, äger du ingen skog så har du inte rätt till en endaste pinne där. Angående staten och skogsägande så är det fråga om små tussar numera, det mesta av skogen ägs av kyrkan, skogsbolag och privatpersoner.
Sen vad jag anser om varg/björn inpå samhällena är inte nödvändigtvis en avspegling av vad andra Norrlänningar tycker och tänker, men för glesbygdsborna tror jag nog att tankarna går i liknande banor.
Angående din rätt till malmen så har den inte disskuterats, åtminstone inte från min sida..
Jag besvarade bara ditt inlägg om att:"Men inte mig emot att vi drar in allt glesortsstöd." Man bör liksom ha i minnet att vi hjälps åt i norr och söder..
Sen att börja utnämna folk till idioter för att de har andra åsikter än mej är nog en hel del under min värdighet, men om du blir lyckligare av göra det så fortsätt gärna på den vägen..*Edit*
"Regler för NordicHardwareHär nedan följer de regler som vi förväntar oss att du som medlem på NordicHardware tar del utav och gör ditt yttersta för att följa. Reglerna är skrivna för att skapa ordning och trivsel för alla våra medlemmar.
Allmänna Ordningsregler
* Var trevlig och bemöt andra medlemmar med respekt även om du inte alltid delar deras åsikter.
* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg. "
Skogens ägande är i väldigt liten mån ägd av privatpersoner. Ungefär 30% av svensk skog är ägd av privatpersoner, och då oftast i södra sverige. Resten är ägd av Aktiebolag, stat och andra allmänna ägare.
Du nämnde malmen först. Läs vad du skriver själv.
Jo, vi kan diskutera regler också om du vill. Du startar en tråd som retar folk, ja folk faktiskt finner stötande. Du slänger dig med fabricerad fakta som jag bemötte med verifierbar fakta. Du hävdar att "vi" betongbarn inte skall uttala oss. Är det inte att ärekränkande? Allvarligt talat så tycker jag inte att jag har utmålat dig som en idiot i den här tråden. De har du klarat väldigt bra själv. Jag har däremot sagt att det är idiotiskt att skjuta vargar, och det står jag för.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Jag har inte hävdat att du inte ska ha del av vattenkraften, skogen däremot är oftast i privat ägo, äger du ingen skog så har du inte rätt till en endaste pinne där. Angående staten och skogsägande så är det fråga om små tussar numera, det mesta av skogen ägs av kyrkan, skogsbolag och privatpersoner.
Sen att börja utnämna folk till idioter för att de har andra åsikter än mej är nog en hel del under min värdighet, men om du blir lyckligare av göra det så fortsätt gärna på den vägen..*Edit*
"Regler för NordicHardwareHär nedan följer de regler som vi förväntar oss att du som medlem på NordicHardware tar del utav och gör ditt yttersta för att följa. Reglerna är skrivna för att skapa ordning och trivsel för alla våra medlemmar.
Allmänna Ordningsregler
Skogens ägande är i väldigt liten mån ägd av privatpersoner. Ungefär 30% av svensk skog är ägd av privatpersoner, och då oftast i södra sverige. Resten är ägd av Aktiebolag, stat och andra allmänna ägare.
Du nämnde malmen först. Läs vad du skriver själv.
Jo, vi kan diskutera regler också om du vill. Du startar en tråd som retar folk, ja folk faktiskt finner stötande. Du slänger dig med fabricerad fakta som jag bemötte med verifierbar fakta. Du hävdar att "vi" betongbarn inte skall uttala oss. Är det inte att ärekränkande? Allvarligt talat så tycker jag inte att jag har utmålat dig som en idiot i den här tråden. De har du klarat väldigt bra själv. Jag har däremot sagt att det är idiotiskt att skjuta vargar, och det står jag för.
Med "privat ägo" menar jag icke statligt..
Jag förtydligade även detta i en fras:
"det mesta av skogen ägs av kyrkan, skogsbolag och privatpersoner."
Skog med Staten" som ägare är jäkligt liten i dagsläget..Typ 18% enligt nya klassificeringen.
Enskilda ägare utgör ca: 50% av ägandet.
Fakta om skog och skogsägande kan du finna på:
http://www.svo.se/fakta/stat/2struktur/2diagram.htm
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Med "privat ägo" menar jag icke statligt..
Skog med Staten" som ägare är jäkligt liten i dagsläget..Typ 18% enligt nya klassificeringen.
http://www.svo.se/fakta/stat/2.....iagram.htm
Eller så kan du ju kolla här, samma sida egentligen:
Ägandefördelning
I vilket fall som helst, så gör det inte att skogen i norra sverige skulle vara mer din än min, och att du därför skulle ha något "första tjing" på den. En av de stående kommentarerna, när man vill minska bidragen till glesorten, och kanske framför allt i Norrland, är att skog, energi och malm kommer därifrån. Men det är ju inte relevant, då människorna som bor där inte har mer äganderätt än någon annan till de artiklarna. Om vi skall se det på det viset, så är det ju aktieägarna som bestämmer, och i så fall skulle det ju antagligen vara stockholmarna, som du älskar så mycket....
May 17, 2004
nu kommer jag in mycket sent i diskusionen och jag har inte läst något vad ni har skrivit ovan coh jag kommer säkert stava fel minst tio gånger i detta inlägg men det får ni leva med.
Wikipedia wrote: Sedan den intensiva forskningen kring varg startade på 1960-talet har ett fall när en människa dödats av en varg dokumenterats. Detta skedde då ett barn dödades i Indien 1996 men under mycket speciella omständigheter.
Här har vi vargen. Ett av de farligaste djuren i Sverige. Den dödar ingen mäniska och gör nästa allt den kan för att hålla sig undadan människan. Inget av vargarna i en varg flock vågar änns närma sig människan utom vissa alfahanar. I sverige har vi inget dokumenterat fall av att en varg skall ha dödat en människa utom ett fall på sextonhundratalet då det kanske var en varg som dödade en liten flicka. Här har vi vargen. Ett av de farligaste djuren i Sverige.
September 12, 2001
ilg@dd... Jag förstår verkligen inte ditt extrema varghat.
Vargen kan vara en ekonomiskt fråga för människor som får deras djur slagna av vargen men jag finner det galet att vargen helst av allt ska utrotas för människan snöda vinning. Vargen har utan tvekan rätten att finnas till.
Och detta säger jag utan att vara en "fjollträskare".
Jag vågar gå lite längre och säga att en björn kan vara ettert värre att träffa på och att en björn under fel förusättningar är bra mycket farligare för människan. Vet du vad...? Det kan till och med en älg vara !
Men det är ju inte samma sak som en mytomspunnen varg som har figurerat i sagor.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Med "privat ägo" menar jag icke statligt..
http://www.svo.se/fakta/stat/2struktur/2diagram.htm
Eller så kan du ju kolla här, samma sida egentligen:
Ägandefördelning
I vilket fall som helst, så gör det inte att skogen i norra sverige skulle vara mer din än min, och att du därför skulle ha något "första tjing" på den. En av de stående kommentarerna, när man vill minska bidragen till glesorten, och kanske framför allt i Norrland, är att skog, energi och malm kommer därifrån. Men det är ju inte relevant, då människorna som bor där inte har mer äganderätt än någon annan till de artiklarna. Om vi skall se det på det viset, så är det ju aktieägarna som bestämmer, och i så fall skulle det ju antagligen vara stockholmarna, som du älskar så mycket....
Men herregud människa, jag har väl inte hävdat att jag har någon "första tjing" på skog och mark..
Jag äger inte en endaste liten tuss av skogsmark..Kommer iofs att ärva en 13-14hektar så småningom, men det betraktar jag inte som skogsinnehav, det är mer åt kolonilottshållet.
Vad jag menat är att eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
Och om jag förstår dej rätt då så skall "sörlänningan" ha rätt att tömma Norrland på råvaror och naturresurser då, men att betala för det på ett eller annat sätt är inte aktuellt eller??
Angående Stockholmare så har jag inget emot dom generellt, skulle beslutsfattarna sitta i Pite skulle jag med största säkerhet racka ned på dom då också..
Däremot ser jag ner på stadsbor och glesbygdare (Läs individer) som skall försöka tala om för mej vad jag skall tycka och tänka..För tillfället hamnar du i den lilla klicken..
Upplysningsvis betalar även vi i Norrland skatt.
Och ska vi gräva djupare i ämnet skatt så betalar vi en del mer skatt än de i söder eftersom matvaror, bensin, tobak mm kostar mer iom längre transporter..
September 12, 2001
Ilg@add wrote: Vad jag menat är att eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
Sedan när har vargen brett ut sig ?
Det torde finnas färre varg i naturen numera med tanke på den skrämmande tjuvjakten som pågår. Det är flera vargar med halsband som pejlades som har försvunnit.
Dessutom försvinner även omärkta vargar...Delph1 pekade på en punkt som stämmer bra. Att dom snarare kommer att dö ut på grund av inavel.
December 19, 2004
Jag tror vi lugnt kan undanröja vargen som ett direkt hot mot oss människor. De enda realistiska incitament som kvartstår för att skjuta varg är och förblir ekonomiska -- har du en investering är det i ditt intresse att beskydda den, och består din investering av boskap blir vargen ett hot.
Det är lätt att peka finger och fördömma de som skjuter varg när man själv inte satt något på spel, när ens egna barns framtid inte hänger på hur många får överlever året.
Å andra sidan känns det inte heller rätt att vargen ska behöva betala notan för något som är och förblir ett mänskligt problem. Vad fan har vargen gjort egentligen, förutom att försöka överleva?
Viktigare vore väl att ifrågasätta hela vårt system, som får oss att gräva ner oss i skyttegravar och utkämpa bittra strider mot varandra, som tvingar oss att tänka kortsiktigt och inbillar oss att fienden finns "där ute" i form av vargar, norrlänningar, talibaner eller vad fan som helst?
skiroy wrote: ilg@dd... Jag förstår verkligen inte ditt extrema varghat.
Vargen kan vara en ekonomiskt fråga för människor som får deras djur slagna av vargen men jag finner det galet att vargen helst av allt ska utrotas för människan snöda vinning. Vargen har utan tvekan rätten att finnas till.
Och detta säger jag utan att vara en "fjollträskare".
Jag vågar gå lite längre och säga att en björn kan vara ettert värre att träffa på och att en björn under fel förusättningar är bra mycket farligare för människan. Vet du vad...? Det kan till och med en älg vara !Men det är ju inte samma sak som en mytomspunnen varg som har figurerat i sagor.
Extremt varghat??
Nu får folk tamejfaen börja hänvisa var jag framhållit en önskan om att utrota vargen..Håll inte på och lägg ord i min mun, det klarar jag bra själv.
Jag har bara redogjort för vad jag tycker om varg i min närhet..
Vargen får gärna finnas kvar och frodas, men inte runt omkring mej..Tycker likadant om järv och björn..
Här i kommunen är det inte frågan om några milsvida arealer mellan kåkarna som vissa kanske vill ha det till..Det är definitivt inte att betrakta som ett lämpligt vargrevir.
Jag har bekanta, både "fårfarmare" getgårdsägare och "vanliga" lantbrukare, stora som små som haft problem med varg och björn..
Jag är väl införstådd i problematiken att ett par djur kan vara vad som avgör överlevnad eller inte rent ekonomiskt.
Ponera att du har 10 slaktfärdiga gödkalvar som du fött upp för försäljning och egen förtäring..Björnen/vargen klipper 5 av dom..Har du dom som en stor del av hushållskassan är det inte speciellt skoj..
Ok, dom kanske får ersättning efter månader av invecklad byråkratisk brevväxling..Men under tiden då?? Kanske dom pengarna behövts till räkningar vid månadens slut och som mat på bordet..
Och ja, en irriterad älgko med kalv är inget man vill träffa på i skogen..Men fördelen med Älg är att den inte tar tamboskap..
skiroy wrote: [quote=Ilg@add]Vad jag menat är att eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
Sedan när har vargen brett ut sig ?
Det torde finnas färre varg i naturen numera med tanke på den skrämmande tjuvjakten som pågår. Det är flera vargar med halsband som pejlades som har försvunnit.
Dessutom försvinner även omärkta vargar...Delph1 pekade på en punkt som stämmer bra. Att dom snarare kommer att dö ut på grund av inavel.
När det finns varg på platser där den inte funnits de senaste hundra åren vill jag mena att den brett ut sej, åtminstone revirmässigt..
Men jag kan väl omformulera mej då..
Vargen har börjat dyka upp i bebodda trakter..
I våras observerades 2 st bara en km från centrum i byn..Först vid stora infarten till byn från E14, några dagar senare i utkanten av byn där det finns villor/torp och ett flertal häst/fårägare med sina djur ute..
*Edit*
Kikade runt efter lite info, hittade detta:
"Det finns en del ströobservationer och spårfynd från både Sverige och Norge under 1970-talet, men tyvärr har de observationerna inte kunnat bekräftas.
Sedan dess har vargen sakta förökat sig , främst i Mellansverige, och 2003 uppskattades antalet vargar i Norge och Sverige tillsammans till ungefär 100, vilket är fler än det har funnits i Skandinavien på nästan hundra år. Den skandinaviska vargstammen ökade med cirka 25 procent årligen under 1990-talet. Sedan dess har ökningen stannat av och vintern 2002-2003 var första året man kunde se en nedgång i vargstammen. Det mesta tyder nu på att stammen återigen har börjat att växa."
på http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/inledning/index.asp
Ser ut att vara en röjäl ökning senaste 20 åren iaf.
1 Guest(s)