Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
946114
September 4, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
..

Med vilken rätt har du att bestämma om man ska utrota vargen eller inte?

Om du ska citera mej, läs gärna igenom det jag skrivit först..
Jag har inte påstått ha mej rätt att utrota något alls..
Och åter igen, och det till samtliga debattörer här..Lägg inte ord i min mun, det klarar jag bra själv..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
946118
September 4, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjuvjakt på varg anser jag vara förkastligt och jägarna som håller på med det borde dömas hårt, men jag hade agerat exakt likadant som jägaren i artikeln, sen hade det kvittat om det var en varg, björn eller en pitbull.
Sen var det ju olyckligt att det var en alfahane eftersom flocken troligtvis far illa av dess död.
Är själv inte jägare men lever efter devisen: ät inte det djur du inte kan tänka dig att döda själv.
Så jag hoppas att både Redfaction och nxsty är vegetarianer wink
Sen att det inte har hänt några olyckor med varg i modern tid kan kanske bero på att beståndet har varit litet?
Och beror inte vargens skygghet på att den är/har varit jagad?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
946121
September 4, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
..

Och åter igen, och det till samtliga debattörer här..Lägg inte ord i min mun, det klarar jag bra själv..

Det är du själv som hyllar dom som skjuter vargar, du vill inte att vargen ska finnas, och får sådana som du viljan fram så blir vargen utrotad.

Och då spelar det ingen roll om du "bara" vill ha bort den från din trakt.
Fast det är väl det du inte fattar riktigt, att den blir utrotad om sådana som du får som ni vill...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946137
September 4, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
..

Det är du själv som hyllar dom som skjuter vargar, du vill inte att vargen ska finnas, och får sådana som du viljan fram så blir vargen utrotad.

Och då spelar det ingen roll om du "bara" vill ha bort den från din trakt.
Fast det är väl det du inte fattar riktigt, att den blir utrotad om sådana som du får som ni vill...

Naturligtvis finns hela Sveriges vargbestånd i Ånge kommun, hur kunde jag tro annat..
Vill du ha varg i Borås så rör det inte mej i ryggen..
Fattar du inte vad jag skriver, eller vill du inte fatta?
Vill du utmåla någon som varghatare som vill utrota vargar så gör gärna det, men blanda inte in mej i den debatten..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
946152
September 4, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Men herregud människa, jag har väl inte hävdat att jag har någon "första tjing" på skog och mark..
Jag äger inte en endaste liten tuss av skogsmark..Kommer iofs att ärva en 13-14hektar så småningom, men det betraktar jag inte som skogsinnehav, det är mer åt kolonilottshållet.
Vad jag menat är att eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
Och om jag förstår dej rätt då så skall "sörlänningan" ha rätt att tömma Norrland på råvaror och naturresurser då, men att betala för det på ett eller annat sätt är inte aktuellt eller??
Angående Stockholmare så har jag inget emot dom generellt, skulle beslutsfattarna sitta i Pite skulle jag med största säkerhet racka ned på dom då också..
Däremot ser jag ner på stadsbor och glesbygdare (Läs individer) som skall försöka tala om för mej vad jag skall tycka och tänka..För tillfället hamnar du i den lilla klicken..
Upplysningsvis betalar även vi i Norrland skatt.
Och ska vi gräva djupare i ämnet skatt så betalar vi en del mer skatt än de i söder eftersom matvaror, bensin, tobak mm kostar mer iom längre transporter..

Ni betalar igenomsnitt rejält mycket mindre skatt än snittsvensken. Och det som ni förlorar i dyrare varor tar ni snabbt igen på billigare boende, så kom inte med sånt trams nu.
Och för den delen har jag inte sagt att vi skall suga ut norra sverige på dess resurser. Eller du har kanske möjlighet att visa mig ett sådant inlägg?
Om du inte är skogsägare, varför är då "varghotet" så stort? Är du rädd att det skall komma in en vargflock i vardagsrummet på lägenheten och störa dig mitt i favoritfilmen? Eller menar du att det är p.g.a. av din härkomst som du har rättighet att gnälla ur dig att norrlands skogar är viktigt för sverige?
Jag har inte sagt att du inte får tycka och tänka vad du vill. Dock så finner jag ingen anledning till att du oemotsagd skall få sprida dina fördomar här. Du påstår att varg är farlig för människa, och så är inte fallet. Du påstår också att björn skadar människor årligen, vilket också bara var taget ur luften. Egentligen kan du få häva ur dig vilket skit som helst, men då får du nog klara av att underbygga de påståendena med fakta, eller så kan lika gärna hålla tyst. Skall du leka rebell och propagera för att ta lagen i egna händer, så kan du ju göra det med andra inskränkta människor, men här skall du nog räkna med mothugg.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946185
September 4, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Men herregud människa, jag har väl inte hävdat att jag har någon "första tjing" på skog och mark..
Jag äger inte en endaste liten tuss av skogsmark..Kommer iofs att ärva en 13-14hektar så småningom, men det betraktar jag inte som skogsinnehav, det är mer åt kolonilottshållet.
Vad jag menat är att eftersom vargen har brett ut sej här uppe så bör vi avgöra om vi vill ha den här eller inte.
Och om jag förstår dej rätt då så skall "sörlänningan" ha rätt att tömma Norrland på råvaror och naturresurser då, men att betala för det på ett eller annat sätt är inte aktuellt eller??
Angående Stockholmare så har jag inget emot dom generellt, skulle beslutsfattarna sitta i Pite skulle jag med största säkerhet racka ned på dom då också..
Däremot ser jag ner på stadsbor och glesbygdare (Läs individer) som skall försöka tala om för mej vad jag skall tycka och tänka..För tillfället hamnar du i den lilla klicken..
Upplysningsvis betalar även vi i Norrland skatt.
Och ska vi gräva djupare i ämnet skatt så betalar vi en del mer skatt än de i söder eftersom matvaror, bensin, tobak mm kostar mer iom längre transporter..

Ni betalar igenomsnitt rejält mycket mindre skatt än snittsvensken. Och det som ni förlorar i dyrare varor tar ni snabbt igen på billigare boende, så kom inte med sånt trams nu.
Och för den delen har jag inte sagt att vi skall suga ut norra sverige på dess resurser. Eller du har kanske möjlighet att visa mig ett sådant inlägg?
Om du inte är skogsägare, varför är då "varghotet" så stort? Är du rädd att det skall komma in en vargflock i vardagsrummet på lägenheten och störa dig mitt i favoritfilmen? Eller menar du att det är p.g.a. av din härkomst som du har rättighet att gnälla ur dig att norrlands skogar är viktigt för sverige?
Jag har inte sagt att du inte får tycka och tänka vad du vill. Dock så finner jag ingen anledning till att du oemotsagd skall få sprida dina fördomar här. Du påstår att varg är farlig för människa, och så är inte fallet. Du påstår också att björn skadar människor årligen, vilket också bara var taget ur luften. Egentligen kan du få häva ur dig vilket skit som helst, men då får du nog klara av att underbygga de påståendena med fakta, eller så kan lika gärna hålla tyst. Skall du leka rebell och propagera för att ta lagen i egna händer, så kan du ju göra det med andra inskränkta människor, men här skall du nog räkna med mothugg.

Grattis till det mest dynginnehållande inlägget.
Läs gärna på lite om Svensk historia och du kommer att finna att Sveriges välstånd (Numera disskutabelt) härör från skogsnäringen och industrialiseringen kring detta.. Mej veterligen avverkades det inte många pinnar i Stockholm och Lund, men du kanske sitter inne med mer kunskaper om södra Sveriges icke omtalade sågverksepok.
Liksom många andra industrier, de lades ut längs norrlandskusten för att ha nära mellan skog och kust + att det gick att tranportera timmret billigt och enkelt längs älvarna.
Och storstäderna?? Tror du dom funnits där hela tiden?
Påstår jag att varg är farlig för människan?? Näe, jag har däremot skrivit att jag inte vill skicka ut min pojk i skogen p.g.a att det kan finnas varg där..Jag är inte beredd att chansa i det fallet, jag värderar människor högre än så.
Att björnen inte skadar människan i den omfattning jag uppskattade det till har jag även bekräftat i ett tidigare inlägg, så jag förstår inte varför du ältar i det...Antar att det handlar om att plocka en billig poäng, vilket jag gott och väl kan unna dej..
Jag kommer jubla för varje varg som avlivas eller transporteras bort från mina hemtrakter..
Jag jublade även när Amerikanarna gick in i Kuwait, så jag vill antagligen utrota irakierna också då med vissa personers logik..Majoriteten av Irakierna är väl även muslimer??
Då vill jag antagligen utrota dom också..
Hugg i grabbar, nu har ni lite mer att förvanska..

denstore
Member
Medlem
946224
September 4, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Grattis till det mest dynginnehållande inlägget.
Läs gärna på lite om Svensk historia och du kommer att finna att Sveriges välstånd (Numera disskutabelt) härör från skogsnäringen och industrialiseringen kring detta.. Mej veterligen avverkades det inte många pinnar i Stockholm och Lund, men du kanske sitter inne med mer kunskaper om södra Sveriges icke omtalade sågverksepok.
Liksom många andra industrier, de lades ut längs norrlandskusten för att ha nära mellan skog och kust + att det gick att tranportera timmret billigt och enkelt längs älvarna.

Så du menar att på grund av att det historiskt sett har kommit en hel del pengar från skogsnäringen, så skulle du vara berättigad att bestämma om hur, dels pengarna fördelas idag, och huruvida inskränkta människor skall få bryta mot jaktlagarna? Du är ju helt skruvad, mannen.
Allvarligt talat så vet jag nog mer om sveriges ekonomiska historia än dig, och hur man än vänder och vrider på det, så är inte norra sverige längre den starka ekonomi den en gång i tiden var. Och oavsett om det genereras pengar i norra sverige, så finns det ingen anledning att dra upp det nu. Vad ville du komma med detta? Att p.g.a. att skogsnäringen har genererat pengar, så skall man få skjuta varg bäst man vill? Eller ville du påpeka att regionens värde består i vad som ekonomiskt har genererats där under Sveriges historia som stat, och därför skall vi högakta all människor norr om Stockholm? Skall jag vara tacksam mot dig, för att norrland en gång i tiden bidrog till sveriges välfärd?Det är ju rent nonsens.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946244
September 4, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Grattis till det mest dynginnehållande inlägget.

Så du menar att på grund av att det historiskt sett har kommit en hel del pengar från skogsnäringen, så skulle du vara berättigad att bestämma om hur, dels pengarna fördelas idag, och huruvida inskränkta människor skall få bryta mot jaktlagarna? Du är ju helt skruvad, mannen.
Allvarligt talat så vet jag nog mer om sveriges ekonomiska historia än dig, och hur man än vänder och vrider på det, så är inte norra sverige längre den starka ekonomi den en gång i tiden var. Och oavsett om det genereras pengar i norra sverige, så finns det ingen anledning att dra upp det nu. Vad ville du komma med detta? Att p.g.a. att skogsnäringen har genererat pengar, så skall man få skjuta varg bäst man vill? Eller ville du påpeka att regionens värde består i vad som ekonomiskt har genererats där under Sveriges historia som stat, och därför skall vi högakta all människor norr om Stockholm? Skall jag vara tacksam mot dig, för att norrland en gång i tiden bidrog till sveriges välfärd?Det är ju rent nonsens.

Det var du som började disskutera indraget glesortsstöd, vilket är ett sakfel eftersom det heter glesbygdsstöd..
Är det någon skruvad man här så är det väl du..
Du läser vad jag skriver som faen tolkar bibeln..
Om det ändå vore mina inlägg du kommenterade, men det du kommenterar är din trångsynta förvrängda tolkning av dessa..
Min akting för dej som debbatör har nu sjunkit till någonstans mellan nonsens och av ringa betydelse..

denstore
Member
Medlem
946264
September 4, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Det var du som började disskutera indraget glesortsstöd, vilket är ett sakfel eftersom det heter glesbygdsstöd..
Om det ändå vore mina inlägg du kommenterade, men det du kommenterar är din trångsynta förvrängda tolkning av dessa..
Min akting för dej som debbatör har nu sjunkit till någonstans mellan nonsens och av ringa betydelse..

Den som återkommande uppvisar trångsynt beteende är du Ilg@dd. Det har vi ju sett i många trådar. Om det inte är vargar, så är det homosexuella.
Jag bryr mig inte vidare mycket vad du tycker om min förmåga att debattera. Jag kunde ju lika gärna försökt att debattera med handfatet. Du förstår ändå inte ett skit av den kritiken som har framförts mot dig. Först var det så viktigt att skjuta varg för att de var farliga. När det lades fram argument om det, så var det visst inte alls det som det handlade om, utan att det berodde på oss betongbarns oförmåga att se situationen på landsorten. Efter det var det visst inte vargarna som var farliga, utan björnen som var farlig för barnen. När det motbevisades, så handlade det plötsligt om att det var din medfödda rättighet att se till att det var varg och björnfritt, då du var uppväxt där. När jag påpekade att det var emot lagen, så började du yra om mina bravader på motorcykel. Efter det började du gå på om demokratiska rättigheter, vilket jag bemötte att de var lika för alla medborgarna, och inte gjorde det mer rätt att olovligt jaga varg, oavsett om man bor i norrland eller inte. Jag tyckte att norrland i dagsläget uppenbarligen tar del i det demokratiska systemet, och om det inte passar, så behöver man ju inte befinna sig där. Då tjafsar du om skog, el och malm, vilket jag poängterar är allmän egendom, vilket osökt leder debatten till äganderätter, där du återigen tolkar siffror bäst du vill, och senare ställer dig fullständigt oförstående till den argumentation du själv har startat. För guds skull, du slingrar dig fasen som en ål, men du har ju fortfarande inte framfört ett enda vettigt argument för att det skulle vara acceptabelt att skjuta varg.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946269
September 4, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Det var du som började disskutera indraget glesortsstöd, vilket är ett sakfel eftersom det heter glesbygdsstöd..

Den som återkommande uppvisar trångsynt beteende är du Ilg@dd. Det har vi ju sett i många trådar. Om det inte är vargar, så är det homosexuella.
Jag bryr mig inte vidare mycket vad du tycker om min förmåga att debattera. Jag kunde ju lika gärna försökt att debattera med handfatet. Du förstår ändå inte ett skit av den kritiken som har framförts mot dig. Först var det så viktigt att skjuta varg för att de var farliga. När det lades fram argument om det, så var det visst inte alls det som det handlade om, utan att det berodde på oss betongbarns oförmåga att se situationen på landsorten. Efter det var det visst inte vargarna som var farliga, utan björnen som var farlig för barnen. När det motbevisades, så handlade det plötsligt om att det var din medfödda rättighet att se till att det var varg och björnfritt, då du var uppväxt där. När jag påpekade att det var emot lagen, så började du yra om mina bravader på motorcykel. Efter det började du gå på om demokratiska rättigheter, vilket jag bemötte att de var lika för alla medborgarna, och inte gjorde det mer rätt att olovligt jaga varg, oavsett om man bor i norrland eller inte. Jag tyckte att norrland i dagsläget uppenbarligen tar del i det demokratiska systemet, och om det inte passar, så behöver man ju inte befinna sig där. Då tjafsar du om skog, el och malm, vilket jag poängterar är allmän egendom, vilket osökt leder debatten till äganderätter, där du återigen tolkar siffror bäst du vill, och senare ställer dig fullständigt oförstående till den argumentation du själv har startat. För guds skull, du slingrar dig fasen som en ål, men du har ju fortfarande inte framfört ett enda vettigt argument för att det skulle vara acceptabelt att skjuta varg.

Återigen postar du ett inlägg med idel felaktigheter..
Ett rejält lappkast in i debatten om vad jag anser om homosexuella, du kanske kan skriva in en rejält skruvad förvrängning om det också när du ändå har ångan uppe?

Att någon har ordet "moderator" under nicket är inte synonymt med saklighet och god debattanda, det har synts i åtminstone den här tråden.
En förutsättning för att debattera är att man åtminstone kan läsa inläggen man kommenterar utan att förblindas av någon slags översittarmentalitet i syfte att racka ned på någon med annorlunda åsikter än herr Besserwissern själv..

Jag har definitivt inte försökt slingra mej på något vis, däremot bemött inlägg av folk som förvrängt mina inlägg i syfte att hacka lite.
Hittar du något inlägg där jag hävdat att vargen är direkt farlig för människan??
Näe, däremot skriver jag att den inte hör hemma här i trakterna, och upprepningsvis att jag inte skulle släppa iväg sonen till skogs när jag hört att vargen varit där..

Skriver jag att björnen är direkt farlig för människan..Näe, jag nämner att folk blivit illa åtgångna av björn vid flera tillfällen, dock ej i den omfattning jag uppskattade det till.
Mitt yttrande om betongbarnens oförmåga att se problematiken med varg/björn inpå knutarna kvarstår, med bestämdhet..

Du började prata om lagar och vad som var tillåtet och inte, jag bemötte det med ditt buskörande..
Den som är utan skuld kan kasta första stenen som det heter.

Att det sen visade att herrn inbillade sej att staten var en stor skogsägare i dagsläget kanske sved..Men siffrorna i statistiken kanske inte stämmer med herrns uppfattning om det hela.
Staten har liksom inte så mycket skog sen kyrka och stat separerades.
Det hela handlar inte om att folk ska ta lagen i egna händer, ej heller om Norrlänningar vs sörlänningarna..Det jag vill få fram angående resurserna är som jag tidigare skrivit att vi hjälps åt, vilket du också tydligen bommat i ditt nitiska letande efter fel i mina inlägg.

Och jag skriver som jag skrivit tidigare och uppmanat folk till i denna tråd..Läs gärna igenom inläggen jag gjort innan du postar..
Jag är inte speciellt förtjust i att upprepa mej..

Det finns flera argument varför jag inte vill ha varg och björn inpå knutarna, varvid jag nämnt en del i denna tråd..

Sen tycker jag nog att dom som nu vill ha vargar och björnar inpå knutarna kan köpa sej en fastighet på glesbygden och börja mata dom med t.ex kalvar, får och getter som även skall agera basen för inkomsten i hushållet..
Sen om dom blir orädda efter att ha vistats kring människor och kanske börjar trava runt på gårdsplanen i tid och otid och ni inte gärna vill gå ut , så kan vi kanske återuppta denna disskussion..

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
946277
September 4, 2005 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd wrote: Ett rejält lappkast in i debatten om vad jag anser om homosexuella, du kanske kan skriva in en rejält skruvad förvrängning om det också när du ändå har ångan uppe?

Likheten är dock slående måste jag säga.
Varför då ? Jo för din smått rabiata hållning i dessa ämnen. Klart som korvspad att du får lite mothugg med tanke på din inställning i dessa ämnen.
Kan säga att jag också reagerade och drog likheter mellan dessa ämnen.

Ilg@dd wrote: Jag har definitivt inte försökt slingra mej på något vis, däremot bemött inlägg av folk som förvrängt mina inlägg i syfte att hacka lite.

Här har det inte förvrängts i den meningen du vill göra gällande.
Det är ganska så lätt att läsa mellan raderna vad du egentligen menar faktiskt.

Ilg@dd wrote: Näe, däremot skriver jag att den inte hör hemma här i trakterna,

Klart att vargen faktiskt hör hemma i trakterna.
Om man ska vara diplomatiskt så delar människan faktiskt naturen med djuren och vi har ( i mitt tycke) ingen rätt att agera i ett sådant preventivt syfte som att utrota rovdjuren i naturen bara för att vi hävdar vår rätt. Vi bör faktiskt vårda naturen bättre än så. Rovdjuren ( och även andra vilda djur i naturen ) har lika stor rätt till naturen och dessutom. Vi har våra lite mer klara gränser men djuren har inte samma gränsuppdelningar av revir som vi har. ( eller det har dom faktiskt men det sammanfaller inte med våra egna gränsdragningar och revir. Vi människor är jordens farligaste rovdjur. En nyhet för dig kanske. )

Avslutningvis så vill jag påpeka att jag är knappast något "betongbarn" med oförmåga att inse problematiken i detta ämne.
Om du vill så kan vi diskutera mera via ICQ. 🙂

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
946285
September 5, 2005 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Naturligtvis finns hela Sveriges vargbestånd i Ånge kommun, hur kunde jag tro annat..
Vill du ha varg i Borås så rör det inte mej i ryggen..
Fattar du inte vad jag skriver, eller vill du inte fatta?
Vill du utmåla någon som varghatare som vill utrota vargar så gör gärna det, men blanda inte in mej i den debatten..

det är du som utstrålar varghat i denna tråden.

Varför skulle du annars jubla för varje dödad varg?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946312
September 5, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Ilg@dd][quote=skiroy] [quote=Ilg@dd]Ett rejält lappkast in i debatten om vad jag anser om homosexuella, du kanske kan skriva in en rejält skruvad förvrängning om det också när du ändå har ångan uppe?

Likheten är dock slående måste jag säga.
Varför då ? Jo för din smått rabiata hållning i dessa ämnen. Klart som korvspad att du får lite mothugg med tanke på din inställning i dessa ämnen.
Kan säga att jag också reagerade och drog likheter mellan dessa ämnen.

Jag har samma åsikter angående homosexuella idag som för 20 år sedan..Jag har inga som helst problem med att det finns folk som är lagda så, däremot reagerar jag när det påstås vara normalt. Är det att betrakta som rabiat hållning så, okej för mej.

Ilg@dd wrote: Jag har definitivt inte försökt slingra mej på något vis, däremot bemött inlägg av folk som förvrängt mina inlägg i syfte att hacka lite.

Här har det inte förvrängts i den meningen du vill göra gällande.
Det är ganska så lätt att läsa mellan raderna vad du egentligen menar faktiskt.

Om jag uttryckligen i flera inlägg hävdar att vargen inte bör få etablera sej på av människan bebodda områden som varit vargfria i mer än hundra år, och sedan hävdas vara en person som vill utrota vargen så anser jag det är att betrakta som en förvrängning.
Sen att jag tycker att det var bra att den gästjagande Finnen sköt vargen, dels för att försvara sin hund och dels för att jag inte vill ha varg i kommunen gör inte per automatik jägarna i Norrland till laglösa banditer som skjuter varg på löpande band som en del tycks vilja göra gällande. Sen att om jag personligen hade varit denne Finne och inte haft speciellt stort intresse av att ha rapporterat till polis angående olyckan, det beror på att jag dels inte värderar varg speciellt högt + att det är förknippat med mycket problem när en varg skjutits..Att det finns varg i t.ex värmland har jag inget emot..

Ilg@dd wrote: Näe, däremot skriver jag att den inte hör hemma här i trakterna,

Klart att vargen faktiskt hör hemma i trakterna.
Om man ska vara diplomatiskt så delar människan faktiskt naturen med djuren och vi har ( i mitt tycke) ingen rätt att agera i ett sådant preventivt syfte som att utrota rovdjuren i naturen bara för att vi hävdar vår rätt. Vi bör faktiskt vårda naturen bättre än så. Rovdjuren ( och även andra vilda djur i naturen ) har lika stor rätt till naturen och dessutom. Vi har våra lite mer klara gränser men djuren har inte samma gränsuppdelningar av revir som vi har. ( eller det har dom faktiskt men det sammanfaller inte med våra egna gränsdragningar och revir. Vi människor är jordens farligaste rovdjur. En nyhet för dig kanske. )

Avslutningvis så vill jag påpeka att jag är knappast något "betongbarn" med oförmåga att inse problematiken i detta ämne.
Om du vill så kan vi diskutera mera via ICQ. 🙂

--Ja, där går våra åsikter rejält isär. Jag ser inget som helst behov av att ha varg i bebyggda trakter, men jag har ej heller någon önskan om att vargen skall utrotas..Det finns stora arealer längre norrut som är tämligen obebodda där den passar in bättre..En varg som söker sej till bebyggda och bebodda områden är dessutom antagligen defekt psykiskt på något vis, eftersom varg normalt inte söker sej till sådana områden.
Vad som med stor tydlighet inte framgår i tråden är att det finns inte bara svart och vitt i frågan.
Vargen kommer att fortsätta vare en het potatis, på ena sidan vargälskande djurvänner som antagligen aldrig nånsin kommer att se problematiken med vargen inpå knutarna, och å andra sidan de som lider psykisk och ekonomisk skada p.g.a den.
Jag för min del ansluter mej till den senare skaran eftersom jag har bekanta som har haft problem med att varg/björn (I vissa fall inte med säkerhet fastställt) tagit av dem delar av deras försörjning..

*Massor av edits*
Får inte till det med quoten, hoppas det framgår vad som är mina svar ändock.

denstore
Member
Medlem
946313
September 5, 2005 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Ditt problem är ju att bara för att någon inte håller med dig om vargens vara eller inte vara, så är man ett betongbarn. Vad vet du om det? Du utgår helt och hållet från vad som står i min info, och om man bor i Lund, då anser du att man är ett betongbarn. Bor du i lägenhet? Har du grannar på alla fyra sidor? Är det asfalt på gatan utanför? Ja, lägg då av med skitsnacket om att du skulle veta ett enda dugg mer än någon annan.

När det kommer till besserwisser, så vad snackar du om? Det är ju du som är så självgod att det nästan är löjligt. Jag snackade inte en enda gång om statligt ägd. Fakta är att bara runt 30% av skogen är privatägd, och resten är ägt av bolag, stat och andra allmänna ägare. Det blir 70%. Jag har inte påstått att staten skulle vara den största ägaren. Det var du som påstod att den mesta skogen var privatägd, vilket är märkligt, då t.o.m. din egen länk visar på att så inte är fallet.
Jag har bott på landet, och har många släktingar som fortfarande gör det. Konstigt nog har de inte blivit uppätna av varg och björn. Inte heller har deras tamboskap blivit slagna av varg och björn, trots att de finns i områdena och framför allt, om det nu skulle vara så att deras tamboskap skulle bli slagen av björn, då hade de inte sprungit ut med bössan.

Hela ditt resonemang gör mig rätt ledsen faktiskt. Jag trodde faktiskt att folk i detta landet hade lite vidare vyer. Nu bevisar du för oss alla att det inte är bara i landet i väster som har en landsortsbefolkning som finner stolthet i att vara trångsynta och outbildade.

Edit: Jag ger mig nu, då det inte tillför ett dugg att ens försöka diskutera vargens vara eller inte vara här. Jag kan lika gärna göra det med killen som sköt....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946341
September 5, 2005 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ditt problem är ju att bara för att någon inte håller med dig om vargens vara eller inte vara, så är man ett betongbarn. Vad vet du om det? Du utgår helt och hållet från vad som står i min info, och om man bor i Lund, då anser du att man är ett betongbarn. Bor du i lägenhet? Har du grannar på alla fyra sidor? Är det asfalt på gatan utanför? Ja, lägg då av med skitsnacket om att du skulle veta ett enda dugg mer än någon annan.

När det kommer till besserwisser, så vad snackar du om? Det är ju du som är så självgod att det nästan är löjligt. Jag snackade inte en enda gång om statligt ägd. Fakta är att bara runt 30% av skogen är privatägd, och resten är ägt av bolag, stat och andra allmänna ägare. Det blir 70%. Jag har inte påstått att staten skulle vara den största ägaren. Det var du som påstod att den mesta skogen var privatägd, vilket är märkligt, då t.o.m. din egen länk visar på att så inte är fallet.
Jag har bott på landet, och har många släktingar som fortfarande gör det. Konstigt nog har de inte blivit uppätna av varg och björn. Inte heller har deras tamboskap blivit slagna av varg och björn, trots att de finns i områdena och framför allt, om det nu skulle vara så att deras tamboskap skulle bli slagen av björn, då hade de inte sprungit ut med bössan.

Hela ditt resonemang gör mig rätt ledsen faktiskt. Jag trodde faktiskt att folk i detta landet hade lite vidare vyer. Nu bevisar du för oss alla att det inte är bara i landet i väster som har en landsortsbefolkning som finner stolthet i att vara trångsynta och outbildade.

Edit: Jag ger mig nu, då det inte tillför ett dugg att ens försöka diskutera vargens vara eller inte vara här. Jag kan lika gärna göra det med killen som sköt....

Det är inte alla djurägare som råkat ut för björn/vargproblem, att dina släktingar klarat sej är väl bara att gratulera..
Och för att visa på det får jag väl länka till artiklar i ämnet:
http://www.op.se/parser.php?le.....;id=518164
http://www.jagareforbundet.se/.....e92002.asp
http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=320873
http://www.sr.se/ekot/artikel......kel=165234
http://allehanda.se/lokalt/5615
Björn/människaincident med dödlig utgång: http://www.expressen.se/index......p?a=196287

Även myndigheter har insett problemen som Lundapågen vill fösa i skymundan:
http://www.naturvardsverket.se.....mtvarg.pdf

Det finns även en luddig "nödvärnsrätt" som ger djurägare rätt att försvara sin egendom emot vilt t.ex varg/björn..
Exempel på problematiken med den rätten kan man se här:
http://www.hogstadomstolen.se/.....%20dom.pdf . Det är domen som föll i det så kallade Gräsömålet där mannen som sköt enligt paragrafrytteriet skulle väntat med skottet tills vargen attackerat och antagligen skadat ett får rejält..(Gräsö ligger förvisso inte i mina hemtrakter, men problematiken är densamma.)
http://www.jagareforbundet.se/.....falldi.asp finns att läsa:
"Den fällande domen har fått riksdagsmän att reagera.
– Jag uppmanar jordbruksministern att omedelbart genomföra en ändring av jaktförordningen, säger Bengt–Anders Johansson (m).
– Det är orimligt att ha en jaktlag där den enskilde bokstavligen i ett ögonblick förväntas ta ett riktigt beslut när jurister behöver månader av grubblerier och ändå kommer fram till olika slutsatser, säger Sven Gunnar Persson (kd)."
Att vargar/björnar i närheten av bebyggelse är ett problem, det är ett faktum som även du borde kunna inse..
Men problemen kvarstår iaf, och jag är definitivt inte ensam i mitt tyckande.

*Edit*
stavfel.

*Edit*
Angående varg nära min hemby:
http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=431263
Kan tilläggas att dessa vargar senare observerades från helikopter.

Om en fårägare som fått tillstånd av myndigheterna att bära revolver för att bl. akunna skydda sina får, han har haft och har fortfarande problem med björn:
http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=268204
Så visst är myndigheterna på det klara med problemen, men hur man skall lösa dessa problem är en annan femma.

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
946343
September 5, 2005 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.viltskadecenter.com.....4_ver2.pdf

om jag förstått det rätt så finns det 99-108 st vargar i sverige.
Kan inte förstå att det ska vara så svårt att låta dessa vara.
Jag får känslan av att det helt enkelt handlar om att hitta ursäkter för jägarn att kunna få skryta om att han/hon skjutit en varg..

denstore
Member
Medlem
946352
September 5, 2005 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Det är inte alla djurägare som råkat ut för björn/vargproblem, att dina släktingar klarat sej är väl bara att gratulera..
Och för att visa på det får jag väl länka till artiklar i ämnet:
http://www.op.se/parser.php?le.....;id=518164
http://www.jagareforbundet.se/.....e92002.asp
http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=320873
http://www.sr.se/ekot/artikel......kel=165234
http://allehanda.se/lokalt/5615
Björn/människaincident med dödlig utgång: http://www.expressen.se/index......p?a=196287

Ingen har påstått att det inte händer olyckor. Så gör det med älgar, vildsvin, bilar och blixten också.
Mannen som blev dödad av björnen hade troligen inte blivit det om han hade haft koll på sin hund. Alla som ger sig ut på jakt utsätter sig för fara. Dock så är det knappast björn eller varg som är farligast för jägare eller hund. Trafik och vådaskjutningar är mångfallt vanligare som orsaker till jaktolyckor.

ilg@dd wrote:
Även myndigheter har insett problemen som Lundapågen vill fösa i skymundan:
http://www.naturvardsverket.se.....mtvarg.pdf

Ingen har påstått att skyddsjakt inte skall förekomma. Det har hela tiden handlat om att ta lagen i egna händer, och skjuta varg på eget bevåg.

ilg@dd wrote:
Det finns även en luddig "nödvärnsrätt" som ger djurägare rätt att försvara sin egendom emot vilt t.ex varg/björn..
Exempel på problematiken med den rätten kan man se här:
http://www.hogstadomstolen.se/.....%20dom.pdf . Det är domen som föll i det så kallade Gräsömålet där mannen som sköt enligt paragrafrytteriet skulle väntat med skottet tills vargen attakerat och antagligen skadat ett får rejält..(Gräsö ligger förvisso inte i mina hemtrakter, men problematiken är densamma.)
http://www.jagareforbundet.se/.....falldi.asp finns att läsa:
"Den fällande domen har fått riksdagsmän att reagera.
– Jag uppmanar jordbruksministern att omedelbart genomföra en ändring av jaktförordningen, säger Bengt–Anders Johansson (m).
– Det är orimligt att ha en jaktlag där den enskilde bokstavligen i ett ögonblick förväntas ta ett riktigt beslut när jurister behöver månader av grubblerier och ändå kommer fram till olika slutsatser, säger Sven Gunnar Persson (kd)."
Att vargar/björnar i närheten av bebyggelse är ett problem, det är ett faktum som även du borde kunna inse..
Men problemenkvarstår iaf, och jag är definitivt inte ensam i mitt tyckande.

Åter igen. Problem med vilt som går inne i bostadsområden skall anmälas till lämplig myndighet, inte skjutas på eget bevåg.
Nödvärnslagen har använts som ursäkt för illegal björnjakt så länge jag kan komma ihåg.
Det är ju intressant att höra hur ofta jägare "råkar" ha tagit med sig 338:an eller liknande på tjäderjakten.....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946355
September 5, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Åter igen. Problem med vilt som går inne i bostadsområden skall anmälas till lämplig myndighet, inte skjutas på eget bevåg.
Nödvärnslagen har använts som ursäkt för illegal björnjakt så länge jag kan komma ihåg.
Det är ju intressant att höra hur ofta jägare "råkar" ha tagit med sig 338:an eller liknande på tjäderjakten.
....

För att citera dej själv:
"Egentligen kan du få häva ur dig vilket skit som helst, men då får du nog klara av att underbygga de påståendena med fakta, eller så kan lika gärna hålla tyst."
Grovt generaliserande och taget ur luften.

denstore
Member
Medlem
946361
September 5, 2005 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=denstore]

Det är ju intressant att höra hur ofta jägare "råkar" ha tagit med sig 338:an eller liknande på tjäderjakten.
....

För att citera dej själv:
"Egentligen kan du få häva ur dig vilket skit som helst, men då får du nog klara av att underbygga de påståendena med fakta, eller så kan lika gärna hålla tyst."
Grovt generaliserande och taget ur luften.

Jo, fast jag påstod inte heller att det var fakta. Jag skrev höra just på grund av att detta är något jag just har hört, inget annat.
Dock så har jag inget behov av att bevisa att det sker olaglig jakt på varg. Hitintills så har de vargar som skjutits i sverige varit av privatpersoner, utan tillstånd. Inga fall av skyddsjakt här inte.
Likaså så finns det fall där björn har fällts utanför säsong. Alla de fallen är otillbördig jakt.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
946381
September 5, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Skärp er snälla!

Diskutera om norrlänningar bidrar med mindra skatt en andra eller inte har inget med vargar att göra!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 428
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL