Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hipp hipp hurra, en vargjäkel mindre i kommun..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
946412
September 5, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore]

Åter igen. Problem med vilt som går inne i bostadsområden skall anmälas till lämplig myndighet, inte skjutas på eget bevåg.
Nödvärnslagen har använts som ursäkt för illegal björnjakt så länge jag kan komma ihåg.
Det är ju intressant att höra hur ofta jägare "råkar" ha tagit med sig 338:an eller liknande på tjäderjakten.
....

För att citera dej själv:
"Egentligen kan du få häva ur dig vilket skit som helst, men då får du nog klara av att underbygga de påståendena med fakta, eller så kan lika gärna hålla tyst."
Grovt generaliserande och taget ur luften.

Jo, fast jag påstod inte heller att det var fakta. Jag skrev höra just på grund av att detta är något jag just har hört, inget annat.
Dock så har jag inget behov av att bevisa att det sker olaglig jakt på varg. Hitintills så har de vargar som skjutits i sverige varit av privatpersoner, utan tillstånd. Inga fall av skyddsjakt här inte.
Likaså så finns det fall där björn har fällts utanför säsong. Alla de fallen är otillbördig jakt.

Säsong eller inte, sen när behövs ett tillstånd för att handla i nödvärn?
Det är för övrigt inskrivet i lagboken avd. brottsbalken att du får skjuta varg/björn/järv i nödvärn..
Att betrakta det som ren nöjesskjutning när man värnar om sina djur, må vara hund/får eller kor är naturligtvis en horribel generalisering..
Du skulle naturligtvis bara stå och se på när din hund eller annat djur blir attackerat av en varg/björn eller??
Här är en intressant länk med hänvisningar till lagar och paragrafer bl.a..
http://www.vxu.se/polisutbildningen/vargarbete.pdf

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
946431
September 5, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Säsong eller inte, sen när behövs ett tillstånd för att handla i nödvärn?
Det är för övrigt inskrivet i lagboken avd. brottsbalken att du får skjuta varg/björn/järv i nödvärn..
Att betrakta det som ren nöjesskjutning när man värnar om sina djur, må vara hund/får eller kor är naturligtvis en horribel generalisering..
Du skulle naturligtvis bara stå och se på när din hund eller annat djur blir attackerat av en varg/björn eller??
http://www.vxu.se/polisutbildn.....arbete.pdf

Det arbetet bekräftar ju bara vad jag vill ha fram. Du får inte skjuta vargen om det inte finns risk för dig själv, eller att det finns risk för att vargen kommer att upprepa anfallet.
De fallen som han tog upp var ju solklara fall där personerna hade handlat fel. Djurägaren hade skjutit på en varg som var på väg bort ifrån boskapen, och borde alltså fällts i domstol.
Författaren konstaterar också att det är bättre att utbilda riktiga spårare, och sätta upp skyddstaket, då de fungerar utmärkt.
Observera vad som står i paragraf 28. Vargen skall ha dödat djuret, OCH man skall befara att vargen kan anfalla fler av ens djur. Alltså, om en varg dödar något av dina djur, så har du inte rätt att göra ett skit, om det inte är pågående. Och om vargen sitter och tuggar på din din hund, så har du inte rätt att skjuta den. Du får inte skjuta innan anfallet har skett, och ej heller om din hund redan kan anses vara död.
Vad du har propagerat för i den här tråden har varit att hålla vargfritt i ditt område. Alltså preventiv jakt på varg, vilket hitintills inte har getts tillstånd till i ett enda fall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946435
September 5, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Säsong eller inte, sen när behövs ett tillstånd för att handla i nödvärn?
http://www.vxu.se/polisutbildningen/vargarbete.pdf

Det arbetet bekräftar ju bara vad jag vill ha fram. Du får inte skjuta vargen om det inte finns risk för dig själv, eller att det finns risk för att vargen kommer att upprepa anfallet.
De fallen som han tog upp var ju solklara fall där personerna hade handlat fel. Djurägaren hade skjutit på en varg som var på väg bort ifrån boskapen, och borde alltså fällts i domstol.
Författaren konstaterar också att det är bättre att utbilda riktiga spårare, och sätta upp skyddstaket, då de fungerar utmärkt.
Observera vad som står i paragraf 28. Vargen skall ha dödat djuret, OCH man skall befara att vargen kan anfalla fler av ens djur. Alltså, om en varg dödar något av dina djur, så har du inte rätt att göra ett skit, om det inte är pågående. Och om vargen sitter och tuggar på din din hund, så har du inte rätt att skjuta den. Du får inte skjuta innan anfallet har skett, och ej heller om din hund redan kan anses vara död.
Vad du har propagerat för i den här tråden har varit att hålla vargfritt i ditt område. Alltså preventiv jakt på varg, vilket hitintills inte har getts tillstånd till i ett enda fall.

Man kan ju fundera över varför du upprepar och omformulerar information som jag tidigare nämnt i tråden, t.ex detta som jag skrev för inte så länge sedan.
"Det finns även en luddig "nödvärnsrätt" som ger djurägare rätt att försvara sin egendom emot vilt t.ex varg/björn..
Exempel på problematiken med den rätten kan man se här:
http://www.hogstadomstolen.se/2004/2004-12-21%20B%20432-04%20dom.pdf . Det är domen som föll i det så kallade Gräsömålet där mannen som sköt enligt paragrafrytteriet skulle väntat med skottet tills vargen attackerat och antagligen skadat ett får rejält."
Som du ser är jag väl medveten om hur lagen om detta nödvärn lyder, även om jag föredrar att förenkla tydningen av den en smula.

Angående tillstånd för skyddsjakt har jag även postat en länk till ett sådant tidigare i tråden..Men jag kan väl göra det igen eftersom du tydligen missat det också:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/vargpdf/jamtvarg.pdf
Nu lär du säkerligen vända detta ang. tillståndet att det inte rör mina hemtrakter, vilket jag kan medge omgående..
Du skrev "Alltså preventiv jakt på varg, vilket hitintills inte har getts tillstånd till i ett enda fall" vilket jag tolkar som varg varhelst den befinner sej i Sverige.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
946438
September 5, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Angående tillstånd för skyddsjakt har jag även postat en länk till ett sådant tidigare i tråden..Men jag kan väl göra det igen eftersom du tydligen missat det också:
http://www.naturvardsverket.se.....mtvarg.pdf
Nu lär du säkerligen vända detta ang. tillståndet att det inte rör mina hemtrakter, vilket jag kan medge omgående..
Du skrev "Alltså preventiv jakt på varg, vilket hitintills inte har getts tillstånd till i ett enda fall" vilket jag tolkar som varg varhelst den befinner sej i Sverige.

Jag har inte missat dina länkar, men uppenbarligen har du missat vad som står på sidorna du länkar till. Skyddsjakt skall självklart kunna ske, men under övervakade förhållanden och av professionell personal. Inte av någon trångsynt och fördomsfull person, som anser att det är bra att "städa upp i skogen".......

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
946448
September 5, 2005 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Angående tillstånd för skyddsjakt har jag även postat en länk till ett sådant tidigare i tråden..Men jag kan väl göra det igen eftersom du tydligen missat det också:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/vargpdf/jamtvarg.pdf

Jag har inte missat dina länkar, men uppenbarligen har du missat vad som står på sidorna du länkar till. Skyddsjakt skall självklart kunna ske, men under övervakade förhållanden och av professionell personal. Inte av någon trångsynt och fördomsfull person, som anser att det är bra att "städa upp i skogen".......

Och vad vill du åstadkomma med det inlägget?
Du hävdade att "Alltså preventiv jakt på varg, vilket hitintills inte har getts tillstånd till i ett enda fall" vilket jag påvisat var rent struntprat från din sida.
Du skrev även att "Och om vargen sitter och tuggar på din din hund, så har du inte rätt att skjuta den." vilket också är delvis felaktigt eftersom hunden med största säkerhet först blivit anfallen. Det viktiga då för paragrafryttarna är ifall hunden är död vid skottillfället.
Sådana saker avgörs i ett senare skede i domstol, där man skall jobba under devicen oskyldig tills motsatsen bevisats.
Denna lag är en luddigt tolkningsfråga, smartast vinner oftast.
Jag har inte i något fall menat att jag skulle ha med den skyddsjakten att göra, jag är ingen utpräglad jägare, och har inget skjutvapen hemma.
Vad som gäller vid skyddsjakt kan du ju läsa i dokumentet, det har jag gjort..Att sen försöka få det till att jag är inne på att alla och envar skulle söka sådana tillstånd är bara lågt.
Vad vill du förresten få sagt med det??
Att vargen om den blir skjuten av "professionell personal" (En term som för övrigt känns tämligen malplacerad i jaktsammanhang) med vederbörligt tillstånd, blir skjuten på ett mindre vargstamshotande sätt än om en vargogillande "Svensson-jägare" med samma tillstånd skjuter den?
Där kan vi börja snacka trångsynthet och förutfattande meningar.

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
946776
September 6, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Har nu läst vartenda inlägg i den här långa tråden för att jag för stunden är uttråkad bortom mänskligt förstånd.

Vem bryr sig om en ynka varg när jorden kommer att vara överbefolkad om hundra år och det inte kommer finnas en levande eller död matbit kvar överhuvudtaget.

Nej det är då High-Tech Kannibalernas era kommer att inledas.
Håller på och bygger befästningar i trädgården för fullt nu.

Kontrast
Medlem
Forum Posts: 226
946843
September 6, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Har nu läst vartenda inlägg i den här långa tråden för att jag för stunden är uttråkad bortom mänskligt förstånd.

Vem bryr sig om en ynka varg när jorden kommer att vara överbefolkad om hundra år och det inte kommer finnas en levande eller död matbit kvar överhuvudtaget.

Nej det är då High-Tech Kannibalernas era kommer att inledas.
Håller på och bygger befästningar i trädgården för fullt nu.

Ja du, varför bryr vi oss om något alls.
Vi ska alla dö någon dag så varför inte härja vilt & göra precis vad som faller in...utan tanke på lag & rätt?!. :whops:

Hoppas du inte har den inställningen på riktigt...då blir jag ledsen i ögat.

Själv säger jag bara att
Vargen är världens mest missförstånda djur.

kort & enkelt,
Människan vill & kommer alltid ha en syndabock för sitt egna idiotiska beteende.

//Kontrast

Multiface
Medlem
Forum Posts: 247
946888
September 6, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Skrev föregående urballade inlägg bara för att se om någon tog det på allvar.

Alla bara bråkar o gör inget konstruktivt. Sätt upp ett stort reservat någonstans för vargarna med billiga viltstängsel. Jo jag är medveten om att vargarna är djur som behöver stora ytor men det finns en del att ta av däruppe. Det är iallafall min åsikt.

SkÖNnBrInK
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 108
947222
September 6, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dax att skicka in lite vargar i stockholm och se vad som händer?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
947248
September 7, 2005 - 4:01 am
sp_Permalink sp_Print

SkÖNnBrInK wrote: Dax att skicka in lite vargar i stockholm och se vad som händer?

Dom går vilse och blir påkörda av bilar eller dör av svält?

BuBB
Medlem
Forum Posts: 130
985210
November 30, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker ni smarta Stockholmare borde testa hur det e och leva i ett mindre samhälle. Och vad gör vargen för nytta?? Mitt svar på den frågan e ingen alls!!

:pray: Tack för en varg j**el mindre.. :pray:

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
985215
November 30, 2005 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

BuBB wrote: Tycker ni smarta Stockholmare borde testa hur det e och leva i ett mindre samhälle. Och vad gör vargen för nytta?? Mitt svar på den frågan e ingen alls!!

Ska man döda vargar för att dom inte gör någon nytta? Villket idiotiskt resonemang. Isåfall skulle man kunna rättfärdiga skjutaden av massa djur av samma anledning.

BuBB
Medlem
Forum Posts: 130
985218
November 30, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=BuBB]Tycker ni smarta Stockholmare borde testa hur det e och leva i ett mindre samhälle. Och vad gör vargen för nytta?? Mitt svar på den frågan e ingen alls!!

Ska man döda vargar för att dom inte gör någon nytta? Villket idiotiskt resonemang. Isåfall skulle man kunna rättfärdiga skjutaden av massa djur av samma anledning.

Man äter inte köttet och sen ger dom bara sig på våra djur..

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
985221
November 30, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

BuBB wrote: Tycker ni smarta Stockholmare borde testa hur det e och leva i ett mindre samhälle. Och vad gör vargen för nytta?? Mitt svar på den frågan e ingen alls!!

Åhhh...du återuppväcker en tråd för att deklarera ut en sådan klen åsikt.

*me känner mig blodtörstig och famlar efter knappar på adminpanelen* 😉

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
985222
November 30, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Snälla dra inte upp denna diskution igen.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
985223
November 30, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=BuBB]Tycker ni smarta Stockholmare borde testa hur det e och leva i ett mindre samhälle. Och vad gör vargen för nytta?? Mitt svar på den frågan e ingen alls!!

Åhhh...du återuppväcker en tråd för att deklarera ut en sådan klen åsikt.

*me känner mig blodtörstig och famlar efter knappar på adminpanelen* 😉

har det något med attt du känner dig berusad av din ofantliga makt över oss dödliga?

Jajamensan... 😉

//S

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
985224
November 30, 2005 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, varför inte..
Nyligen avlivade polisen en varg som blivit påkörd i Stockholmstrakten..
Vem ska låsas in, den påkörande bilisten eller polisen som sköt??
Näe, skämt åsido, jag startade denna tråd och ber härmed Skiroy låsa den för att slippa denna diskussion en gång till..
LÅS LÅS LÅS

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
985226
November 30, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

*LÅST*

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL