Historian om NH|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Historian om NH
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 12, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan någon berätta den för mig? Hur började det? När började det? Var börjajde det? Vem/vilka började? Hur fick ni ihop programera, admins, redaktörer mm? För som jag har fattat det så är folk utspridda över hela Norden.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
936133
August 12, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det skulle jag oxå vilja veta!

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
936138
August 12, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print
spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
936150
August 12, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

😀 :bok: Intressant läsning ....

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
936156
August 12, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon admin som har svar på resten av frågorna?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
936169
August 12, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit hemma hos en gammal NH admin för länge sedan som var med och startade upp sidan.

Det har hännt en del grejjer på sidan sen dess 😛

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
936174
August 12, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det du saknar? Vad jag kan se är de frågor du ställt i stort sett besvarade? De senare åren?

//Andreas

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
936206
August 12, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Så grymt det var då när det precis hade startat. Tänk att vissa delar sätter sig i huvudet så klart. En av dom Top 5 första trådarna var "Sällan studsar en termos" och det var på den tiden Nostra var inne och röjde rundor i forumet 😀

På den tiden skrevs det hejt vilt i forumet om allt och alla, ända tills begreppet "regler" kom till 😉

Då var vi inte riktigt lika många medlemmar som vi är idag 😛

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
936211
August 12, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

^^

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
936215
August 12, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

[Iceboy wrote: ]Så grymt det var då när det precis hade startat. Tänk att vissa delar sätter sig i huvudet så klart. En av dom Top 5 första trådarna var "Sällan studsar en termos" och det var på den tiden Nostra var inne och röjde rundor i forumet 😀

På den tiden skrevs det hejt vilt i forumet om allt och alla, ända tills begreppet "regler" kom till 😉

Då var vi inte riktigt lika många medlemmar som vi är idag 😛

Ojoj...nu vaknade "blöjpojken" minsann till. 😉

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
936243
August 12, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Well. för er som inte var med när det begav sig
http://web.archive.org/web/200.....dware.com/

Detta är bara från feb 2001 Sidan startade dock några månader tidigare.

Länken för att "hitta" gammla sidor ifall ni inte redan har den
http://www.archive.org/web/web.php

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
936246
August 12, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Well. för er som inte var med när det begav sig

HAHAHA 😀

Fan va nice!

LOL, kolla P4 priserna hahahaha

1.5Ghz 9126.00:-

Billigt värre 😎

Andreas Galistel
Member
Medlem
936250
August 12, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack gode gud var det där före min tid :rollsmile:

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
936257
August 12, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där känner man igen. 😉
Särskrivning i topic också (om man ser på det som jag).
Kool färgsättning var det iaf.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
936278
August 12, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

I begynnelsen skapade ViU nätverk och internet. Och internet var öde och tom, och mörker var över djupet, och ViUs Ande svävade över paketen. Och ViU sade: "Varde Ljusgrått"; och det vart ljusgrått. Och ViU såg att det ljusgråa var gott; och ViU skilde det svarta från det ljusgråa. Och ViU kallade det ljusgråa bakgrund, och det svarta kallade han text. Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.

Resten kan ni läsa i NHBibel1917 som utkommer så fort fler än x+1 personer har betalat in 10€ på mitt bankkonto.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
936291
August 12, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

det är skumt, men jag gillade designen då 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
936292
August 12, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

!expl ViU
ViU: se Gud

:worship:

//Andreas

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
936552
August 13, 2005 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Kan någon berätta den för mig? Hur började det? När började det? Var börjajde det? Vem/vilka började? Hur fick ni ihop programera, admins, redaktörer mm? För som jag har fattat det så är folk utspridda över hela Norden.

Ja, som sagt så var ju ett gäng som jobbade på sidan http://www.2cool4u.nu innan. Men några där fick för sig att starta en egen sida istället och i samma veva drog dom med mig och ett par till.
Vi blev större och större och mer crew behövdes och på den vägen har det gått. Många i crew har kommit och gått, men många av oss är kvar sen många år tillbaka. 🙂

Så utspridda över norden är vi inte, alla som jobbar på svenska siten bor i sverige utom allas våran egen finne, ViU.

Andreas Galistel
Member
Medlem
936580
August 13, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=skinner]*text*

*text*

Aye, dock på .com har vi två kanadensare, en finne, två amerikaner (båda har tagit paus just nu), tjeckiskt blod i undertecknad och sen har vi väl en f.d. norrman också 😉

NH.com startades upp 2002, om jag vet/minns rätt. Det var Tom och Jon, som var moderkortsexpert då, som ledde den nya sidan som skulle vara en engelskspråkig variant av NH. Sidan drevs då i egen regi och hade inte så mycket med den svenska att göra utan det var distansierat med bl.a egna nyheter. Eftersom det är en hel del arbete att översätta artiklar och ingen egentlig betalning förekommer så kom det och gick en hel del folk även där. Isponken som skrivit en bit upp har haft ansvaret för forumet under större delen av tiden som sidan drivits. Den enda som varit med från i stort sett början och fortfarande är kvar är nog Mathias aka Fackamato, Beoit aka BigBen men även Patrik aka Norrko, som skriver om nätagg nu, har varit med längre än mig iaf.

I november/december 2003 så besökte jag NH av en ren händelse. Kommer inte ihåg varför. Det var ingen sida jag besökte normalt direkt utan jag var nog bara på fakt efter någon viss information (kan ha varit om Aseteks kompressorkyningar) och såg att de sökte översättare. Jag sökte och kom med. Av de som sökte då är det endast jag och Sebastian aka Wingdings kvar idag. Vi jobbade på under våren med att översätta, jag tyckte man kunde förbättra sidan på bådeen och två sett och startade bland annat upp The NordicHardware.com Encyclopedia, som ligger offline nu, men som vi hoppas kunna ta tillbaka i ny form snart. Jag jobbar på det och då kommer det inte bara vara för NH.com. Jag tyckte även att nyhetsflödet inte var vad det kunde vara och satte lite fart på det. Efter några månader så började den allmänna takten avta och när våren kom så var det färre och färre möten. Under sommaren så hade inte jag tid med sidan och det var tyvärr smärtsamt uppenbart. Många hade tappat lusten och Tom och Jon sågs inte till. Någon gång i april/maj så vill Jon att jag skulle ta hans plats, men jag pluggade och höll på att ta igen allt jag förlorat när jag var sjuk på komvux så jag sa nej. Tidigt i juli fick jag ett telefonsamtal från Tom där han undrade om jag ville ta över och jag sa nej igen. Högskola väntade och jag trodde inte att jag skulle hinna med både och. Fick en förklaring också till varför sidan varit så ödegiven och det var helt enkelt så att dom strejkade i väntan på att även nh.com skulle få den design nh.se fått under våren.
Sen den 20:e ringer han igen och säger att nu måste han och Jon dra vidare och jag var den bäst lämpade att ta över. Han skulle skicka över alla uppgifter jag behövde för att logga in på admindelar och så...

"Lagom" intresserad så började kolla runt hur många som överhuvudtaget var kvar och aktiva/intresserade av att fortsätta och upptäckte att vi var lite drygt fyra stycken. Riktigt kul att se alla timmar man lagt ner bara sakta glida ner ut i ingenstans. Vägrade låta detta hänsa så det första jag gjorde var att försöka få igång nyheterna igen och det gav väl inte mycket till resultat, men sidan hölls iaf vid liv. Jag hade ingen aning om var jag skulle vända mig för att så saker gjorda heller. Namnen Jonas, Woxxman och ZennaN hade jag hört, men det var nog allt. Pratade med Woxxman över ICQ första gången i september tror jag. Hade ju träffats i person på DHS04 tidigare, men jag hade ju knappt pratat med någon av killarna där innan. Tom, Jon och Hugge kände jag igen, men så många fler än så var det inte. Jag började annonsera efter folk, översättare och nyhetsskribenter och fick en hel del svar. Alla som kom med då är kvar idag vad jag kommer ihåg. Det gick väl hyfsat för mig att hålla sidan vid liv och jag fick söka mer folk senare. Vid årsskiftet så hade vi ett serverbyte här på NH som ni kanske kommer ihåg och i samma veva så passades det på att uppgradera designen på NH.com. Det tog betydligt längre tid än ja hade önskat, men samtidigt full förståeligt. All respekt för JonaS som stod ut med "mina upprepningar".
Sidan kom upp igen i Januari och har sedan dess växt stadigt. Det saknas fortfarande en del saker, men de är inte vitala och kommer så småningom.
Jag tyckte inte om att nh.com var så segregerat från den svenska sidan heller. Väldigt få av killarna inom NH hade någon som helst aning om vad som hände på den andra sidan. Jag gjorde en del ändringar i det och vad jag förstått har det varit uppskattat.
Fick senare redan på att de hoppat av för att starta upp en konkurrerande sida vilket knappast gjorde mig gladare ...
Mer folk har kommit in successivt och hjälp är alltid uppskattat.

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
936583
August 13, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Men fortfarande har du fan inte fixat snabbsvar där. 😛
Yeye, jag vet, det kommer så småningom.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 151
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL