October 24, 2002
Borde kunna besvara frågan själv, men kommer bara på en lösningen och den är inte god nog för mig ännu.
Har endast en "vanlig" multimeter som verktyg.
Har ett vägguttag, vill hitta vart fasen ligger, kabelmärkning existerar inte.
Enda jag kan komma på är att testa att mäta mellan jord och fas, det som händer, ifall man då väljer rätt, är att jordfelsbrytaren kommer släppa, vilket inte är godkänt, annat än i nödfall då det blir för mycket klydd med elektronik i huset.
Är det jag som inte tänker tillräckligt?
March 15, 2004
Färgerna brukar ju ge en liten nys om vad det är med, om du plockar isär uttaget då.
brun eller svart brukar vara fas, blå är neutraledare. gulgrön jord. kan även vara andra färger. men om du har jordfelsbrytare och jordat uttag borde de nya färgerna gälla.
annars så stäng av det mesta av allt skit du har och kör det med jordfelsbrytaren, det är inte optimalt direkt men funkar.
December 27, 2003
maedhros wrote: Färgerna brukar ju ge en liten nys om vad det är med, om du plockar isär uttaget då.
brun eller svart brukar vara fas, blå är neutraledare. gulgrön jord. kan även vara andra färger. men om du har jordfelsbrytare och jordat uttag borde de nya färgerna gälla.annars så stäng av det mesta av allt skit du har och kör det med jordfelsbrytaren, det är inte optimalt direkt men funkar.
man ska inte lita blint på färger. modernare installationer har i 99.9% av alla fall svart/brun som fas och blå som nolla, men är det lite äldre så brukar ofta vita, gråa, helgröna och röda färger vara inblandade, och det skiljer från installationsföretag till företag vilken som är fas/nolla/jord
så sent som förra veckan pillade jag ihop ett gammalt uttag och brytare där blå var fas och vit nolla (röd jord)
October 24, 2002
maedhros wrote: Färgerna brukar ju ge en liten nys om vad det är med, om du plockar isär uttaget då.
brun eller svart brukar vara fas, blå är neutraledare. gulgrön jord. kan även vara andra färger. men om du har jordfelsbrytare och jordat uttag borde de nya färgerna gälla.
Som jag skrev, så existerar ingen uppmärkning av kablarna, varken färg på isoleringen eller någon annan form av uppmärkning.
Cirap wrote: man ska inte lita blint på färger. modernare installationer har i 99.9% av alla fall svart/brun som fas och blå som nolla, men är det lite äldre så brukar ofta vita, gråa, helgröna och röda färger vara inblandade, och det skiljer från installationsföretag till företag vilken som är fas/nolla/jord
så sent som förra veckan pillade jag ihop ett gammalt uttag och brytare där blå var fas och vit nolla (röd jord)
Och med lite otur så har dem växlat mellan ettan och nollan och så har man fasen där nollan ska vara och tvärtom. Har själv sysslat lite med elinstallationer och vet hur det kan se ut...
December 27, 2003
mattan wrote: Bara för det börjar jag undra vilken som är standard för fasen...
Är det den vänstra, om man ser på uttaget på väggen?
fasen kan sitta på vilken sida som helst (du kan ju vända på kontakten hur som helst, eller hur?)
med daglig standard är det svart som är fas, blå som är nolla. finns det ingen svart så är det brun. Finns det ingen svart eller brun så är det en äldre installation, då behöver den blå inte nödvändigtvis vara nolla
June 23, 2002
Cirap wrote: fasen kan sitta på vilken sida som helst (du kan ju vända på kontakten hur som helst, eller hur?)
med daglig standard är det svart som är fas, blå som är nolla. finns det ingen svart så är det brun. Finns det ingen svart eller brun så är det en äldre installation, då behöver den blå inte nödvändigtvis vara nolla
Ja man kan dessutom vända vanliga eljo och elko-uttag hur som helst, så den kan sitta på vilken sida som helst.
Hm, att svart skulle vara standard idag för fasen, vad grundar du det på?
Jag skulle inte påstå att svart är standarden, speciellt in på nybyggen då det allt som oftast är brun som är fasen. Däremot på äldre installationer som inte är allt för gamla så är det svart som är standarden oftast.
October 24, 2002
Brun är standar för fasen, är det ett två- eller tre-fassystem, så brukar svart gälla för L2 och grå för L3.
Dock ska man aldrig ta något för givet, en gulgrön kan med lite otur vara en tändtråd. Såvidare kablarna inte är uppmärkt med klämmor så ska man aldrig chansa.
August 7, 2001
Nu verkar problemet vara löst men enklaste sättet är att ha spänning på och mäta. Man får ~380V mellan faser och ~220V mellan fas och noll och ~0 mellan jord och fas eller nolla.
En sak till:
Lita aldrig på färger! Antingen kolla på hur det var kopplat innan eller mät.
100-tals maskiner jag lagat pga folk har litat på färger.
March 15, 2004
dree wrote: Nu verkar problemet vara löst men enklaste sättet är att ha spänning på och mäta. Man får ~380V mellan faser och ~220V mellan fas och noll och ~0 mellan jord och fas eller nolla.
En sak till:
Lita aldrig på färger! Antingen kolla på hur det var kopplat innan eller mät.
100-tals maskiner jag lagat pga folk har litat på färger.
Självklart ska man aldrig lita på färger.
Och i ett vanligt vägguttag blir det väldigt svårt att få fram mer än en fas iallafall. Så att mäta upp 400V blir svårt. För det är väl ett vanligt 230V vägguttag vi pratar om? trefas uttag funkar det sättet alldeles ypperligt på iallafall
Men mät upp mellan nåt av de två hålen och jord, en del instrument slår ifrån jordfelsbrytaren och en del inte. 0V så har du hittat nollan, då borde det vara tämligen enkelt att hitta fasen.
August 7, 2001
maedhros wrote: Självklart ska man aldrig lita på färger.
Och i ett vanligt vägguttag blir det väldigt svårt att få fram mer än en fas iallafall. Så att mäta upp 400V blir svårt. För det är väl ett vanligt 230V vägguttag vi pratar om? trefas uttag funkar det sättet alldeles ypperligt på iallafallMen mät upp mellan nåt av de två hålen och jord, en del instrument slår ifrån jordfelsbrytaren och en del inte. 0V så har du hittat nollan, då borde det vara tämligen enkelt att hitta fasen.
Han specifierade inte om det var en 1fas eller 3fas uttag. I ett 1fas spelar det ju ingen roll vart man sätter noll och fas eftersom man kan vända på stickproppen. Så jag antar att det är 3fas uttag.
Sen är det många felkopplingar i äldre hus pga att någon har dragit 2faser istället för 1 nolla och fas utan att märkt upp i ett 1fas uttag. Många äldre maskiner gick på 2fas utan nolla.
December 15, 2002
Sätt i ett stift i varje hål i uttaget. Där ska det vara 230 volt.
Flytta sen ett av stiften från hålet i uttaget till jordbläcket. Finns det även där 230 volt är hålet du har stiftet i - fasen.
EDIT: Alla multimetrar belastar inte tillräckligt för att jfb ska bryta, så ditt sätt är inte helt säkert ändå.
// Elektriiiikern
February 4, 2003
Extatic wrote: Sätt i ett stift i varje hål i uttaget. Där ska det vara 230 volt.
Flytta sen ett av stiften från hålet i uttaget till jordbläcket. Finns det även där 230 volt är hålet du har stiftet i - fasen.EDIT: Alla multimetrar belastar inte tillräckligt för att jfb ska bryta, så ditt sätt är inte helt säkert ändå.
// Elektriiiikern
Yeees that's the right way to go 🙂
Själv kör jag med ett combo-mätinstrument med som visar "varning" för spänning så fort jag tar på fasen med.
Men sen ska man inte lita på såna instrument helt 100% heller, eftersom de "kan luras", så brukar kontrollera på samma sätt som Extatic säger.
Lycka till! 🙂
Jordfelsbrytare är jobbiga ibland, men ack så bra när allt väl är klart.
1 Guest(s)