June 13, 2001
Jag hittade iallafall mitt hus... kan du???
June 17, 2002
otroligt...hela "väst"världen är väl som ett stort "Big Brother" inom några år....eller kanske redan nu! om vi (vanligt folk) får tillgång till detta så måste det ju finnas instutitioner som säkert kan se online...även om man inte är någon brottsling så känns det ju inte roligt..!!
the real trouth is out there!
July 19, 2001
Jo, jag hittade mitt hus där för ett tag sedan.. Sidan verkar dock inte funka så bra i Opera..
Kan ni inte ta bild på ert hus och lägga upp här? 🙂
http://user.tninet.se/~pqm321k/Huset.JPG
Det är det med svart tak..
Scoredevil, vad skulle dom möjligtvis vilja och kunna se?
February 21, 2003
Jorå, den sidan har man hämtat bilder från tidigare när man gett vägbeskrivningar
Tur man bor i götet så att man får bilderna i färg 😛
Edit:
Bor i hästskohuset 🙂
http://w1.736.telia.com/~u73606287/nh/
June 17, 2002
HELIX wrote: Scoredevil, vad skulle dom möjligtvis vilja och kunna se?
Nä, visst det är ju otrolig att tekinken finns...det är ju bra...så är det ju med allt tills det missbrukas...inget är hemligt längre...perfekt för ex alquida eller vad de heter...spionage via nätet och det är offren som fixar fram kartorna...i extrem detalj dessutom...men visst för "svensson" är det ju roligt att hitta sitt hus. jag tyckte det var kul att leta.
June 30, 2001
Pim_ wrote: [quote=Mathias]Det tog mig en halvtimma att hitta mitt hur när jag provade för ett tag sen. Allting ser ju annorlunda ut uppifrån.
En blivande orienterare om jag inte ser helt fel
Hittade nu
http://mathias.shacknet.nu:8000/filarkiv/lantmateriet_stor.gif
http://mathias.shacknet.nu:8000/filarkiv/lantmateriet_liten.gif
July 19, 2001
scoredevil wrote: [quote=HELIX]Scoredevil, vad skulle dom möjligtvis vilja och kunna se?
Nä, visst det är ju otrolig att tekinken finns...det är ju bra...så är det ju med allt tills det missbrukas...inget är hemligt längre...perfekt för ex alquida eller vad de heter...spionage via nätet och det är offren som fixar fram kartorna...i extrem detalj dessutom...men visst för "svensson" är det ju roligt att hitta sitt hus. jag tyckte det var kul att leta.
Vad har Al Quida för nytta av det? Dessutom så är bilderna tagna med ett flygplan och så är dom heller inte så värst högupplösta..
På 60-talet kunde man med spionsateliter se ett frimärke på marken...
June 17, 2002
HELIX wrote: På 60-talet kunde man med spionsateliter se ett frimärke på marken...
OK! Jag ger mig!
då finns det ju bara positiva saker kvar!
jag menar all denna kontroll av privatpersoner..vad vi har för vanor m.m. om man ser på ett längre perspektiv ca 10-20 år framöver vad kommer det att loggas då? Ingenting är privat längre.
June 28, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=HELIX]På 60-talet kunde man med spionsateliter se ett frimärke på marken...
Rätt så mycket fräckare är man t o m kan tjuvläsa tidningen du sitter och läser. 😀
enligt vad jag har läst så är det först nu ganska nydligen det går att läsa vad som står på en tidning som ligger på marken.
och då borde man inte ha kunnat sett ett frimärke för 40 år sedan, då dom knappt hadde sateliter.
November 26, 2002
Mind wrote: [quote=Ogrebeast][quote=HELIX]På 60-talet kunde man med spionsateliter se ett frimärke på marken...
Rätt så mycket fräckare är man t o m kan tjuvläsa tidningen du sitter och läser. 😀
enligt vad jag har läst så är det först nu ganska nydligen det går att läsa vad som står på en tidning som ligger på marken.
och då borde man inte ha kunnat sett ett frimärke för 40 år sedan, då dom knappt hadde sateliter.
Ett frimärke är ju fem gånger så stor som en vanlig bokstav i en tidning, om inte mer, och ger dessotum en ganska bra kontrast mot ett mörkt underlag.. det är mycket möjligt att det är så.
June 28, 2001
naa, jag tvivlar på det
1 sateliter var ganska nytt på 60 talet.
2 dom hadde inte digital förstorning.
3 ozonlagret förvränger bilden ganska mkt och dom hadde knappast tekniken att reducera det digitalt.
4 dom hadde knappt datorer.
5 den rymdkapseln som skickade till månen vars elektronik är långt ifrån närheten av en vanlig bilstereo.
and the beat goes on
2 Guest(s)