March 21, 2003
Death On Wings wrote: en sådan där vit festlig tröjja som man får av snälla farbröder i vita rockar.
Jaa jag har ett par på lager 😀 Det finns hjälmar till också så att dem inte bankar i huvet i en vägg lr nått dvs allt ingår i Farbror´s anti självmordes paket (Eller så kan du köra den säkra varianten och köpa "deennis paketet" av deeeniis brunby i Eslöv !!!!)
March 11, 2003
Om hon säger att hon skall ta självmord eller begå livet av sig så rätta hennes svenska.;)
Annars är det nog bäst att börja med någon vuxen som ni båda litar på. Om hon verkligen är seiös med de här tankarna, så är det inte säkert att det är så bra att kontakta hennes föräldrar. Hon kan ta det för ett svek från din sida. Någon vuxen i mer neutral ställning är bättre. Och gör det inte plötsligt, eller överaskande. Då kommer hon att skygga bort från er. Allvarligt är sånt här egentligen inte något som du bör fråga här om. Ta kontakt med kuratorn eller skolsköterskan. De brukar veta vart man skall vända sig.
June 9, 2004
Nja, om du känner till en psykolog som du verkligen vet är bra i så fall, de flesta psykologer är nämligen direkt olämpliga för yrket. Och ta för guds skull inte hjälp av bup eller liknande, blandningen av inkompetens och brist på tid och resurser gör att det ofta gör mer skada än nytta. Sen så älskar de att skriva ut psykofarmaka de första de gör, ofta så är den kraftigt beroendeframkallande, dämpande (dvs man blir lugn och lika kvicktänkt och smart som en imbecill) och ofta så har de bieffekter som medför extrem viktökning, svullnader, personlighetsförändring osv. Plus att det inte löser problemet på nåt sätt, bara lindrar symtomen. Vad hon behöver är som sagt vettiga föräldrar, vänner, släktingar eller pojkvän att tala med, som alla andra en bra och stabil tillvaro helt enkelt. Om det skulle vara väldigt alvarligt så kan psykvård vara lämpligt men att hitta bra sådan är lättare sagt en gjort tyvärr.. Jag vet detta eftersom jag har en mor och en syster som är utbildade och praktiserande psykologer och de beklagar sig en hel del 🙂
January 12, 2004
.doedels wrote: [quote=skiroy][quote=obelix][quote=.doedels]Försöker man ta självmord med vodka och piller så försöker man inte tillräckligt hårt.
Och du bygger ditt utalande på vilka erfarenheter och vilka kunskaper?
Han bygger utalandet enbart på ungdomlig bristande erfarenhet.
Ack ja...den ungdomen....
Må så vara... eller så bygger jag det på tv och tv spel. Kanske internet också.
Skulle jag ta livet av mig skulle jag hoppat från nåt riktigt högt ställe eller skjutit skallen av min med ett avsågat hagelgevär.
Är du medveten om att det finns ett "kvinnligt" sätt och ett "manligt" sätt att ta livet av sig?
Om inte så kan jag tala om för dig att männen begår självmord på ett sk aktivt sätt, dvs genom hängning eller med hjälp av pistol för att nämna två exempel...
Medan den kvinliga delen av befolkningen föredrar sk passiva metoder, dvs genom tabletter tex...
Marcan- wrote: Skräm henne. Tror inte att hon vill innerst inne utan bara söker uppmärksamhet. Men att snacka med henne eller ge henne hjälp via en psykolog kanske kan vara nått.
Att skrämma henne är nog inget att rekommendera, inte heller att ge henne dåligt samvete, om hon menar allvar så mår hon nog redan tillräckligt dåligt redan...
April 14, 2002
obelix wrote: [quote=Marcan-]Skräm henne. Tror inte att hon vill innerst inne utan bara söker uppmärksamhet. Men att snacka med henne eller ge henne hjälp via en psykolog kanske kan vara nått.
Att skrämma henne är nog inget att rekommendera, inte heller att ge henne dåligt samvete, om hon menar allvar så mår hon nog redan tillräckligt dåligt redan...
Jag menade att "hettsa" henne lite kommer göra henne skakis och hon kommer förhoppningsvis brista ut i gråt och lägga av med dumheterna. Men håller klart med om att få henne till en kurator eller dyligt vore det bästa alternativet.
January 12, 2004
Marcan- wrote: Jag menade att "hettsa" henne lite kommer göra henne skakis och hon kommer förhoppningsvis brista ut i gråt och lägga av med dumheterna..
Men "förhoppningsvis" är lite för riskabelt...
Det kan även ha motsatta effekten, att man istället "puschar" på så att personen begår självmord...
Har man ingen erfarenhet så ska man vara väldigt försiktig i sådana situationer...
Det bästa är att överlåta det hela till "Proffsen", dvs psyk...
Men man ska inte heller vända ryggen till, utan ställa upp om personen söker och får hjälp från psykvården...
March 10, 2002
Kan berätta om en som gick i min parallelklass. Hon försökte ta livet av sig ett sommarlov. När vi kom tillbaka till skolan så pratade de om vad som hänt i sommar. Så sade hon stolt "Jag har legat på sjukhus för att jag försökte ta livet av mig". Väldigt patetiskt. Men nu har hon inga självmords tankar längre.
PS. Hon är vampyr nu DS.
August 21, 2001
FonzzziE wrote: hur övertalar man en tjejkompis från att begå självmord?
hmm ja .. flickan börjar skrämma mej en del..
hon har nämnt att hon inte pallar leva mer samt
att hon försökt med ta piller o vodka
försökt me skära sej.. men klarat sej.
hur ska jag övertala henne?
Såg att någon skrev ungefär samma som jag nu tänker skriva.. men det tål att upprepas.
Det kan mycket väl vara så att hon inte vill dö. Hade hon verkligen velat dö, då hade hon inte snackat om det.. då hade hon bara gjort det.
Det kan vara så att hon bara vill ha uppmärksamhet.. Men om det skulle vara så, då tyder det ändå på att något är jävligt fel.
Ett värstascenario här är nog att hon gör ett suicidförsök, som inte är allvarligt menat, men misslyckas och dör. - inte helt ovanligt faktiskt.. särskilt med piller. Oberäknerliga som fan.
Det enda du kan göra, är att snacka med någon vuxen i din närhet.. Dina föräldrar eller vem som helst. Detta är inte ditt ansvar, även om tösen har lagt det på dig. Få dina föräldrar att förstå att du är uppriktigt rädd, och låt de gå vidare med det.
De bör kontakta hennes föräldrar, eller som någon nämnde skolans kurator/skolsköterska, lite beroende på om du vet vem av dem som är en bra människa.
Tösen kommer säkerligen bli förbannad på dig, men innerst inne så kommer hon veta att du gjort det för att du bryr dig.. om inte nu, så ivarjefall efteråt.
Är hon inne i en deppresion så är det faktiskt något som går att bota.
Dessa piller är inte beroendeframkallande som någon sade. inte i stil med benzodiazepiner ivarjefall. Visst, det finns biverkningar, men hellre det än självmord. Blir biverkningarna för jävliga, så provar man någon annan medicin. Hur eller hur, så är det viktigaste att hennes problem lyfts upp och uppmärksammas.
För som någon sade.. tänk om hon misslyckas med sitt försök, och dör..
Och du visste, men inte berättade för någon hur dåligt hon mådde.
Det kommer inte kännas bra.
Undvik detta. Berätta för någon som går vidare med detta.
Lycka till.
June 9, 2004
Garfzez wrote: [quote=FonzzziE]hur övertalar man en tjejkompis från att begå självmord?
hmm ja .. flickan börjar skrämma mej en del..
hon har nämnt att hon inte pallar leva mer samt
att hon försökt med ta piller o vodka
försökt me skära sej.. men klarat sej.
hur ska jag övertala henne?
Såg att någon skrev ungefär samma som jag nu tänker skriva.. men det tål att upprepas.
Det kan mycket väl vara så att hon inte vill dö. Hade hon verkligen velat dö, då hade hon inte snackat om det.. då hade hon bara gjort det.
Det kan vara så att hon bara vill ha uppmärksamhet.. Men om det skulle vara så, då tyder det ändå på att något är jävligt fel.
Ett värstascenario här är nog att hon gör ett suicidförsök, som inte är allvarligt menat, men misslyckas och dör. - inte helt ovanligt faktiskt.. särskilt med piller. Oberäknerliga som fan.
Det enda du kan göra, är att snacka med någon vuxen i din närhet.. Dina föräldrar eller vem som helst. Detta är inte ditt ansvar, även om tösen har lagt det på dig. Få dina föräldrar att förstå att du är uppriktigt rädd, och låt de gå vidare med det.
De bör kontakta hennes föräldrar, eller som någon nämnde skolans kurator/skolsköterska, lite beroende på om du vet vem av dem som är en bra människa.
Tösen kommer säkerligen bli förbannad på dig, men innerst inne så kommer hon veta att du gjort det för att du bryr dig.. om inte nu, så ivarjefall efteråt.
Är hon inne i en deppresion så är det faktiskt något som går att bota.
Dessa piller är inte beroendeframkallande som någon sade. inte i stil med benzodiazepiner ivarjefall. Visst, det finns biverkningar, men hellre det än självmord. Blir biverkningarna för jävliga, så provar man någon annan medicin. Hur eller hur, så är det viktigaste att hennes problem lyfts upp och uppmärksammas.
För som någon sade.. tänk om hon misslyckas med sitt försök, och dör..
Och du visste, men inte berättade för någon hur dåligt hon mådde.
Det kommer inte kännas bra.
Undvik detta. Berätta för någon som går vidare med detta.
Lycka till.
Kanske jag som är trög men vilka piller menar du?
3 Guest(s)