October 28, 2004
Jag håller på med ett fördjupningsarbete i Samhäll B där jag tänk om att skriva om bush.
Det jag behöver hjälp med är att vad jag ska ha för huvudfråga respektive delfrågor, någon som har tips?
Först började jag skriva om Vad som talar för och emot valfusk, men tydligen var det ointressant och onödigt att ha så det fick jag inte.
Någon som har förslag?
Jag har vissa tankar om att skriva om Irak, men jag vet inte riktigt vad för problem jag ska analysera.
Arbetet ska vara skrivet som en samhällsvinkel - Bakrund, orsaker, konskvensker åtgärder etc.
Snabb hjälp pleasee 🙂
TORSK PÅ IDÈER!
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
October 28, 2004
Och nyss trodde jag att frågan "hur ser Iraks framtid ut efter USA invasion 2003?" var helt okej, men den var också dålig, "Du kan ju inte veta det?" får jag som svar...
börjar bli jävligt trött på detta, började skriva om bush valfusk , vad som talar för och emot det, men det var som sagt "ointressant" "ingen vill veta det" och "det är ju bara spekulationer". Halva mitt arbete var jag tvungen att ta bort, 5 sidor xD
Vem fasen vet att det jag skriver nu verkligen skrivs? det kanske bara är något någon hjärna hittar på?
DESPRERAT BEHOV AV HJÄLP
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
September 5, 2001
Tallji wrote: Och nyss trodde jag att frågan "hur ser Iraks framtid ut efter USA invasion 2003?" var helt okej, men den var också dålig, "Du kan ju inte veta det?" får jag som svar...
börjar bli jävligt trött på detta, började skriva om bush valfusk , vad som talar för och emot det, men det var som sagt "ointressant" "ingen vill veta det" och "det är ju bara spekulationer". Halva mitt arbete var jag tvungen att ta bort, 5 sidor xD
Vem fasen vet att det jag skriver nu verkligen skrivs? det kanske bara är något någon hjärna hittar på?
DESPRERAT BEHOV AV HJÄLP
Ärligt talat så tror jag hur ser USAs invasion av Irak ut i framtiden en bra frågeställning.
Det du kan visa är hur laglösheten, attentaten, avrättningar etc. har ökat sen USA invaderade, sen kan du ju spekulera när du har de uppgifterna. Det är ju högst osannolikt att man skulle ge sig nu 🙂 Du kan även tillägga vad andra i USA aliansen tycker och tänker, Kanada, England etc.
Tycker det var en idé, du får bara vara otroligt seriös med källangivningen. BBC antar jag är en säker källa. CNN kanske. Du bör verkligen inte använda dig av FOX(bara se det överdrivna inslaget om Malmö).
Nä, skit i vad andra tycker, gå på detta nu så blir det bra. Varför ska du ta en frågeställning som alla vet svaret på, är ju sådär skoj...
October 18, 2006
Du kan ju skriva om hur jänkarna går in och tar smällen i Irak och avsätter en av tidernas värsta diktatorer med löften från ett flertal länder om en internationell insats bara för att sedan bli lurade av terroristrädda européer som drar sej ur så fort en muslim hytter med näven.
September 3, 2001
tanka o se några avsnitt av Real Time with Bill Maher så kan du sätta dig in i aktuella debatten i usa. Ganska intressant faktiskt. Handlar om saker som irakkriget, mediafokus, bush, skandalösa lagförslag, o massa annat som man går miste om om man bara läser svensk media.
Finns rätt mkt skandalöst med aktuella administrationen. Saker som demokrater älskar att ta upp är t.ex. hanteringen av orkanen katrina, totala avsaknandet av en handlingsplan i irak, väldigt korrumperad struktur för finansieringen av irak-kriget, bristfällig eller till och med påhittad information om saddams massförstörelsevapen, samma fula informationssamling med iran just nu, toppolitikers medägande/medverkande i flera av företagen som tjänat på kriget, republikaner som smeks av lobbyister. OSV OSV.
Det senaste snacket är om att irak kommer att bli tredelat, en kurdisk del, en sunnimuslimsk del och en shiitisk del. Mycket tyder på att sunnis och shiiter hatar varandra ännu mer än vad de hatar amerikaner, så det verkar pågå ett ganska brutalt krig mellan dem som inte dokumenterats särskilt mkt av omvärlden.
Sen kan man ju även diskutera vad det finns för bakomliggande orsaker till att man ger sig på både afghanistan och irak, trots att det var (ca) 17 av (ca) 25 av flygplanskaparna som var från saudiarabien. Och hur kom irak att spela så stor roll överhuvudtaget? Ja, det fanns anledningar att inte tycka om irak/saddam till att börja med. Som t.ex. att han var fientligt inställd till usa, att han torterade sitt folk och att bush's pappa hade varit i krig med honom tidigare. Men dom två första anledningarna stämmer ju även för massa andra länder, som t.ex. Sudan, som för övrigt också har olja, men vars population dör i hundratusental i världens största ännu pågående folkmord.
Finns saker som tyder på att usa gått med i kriget för att undgå en inflationskris. OM jag förstått det hela rätt, så ska Irak tydligen en gång i slutet av nittiotalet gått emot strömmen och börjat sälja och förhandla sin olja i euro i stället för dollar. Dom förlorade först på det, men på grund av att dom har så stark position i oljebranchen så stärktes euron av det. Till den graden att euron plötsligt var starkare än dollarn. Då började massor av andra länder använda euro i stället för dollar (detta i början av detta decennium). När dollarn, som förut fanns räckte gott och väl i alla länders fickor, började bli överflödig, så började en sakta men säker inflation. Då behövde usa något att spendera sina dollar på, och då råkar krigsmaskineriet vara ett väldigt bra sätt att skicka pengar till utlandet på, genom att köpa in råvaror osv. Lägligt nog kom 11 september 2001, och därefter även krig. Jag menar inte att amerikanerna själva orsakade 911, men jag tror däremot att dom är riktiga opportunister.
Ja det finns en hel del att ta upp ^^ mycket är sammanknutet, men de är var för sig värda ett samhäll B -arbete.
edit:
Josey Wales wrote: Du kan ju skriva om hur jänkarna går in och tar smällen i Irak och avsätter en av tidernas värsta diktatorer med löften från ett flertal länder om en internationell insats bara för att sedan bli lurade av terroristrädda européer som drar sej ur så fort en muslim hytter med näven.
Jag vill inte på något sätt försvara Saddam, men han är långt nere i listan på farliga diktatorer... och du får ursäkta om jag lägger ord i mun men det är så jag uppfattar dig, men att påstå att jänkarna åkte och drog ut saddam ur en håla för att rädda irak för att jänkare är så snälla, är högst missvisande. Möjligtvist åkte vissa individer dit med just den avsikten, men poängen med kriget handlar om så mycket mer. Framförallt egenvinning. Europeerna drog sig ut främst på grund av att dom inte fick så mkt som dom ville av kakan, samt att det blev kraftig kritik i hemländerna, till skillnad från USA som har fox news att hjärntvätta invånarna med.
October 18, 2006
Kame_boy:
Jag citerar inte, det blir så förbannat långt då.
Visst finns det mycket som inte är bra med den nuvarande administrationen i USA, där tänker jag inte argumentera emot utan bara hålla med och tillägga att så vitt jag kan bedöma så är Dubya troligen en av de minst kompetenta människor som varit president i USA.
Angående Saddams grad av förskräcklighet så tycker jag att 2 angreppskrig, etnisk rensing av inhemska folkgrupper, användande av kemiska stridsmedel i krig och ett 25-årigt maktinnehav genom systematisk terror mot oppositionella krafter för att inte tala om ekonomiskt och logistiskt bistånd till ett flertal terroristgrupper lägger honom ganska högt upp på topplistan över mänklighetens fiender.
Han kanske inte är någon Stalin eller Hitler men jag skulle nog vilja placera honom i samma division som Bokasa, Idi Amin eller kanske Pinochet.
Självklart var inte bortttagandet av Saddam huvudsyftet med att USA gick in i Irak men det var en icke föraktlig bonus.
Att sedan Sunniter och Shiiter inte kan komma överens utan pucklar på varandra av hjärtans lust i stället för att försöka utnyttja den här möjligheten att skapa en parlamentarisk demokrati är egentligen inte särskilt förvånande utan helt i linje med hur politiskt arbete bedrivits i regionen under lång tid.
1 Guest(s)