Hjälp! Bussgodsproblem, var är mina pengar?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp! Bussgodsproblem, var är mina pengar?
okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ska ni få höra en ruggig historia.

Det började med att jag la ut en annons på Blocket.se, hittade en köpare i Fagersta. Köparen var rädd för förskottsbetalning för hon hade blivit lurad tidigare. Vi kollade upp postförskott, men sedan fick vi tipset om bussgods och efterkrav. Efterkrav fungerar som postförskott för de som inte vet.

Verkade vara en juste deal, hon betalade för alla frakt och efterkravsutgifter. Så jag stack ner till bussgodsterminalen på måndagen den 12 september. Fyllde i en fraktsedel på 3200kr, där 200kr var frakt + efterkrav. De sa till mig att mina pengar skulle komma efter cirka en vecka efter att mottagaren hämtat ut paketet.

På torsdagen den 15 september hämtade hon ut paketet och betalade 3200kr till bussgodsterminalen i Fagersta där hon bor.

Två veckor efter att hon hade hämtat ut paketet (och en dag, alltså fredagen den 23 september), hade jag fortfarande inte fått några pengar. Så jag ringer upp Uppsalas bussgodsterminal, där jag lämnade in paketet. De ger mig som svar att jag ska ringa till det ställe jag skickade paketet, alltså till Fagersta.

Jag ringer till bussgodsterminalen i Fagersta och får då prata med en person som inte förstod mycket svenska. Jag försökte förklara för honom att jag hade skickat ett paket osv. Då svarade han med att det kostar si och så mycket. Han förstod alltså inte att jag redan skickat ett paket samt att det redan hade hämtats ut 2 veckor tidigare. Efter många om och men så får jag reda på att han endast hjälper till i butiken och han som har hand om detta skulle komma tillbaka vid kl13.

Jag ringer igen vid ett, och får som svar att han skulle komma vid halv två. Ringer igen och får som svar att han skulle komma vid två. Ringer igen och får som svar att han skulle komma vid tre. Ringer igen och nu har jag tröttnat och säger till personen i affären att ge mig hans chefs mobiltelefonnummer. Jag får detta och ringer till chefen och hoppas på en som förstår vad jag säger. Ingen som svarar. Så jag ringer till Uppsala igen. Där säger de att jag inte alls ska ringa till Fagersta, utan till en person i Västerås som har hand om efterkrav. Jag får hennes nr.

Ringer för säkerhetsskull till chefen i Fagersta igen och han säger samma sak som de sa till mig i Uppsala vid sista samtalet.

Nu ringer jag då till Västerås, till hon som har hand om efterkrav. Får snacka med en man som säger att hon precis blivit sjuk och åkt hem för dagen. Jag skulle återkomma på måndag istället.

På måndagen, alltså den 3 oktober, ringer jag igen vid runt elva. Får då snacka med samma man igen, som säger att telefontiden hon har endast är mellan 1300-1500. Jaha säger jag och lägger på.

Efter det var det dags för mig att göra mig ordning och sticka på föreläsning mellan 1300-1500. Perfekt! På tisdagen var jag också tvungen att åka in till universitetet och arbeta med ett grupparbete. Var där mellan 1200-1600. Så jag kunde inte ringa då heller.

Så nu är vi framme på onsdag, idag. Ska vara ledig hela dagen, så jag tillbringar den så gärna med telefonen vid mitt öra och ringer.

Börjar ringa direkt efter ett. Får snacka med mannen igen. Han säger att hon pratar med någon annan för tillfället och därför hamna jag nere hos han och att jag får testa att ringa igen om ett tag. De har alltså ingen väntelinje, utan jag måste betala ny uppningsavgift för varje samtal. Nu är klockan 14:09 och jag har ringt 5 gånger sen ett och fortfarande endast fått talat med mannen där nere.

Vad är detta för skitsystem. Har väntat 3veckor på mina pengar. Det är halvt omöjligt att få reda på vem man ska ringa till och när man väl vet det, är det omöjligt att få tag på den personen. Vilket jävla skitsystem!

Har ni några tips på vad jag ska göra. Tänk om jag inte ens kommer få mina pengar. Vad kan jag göra då? Jag sålde två bärbara datorer för att ha råd till en ibook som jag redan har köpt av lånade pengar av morsan. Men hon behöver de 3kkr som Bussgodsfolket plockat på sig. Jag börjar bli sjukt stressad över detta.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
959193
October 5, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

fyfan, vilket jävla sätt.
värre än telia ffs!!!

du ska kräva ersättning för din tid och dina utgifter för alla telefonsamtalen.

stå på dig!

okey_sure
Medlem
959194
October 5, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: fyfan, vilket j**la sätt.
värre än telia ffs!!!

du ska kräva ersättning för din tid och dina utgifter för alla telefonsamtalen.

stå på dig!

Tackar, skönt att någon mer blir sur på dem. Har fortfarande inte fått tag på henne. Om 30min är telefontiden slut 🙁

Måste dock tilllägga att Bosse som jag kommer fram till hela tiden, tar det väldigt bra. Nu blir det att jag ringer var 3:e minut, men han verkar inte så jätte irriterad. Men vafan ska man göra om de inte har samtal väntar eller liknande.

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
959196
October 5, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

säger bara Sverker Olofsson

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

okey_sure
Medlem
959198
October 5, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: säger bara Sverker Olofsson

Känner igen namnet. Kommer dock inte på var..

Nu börjar bosse bli irriterad, tycker faktiskt synd om honom.

EDIT: Ja nu vet jag vem det är =) Hittade honom på susning.

okey_sure
Medlem
959204
October 5, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering:

Nu är tiden slut. Men bosse kände sig hjälpsam och tog lite uppgifter om vad som hänt samt mitt namn och nr. Så han ska snacka med henne och kolla om hon kan ringa upp mig innan hon går för dagen.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
959205
October 5, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte be bosse säga till henne att hon ska ringa upp dig?
Låter väll logiskt när hon får tid?

okey_sure
Medlem
959206
October 5, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Kan du inte be bosse säga till henne att hon ska ringa upp dig?
Låter väll logiskt när hon får tid?

Han vill inte det först, men nu ska han ha gjort det iaf.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
959210
October 5, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm, schysst system de verkar ha.

Löser det sig inte kan du ta hjälp av konsumentverket.

okey_sure
Medlem
959214
October 5, 2005 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Hmmm, schysst system de verkar ha.

Löser det sig inte kan du ta hjälp av konsumentverket.

Har precis fått höra att de har flyttat från sthlm till karlstad och att de inte kan handlägga lika många ärenden.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
959241
October 5, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.arn.se
Fyll i en anmälan, skriv ett brev och förklara ditt problem och faxa båda två till dem.
Jag lovar att det blir en jävla fart på dem.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
959273
October 5, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Maila till [email]plus@svt.se[/email] och skriv om ditt problem. Har du tur så tar dom upp detta i programet, och då brukar det bli en hel del ändringar hos företagen.

Edit: Sverker Olofsson är programledare på Plus.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
959277
October 5, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch, tråkigt sådant. Låter ungefär som när jag skulle polisanmäla ett bedrägeri. De skicka mig fram och tillbaka mellan 3 olika polisstationer. Satt i telefonkö i runt 3 timmar den dagen.

Det slutade med att jag inte orkade och strunta i det och mina surt förvärvade pengar.

okey_sure
Medlem
959281
October 5, 2005 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för alla svar. Jag väntar till fredag, har jag inte lyckats då, då blir det anmälning och andra förslag ni kommit med.

Kan tillägga att Bosses snack inte hjälpte, hon ringde aldrig upp innan hon gick.

Ringer hon imorgon får väl morsan ta samtalet.

Jag uppdaterar när något händer.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
959283
October 5, 2005 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Usch, tråkigt sådant. Låter ungefär som när jag skulle polisanmäla ett bedrägeri. De skicka mig fram och tillbaka mellan 3 olika polisstationer. Satt i telefonkö i runt 3 timmar den dagen.

Det slutade med att jag inte orkade och strunta i det och mina surt förvärvade pengar.

Känns igen. Har samma problem idag. Är blåst på 2200kr och ingen polisstation vill ha med det att göra.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
959296
October 5, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det brukar ta en vecka eller två innan jag får mina pengar faktiskt. Ibland längre om det är körigt, så får man ett brev med det i så man kan gå på posten och lösa ut stålarna.

Visst är det jobbigt när man behöver pengarna snabbt men dom är rätt sega på just den grejen för någon anledning. Att anmäla är lite att ta i, vänta ett tag bara.

okey_sure
Medlem
959366
October 5, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag tänkte ju vänta tills jag fick tala med någon som höll i det. Jag trodde dock inte att det vara sådant skit snack när de talade om tiden. De sa att det skulle ta upp till en vecka. Det betyder allt från en dag till _max_ en vecka. Nu har det tagit 3veckor+.

Hur som helst. Bosse ringde nyligen och han har kollat upp allt. girolappen har skickats och jag borde få den imorgon eller på fredag. Så tackar för Bosse för att han la ner tid o hjälpt mig när personen man skulle snacka med har något vettigt telefonsystem.

okey_sure
Medlem
959698
October 6, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick mina pengar idag =) Orkar inte att tjata om någon ersättning.

Summan av kardemumman; Bussgods är kassa på att hålla utbetalningstider samt saknar vettigt telefonkösystem.

EDIT: Om man kollar stämpeln på utbetalningen så står det 5/10, alltså får jag nog tacka Bosse som hjälpt mig. Vet inte när jag hade fått det om han inte hade gått o snackat med tanten en trappa upp.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
959704
October 6, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

sammanfatta händelseförloppet lite snyggt i ett ordbehandlings program, tryck ner lite extra text om hur synd det var om dig under dessa tre veckor eftersom du är fattig student och behövde pengarna sen skickar du det till några trevliga tidningar. fagersta, uppsala alla har väl egna lokal tidningar och det är ju alltid nån som tycker synd om en liten student och skriver en liten otrevlig artikel.. negativ publicitet är aldrig kul för företag..

okey_sure
Medlem
959723
October 6, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: sammanfatta händelseförloppet lite snyggt i ett ordbehandlings program, tryck ner lite extra text om hur synd det var om dig under dessa tre veckor eftersom du är fattig student och behövde pengarna sen skickar du det till några trevliga tidningar. fagersta, uppsala alla har väl egna lokal tidningar och det är ju alltid nån som tycker synd om en liten student och skriver en liten otrevlig artikel.. negativ publicitet är aldrig kul för företag..

Hehe, nja orkar inte lägga ner tid på det. Hämtade ut pengarna idag. Lyckades lura banksnubben till att ge mig kontanter utan att behöva betala de extra pengarna.

Banksnubbe: "Det kostar att ta ut de, men sätter du in de på kontot så behöver du inte betala något extra."

Jag: "Då sätter jag in de. Hur lång tid tar det förren de finns på mitt konto?"

Banksnubben: "På direkten"

Jag: "hmm okej, då tar jag ut de också, för jag behöver kontanter"

Banksnubben: "Okej....då orkar jag inte sätta in de, du får kontanter"

Jag: "Jaha ja, tackar då"

:bgrin: :bgrin: 😛 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 396
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL