November 27, 2003
Ja det är inte jag som behöver ert stöd men någon annan. Det skrivs anonymt och kommer med största sannolikhet bara att läsas av personen.
har du någon erfarenhet av AA?
Finns det risk att man blir tjenis eller liknande med alkisar om man går dit?
Känner du någon som har hamnat i alkoholist träsket eller har du själv varit där? Hur tar man sig ur det utan AA?
Jag har försökt umgås med vänner och försökt hålla på med min hobby utan vidare resultat.
Jag lovade mig själv att 2008 skulle jag var så nykter som möjligt.
Men jag har bara haft en eller två vita helger hittils.
Jag vill egentligen inte dricka men det bara blir så.
Försök hålla det seriöst. Insinueringar om att det är jag som har problem kommer att plockas bort. Försök visa stöd för personen och dela med er av eventuell erfarenhet istället.
//Andreas
February 19, 2004
Jag har hört att man ska skaffa sig en hobby och gå in för det rejält vilket hade kunnat stimulera, ge mening med tillvaron.
Grunden till alkolism måste ligga i att man känner att det man gör kvittar, vilket ett mål måste vara en alternativ lösning.
Nu pratar jag dock inte ur någre som helst erfarenheter samt detta lär antagligen vara bland de första tips man får.
January 21, 2004
om det finns en anledning (vilket det oftast gör..) till att det har gått så långt att man hamnat i ett alkoholmissbruk så bör man kanske undersöka varför. trauma? övergående livsfas? uttråkning? stress? det finns många tänkbara anledningar, men min övertygelse är att det alltid finns en anledning.
jag har ingen personlig erfarenhet av t.ex AA, men jag vet att terapi funkar. är man dessutom en grupp med människor som finner sig själva
i samma situation kan man med bra medel ge och få enormt stöd.
om man nu inte vill gå till AA och inte kan ta sig ur sitt drickande skulle jag ändå rekommendera någon sorts terapi. psykoanalys kanske? och under tiden; aktivera dig själv! jag vet hur svårt det är, men man MÅSTE. gör saker, lär dig spela munspel eller putsa hela köket med tandborste. försök upptäck nya saker och haka på dig själv om du fastnar för nåt. tänk positivt; en dag är jag inte "alkis" längre.
jag ser nu att det här ser satans flummigt ut, men det kommer från hjärtat. lycka till!
October 18, 2002
Har en kompis som gick på AA möten.
Dock gav det inte honom något. Han hade dock väldigt svårt med sitt missbruk. Inte bara alkohol.
Innan AA va det behandlingshem, o när han va ren från andra saker blev det att han började kröka istället.
Och då va det inte varje helg, utan ett par gånger i veckan. Gick inte på krogen eller så, utan drack bara.
Men en del har ju lättare för att fastna i missbruk än andra.
Att gå och prata med någon om det tror jag kan hjälpa de flästa. Men självklart finns det dom som det redan är kört för.
Att skaffa någe att göra som man måste vara nykter för att kunna utföra kan kanske vara en plan?
September 5, 2001
Finns ingen bra tumregel egentligen.
Det finns behandlingshem och dit får man söka sig själv, är man inte villig att själv ta itu med sitt problem (vilket man egentligen måste inse, att det är ett problem) så kan inte andra hjälpa speciellt mycket.
Om det gällde en familjemedlem så hade jag nog försvårat alkohol tillförseln, alltså helt enkelt sett till att det inte finns alkohol i närheten av personen i fråga, så gott man kan och därefter förklara att detta är ett problem och behandlingshem är ett måste annars säger jag upp kontakten.
Hårt mot hårt, allvaret i problemet måste inses.
June 18, 2001
Det här tenderar att bli mycket löst tyckande. Kanske bättre att direkt ta kontakt med någon form av beroendeklinik(?)
Mitt lösa tyckande är att avlägsna sådant som föranleder drickande, så som tillgänglig alkohol, missbrukande kompisar och icke-beroende kompisar när de dricker osv...
June 16, 2004
Har du någon erfarenhet av AA?
Nej, inte jag personligen
Finns det risk att man blir tjenis eller liknande med alkisar om man går dit?
Vet ej
Känner du någon som har hamnat i alkoholist träsket eller har du själv varit där? Hur tar man sig ur det utan AA?
Jag har en mormor och morbror som varit i alkoholistträsket hela sin unga tid, dock är det bara tyvärr min mormor som kommit ur det, och varit ur det i över 30 år nu. Alkoholismen förstörde hennes familj och hennes egen hälsa, hade hon inte slutat dricka hade hon inte haft någon familj eller levt idag. Mormor lyckades med hjälp av familjen. Morbrorn är tyvärr fortfarande alkoholist, han sitter inne hela dagarna för dig själv och har ingen kontakt med någon av oss längre.. Han sitter med sin andra familj, alkoholen. Håll inte dina problem för dig själv, det är det värsta du kan göra. Det kommer kännas väldigt skönt för dig att "komma ut" med att du har problem med alkohol. Berätta för din familj, berätta för dina kompisar, och be dem om stöd, jag lovar att de kommer finnas där för dig.
Jag hoppas att du kommer ur träsket, och tänk på att dina kompisar / familj finns där för dig, jag önskar dig lycka till!
August 2, 2001
Jag vet inte mycket om AA men jag hade en kompis som hamnade på NA, dvs. samma sak fast för narkomaner. Hon blev helt knäpp efteråt och tycktes säga upp kontakten med alla förutom knarkartanterna på NA, men fri från missbruk blev hon väl iaf. Fast jag tror att hon gick på något annat missbruksprogram först också.
Angående AA så är jag lite kritisk till deras kristna kopplingar(*). Det känns som om de utnyttjar att människor är svaga för att pracka på dem kristna idéer. Fast det är klart, det är väl bättre att bli kristen än att kröka ihjäl sig.
November 18, 2003
Jag är inte själv alkoholist men har erfarit en och en annan alkoholist eller missbruk av något slag.
Alkoholism för mig är samma sak som övervikt man löser problem med att dricka/äta.
Viktigaste är att undvika problemen och vet att man aldrig kan undvika problem i livet men man kan alltid försöka ignonera problemen och tänka på det positiva.
Kämpa på det, du måste bygga upp självförtroendet, lita på dig själv och vara bestämd!
Är det så att det finns personer runtomkring dig som påverkar dig negativt försök undvik dom eller säg bara som det är för dom.
Lita på dig själv, du ska klara det!
Va bestämd, tveka aldrig.
För din skull så är det aldrig kanske eller lite, nej är ett nej.
Inte imorgon eller senare, det är NU du måste sluta.
Jag säger inte hoppas du klarar det, du ska klara det!
April 24, 2007
är det bra jag som tycker att AA har för starka religösa förbindelser?? dem tolv stegen tog mig med storm. mycket religion där 😉
ajg tror att amn ska våga prata om varför man började drcika så mycket från början och arbeta därifrån. allt vi människor gör har ju en anledning och alla problem en lösning.
1 Guest(s)