HjäLP! får inte köpa grejjer på internet.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HjäLP! får inte köpa grejjer på internet.
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
sp_UserOfflineSmall Offline
1125502
March 21, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

-8-DEAMON-8- wrote: ok, tack för alla svar! faktiskt!!

1. aa, och nu säger dom att jag får nöja mig med det som finns i affären hemma och att jag redan har så många dataspel (i detta fall var det ett dataspel som jag ville ha). Men dom fattar inte att det är just det som finns på internet jag vill ha.

2. och dom tror fortfarande att pengarna kan försvinna. Vad ska jag säga för att göra så att dom förstår att det inte är så stor chans?

3. och så säger dom att vanliga svenskar inte köper på internet. Svenskar går till affären. dom säger att det mest är sådana som är födda i utlandet och flyttat in i sverige som gör dä. ;(
men ja vill köpa på internet!

ja blir så trött :burn: !!!
:banghead: !!

Hjälp! ;(

2: Säg att det genom banken finns ett säkert sätt att betala.. Man kan dölja sitt riktiga kortnummer när man betalar. Genom ett nummer som är kopplat till sin bank som bara fungerar 1 ggr

3:Ja okunnighet är det nog tal om.. Jag tror inte det är någon vidare idé att tjata på dom.. Tror inte dom kommer ändra sig, hur gammal är du? Känner du ingen annan som har ett kreditkort?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1125745
March 21, 2007 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

1. aa, och nu säger dom att jag får nöja mig med det som finns i affären hemma och att jag redan har så många dataspel (i detta fall var det ett dataspel som jag ville ha). Men dom fattar inte att det är just det som finns på internet jag vill ha.

2. och dom tror fortfarande att pengarna kan försvinna. Vad ska jag säga för att göra så att dom förstår att det inte är så stor chans?

3. och så säger dom att vanliga svenskar inte köper på internet. Svenskar går till affären. dom säger att det mest är sådana som är födda i utlandet och flyttat in i sverige som gör dä. ;(

Hjälp! ;(

1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

2. Isåfall ersätter banken/försäkringsbolaget förlusten

3. http://www.debitech.com/nyhets.....08919.html

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1125748
March 22, 2007 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hjälp! ;(

2. Pengarna försvinner inte. Betala med kort på internet funkar så här: 1. Du väljer ut varan du vill ha, 2. Du får registrera dig som kund med namn och adressuppgifter och dylikt, 3. Du får välja betalningssätt (från utlandet brukar bara kort fungera) och så fyller du i kortnummer, giltighetstid på kortet och kortets CIV-kod (en säkerhetskod), 4. Därefter kontrollerar man att man skrivit i rätt uppgifter och bekräftar köpet.
Därefter reserveras det belopp du har handlat för på kontot (ni kan inte använda den summan men den dras inte med en gång). Sen dras beloppet från ert konto till företaget ni har handlat av och detta brukar normalt sett ske samtidigt som varan skickas från dem.
Följdaktligen KAN INTE några pengar bara "försvinna".

3. Vadå inga vanliga svenskar handlar på internet? Jag (och hela min släkt så långt tillbaka jag känner till, dvs iaf till mitten av 1800-talet) har bott i Sverige, så jag borde väl anses som en "vanlig svensk"?
Har handlat massor av gånger med kort på internet. Det är dels bekvämt, men framförallt kan man hitta det man vill ha MYCKET billigare i de flesta fall.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1125847
March 22, 2007 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote:
1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Listigt. Det är ju deras kort han vill låna för att köpa. Tror inte att ditt förslag är en bra övertalningstaktik.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1125925
March 22, 2007 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket jävla skämt till tråd...

Vill de inte låna ut kortet till dig så är det tough shit, skaffa eget kort eller acceptera deras beslut. Komma hit och gråta hjälper dig knappast.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1125926
March 22, 2007 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Listigt. Det är ju deras kort han vill låna för att köpa. Tror inte att ditt förslag är en bra övertalningstaktik.

Ptja, (jag antar) att han föddes med ben, och kan gå till banken för att betala ett spel som är köpt över tradera?

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1126054
March 23, 2007 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Darakir][quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Ptja, (jag antar) att han föddes med ben, och kan gå till banken för att betala ett spel som är köpt över tradera?

Sas det att det var specifikt tradera han ville handla från? Det finns en hel del sajter där man måste betala med kort. Annars förstår jag inte vad problemet är, och varför den här tråden existerar.

ElecTriX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
1126075
March 23, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Vilket j**la skämt till tråd...

Vill de inte låna ut kortet till dig så är det tough shit, skaffa eget kort eller acceptera deras beslut. Komma hit och gråta hjälper dig knappast.

Tufft men sant.. Jag är svensk och jag och dem flesta jag känner köper från internet..Jag köper 2-3 saker i månaden minst över internet..

Shit..man kan ju t.o.m beställa mat uppe i STHLM över internet? eh?

Vi svenskar köper rätt sjysst över internet ändå...

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1126084
March 23, 2007 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Men att köpa från amazon e väl det minst riskabla du kan göra på internet.. o.O

det e ju fan som att gå på ica. =) säg till dina föräldrar att Amazon kan man lita på.

Bjornstrom
Member
Medlem
1126109
March 23, 2007 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Lodisen][quote=Darakir][quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Sas det att det var specifikt tradera han ville handla från? Det finns en hel del sajter där man måste betala med kort. Annars förstår jag inte vad problemet är, och varför den här tråden existerar.

Han ville handla genom Amazon också..

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126385
March 24, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Darakir][quote=Lodisen][quote=Darakir][quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Vill och vill. Bara han får tag på spelet så är det väl okej? Ska han köpa det både från Tradera och Amazon?

Bjornstrom
Member
Medlem
1126409
March 24, 2007 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Darakir][quote=Lodisen][quote=Darakir][quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Vill och vill. Bara han får tag på spelet så är det väl okej? Ska han köpa det både från Tradera och Amazon?

Ja men saken är ju att på tradera kan han betala genom att gå till banken själv.. Amazon kräver väl betalning genom Visa, Mastercard eller liknande..

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126419
March 24, 2007 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Lodisen][quote=Bjornstrom][quote=Darakir][quote=Lodisen][quote=Darakir][quote=Lodisen] 1. Säg åt dom att brinna. Du köper vad du vill.

Ja men saken är ju att på tradera kan han betala genom att gå till banken själv.. Amazon kräver väl betalning genom Visa, Mastercard eller liknande..

Du kanske bör besöka http://www.synsam.se och boka en tid för syntest.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1126437
March 24, 2007 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Många sidor tar ju PayPal också, bara gå till banken och föra över lite pengar till det kontot så fungerar det fint sen..

donutz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
1126456
March 24, 2007 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=DiDi]Köper man nytt, tex från Dustin så behöver man ju inte betala föräns man hämtar ut varan från posten.

Sant, men då kostar det ofta mer.. Blir ju postförskott då vilket brukar kosta runt 49:- extra sen är det ingen garanti då det ändå kan vara en sten i paketet.

Beställer man från dustin får du inga stenar, men man ska passa sig för Dell osv... Man kan få många stenar av dom.

Sen är det bara att ge upp, att försöka övertala föräldrar om något är som att försöka övertala en hund till att inte jaga en (vilket är omöjligt).

Bjornstrom
Member
Medlem
1126460
March 25, 2007 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

donutz wrote: [quote=Bjornstrom][quote=DiDi]Köper man nytt, tex från Dustin så behöver man ju inte betala föräns man hämtar ut varan från posten.

Sant, men då kostar det ofta mer.. Blir ju postförskott då vilket brukar kosta runt 49:- extra sen är det ingen garanti då det ändå kan vara en sten i paketet.

Beställer man från dustin får du inga stenar, men man ska passa sig för Dell osv... Man kan få många stenar av dom.

Sen är det bara att ge upp, att försöka övertala föräldrar om något är som att försöka övertala en hund till att inte jaga en (vilket är omöjligt).

Nej jag vet att man inte får stenar från Dustin, tror inte man får det av Dell heller wink men det finns nog folk på posten som gillar att skicka stenar istället för sakerna man beställt 😀

donutz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
1126461
March 25, 2007 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=donutz][quote=Bjornstrom][quote=DiDi]Köper man nytt, tex från Dustin så behöver man ju inte betala föräns man hämtar ut varan från posten.

Nej jag vet att man inte får stenar från Dustin, tror inte man får det av Dell heller wink men det finns nog folk på posten som gillar att skicka stenar istället för sakerna man beställt 😀

Det är sant, det kan hända att någon på posten väljer att behålla en vara och ersätta den med stenar.

the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
1126499
March 25, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

the_C@t wrote: [quote=addeee]tror inte dustin skickar stenar...dessutom som är postförskott säkrare då man betalar vid paket leverans så inte paketet "kommer bort" och man betalat endå, nu får man iallafall en scysst sten för 5k att ha på mat bordet 🙂

Jag läste faktiskt senast i förrgår om att en kille på dustin fått en hög med stenar istället för sin mediastation i kartongen! 😀

Vet inte om killen ljuger eller om han har laggt i stenar själv eller hur det är.. Men han sa så iaf. 🙂

EDIT:
Hittade rätt produkt.. Checka in kundrecensionerna!
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010099518

Bilder:
http://www.hatakka.se/gallery/dustin

😉 Men ja, antagligen postsnubben. (Eller TVIX, tillverkaren av mediastationen. Det ska tydligen vara flera som fått stenar i just dessa lådor)

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
1127068
March 28, 2007 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

OCH vet ni vad pappa säger nu då. Han säger att militären har någon bas på ekerö som har någon jätte avancerad utrustning som kan suga upp allt som åker i hela internet. Då kommer dom att ta hans kod och så finns det inget som är säkert på Internet och att han vet bäst själv säger han.
:burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: !!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1127072
March 28, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

-8-DEAMON-8- wrote: OCH vet ni vad pappa säger nu då. Han säger att militären har någon bas på ekerö som har någon jätte avancerad utrustning som kan suga upp allt som åker i hela internet. Då kommer dom att ta hans kod och så finns det inget som är säkert på Internet och att han vet bäst själv säger han.
:burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: !!

Visst har dom välla en informations bas här och där, men när man skall göra en betalning så kör man över en https länk vilket kan anses säkert och den är direkt till en bank eller liknande och inte via någon server på ekerö som lyssnar av den krypterade anslutningen och dekodar din pappas visa nummer med super datorer.

Köper man via dustin kan man också betala direkt via internet banken "alla fall SEB" och då har man sin lilla kod dosa som genererar koder som funkar 1 gång i 30 sekunder och de anser jag hyffsat så säkert samt att det är en https anslutning.

Just det är lika säkert som att i huvud taget logga in på sin internet bank.

Sen är paypal kanske lite anorlunda att man skall skriva in visa nummer med giltighets tid och ccv kod, men vissa stödjer också verefied by visa vilket är en personlig kod man själv väljer t.ex. kAlleknut82.

Ähh gå till swedbank eller liknande och skaffa ett eget visa kort bara och sätt in de pengarna du behöver för att beställa.
Tror inte de är lika hårda när de kommer till anställning osv för att få ha kort som t.ex. SEB är.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 431
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL