Hjälp med att hitta en bränslesnål och pigg bil|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med att hitta en bränslesnål och pigg bil
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när bensinpriserna fortsätter att stiga känns det som ett bra tillfälle att byta till en lite mindre och bränslesnålare bil från min Volvo S40 (drar runt 1 liter per mil). Nån som har några erfarenheter av Peugeot 206 / Toyota Yaris eller liknande bilar, tänkte främst på besinförbrukning, ägarkostnader och körglädje.

Tänkte lägga runt 90 tusen på bilen.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
913853
June 29, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du funderat på diesel? Volvo kommer med en ny diesel utvecklad av Peugeot snart. Tror den skulle ligga mellan 160-180hk och vara riktigt pigg/bra acceleration för att vara diesel. Om du vill köpa beg. har ju Volvo sin lite mindre dieslemotor på 2,0l och 136hk.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
913855
June 29, 2005 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet med dieselbilar är den "strafskatt" som man får pröjsa, vilket i sin tur gör det enbart prisvärt med en dieselbil om man kör mycket. Jag kör mest runt inne i och runt Stockholm vilket resulterar i en relativt låg körsträcka per år.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
913858
June 30, 2005 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Volvo 740 tic..=)
må vara bränsletörstig på 98octan.. men attans så jävla pigg.. =)

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
913862
June 30, 2005 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
913868
June 30, 2005 - 3:55 am
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag en Hyundai Accent -98 (var nära att köpa mig en sportbil men det sket sig i sista ögonblicket) den är väldigt billig i drift och drar ingen soppa jämfört med volvobilar, pigg är den upp till 50 km/h sen är det dock segt....

Om det är av ekonomiska skäl du skall lägga 90k på en bil så skulle jag föreslå en Jaguar, en 20-25år gammal en med en V12:a, de kostar runt en 25-30k och reservdelar ska vara billiga på skroten. När det gäller att tackla bensinförbrukningen på 2lit/mil så har du ju 60-65k över av dina urspungliga 90k. Och dessutom kör du ståndsmässigt då.

Vad jag menar med det exemplet är att man ska tänka på vad man behöver, kör man verkligen så pass mycket att det är motiverat med att skaffa en ny bil för att få ner de rörliga kostnaderna.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
913878
June 30, 2005 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.

För 90000? 🙂

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
913879
June 30, 2005 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

en Polo gti?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
913884
June 30, 2005 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Köp en Skoda pickup, väldigt praktisk och drar lite soppa och inte nån hög skatt att tala om eftersom den är lb reggad.
Diesel då givetvis.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
913885
June 30, 2005 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Golf eller Polo hade jag nog valt.
Farsan har en polo med en 1.6 liters motor på 60-70 hästar? tycker den är ganska pigg och bra. Oc drar mycket gör den inte 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
913889
June 30, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att satsa på naturgas-bil nästa gång, de verkar vara billiga i drift. Vet dock inte hur roliga de är att köra.

Men annars, som flera skrivit, golf eller polo.

hawkie
Member
Medlem
913903
June 30, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=hawkie]Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.

För 90000? 🙂

Oj, är dom så dyra...eller har jag missat något?

http://www.blocket.se/view/5109141.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Skodas dislar är också väldigt billiga men du får ju alltid vad du betalar för.

Edit: Dock är dessa inte pigga, en polo GTI är rätt pigg och drar hyffsat lite. Allt är ju relativt.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
913907
June 30, 2005 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Skoda diesel, grymma motorer. Körde en Octavia 1.9TDI -98 upp till jämtland förut med fem pers i, 150 liter öl och massor av packning, dvs. rejält överlass. På de 120 milen fram och tillbaka gick det åt 50 liter diesel...

Annars skulle jag köpa en Civic Sedan Vtec 1.5i. Drar 0.6 blandad körning och har ändå ~130hk. Bensindrift också vilket gör skatten billig...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
913909
June 30, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=Starscream][quote=hawkie]Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.

För 90000? 🙂

Edit: Dock är dessa inte pigga, en polo GTI är rätt pigg och drar hyffsat lite. Allt är ju relativt.

Aha, nä hehe de va inte så jag menade .. han ville lägga runt 90.

hawkie
Member
Medlem
913911
June 30, 2005 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=hawkie][quote=Starscream][quote=hawkie]Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.

För 90000? 🙂

Aha, nä hehe de va inte så jag menade .. han ville lägga runt 90.

Ja juste, tänkte jag inte på, helt korrekt.
En Fabia RS kanske? Disel med 150hk och en helvetes massa vrid. Har provkört, HELT OK bil. Tror du får lägga ut 110-120 k istället men du får en 03:ea som är rätt så qvick och drar lite. Men, då straffas du med skatten...

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
913926
June 30, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Bränslesnål och pigg är som billig och bra, det existerar inte.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
913941
June 30, 2005 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle lätt ta en Polo GTI. Har en vanlig polo själv på 1.6 liter, 75 häst. Går hyffsat, ingen racing direkt, men duger fint.

En gti då med ungefär 60 hästar extra i blir det rejält med krut i.

Min polo drar runt 0.4-0.5 vid normal körning

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
913992
June 30, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Men Diesel är inte värt att satsa på, sist jag kollade kostade tillochmed dieseln mer (bränslet alltså), och skatten som tillkommer gör det ännu mindre värt mödan...

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
913993
June 30, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Volvo 740 tic..=)
må vara bränsletörstig på 98octan.. men attans så j**la pigg.. =)

Hehe...men ändå inte 😉

Diesel blir som sagt dyrt pga att jag kör alldeles för lite.

Akatosh wrote: Själv har jag en Hyundai Accent -98 (var nära att köpa mig en sportbil men det sket sig i sista ögonblicket) den är väldigt billig i drift och drar ingen soppa jämfört med volvobilar, pigg är den upp till 50 km/h sen är det dock segt....

Om det är av ekonomiska skäl du skall lägga 90k på en bil så skulle jag föreslå en Jaguar, en 20-25år gammal en med en V12:a, de kostar runt en 25-30k och reservdelar ska vara billiga på skroten. När det gäller att tackla bensinförbrukningen på 2lit/mil så har du ju 60-65k över av dina urspungliga 90k. Och dessutom kör du ståndsmässigt då.

Vad jag menar med det exemplet är att man ska tänka på vad man behöver, kör man verkligen så pass mycket att det är motiverat med att skaffa en ny bil för att få ner de rörliga kostnaderna.

Bränslekostnaderna är inte det enda skälet till att jag inte längre vill ha kvar min nuvarande bil, jag har helt enkelt tröttnat på den efter knappt två år och använder bränsleförbrukningen som ett incitament för ett bilbyte. Samtidigt är det nog inte så korkat att kolla efter lite mindre bränsletörstiga bilar om de kan erbjuda snarlik komfort och prestanda som den tidigare bilen.

Quarzi wrote: Golf eller Polo hade jag nog valt.
Farsan har en polo med en 1.6 liters motor på 60-70 hästar? tycker den är ganska pigg och bra. Oc drar mycket gör den inte 😛

Json_81 wrote: Jag funderar på att satsa på naturgas-bil nästa gång, de verkar vara billiga i drift. Vet dock inte hur roliga de är att köra.

Ska dra och kolla på de imorgon.

.doedels wrote: Bränslesnål och pigg är som billig och bra, det existerar inte.

Allt är relativt.

Xuestor wrote: Skulle lätt ta en Polo GTI. Har en vanlig polo själv på 1.6 liter, 75 häst. Går hyffsat, ingen racing direkt, men duger fint.

Hur är det att köra landsväg med den, bullrigt om man kommer över 100km/h eller har de lyckats ljudisolera bilen ?

Har varit och kollat på Toyota Yaris, Peugeot 206 och Audi A3 idag. I Yarisen och 206:an fick jag klaustrofobi och A3:an, som är snäppet större än de två första, kändes komfortmässigt som min S40. Knepigt det där. Hoppas att übertyskarna (VW) har nåt kul att erbjuda.

hawkie
Member
Medlem
914012
June 30, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: [quote=MULLVADEN]Volvo 740 tic..=)
må vara bränsletörstig på 98octan.. men attans så j**la pigg.. =)

Hehe...men ändå inte 😉

Diesel blir som sagt dyrt pga att jag kör alldeles för lite.

Akatosh wrote: Själv har jag en Hyundai Accent -98 (var nära att köpa mig en sportbil men det sket sig i sista ögonblicket) den är väldigt billig i drift och drar ingen soppa jämfört med volvobilar, pigg är den upp till 50 km/h sen är det dock segt....

Bränslekostnaderna är inte det enda skälet till att jag inte längre vill ha kvar min nuvarande bil, jag har helt enkelt tröttnat på den efter knappt två år och använder bränsleförbrukningen som ett incitament för ett bilbyte. Samtidigt är det nog inte så korkat att kolla efter lite mindre bränsletörstiga bilar om de kan erbjuda snarlik komfort och prestanda som den tidigare bilen.

Quarzi wrote: Golf eller Polo hade jag nog valt.

Json_81 wrote: Jag funderar på att satsa på naturgas-bil nästa gång, de verkar vara billiga i drift. Vet dock inte hur roliga de är att köra.

Ska dra och kolla på de imorgon.

.doedels wrote: Bränslesnål och pigg är som billig och bra, det existerar inte.

Allt är relativt.

Xuestor wrote: Skulle lätt ta en Polo GTI. Har en vanlig polo själv på 1.6 liter, 75 häst. Går hyffsat, ingen racing direkt, men duger fint.

Hur är det att köra landsväg med den, bullrigt om man kommer över 100km/h eller har de lyckats ljudisolera bilen ?

Har varit och kollat på Toyota Yaris, Peugeot 206 och Audi A3 idag. I Yarisen och 206:an fick jag klaustrofobi och A3:an, som är snäppet större än de två första, kändes komfortmässigt som min S40. Knepigt det där. Hoppas att übertyskarna (VW) har nåt kul att erbjuda.

Audi över VW isf. Samma koncern men ack så många skillnader.
VW´s delar är billigare, men Audin är tystare och har mer komfort.
Det där med S40 mot A3, det är väldigt olika. En 2.0t utan sportchassi är ju jätte komfortabel medans en T4 med 45 profil på däcken och sportchassi dånar och bullrar mycket mer än A3.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL