March 10, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]Skoda diesel, grymma motorer. Körde en Octavia 1.9TDI -98 upp till jämtland förut med fem pers i, 150 liter öl och massor av packning, dvs. rejält överlass. På de 120 milen fram och tillbaka gick det åt 50 liter diesel...
Det var inte dåligt, vet inte om jag ska tro på det eller inte.
February 16, 2005
hawkie wrote: Golf -87, Disel. Billigare bil får man leta efter.
Golf 1:a fr. -75 med disel motor från 87.. skattefri, veteranförsäkring, sen raggar man upp en lasbilschaffis å köper svartdisel för typ 5-6kr per liter, vet jag en som gjorde tills bilen förolyckades.. han klarade sig.. en chaffis som höll in lite på gasen under sina långkörningar så sparade han MASSA disel som han sålde svart i sverige sen.. både miljövänligt och ekonomiskt...
Trådskaparen: Nyare golf om du vill åka bekvämt å nytt, typ en som är från början av 2000
http://se.pricerunner.com/used.....ars/prices
October 22, 2002
Dehman wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Skoda diesel, grymma motorer. Körde en Octavia 1.9TDI -98 upp till jämtland förut med fem pers i, 150 liter öl och massor av packning, dvs. rejält överlass. På de 120 milen fram och tillbaka gick det åt 50 liter diesel...
Det var inte dåligt, vet inte om jag ska tro på det eller inte.
Helt klart möjligt. Fast 0,41 l/milen låter lite väl lågt.
Jag har själv åkt 98 mil på 60 liter diesel med 4 personer med varsin dator och en fullsmetad takbox. Det var på den gamla goda tiden i min Audi 80 med oljebrännare 😉
/ Mikael
June 3, 2001
Farsan hade en Lupo 3L.
Drog ALDRIG mer än 0,43 l/milen även om man hade gasen i botten i 18 mil.
63 hästar är visserligen inte nån Ferrari men man åker jäfla fint och det är storbilskännsla även om man sitter bak. 😀
Funderar på en sådan själv.
Edit:
http://www.blocket.se/view/528.....038;city=0
Drar inte mycket... :bgrin:
January 28, 2004
Är väl inte så insatt men har hört att en toyota Prius drar runt 0,2-0,3-0,4 liter milen. Använder energin som uppstår vid inbromsningar etc.
Etanol är bra men det man får tänka på är att det inte är ett lika energi effektivt bränsle som bensin (eller tekniken är inte tillräckligt utvecklad än) så det går åt mer bränsle. Vilket till slut gör etanolen ungefär 2kr billigare än en liter bensin med dagens höga bensinpriser.
3 Guest(s)