November 26, 2002
Marqz wrote: [quote=Öwall]1,2*7*24=201,6 Wh =0,2016 kWh
0,2016*0,60=runt 12 öre
(säg till om jag har missat något elementärt, någon 🙂 )
Det vi inte kom överens om var om man skulle multiplicera 1.2 med 3600 också.
multiplicerar du det med 3600 får du svaret i wattsekunder (Ws) (innan du räknar ut priset), men priset står i kWh, så det är ju bara dumt.
April 5, 2002
Öwall wrote: [quote=Marqz][quote=Öwall]1,2*7*24=201,6 Wh =0,2016 kWh
0,2016*0,60=runt 12 öre
(säg till om jag har missat något elementärt, någon 🙂 )
Det vi inte kom överens om var om man skulle multiplicera 1.2 med 3600 också.
multiplicerar du det med 3600 får du svaret i wattsekunder (Ws) (innan du räknar ut priset), men priset står i kWh, så det är ju bara dumt.
Det var jag som hade rätt(utav mig och min kompis alltså) 😀
Tack för hjälpen!
March 15, 2002
Marqz wrote: Uppgiften är inte svår men jag o en polare fick olika svar så nu vill jag se vem som hade rätt. Uppgiften lyder:
Vad kostar det att ha lampan brinnande vid full effekt(1.2W) under en vecka? En kWh antas kosta 60 öre.
1.2 w blir altså 0,0012 kw. det kostar altså 0,0012 * 60 öre per timme = 0,072. sen så går de 24 timmar/ dygn.. 0,072 * 24.. sen tar vi det * 7 för det går ju 7 dagar / vecka.. 1.728 * 7 = 12.096 det blir med andra ord 12 öre...
March 15, 2002
gillbert wrote: hehe, när vi ändå är inne på ämnet undrar jag vad det kostar att ha på datorn i en vecka? "vanlig" dator med 300 nätagg (inte 300 stycken som ni kanske fattar) 😛
drar skärmen mycket?
du kan ju börja med att kolla upp hur mycket eran elström kostar.. sen kan du återkomma.
July 8, 2001
Öwall wrote: okej. Bra. Läxan tills imorgon blir att ta reda på hur många watt din dator drar. (med eller utan skärm)
ska jag stoppa in två fingrar i nätagget och försöka uppskatta hur ont det gör och omvandla det till watt? 😛
jag har ingen aning om hur man tar reda på det...
det är som sagt ett 300watts nätagg och en duron 700mhz plus hårddisk, grafikkort, nätverkskort, diskettstation och en 60mm fläkt på 7volt, ingen skärm.
nån som vet hur mycket watt det drar?
November 6, 2001
Både min skärm och dator drar ca 100W, dvs 200 tillsammans. På ett dygn blir det 200*24=4800Wh=4,8KWh. Med ett elpris på 50 öre blir det 4,8*0,5kr=2,4kr att ha datorn påslagen ett dygn. Om man dessutom stänger av skärmen när man går ifrån datorn blir det ännu mindre.
January 4, 2001
Mind wrote: hur mkt skärmen drar är lätt o ta reda på, står nämligen på baksidan.
men PS varierar ju beroende på innehåll.och tillomed jag med min ganska värdelösa skolgång har lärt mig hur man räknar ut sådant, och jag gick inte nån fysik kurs.
detta är ju bara ren matte.
Ja men i fysiken så lär man sig mera ingående... Du kan ju ge dig på fysiken jag läser nu i FysikB... då lär inte din skolgång hjälpa dig mycke.. 😉
March 15, 2002
Coore wrote: [quote=Mind]hur mkt skärmen drar är lätt o ta reda på, står nämligen på baksidan.
men PS varierar ju beroende på innehåll.och tillomed jag med min ganska värdelösa skolgång har lärt mig hur man räknar ut sådant, och jag gick inte nån fysik kurs.
detta är ju bara ren matte.
Ja men i fysiken så lär man sig mera ingående... Du kan ju ge dig på fysiken jag läser nu i FysikB... då lär inte din skolgång hjälpa dig mycke.. 😉
läser oxå fysik b o de e inte att leka med..
2 Guest(s)