hjälp med planeter!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hjälp med planeter!
the_proffs
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
sp_UserOfflineSmall Offline
461305
November 16, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Pluto upptäcktes år 1930 av en slump. Uträkningar hade förutsatt en nionde planet bortom Neptunus, baserad på Uranus och Neptunus rörelser. Utan att känna till felet granskade Clyde W. Tombaugh himlen väldigt noggrant och det visade sig finnas en nionde planet.

Efter upptäckten fastställdes det snabbt att Pluto var för liten för att skapa avvikelserna i de andra planeternas omloppsbanor. Sökandet efter "planeten X" fortsatte men man hittade ingen. Nu har man kommit på att avvikelserna skulle försvinna om värdena av Neptunus massa från Voyager 2s besök används. Man tror inte längre att det finns någon tionde planet.

Pluto är den enda planet i vårt solsystem som inte blivit besökt av någon rymdsond. Till och med Hubble Space Telescope kan bara visa de större formationerna på dess yta.

Lyckligtvis har Pluto en satellit, Charon. Charon upptäcktes av James W Christy år 1978, precis innan de passerade Neptunus omloppsbana, vilket var tur. Det var därför möjligt att observera många saker på Pluto via Charon och tvärt om. Med en noggrann uträkning över vilken kropp som skulle vara skymd vid olika tidpunkter, och genom att studera ljuskurvor, var det möjligt för astronomerna att göra ungefärlig karta över ljusa och mörka områden på de båda kropparna.

Plutos radie är inte så väl känd. JPLs värde på 1 137 km har en felmarginal på +/-8, nästan en procent. Trots att summan av Plutos och Charons massa är ganska välkänd är deras individuella massor svårt att bestämma eftersom det kräver en bestämning av deras ömsesidiga rörelser runt massans centrum av systemet vilket kräver mycket noggranna uträkningar men de är så små och så långt borta att till och med Hubble Space Telescope har det svårt.

Vissa tycker att Pluto borde klassas som en större asteroid eller som en komet istället för en planet. Vissa ser den som den största av Kuiperbältets objekt, men historiskt klassades Pluto som en planet och kommer troligen fortsätta att göra det.

Plutos omloppsbana är starkt elliptisk. Vid vissa tider är den närmare Solen än Neptunus. Den var det från 1979 ända till år 1999, men nu är det åter Pluto som är den mest avlägsna planeten i vårt solsystem. Trots att det verkar som att Plutos omloppsbana korsar Neptunus så gör den egentligen inte det och de kommer aldrig att kollidera.

Ekvatorn på Pluto ligger nästan i samma plan som planetens omloppsbana. Plutos yttemperatur är inte så väl känd med den är antagligen mellan -228°C till -238°C.

Plutos sammansättning är okänd, men dess densitet tyder på att det antagligen är en blandning av 70% sten och 30% fruset vatten. De ljusa områdena på ytan verkar vara täckta av kväveisar med mindre mängder metan och kolmonoxid. Sammansättningen av de mörka områdena på Plutos yta är okänd.

Inte mycket är känt om Plutos atmosfär, men den består troligen av nitrogen med lite kolmonoxid och metan. Det extremt tunna yttrycket är bara några få mikrobar. Plutos atmosfär kan bara befinna sig som gas när Pluto är nära perihelion, då den är som närmast Solen. Den största delen av Plutos långa år är de atmosfäriska gaserna frusna till is. Nära perihelion är det troligt att något av atmosfären försvinner ut i rymden.

En gång i tiden trodde man att Pluto kan ha varit en av Neptunus satelliter, men nu verkar detta knappast troligt. En mer vanlig teori är att Pluto flyttade sig till en egen omloppsbana runt Solen och fångades senare upp av Neptunus. Pluto och Charon kanske bara är de återstående av flera liknande objekt som flyttat sig ur Oort molnet. Liksom Månen kan Charon vara ett resultat av en kollision mellan Pluto och en annan kropp.

Man kan se Pluto med ett amatörteleskop, men det är inte lätt. Charon är Plutos enda kända satellit. Omloppsbanan ligger 19 640 km från Pluto och dess massa är 1,90·1021 kg.

Diametern av Charon är inte väl känd. JPLs värde på 1 172 km har en stor felmarginal. Dess massa och densitet känner man inte heller till så noga.

Charon upptäcktes år 1978 av Jim Christy. Charon är ovanlig i att den är den största satelliten i förhållande till sin planet in vårt solsystem. Många föredrar att se Pluto och Charon som en dubbelplanet hellre än en planet och en satellit.

Pluto och Charon är unika också i det att de roterar runt varandra, de har alltid samma sida mot varandra.

Charons sammansättning är okänd. Ytan verkar vara täckt med fruset vatten. Det är troligt att Charon har en betydelsefull atmosfär.

the_proffs
Medlem
461306
November 16, 2003 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter upptäckten av Uranus noterade man att dess omloppsbana inte var som den skulle enligt Newtons lagar. Därför förutsatte man en annan, mer avlägsen planet utanför Uranus omloppsbana. John Couch Adams var den som först antog en annan planets existens bortom Uranus, men publicerade inte sitt antagande. Johann Gottfried Galle bekräftade Neptunus existens baserat på Urbain Jean Joseph Le Verrier uträkningar 1846, Neptunus var väldigt nära den plats som förutsågs. Observationer efter det har visat att Adams och Le Verriers uträkningar av omloppsbanan skiljer sig ganska mycket från Neptunus egentliga omloppsbana. Hade sökandet av planeten tagit plats några få år tidigare eller senare hade den inte hittats i närheten av den förutsatta platsen.

Neptunus har bara besökts av en rymdsond, Voyager 2 den 25 augusti 1989. Nästan allt vi vet om Neptunus kommer från detta besök.

Eftersom Plutos omloppsbana är så elliptisk, korsar den ibland Neptunus omloppsbana. Sedan 1979 var Neptunus egentligen den mest avlägsna planet i vårt solsystem, men nu, år 1999 är Pluto dock åter den mest avlägsna planeten i vårt solsystem.

Neptunus har inga skilda inre lager utan är mer eller mindre likformig i kompositionen. Men det är troligt att det finns en liten kärna av sten. Neptunus atmosfär består främst av väte och helium med en liten mängd metan.

Den blå färgen på Neptunus beror på att metanet i atmosfären absorberar rött ljus. Som en typisk gasplanet blåser starka vindar längs med latitudbanden. Neptunus vindar är starkast i vårt solsystem med hastigheter uppåt 2 000 km/h.

Neptunus har en inre värmekälla, den strålar ut mer än dubbelt så mycket energi än vad den får från Solen.

Vid den tiden då Voyager nådde Neptunus var den mörka fläcken den mest iögonfallande formationen i södra hemisfären. Den var ungefär hälften så stor som Jupiters röda fläck. Neptunus vindar blåste den mörka fläcken västerut med en hastighet på 300 m/s. Voyager 2 upptäckte också en mindre mörk fläck i södra hemisfären och en litet oregelbundet vitt moln, kallat scooter, som for omkring runt Neptunus var 16 timme. Dess ursprung är ett mysterium.

Hur som helst visade Hubble Space Telescopes observationer av Neptunus år 1994 att den stora mörka fläcken hade försvunnit. Den hade antingen bara försvunnit eller så var den för tillfället skymd av något annat objekt i atmosfären. Några månader senare upptäckte Hubble Space Telescope en ny mörk fläck i Neptunus norra hemisfär. Detta tyder på att Neptunus atmosfär förändras snabbt.

Neptunus har också ringar. Jordbaserade observationer visade bara svaga bågar istället för hela ringar, men Voyagers bilder visade att det var hela ringar. En av ringarna visade sig ha en egendomlig snurrad struktur. Neptunus ringar är väldigt mörka och deras sammansättning är okänd.

Om man vet var man ska leta kan man se Neptunus med en kikare, men man behöver ett större teleskop för att se något mer än en liten prick.

Neptunus har 8 kända satelliter.

Satellit avstånd diameter massa upptäckare år
(000 km) (km) (kg)
Naiad 48 58 ? Voyager 2 1989
Thalassa 50 80 ? Voyager 2 1989
Despina 53 148 ? Voyager 2 1989
Galatea 62 158 ? Voyager 2 1989
Larissa 74 193 ? Voyager 2 1989
Proteus 118 418 ? Voyager 2 1989
Triton 355 2 700 2,14·1022 Lassell 1846
Nereid 5 509 340 ? Kuiper 1949

Neptunus ringar

Ring avstånd bredd
(km) (km)
Diffuse 41 900 15
Inner 53 200 15
Plateau 53 200 5 800
Main 62 930 50

Avstånd från Neptunus mitt till ringens innerkant.

the_proffs
Medlem
461307
November 16, 2003 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

så nu har du lite att gå på 😀

Mac
Medlem
Forum Posts: 181
BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
461321
November 16, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

the_proffs wrote: så nu har du lite att gå på 😀

tack tack tack tack tack...

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
461459
November 16, 2003 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
461460
November 16, 2003 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

min uppgift var att leta saker om planeterna till min lillebror.. eftersom jag får låna hans mobiltelefon.. arbetet får han sammanställa alldeles själv.. 🙂 eftersom ja inte går i skolan längre.. 🙂

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
461470
November 16, 2003 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: [quote=Super-Svensson]Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

min uppgift var att leta saker om planeterna till min lillebror.. eftersom jag får låna hans mobiltelefon.. arbetet får han sammanställa alldeles själv.. 🙂 eftersom ja inte går i skolan längre.. 🙂

Jaha.. men säg det då! 😛

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
461471
November 16, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=Super-Svensson]Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

Jaha.. men säg det då! 😛

ja.. men ja sa ju de... nu.. 😉

you know.. I'm Evil.. 👿

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
461472
November 16, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: [quote=Super-Svensson]Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

HAHAHA

1. Skola ber lillebror göra arbete.
2. Lillebror ber storasyster göra arbetet.
3. Storasyster ber NH göra arbetet.

Är inte detta samarbete och arbetsfördelning när den är som bäst? 😀

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
461474
November 16, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
461475
November 16, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=Super-Svensson]Tja, bara klippa in i word och skriva ut så har du ett bra arbete imorrn då.

HAHAHA

1. Skola ber lillebror göra arbete.
2. Lillebror ber storasyster göra arbetet.
3. Storasyster ber NH göra arbetet.

Är inte detta samarbete och arbetsfördelning när den är som bäst? 😀

hahaha.. laugh

nä men.. ja gör inte arbetet åt honom.. ja bara hämtar lite fakta som han får sammanställa helt själv.. . *s* .. 😉

Ogrebeast
Member
Medlem
461476
November 16, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

När min lillebrorsa ringer och frågar om matte ger jag honom aldrig svaren, utan förklarar för honom tills han fattar tillräckligt så han kan lösa uppgiften själv.

Ogrebeast
Member
Medlem
461477
November 16, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: nä men.. ja gör inte arbetet åt honom.. ja bara hämtar lite fakta som han får sammanställa helt själv.. . *s* .. 😉

Jaså det är han som slutligen häftar ihop papprena? wink

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
461478
November 16, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

men jag är ju då tjej och de faktum att ja är helt beroende av en mobiltelefon..

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
461479
November 16, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=BubbleAng3L]nä men.. ja gör inte arbetet åt honom.. ja bara hämtar lite fakta som han får sammanställa helt själv.. . *s* .. 😉

Jaså det är han som slutligen häftar ihop papprena? wink

haha.. jo.. eller inte..

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
461480
November 16, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Super-Svensson]Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

När min lillebrorsa ringer och frågar om matte ger jag honom aldrig svaren, utan förklarar för honom tills han fattar tillräckligt så han kan lösa uppgiften själv.

Klarar han hålla sig vaken så länge? :cy:

Ogrebeast
Member
Medlem
461486
November 16, 2003 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Super-Svensson]Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

Klarar han hålla sig vaken så länge? :cy:

Lille killen är clever serru wink

Sen handlar det om 4:ans matte...

Typ 11 lag möter varandra en gång...hur många matcher spelas totalt? osv

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
461489
November 16, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Typ 11 lag möter varandra en gång...hur många matcher spelas totalt? osv

Hmmm... Du får skriva lite tydligare annars förstår in Super-Svensson 😉

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
461495
November 16, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Super-Svensson]Hah, alltså.. är det bara jag som är taskig eller nåt (?), men jag skulle aldrig hjälpa min brorsa med nå skolskit... 🙄

Kul för den som får betala telefonräkningen, d.v.s. om du har en trög broder 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL