Hjälp med svenska B.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med svenska B.
equest
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, har lite problem med en uppgift vi fick i svenska B :bok:

uppgift 1: parafrasera innehållet
uppgift 2: Imitera innehållet

TEXT.1

Men detta är inte slutet. Det är inte ens början till slutet: Men det är kanske slutete av början. Hädanefter skola Hitlers nazister möta lika välutrsustade och kanske bättre utrsustade trupper. hädanefter skola de nödgas på många krigsskådeplatser möta den överlägsenhet som de skrutit över i hela världen och som de ämnade använda som ett medel att övertyga alla andra folk om att motsånd mot dem var hopplöst. när jag läste om att kustvägen var överfull av flyende tyska fordon och utan upphåll bombarderades av Royal Air Force, kunde jag inte låta bli att tänka på vägarna i frankrike och flandern, som voro överfulla, inte av soldater, utan av hjälplösa flyktingar- kvinnor och barn- vilka flydde med sina stackars dragkärror och tillhörigheter och vilka utsattes för skoningslösaste förödelse. jag tror jag har en human läggning, men jag måste erkänna att jag inte kunde värja mig för den känslan, att det fruktansvärda som nu hände i egypten ändast var en yttring av den obevekliga rättvisan, som krävde sitt.

TEXT 2
Själva ha vi ingen annan önskan än att se frankrike fritt och starkt med sitt imperium omkring sig och Elsass-Lothringen återvunnet. Vi eftertrafkta inga franska bestittningar, vi hysa inga ärelystna anspråk, ingen lust efter erövringar i nordafrika eller någon annan del av världen. vi har inte gått inn i detta krig för vinning skull eller för expansion utan endast för att uppfylla hederns krav och genom rättens försvar fullgöra vår plikt.

och min fråga är nu, hur i H-vete ska jag göra?. förstår inte uppgiften.
hoppas ni kan hjälpa mig, uppgiften är till i morgon. cry

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
sp_UserOfflineSmall Offline
834782
February 2, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Parafras ~ omskrivning, vanligtvis om satser och meningar med samma betydelse.

Imitation ~ härmning, efterliknande...
Källa: nationalencyklopedin.

Om jag förstått det rätt skall du alltså i uppgift 1 skriva om innehållet på en annan stil, men med samma betydelse.

I uppgift två ska du skriva i samma stil som de båda texterna men med annat innehåll.

Frasen "imitera inehållet" i uppgift två gör mig dock tveksam till hurvida min tolkning är korrekt.

Om det skulle visa sig vara helt fel så kan du ju alltid skylla på mig sen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 297
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL