September 20, 2001
Har besiktning på tisdag, och bör nog fixa lådan innan dess. Vet någon vad som kan behöva fixas när symptomen är följande:
Om låter växeln vara i neutral, och sedan släpper upp kopplingen sakta, känns det som om det är en växel i, bilen vill liksom dra ivåg lite. Men ju mer man släpper upp kopplingen, destu mer "ansträngande" blir det, och sen får man kärringstopp, utan att det driver. I neutral alltså.
Om man försöker lägga i någon växel, så tar det emot, som om det redan är en växel i efter halva vägen, men det kommer alltså inte i någon växel.
Så här blev det någon gång i månaden förra året, och då fick man mockla med spaken i 5 minuter (missppfatta ej :p) och sen fungerade det. Men nu efter att bilen stått över vintern är den sån nästan hela tiden, så jag kommer väll knappt till besiktningen.
Någon som har ett bra tips?
Jag har en reparationshandbok med bilder i också...
September 20, 2001
Tack för de olika förslagen. Som tur var var det inget alvarligt/dyrt, utan det var själva hållaren som håller fast spaken/kulan som var helt lös. Gängorna har nog lossat. Det är nog vad som kallas växelförarplattan, så Akatosh hade rätt :p
Jag löste det tillfälligt genom att mosa dit en kil mellan plattan och tunnelns tak. Inte undra på att lådan var grötig 😀
Tack för förslagen!
1 Guest(s)