October 24, 2002
Tja!
Idag, går jag på en EL > Natur linje där man läser delvis på distans, rättare sagt 2-3 dagar i veckan. Detta kräver väldigt mycket disciplin, för att kunna disciplinera sig så pass krävs motivation. Tydligt exempel på att detta verkligen stämmer, är att jag var ensam tillsammans med en annan elev att vara de enda som inte fick underkänt i en så pass lätt kurs som Svenska A. Nej det var inte en grupp av invandrare, utan omotiverade elever.
Jag bytte till detta program efter ett år av studier på en annan skola, så jag är redan ett år efter mina vänner, om jag får lägga det så. Och nu känner jag hur mina studiemotivationer börjar släppa allt mer. Så har lite blandade idéer börjat dyka upp i huvudet, varav en som verkligen känns lockande.
Att byta till ett annat gymnasium, ett gymnasium där man utbildar sig till ett yrke. Elprogrammet där ser ut såhär att man läser tre dagar i veckan och de andra två arbetsdagarna är man ut på en APU (arbetsplatsförlagd utbildning). Jag har kollat upp med rektor och lärare på den här skolan, ifall jag då nu kan hoppa rakt in hos tvåorna, kommer naturligtvis få lägga upp en lite speciell studieplan, men jag kan teoretiskt sett ha en fullvärdig utbildning i slutet av trean. Kanske lite oklart, men lärarna och rekotrn sa "ja, det går". Eftersom elbranschen ser ut som det gör idag, så är man mer eller mindre garanterad ett jobb, ifall man sköter sig då (detta som lockar mig).
Jag är väldigt sugen på detta, då jag är sugen på att komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt och börja betala för mig själv och inte leva på föräldrarna. Elektronik är absolut inget jag vill syssla med hela livet, utan bara något att göra tills man hittar sig själv lite bättre. Dock känns det som det kommer att bli lättare att motivera studierna där, då man vet att det direkt kommer leda till något.
Så vad jag behöver av er, är att veta varför jag inte ska göra detta, vad jag kanske bör göra istället också. Väldigt radikalt besult, något som troligen kommer påverk hela mitt liv, så vill verkligen tänka igenom nu. Så värde sätter alla sekunder ni tänker till 🙂
Ledsen att det blev såhär mycket att läsa, hjärnan har inte hunnit gå igång helt så kunde inte riktigt bestämma mig vad som var viktigt att ha med och inte, å meningsuppbyggnader blev kanske inte de bästa 🙂
/Deuterium
May 27, 2002
EL är aldrig fel att läsa...man lär sig grunderna till det mesta...bra grund att stå på om du vill fortsätta och läsa något tekniskt.
Jag läste själv EL...jobbade nåt år sen började jag plugga på högskolan till IT-Tekniker.
Många sökte min tjänst som jag har...många hade läst högskola med likvärdig utb...men det visade sig att jag fick jobbet pga av att jag var den enda som läst EL innan samt jobbat som elektriker!
Så jag tycker du ska läsa EL...det är inget fel i det...jobba och känn efter vad du verkligen vill göra...och visa det sig att du vill plugga mer så har du en bred och bra bas att stå på!
Lycka till!!!
February 4, 2003
Jag hade defenetivt bytt om jag var dig. Står faktiskt lite inför samma val som dig. Sliter som ett djur i skolan just nu, och är glad, får i alla fall minst G i alla kurser.
Men vissa ämnen är inte ämnen som är ämnade för mig, och klassen gör en inte riktigt motiverd. Plus att motivationen minskar när man står inför massa högskola i framtiden. Går nämligen Teknik, andra årskursen.
Personligen står det mellen att fortsätta. Är trots allt bara ett halvår kvar, av någon jävla anledning är vårt schema åt helvete, så trean kommer bli ganska "slapp". I tvåan har vi nämligen Konstruktion A, Matte C och D, Engelska B, Svenska B, Fysik, Kemi. Cisco Networking plus att jag läser EL som inriktning (350 poängs kurser i styrteknik, Ellära A, några andra "elkurser"). Idag så börjar jag 8 fem dagar i veckan, och slutar 4 å Måndagar, halv 6 på Tisdagar, halv 5 på Onsdagar, 4 på Torsdagar och kvart över fyra på Fredagar. Så det känns rätt "kämpigt" när man gärna vill ha tid för annat än skolan i ens liv. Det andra alternativet för mig är att hoppa av och börja på BYGG eller ELPROGRAMMET.
Låter klyshe, men följ ditt hjärta. Det handlar max om 2 år som du kanske förlorar (kanske mindre, eller rentav inget). Och även om det är två år så slipper du läsa på högskola DIREKT, plus att du får ett annat jobb som du kan luta dig mot ifall det jobb du pluggar till på högskola går i stöpet i en lågkonjektur (jag menar elektriker finns det i alla fall alltid ett litet behov av).
January 4, 2001
Swartz wrote: EL är aldrig fel att läsa...man lär sig grunderna till det mesta...bra grund att stå på om du vill fortsätta och läsa något tekniskt.
El är väldigt fel om du vill läsa något tekniskt på civilingenjör nivå, då behöver du matte e och fysik b. Det läser du inte om du går EL.
Vill man lära sig mycket elektronik så ska man inte läsa el på gymnasiet utan där läsa teknik/natur så man sedan på högskolan läser elektronik istället.
Att kalla matte och fysik för trams som stormaz gör är väldigt fel. Matematiken är det viktigaste ämnet på de tekniska utbildningarna.
Edit:
El ger verkligen inte en bred bas att stå på, jag har då aldrig sett några program på högskolan som kräver att man har läst några speciella el-ämnen. Man börjar läsa elektronik från början och behöver inga förkunskaper.
El kan man gå om man inte vill plugga vidare, känns trist att spendera 2år extra på att läsa upp på komvux och tekniskt basår när man ändå har spenderat 3år i gymnasiet och kunnat gjort det under den tiden.
May 23, 2001
Coore wrote:
El ger verkligen inte en bred bas att stå på, jag har då aldrig sett några program på högskolan som kräver att man har läst några speciella el-ämnen. Man börjar läsa elektronik från början och behöver inga förkunskaper.
El ger en bred bas att stå på om du vill ut i arbetslivet. Du får aldrig samma ellära på en högskola som du får på Elprogrammet, där du även lär dig allting praktiskt. Dessutom räknas numera Ellära A som Matte B om du söker in på Högskola/Universitet. Att jag kallar matte för trams är för att man har ingen större användning av massa avancerad mattematik ute i arbetslivet.
Men som du säger så är det inte mycket man kan plugga vidare, det är trots allt ett yrkesförberedandeprogram.
January 4, 2001
stormaz wrote: [quote=Coore] El ger verkligen inte en bred bas att stå på, jag har då aldrig sett några program på högskolan som kräver att man har läst några speciella el-ämnen. Man börjar läsa elektronik från början och behöver inga förkunskaper.
El ger en bred bas att stå på om du vill ut i arbetslivet. Du får aldrig samma ellära på en högskola som du får på Elprogrammet, där du även lär dig allting praktiskt. Dessutom räknas numera Ellära A som Matte B om du söker in på Högskola/Universitet. Att jag kallar matte för trams är för att man har ingen större användning av massa avancerad mattematik ute i arbetslivet.
Men som du säger så är det inte mycket man kan plugga vidare, det är trots allt ett yrkesförberedandeprogram.
Swartz sa att EL ger en bred bas om man vill läsa vidare, det jag svarade på.
Så du tror att du lär dig mer om du går el på gymnasiet under 3 år än om du läser tex elektroteknik civilingenjör i 4,5år på högskolan? Haha, nja tyvärr inte. 🙂
Klart man har användning av avancerad matematik i arbetslivet, vill du tex bli spelprogrammerare så är det viktigt att du kan tex linjär algebra. Men klart att det inte är viktigt i de flesta yrkena, men när man jobbar som ingenjör så är det viktigt.
Den dagen du har läst elektroteknik civilingenjör och jobbat som ingenjör så får du gärna komma tillbaka och säga att jag har fel, dock tror jag att du har ändrat din uppfattning lite då. 😉
2 Guest(s)