Hjälp, muspekaren gör som den vill!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp, muspekaren gör som den vill!!
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 12, 2005 - 3:30 am
sp_Permalink sp_Print

Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.

Vad beror detta på? Är det virus? Ser ut som om någon tagit kontroll över musen och leker med den. Jag har tagit ut kulan och gjort rent den samt kollat alla sladdar. Det måste vara något annat.

Vad ska jag göra?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
976329
November 12, 2005 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

Kan vara en trojan ja, väldigt roliga kommer jag ihåg 🙂

Har du testat med en annan mus?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
976333
November 12, 2005 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

Skiroy styr mer än du tror 😉

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
976336
November 12, 2005 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.

Vad beror detta på? Är det virus? Ser ut som om någon tagit kontroll över musen och leker med den. Jag har tagit ut kulan och gjort rent den samt kollat alla sladdar. Det måste vara något annat.

Vad ska jag göra?

Någon leker med musen och du har tagit ut kulan? 😮

Nä, nu tänker du för mycket på annat 😉

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
976355
November 12, 2005 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Skiroy styr mer än du tror 😉

//Andreas

:)R

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
976362
November 12, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Du har helt klart fått nått skit i musen. :va:
Ett tips är att använda snydd.

jo_1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
976364
November 12, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.

Vad ska jag göra?

Försvinner det om du tar bort nätverkssladden (internetuppkopplingen)?
Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste definitionerna. Kör en fullständig virusscan av datorn. Uppdatera din brandvägg.

//jo

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
976366
November 12, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte precis nämna samma sak som ovanstående, testa med TP-kabeln för att utesluta om det verkligen är någon som "leker" med din mus (det där lät cp) eller om det är ett virus :>

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
976368
November 12, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

att det skulle försvinna om man isolerar datorn från internet kommer inte fungera, har du startat om datorn? (klart att du har) om denna skämt grej kommer igång då efter en omstart kolla så att ignet har lagt sig i autostart mappen (tänk på att filen kan vara dold)

jo_1
Siktar mot toppen
Medlem
976370
November 12, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: att det skulle försvinna om man isolerar datorn från internet kommer inte fungera, har du startat om datorn? (klart att du har) om denna skämt grej kommer igång då efter en omstart kolla så att ignet har lagt sig i autostart mappen (tänk på att filen kan vara dold)

Tja, om det nu skulle vara så att någon fjärrstyr datorn via internet (ala NetBus) så fungerar det nog om internetuppkopplingen försvinner.

//jo

Poontus
Member
Medlem
976371
November 12, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

jo, men ofta någon fjärrstyr musen på ett sådant sett.... ur skulle någon orka? det finns små program för att busa med andras datorer, saker blinkar på skärmen eller muspekaren flippar ur.

jo_1
Siktar mot toppen
Medlem
976374
November 12, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jo, men ofta någon fjärrstyr musen på ett sådant sett.... ur skulle någon orka? det finns små program för att busa med andras datorer, saker blinkar på skärmen eller muspekaren flippar ur.

Givetvis. Det finns gott om folk som orkar en massa dumheter. Om inte annat så har man uteslutit det iallafall.

//jo

Poontus
Member
Medlem
976375
November 12, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

jag kom på ett till argument emot, om nu någon vill jävlas och förtöra genom att styra musen, varför använder personen inte musknapparna? det hade ju varit ännu mer störande och omöjligt att klocka sig någonstanns på detta forum om någon höll på att klicka på allt möjligt

jo_1
Siktar mot toppen
Medlem
976377
November 12, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag kom på ett till argument emot, om nu någon vill jävlas och förtöra genom att styra musen, varför använder personen inte musknapparna? det hade ju varit ännu mer störande och omöjligt att klocka sig någonstanns på detta forum om någon höll på att klicka på allt möjligt

Det här handlar väl knappast om att argumentera för eller emot? Som jag nämnde i inlägget ovan så är det mer en fråga om att använda uteslutningsmetoden för att ta reda på vad som händer. Om det nu mot förmodan skulle försvinna om internetuppkopplingen bryts så hade jag nog börjat leta efter trojaner, om det inte försvinner så hade jag siktat in mig på skämtprogram eller virus. I övrigt så är det en hyggligt lätt grej att kolla och det tar ingen tid alls.

//jo

Poontus
Member
Medlem
976387
November 12, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

ja, du har rätt 😉

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
976390
November 12, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Är det så att du siter vid en Toshiba laptop? Jag har haft 3st sådana och alla har haft en tendens att strula med muspekaren ibland. Men alla har haft samma problem: pekaren börjar röra sig åt höger. När man flyttar den tillbaka så glider den sakta mot höger skärmkant. Jag har aldrig hittat ngn lösning på detta. Det händer sällan men är väldigt irriterande.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
976400
November 12, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:

Någon leker med musen och du har tagit ut kulan? 😮

Nä, nu tänker du för mycket på annat 😉

Jag visste att den skulle komma. Varför tror du jag ändrade rubrik på tråden tre gånger. "Jag har problem med musen" kändes inte som en rubriksättning med avsikt att få seriösa svar.

Det är ingen laptop. Minns inte vad det är för OS, men jag tror det är XP. En vanlig "kommunPC" om det säger någon något. Musen är ganska gammal om det kan va till hjälp. Brandvägg och sånt finns ju och ärligt talat har jag svårt att tro att det skulle vara virus. Kanske nån komponent i datorn som sköter muspekaren som fått spel?

Jag startade om flera ggr, ingen skillnad.
Muspekaren rör sig snabbt över skärmen trots att jag inte rör musen just då. Vet inte om den lagrat min rörelse och sedan spelar upp allt efter lååång tid och att det är däför den ser ut att själv ta kommandot. Men sedan växlar den mellan att lägga sig i höger och vänster skärmkant och där går den bara att flytta vågrätt.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
976409
November 12, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahaha, det dära känner man igen 😛
Brukar instalera ett program som heter Admin Remot på chefens dator som gör att du kan ta total kontroll över hans dator 😀 kan vara någon på jobbet som spelar dig ett spratt? annars skulle jag gissa på: hackad, trojan elr bara en konstigdator :D.. gl hf!

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
976417
November 12, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: hackad, trojan elr bara en konstigdator :D.. gl hf!

jo, du har ju iaf garderat dig... laugh

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
976424
November 12, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Skiroy styr mer än du tror 😉

//Andreas

Hehe...riktigt så elak är jag inte.
Inte när det gäller en dam. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL