August 22, 2001
Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.
Vad beror detta på? Är det virus? Ser ut som om någon tagit kontroll över musen och leker med den. Jag har tagit ut kulan och gjort rent den samt kollat alla sladdar. Det måste vara något annat.
Vad ska jag göra?
December 5, 2001
Vaniljflickan wrote: Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.
Vad beror detta på? Är det virus? Ser ut som om någon tagit kontroll över musen och leker med den. Jag har tagit ut kulan och gjort rent den samt kollat alla sladdar. Det måste vara något annat.
Vad ska jag göra?
Någon leker med musen och du har tagit ut kulan? 😮
Nä, nu tänker du för mycket på annat 😉
May 10, 2005
Vaniljflickan wrote: Hjälp! Jag sitter framför datorn på jobbet och helt plötsligt börjar musen bete sig underligt. Pekaren åker fram och tillbaka över skärmen och fastnar gärna i sidan på skärmen. Ibland är den helvild. Jag vet att det inte är rätt forum, men jag har klickat mig hit med hjälp av tangenterna och det var fasen inte lätt.
Vad ska jag göra?
Försvinner det om du tar bort nätverkssladden (internetuppkopplingen)?
Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste definitionerna. Kör en fullständig virusscan av datorn. Uppdatera din brandvägg.
//jo
August 16, 2003
att det skulle försvinna om man isolerar datorn från internet kommer inte fungera, har du startat om datorn? (klart att du har) om denna skämt grej kommer igång då efter en omstart kolla så att ignet har lagt sig i autostart mappen (tänk på att filen kan vara dold)
May 10, 2005
Poontus wrote: att det skulle försvinna om man isolerar datorn från internet kommer inte fungera, har du startat om datorn? (klart att du har) om denna skämt grej kommer igång då efter en omstart kolla så att ignet har lagt sig i autostart mappen (tänk på att filen kan vara dold)
Tja, om det nu skulle vara så att någon fjärrstyr datorn via internet (ala NetBus) så fungerar det nog om internetuppkopplingen försvinner.
//jo
May 10, 2005
Poontus wrote: jo, men ofta någon fjärrstyr musen på ett sådant sett.... ur skulle någon orka? det finns små program för att busa med andras datorer, saker blinkar på skärmen eller muspekaren flippar ur.
Givetvis. Det finns gott om folk som orkar en massa dumheter. Om inte annat så har man uteslutit det iallafall.
//jo
August 16, 2003
jag kom på ett till argument emot, om nu någon vill jävlas och förtöra genom att styra musen, varför använder personen inte musknapparna? det hade ju varit ännu mer störande och omöjligt att klocka sig någonstanns på detta forum om någon höll på att klicka på allt möjligt
May 10, 2005
Poontus wrote: jag kom på ett till argument emot, om nu någon vill jävlas och förtöra genom att styra musen, varför använder personen inte musknapparna? det hade ju varit ännu mer störande och omöjligt att klocka sig någonstanns på detta forum om någon höll på att klicka på allt möjligt
Det här handlar väl knappast om att argumentera för eller emot? Som jag nämnde i inlägget ovan så är det mer en fråga om att använda uteslutningsmetoden för att ta reda på vad som händer. Om det nu mot förmodan skulle försvinna om internetuppkopplingen bryts så hade jag nog börjat leta efter trojaner, om det inte försvinner så hade jag siktat in mig på skämtprogram eller virus. I övrigt så är det en hyggligt lätt grej att kolla och det tar ingen tid alls.
//jo
November 26, 2002
Är det så att du siter vid en Toshiba laptop? Jag har haft 3st sådana och alla har haft en tendens att strula med muspekaren ibland. Men alla har haft samma problem: pekaren börjar röra sig åt höger. När man flyttar den tillbaka så glider den sakta mot höger skärmkant. Jag har aldrig hittat ngn lösning på detta. Det händer sällan men är väldigt irriterande.
August 22, 2001
Sardaukar wrote:
Någon leker med musen och du har tagit ut kulan? 😮
Nä, nu tänker du för mycket på annat 😉
Jag visste att den skulle komma. Varför tror du jag ändrade rubrik på tråden tre gånger. "Jag har problem med musen" kändes inte som en rubriksättning med avsikt att få seriösa svar.
Det är ingen laptop. Minns inte vad det är för OS, men jag tror det är XP. En vanlig "kommunPC" om det säger någon något. Musen är ganska gammal om det kan va till hjälp. Brandvägg och sånt finns ju och ärligt talat har jag svårt att tro att det skulle vara virus. Kanske nån komponent i datorn som sköter muspekaren som fått spel?
Jag startade om flera ggr, ingen skillnad.
Muspekaren rör sig snabbt över skärmen trots att jag inte rör musen just då. Vet inte om den lagrat min rörelse och sedan spelar upp allt efter lååång tid och att det är däför den ser ut att själv ta kommandot. Men sedan växlar den mellan att lägga sig i höger och vänster skärmkant och där går den bara att flytta vågrätt.
February 10, 2004
Hahaha, det dära känner man igen 😛
Brukar instalera ett program som heter Admin Remot på chefens dator som gör att du kan ta total kontroll över hans dator 😀 kan vara någon på jobbet som spelar dig ett spratt? annars skulle jag gissa på: hackad, trojan elr bara en konstigdator :D.. gl hf!
2 Guest(s)