October 28, 2002
Livet i Kina är hårt.
Högsta valören på sedlar är 100kr, inget kranvatten utan evigt köpande av flaskor, TV utbudet får UR att framstå som kanal 5, utbudet av tjeckiskt öl är smått "begränsat", ingen julskyltning, det går inte streama film från youtube utan hack och inte nog med det censureras internet väldigt flitigt.
Över 19 000 sidor går inte att nå utan användning av proxy. Använder man olika web baserade proxys som FrastProxy eller Anonymouse funkar mycket, men dina sessions blir ofta återställda och det går bra mycket segare än vad som är normalt. Har du otur får du en DoS över dig iaf du är ute efter fel information och du blockeras från internet ett tag.
(Det kan räcka med att någon startar ett ämne med rubriken Falun Gong på NH och på så vis skapar URL https://www.nordichardware.se/.....48931.html , har du otur så vid klick på den länken åker du på DoS och blir ställd i skamvrån per automatik).
Många nyttositer som t ex diverse bloggnätverk (Blogspot) och WikiPedia är blockerade. Många stora tidningar / nätverk för nyheter går inte att nå, brittiska BBC är ett bra exempel, http://news.bbc.co.uk/.
Googles sökresultat filtreras sporadiskt och ser väldigt annorlunda ut när du googlar från Kina, oavsett iaf du använder .se eller .com.cn.
Allt som allt är "The Great FireWall of China" världens mest sofistikerade system för att censurera Internet. Nu finns lösningen som gör det snabbare, säkrare och enklare än någonsin att ta sig runt det.
Från och med första December finns Psiphon tillgängligt för allmänheten! (Eller ja, allmänheten utanför TGFWoC).
Desvärre behövs det hjälp från snälla individer världen över för att detta skall fungera.
Ni kan läsa en generell beskrivning hos W1red: http://blog.wired.com/monkeybi.....pass_.html
Mer om mjukvaran här:
http://psiphon.civisec.org/faq.html
(Djupare och mycket intressant läsning om självaste muren finner den tekniskt intresserade här: http://www.cl.cam.ac.uk/~rnc1/.....noring.pdf , högt rekommenderad läsning!)
Vad kan du göra?
Det behövs folk som kan agera hosts för detta. En eller 100 konton spelar ingen roll, det finns ett väääääääldigt stort behov...
Väldigt många "idealister" runtom i Sverige seedar warez med sina linor hela dar och nätter för "the greater good". Seeda lite information och frihet till Kina skulle väl inte skada...? Jag vet att många här förespråkar piratkopiering högt och heligt och "frihet" är ofta ett stort argument, iaf du verkligen står för det var vänlig offra lite av din el och lina till detta...!
Det handlar om så mycket mer än möjligheten att kolla på lite asiatporr... t om i en stad som Shanghai har censuren i böcker, media, skolor och internet tydliga spår. En sån här grej är väldigt avgörande för landets utveckling.
Någon som känner sig sugen...? 😀
(Nej jag förväntar mig inte att ni ska köpa hela historian rakt av, klart jag vill surfa lite porr då och då även...! :bgrin: Men i stora drag )
:banghead:
February 19, 2004
Tjäna. Pluggar eller jobbar du här?
Men de låste däremot upp BBBC, CNNN och WWiikiipeediiaa för ett tag sen men det verkar som de har blockat det igen. Jag vet att de släpper på censuren mer och mer, men vissa saker är fortfarande oehört kännsliga.
T ex ska man passa sig för att söka, eller klicka på något som har med massssakärn pau dean himmmälska Friiidäns tårg. (vill inte chansa om de har censurer för svenska) Sist jag prövade detta så direkt spärrades stora delar av mitt internet för kanske en dag, om inte lite mer. Jag tror inte de bry sig om kommunismens hemska historia blir öppet för folket då man övergår alltmer till ett folkligt/liberalistiskt marknadssystem och har erkännt kommunismens "död", men däremot är dämåkratij fortfarande ett väldigt kännsligt ämne.
August 2, 2001
Ganska intressant idé och kul att få sparka lite på regimen i Kina. Jag tror aldrig att någon kommer att lyckas censurera internet, hur mycket pengar man än lägger ner. Den enda effektiva metoden är väll den som tillämpas i nordkorea, dvs. att inte ha något internet alls.
Vill bara tillägga att EU sneglar lite på Kina nu när de planerar att bygga sitt eget motsvarande system. Snart är det väll vi som får sitta med proxies och grejer.
October 28, 2002
Jobbar ute i Pudong. Du?
Den enda statistik som säger 19 000 är från 2002 och sedan dess har det minskat, det gör dock det hela ännu värre imho. Många av de mindre väsentliga sidorna har släppts, vilket ger folk i allmänhet ett intryck av att censuren inte "är så farlig" längre.
Folk behöver inte proxys för sitt dagliga användande längre.
Men den informationen som på allvar har betydelse och behöver komma ut kontrolleras hårdare än någonsin.
Sen har du olika delar av regeringen i konflikt med varandra. Shanghai och Beijing kommer ju inte väl överens direkt...!
Det handlar mycket om att kunna komma åt daglignyheter etc som inte har en tvist av hat mot japan och censur över sig etc.
Alla ni som inte bor i Kina kan testa läsa China Daily varje dag och sedan efter en månad jämföra er pow gentemot andras ;).
February 19, 2004
Jag studerar på Fudan University. Studerar kinesiska utan några som helst vidare resultat. Då man lever i det internationella dormet så blir det mest en massa festande eller annat skit som tar upp all tid.
Men hur dom med t ex Newsweek, Buisnessweek, the Times, the Economist m.fl. utländska tidningar? De verkar inte vara censurerade, eller iaf så borde de vara skitsvåra att censurera då de använder sig av något speciellt material till sina sidor. (känns inte som vanligt papper)
Och sen är ju kinesernas engelska så dålig så att de ofta inte har en aning om vad de säljer. Var inne i en vanlig affär och skulle köpa film och då hittade vi en film, kom inte riktigt ihåg, men jag tror den handlade om människors kamp för dämåkratij eller liknande. Jag och några andra utlänningar stod en stund och skrattade, undrade hur detta har kunnat komma igenom censuren. Sen är ju också Shanghai lite speciellt. Har man pengar så går nästan allt bra.
Du, kinesisktkörkort är svinenkelt för oss europeer att skaffa. Jag kunde inte snacka ett ord kinesiska, tog mig fram med stenålders (kropps)språket. Då du har ett europeiskt körkort så behöver du endast göra lite registreringar och ett teoritest som är löjligt enkelt. Då jag är ironiskt nog helblond så ser de alltid mig med en suck (dum utlänning) och gjorde allting åt mig! 😀 Du behöver bara vifta med pass och körkort samt le!
Polisen tog mig en dag för att jag bröt mot reglerna när jag var ute och körde, men jag slapp böterna för att de sa att jag var en "stupid foreigner"! 😀
June 23, 2006
March 27, 2003
OnTopic: http://skrivihop.nu/
Ganska kul att läsa om era liv och era iaktagelser samtidigt som jag inser att det inte är ett dugg kul igentligen... 🙄
En fråga bara, kommer ni åt sweden.se tex?
February 19, 2004
Nevil wrote: om man inte har europeiskt körkort då?.. Kan man åka ner o ta de busenkelt där.. O sen åka hem o "byta" in så man får europeiskt mot att man gör t ex teoriprovet?.. 😛
Svenskt körkort är ett europeiskt kökort. 😉 Tänk dock på att dubbar endast är tillåtet i Skandinavien.
Däremot kan man ta ett internationellt körkort och för oss europeer ska det vara ganska enkelt för vi har världens hårdaste regler samtidigt som många av våra regler är desamma internationellt. Jag tror att det enda land som verkligen skiljer sig ifrån resten av världen är USA. Amerikarnarna här har verkligen ingen koll alls på vad skyltarna betyder medan vi europeer känner igen samtliga av dom.
Adam wrote:
OnTopic: http://skrivihop.nu/Ganska kul att läsa om era liv och era iaktagelser samtidigt som jag inser att det inte är ett dugg kul igentligen...
En fråga bara, kommer ni åt sweden.se tex?
Yes jag kan komma in där. Chansen för att de blockar svenska sidor är ganska liten, då det är inte så många som snackar svenska runt om i världen. Jag har varit inne på försvarets sida och där snackar de om att skydda den svenska dämåkratijn samt att Susning.se fungerar.
Bjornstrom:
Kina har ett stort problem, och det är landsbygden. Vi som bor i Shanghai lever i en av de ekonomiska frizonerna. D vs ingen kommunism eller något sånt skit här. Shanghai som många andra kinesiska städer utvecklas i en otrolig hastighet och städerna blir högre på höjden samtidigt som de utländska invensteringarna bara forsla in och folket blir så mycket rikare. Här är läget stabilt, inga demonstrationer eller liknande.
Men ute på landsbygden, utanför de ekonomiska frizonerna har folket det väldigt fattigt och de lever fortfarande under kommunism. Där är allt helt annorlunda ifrån vi har sett här i Shanghai, och de kineser vi har snackat med pratar om ständiga demonstrationer/revolutioner som besegras med våld och man censurera så mycket som möjligt för att minska spridningen av revolutionerna. Och människorna från landsbygden vill givetvis ta sig ur fattigdomen och vill ha en större utjämning av pengarna ifrån de ekonomiska frizonerna, pengar de vill ta del av. Detta är inte möjligt pga att kina inte har dämåkratij så de fattiga, landsbygden, kan inte göra sin röst hörd.
Många ifrån landsbygden försöker också flytta till storstäderna för hopp om pengar, ett bättre liv men städerna är "skyddade". För att förhindra problem av många slag så får inte kineser som inte har buisness i städerna komma in till städerna så de har vad vi i Sverige anser tullar som fungerar emot människor istället för varor.
Om Kina inför dämåkratij så kommer det nog bara förstöra Kinas utveckling, eller åtminstone hindra den. För 700 (något sånt) miljoner kineser lever fortfarande på landsbygden. De är dåligt utbildade och fattiga och är hungriga efter pengar.
Och att det var kanske 1000 människor därav många studenter som fick sätta livet till i demonstrationen för dämåkratij pau dän hijmmälska frijdäns tårg. Kanske det ger lite bättre inblick varför de har censur.
Som sagt, att ha censur i Shanghai bringar bara problem, men det är inte för oss i städerna som de har det. Här vill de nog släppa på det.
Jag hade kunnat sitta här och skriva hela dagen. Men aja, måste sticka till ett apotek och köpa lite smärtstillande.
October 28, 2002
Relakks fungerar inte likadant, läs PDF om hur brandväggen är upbyggd så förstår du.
Man bor i Kina iaf man inte vill vara fattig om 10 år ;). Livet här är väldigt väldigt bekvämt om du är vit. Jag är 20 år, har ingen uni utbildning och jobbar som konsult i hotell branschen, uteslutande med statliga hotell. Tror du man får ett sådant jobb i Sverige... ? Har en _fet_ lägenhet, städare, behöver aldrig laga mat själv och åker taxi överallt. Får man fråga varför du bor i Sverige?
Ett mycket tragiskt land, men det finns pengar att tjäna. Efter en tid i Kina blir man ganska "avtrubbad" från olika svenska moraliska värderingar etc.
När du pratar om landsbygden så ser du samtidigt endast det regeringen i Beijing vill att du ska se. Dom publicerar mkt om demonstrationer etc för att dom vill ta över och styra HELA Kina. Dom vill ha mer makt och ta bort lokala regeringar.
Det finns regieringar i Kina, ingen regering. Kommunism existerar inte i någon av dom, bara diktatur och kapitalism.
Pluggade själv på Fudan förut, kolla på dörren till rum 1621 i dormet. jag slutade plugga ganska fort och arbetade upp lite guanxi istället, på så vis är jag kvar med annat jobb nu. Det är en helt ok CSN semester, men iaf du inte hänger med kommer ditt CSN ryka och det är inte skoj. Jag klarade mig ur det fint pga tur, hur ska du klara proven? Det är sjukt svåra prov... (De flesta västerlänningar torskar, du ska plugga HÅRT för att klara.).
Fudan är kul... har mycket polare där ute. Du blir blåst av dormet bara... men men, så går det när man är laowai ;). Saknar Crazy Tomato, får fan ta och åka ut till helgen! Salmon Salad, Oreo Milkshake och Cowboy chicken...mmmmmmmmmmm...!
Jag köpte mitt körkort rakt av istället f öv 😉 700 RMB.
February 19, 2004
BarateaU wrote: https://www.relakks.com/
Funkar inte det?
Nej, den gömmer din ip-adress. Problemet är att de kinesiska internetoperatörerna blockar ingående ip-adresser. Helt annat problem. Man kan kringå detta genom proxys.
Sen finns det undantag. T ex för Hotel så ger man full tillgång till internet, samt till vissa områden där det bor många utlänningar. (sistnämnda har jag endast hört rykten om)
1 Guest(s)