October 10, 2004
Hejsan..
I helgas fick jag en helt vanlig förkylning, lite ont i halsen och så, inget märkvärdigt.
Men sen började jag bli hes, ungefär på lördagen, och nu, onsdag, så har jag absolut ingen röst alls.
Det enda jag får fram är knappt några viskningar.
Jag vet inte hur allvarligt jag ska ta det, om det kommer gå över, det är inte precis så att jag kan ringa en läkare eftersom jag inte kan prata.
Jag har testat att dricka varm oboy och te men det hjälper inte. Jag har tagit något kallat strepsils som brukar fungera skitbra mot ont i halsen och liknande, men det hjälpte så klart inte nu.
Ska jag kontakta någon? Snälla hjälp 🙁
Jag ska träffa min pojkvän om några dagar, har inte träffat honom på ett tag, och jag kan inte komma dit utan att kunna säga någonting!
mvh
/NauSea*
October 10, 2004
dree wrote: Så där hade jag en gång när jag fyllde år.
Tillslut sa min farfar "Vad gör vi här om du inte vill prata med oss?!" 😀
Uh.. Hur gick det över? Tog det bara lite tid?
Oh, snälla, jag behöver hjälp, sitter här, frenetiskt, försöker få fram ett ynkligt ljud, men det går inte 🙁
Uhu, kan man inte kontakta någon läkare via internet eller något?
October 24, 2003
NauSea wrote: [quote=dree]Så där hade jag en gång när jag fyllde år.
Oh, snälla, jag behöver hjälp, sitter här, frenetiskt, försöker få fram ett ynkligt ljud, men det går inte 🙁
Jag tror inte du bör försöka få fram ljud. Vila bara halsen / rösten. Stämbanden tar säkert extra med spö när man är sjuk. Chilla, se på en film/lira Civ IV, drick lite honungsthé och försök inte prata i onödan så får du hoppas på att det löser sig!
//J-Lo
October 10, 2004
johan_lojan wrote: [quote=NauSea][quote=dree]Så där hade jag en gång när jag fyllde år.
Jag tror inte du bör försöka få fram ljud. Vila bara halsen / rösten. Stämbanden tar säkert extra med spö när man är sjuk. Chilla, se på en film/lira Civ IV, drick lite honungsthé och försök inte prata i onödan så får du hoppas på att det löser sig!
//J-Lo
Jo, men det gör jag ju på natten, och efter varje natt så har det bara blivit värre, och då förstår jag inte hur det hänger ihop 🙁
Antar att jag får gå runt med en lapp på bröstet att jag inte kan tala, så folk inte tror att jag ignoerar dem.. Uh, hoppas det löser sig, jag menar, det kan väl inte bli värre än såhär.
October 10, 2004
Joni^ wrote: Ingen fara det kommer gå över. Dock som folk sagt innan så ska du inte prata, det anstränger stämbanden vilket inte gör det hela bättre. Just relax your voice will be back!
Harkla då? Är det okey?
Men jag förstår inte en sak.. igår var rösten väldigt hes, men inte så hes som idag.. Och så gick jag och lade mig, och då pratar jag inte, då måste jag ju vila mina stämband, och idag kan jag inte prata alls :S
Hur går det ihop?
duh, typiskt.. och jag som ska till tandläkaren imorgon -.-
August 7, 2001
NauSea wrote: [quote=dree]Så där hade jag en gång när jag fyllde år.
Jag kunde inte prata på 2dagar.
Så det är nog bara att vänta ut det som många andra sa.
October 10, 2004
Då antar jag att det är bara till att vänta ut det.
Det finns inget speciellt ni kan rekommendera förutom att vara tyst?
Just nu dricker jag något sorts camomillethé och tar en bafucin lite då och då.
När mamma kommer hem har hon köpt honung till mig, så då kommer det bli att käka ren och skär honung, för det ska vara riktigt bra för halsen.
Några andra tips?
Jag är hemskt tacksam för alla svar 🙂
Nu är jag lite lugnare, och tror inte fullt ut på att jag kommer förlora mig röst för alltid 🙂
October 10, 2004
M3duz@ wrote: äta äpple är bättre än att dricka vatten om det återfuktning av halsen man är ute efter då pektinet binder fukten i halsen.
Annars så är det att vila rösten, dricka mycket vatten och sova ordentligt som gäller.
Jag vet inte om det är något sorts återfuktning som behövs..
Men jag ser i alla fall till att knappt prata, ta det lugnt och dricka en jäkla massa te ^^
1 Guest(s)