hm...får inneha?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hm...får inneha?
oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

nu när jag e 18.,...får jag enligt svensk lag inneha typ sprit o så? sånt som man får från kompisar? nån som vet?

🙄

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
485823
December 16, 2003 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig att man inte får ha sprit synligt eller något sådant på allmän plats. Ja, du får lov att inneha sprit. Men som sagt vet inte hur det är med allmänheten.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
485824
December 16, 2003 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.

Inte ens dina föräldrar få ge dig när du är under 20 år. Man får bara köpa på Resturang. Helknäppa lagar.

När man är myndig får man göra allt utom att supa... Hmmm skumt.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
485829
December 16, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället.

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
485830
December 16, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

nja, du får inte köra tungmotorcykel innan du är 20 heller va ? 😉
men säg såhär.. vem kommer hindra dig ?
du lär ju inte kunna få tag på det om man säger så..
"Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället" <- se på den du 😀 bara att be dom ge dig spriten/starkölen när du kommit till festen så dricker du den där 😛 (lite förvridet jag vet 🙄 )

Ogrebeast
Member
Medlem
485833
December 16, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: Inte ens dina föräldrar få ge dig när du är under 20 år. Man får bara köpa på Resturang. Helknäppa lagar.

Det är tillåtet att bli bjuden på sprit (även om man är underårig) i slutet sällskap vid tillställningar. En 18-åring får t ex alltså ta snapsar vid midsommar eller familjemiddag.

oxiswoofer
Member
Medlem
485834
December 16, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hm...okejje...fan åsså!

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
485835
December 16, 2003 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm jo men vem kollar upp sånt? 8)

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
485838
December 16, 2003 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället.

Så om jag får en 7'a av nån för att dricka upp på en gång å jag känner att den personen är så snygg så jag ger honom 200 då är det inget olagligt i de.. 😀 (Jag 19)

Ogrebeast
Member
Medlem
485839
December 16, 2003 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mezzlock wrote: "Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället" <- se på den du :D bara att be dom ge dig spriten/starkölen när du kommit till festen så dricker du den där :P (lite förvridet jag vet :roll: )

Nja, inte riktigt. Det betyder ju att det finns någon 20+ på festen och bör räknas som vuxet sällskap som ser till att det inte går över styr. En ensam fjortis med jamaica-rom kan ju däremot dö...

oxiswoofer
Member
Medlem
485840
December 16, 2003 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: hmm jo men vem kollar upp sånt? 8)

mina föräldrar...hämtade hem en vodka flaska..jävlar vilket liv.... trodde dem inte när do msa att jag inte får ha sånt.. 🙄

Ogrebeast
Member
Medlem
485842
December 16, 2003 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Ogrebeast]Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:

Så om jag får en 7'a av nån för att dricka upp på en gång å jag känner att den personen är så snygg så jag ger honom 200 då är det inget olagligt i de.. 😀 (Jag 19)

Övertyga rätten om det vetja wink

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
485847
December 16, 2003 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Ogrebeast]Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:

Övertyga rätten om det vetja wink

Men vad ahr jag gjort fel? 🙄

OT men de är samma me sexköp. Om jag träffar en snygg tjej (prostituerad) plockar upp henne i min bil har sex med henne å efter de aner att hon är värd e nslant för att hon har så fina lår. De borde ju man inte kunna åka dit för, man hade ju bara sex å pengarna var ju en gåva..

Ogrebeast
Member
Medlem
485850
December 16, 2003 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: OT men de är samma me sexköp. Om jag träffar en snygg tjej (prostituerad) plockar upp henne i min bil har sex med henne å efter de aner att hon är värd e nslant för att hon har så fina lår. De borde ju man inte kunna åka dit för, man hade ju bara sex å pengarna var ju en gåva..

Jag slår vad om att den ursäkten har funkat 100%-igt för dem som använt den 🙄 wink

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
485867
December 16, 2003 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]OT men de är samma me sexköp. Om jag träffar en snygg tjej (prostituerad) plockar upp henne i min bil har sex med henne å efter de aner att hon är värd e nslant för att hon har så fina lår. De borde ju man inte kunna åka dit för, man hade ju bara sex å pengarna var ju en gåva..

Jag slår vad om att den ursäkten har funkat 100%-igt för dem som använt den 🙄 wink

Jo de tror jag me. Men egentligtn varför håller den inte? Har undrat.. 😀

Ogrebeast
Member
Medlem
485871
December 16, 2003 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Jo de tror jag me. Men egentligtn varför håller den inte? Har undrat.. 😀

För att lagen alltid ger utrymme till sunt förnuft. De har nog aldrig gått på historier som "Det kom en svan flygande som råkade trycka in en chokladkaka i min innerficka utan att jag märkte det! Jag lovar snälla butiksinnehavare!" wink

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
485873
December 16, 2003 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Men de är ju en annan sak. 😕

Hur kan de bevisa i rätten att vi inte låg med varrandra för att vi blev kåta å att pengarna bara var en present. Som jag sa har aldrig fattat de å har undrat.

Ogrebeast
Member
Medlem
485875
December 16, 2003 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Hur kan de bevisa i rätten att vi inte låg med varrandra för att vi blev kåta å att pengarna bara var en present. Som jag sa har aldrig fattat de å har undrat.

För att de bedömer hur sannolik din historia är, inte om det går att bevisa motsatsen till 110%.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
485882
December 17, 2003 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Hur kan de bevisa i rätten att vi inte låg med varrandra för att vi blev kåta å att pengarna bara var en present. Som jag sa har aldrig fattat de å har undrat.

För att de bedömer hur sannolik din historia är, inte om det går att bevisa motsatsen till 110%.

Men jag fattar de ändå inte? Vad har de för bevis? Förlåt för att jag är trög, men .. 😕

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
485885
December 17, 2003 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Mezzlock]"Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället" <- se på den du :D bara att be dom ge dig spriten/starkölen när du kommit till festen så dricker du den där :P (lite förvridet jag vet :roll: )

Nja, inte riktigt. Det betyder ju att det finns någon 20+ på festen och bör räknas som vuxet sällskap som ser till att det inte går över styr. En ensam fjortis med jamaica-rom däremot kan ju dö däremot...

Haha, bra exempel. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL