June 20, 2002
BubbleAng3L wrote: [quote=boogey][quote=BubbleAng3L]hm.. ja är 19 o borde inte heller få ha sprit hemma, men grejjen är ju att jag köpt de själv.. på finlandsbåten... då får man ju ta de med sig hem...
sjukt de oxå i så fall..
grejen är den att du inte får ta den med hem... 😉
20 år gäller på införsel också...
och det oberoende av var eller när du köpt den...
dock har vi inte speciellt mycket tullar kvar, så det är ju bara att chansa och med allra största sannolikhet lyckas plocka med sig ändå...
Precis, men ja menar om ja inte får ta med mig de tillbax så tycker ja dom borde sätta gränser att man inte ska få handla..
nja, där du köper det gäller ju inte Sveriges lagar... Just i tillfället du köper har du ju rätt att båda köpa, inneha och dricka det...
Sveriges lagar träder ju i kraft först när du åker över gränsen och då får du inte längre inneha...
October 26, 2003
boogey wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=boogey][quote=BubbleAng3L]hm.. ja är 19 o borde inte heller få ha sprit hemma, men grejjen är ju att jag köpt de själv.. på finlandsbåten... då får man ju ta de med sig hem...
sjukt de oxå i så fall..
dock har vi inte speciellt mycket tullar kvar, så det är ju bara att chansa och med allra största sannolikhet lyckas plocka med sig ändå...
Precis, men ja menar om ja inte får ta med mig de tillbax så tycker ja dom borde sätta gränser att man inte ska få handla..
nja, där du köper det gäller ju inte Sveriges lagar... Just i tillfället du köper har du ju rätt att båda köpa, inneha och dricka det...
Sveriges lagar träder ju i kraft först när du åker över gränsen och då får du inte längre inneha...
jo.. ja vet.. just därför som tullen borde ha mer koll..
June 20, 2002
BubbleAng3L wrote: [quote=boogey][quote=BubbleAng3L][quote=boogey][quote=BubbleAng3L]hm.. ja är 19 o borde inte heller få ha sprit hemma, men grejjen är ju att jag köpt de själv.. på finlandsbåten... då får man ju ta de med sig hem...
sjukt de oxå i så fall..
Först skriver du att de borde sätta gränser så man inte får handla, och sedan snackar du om att tullen borde ha mer koll...
hur ska du ha det... 😉
Mer koll från tullens sida kan vi förövrigt glömma då de helt håller på att avveckla tullen på vissa ställen och de tullare som finns kvar är nog mer intresserade av de buss/båt-laster med droger som rullar in över gränserna...
October 26, 2003
boogey wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=boogey][quote=BubbleAng3L][quote=boogey][quote=BubbleAng3L]hm.. ja är 19 o borde inte heller få ha sprit hemma, men grejjen är ju att jag köpt de själv.. på finlandsbåten... då får man ju ta de med sig hem...
sjukt de oxå i så fall..
Först skriver du att de borde sätta gränser så man inte får handla, och sedan snackar du om att tullen borde ha mer koll...
hur ska du ha det... 😉
Mer koll från tullens sida kan vi förövrigt glömma då de helt håller på att avveckla tullen på vissa ställen och de tullare som finns kvar är nog mer intresserade av de buss/båt-laster med droger som rullar in över gränserna...
dom får väl göra både och.. för man blir snurrig.. 😕 nä men.. eftersom tullen inte är "viktig" längre... förutom att de står en droghund o nosar på alla.. 🙂 men men... mig spelar de faktiskt ingen roll längre.. ja fick ju hem mina prylar utan problem.. ja tycker bara att om dom nu ska ha såna regler, så måste alla lära sig att förstå dom.. (vilket ja inte gjort.. 😉 )
October 7, 2002
Dadde wrote: Jobbade i Danmark i 2 år och pendlade över bron varje dag, det vart inte mycket koll kan jag säga.
Det var ju så att om man tog tåget över, och gick av i Svågertorp, och hade något att förtulla, fanns där en liten telefon man kunde ringa i för att få dit tullarna. Vet inte om det fortfarande är så, men det är nästan så att man skulle använda den för att de ska förstå hur "smart" det var att göra så...
March 20, 2001
Ogrebeast wrote: Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället.
Man får visst inneha alkohol. Hur en person under 20år har fått tag på spriten har ingen betydelse. Han har rätt att inne ha alkolhol eftersom han enligt lag inte ska kunna få tag på det så behöver vi inte nån lag som säger att man inte får inneha.
boogey wrote: [quote=BubbleAng3L][quote=boogey][quote=BubbleAng3L]hm.. ja är 19 o borde inte heller få ha sprit hemma, men grejjen är ju att jag köpt de själv.. på finlandsbåten... då får man ju ta de med sig hem...
sjukt de oxå i så fall..
som sagt. Du får inneha men du får inte föra det över gränsen eftersom du inte är 20år.
February 21, 2003
Waco wrote: [quote=Ogrebeast]Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Vad nu sagts gäller inte när någon bjuder av en alkoholdryck för förtäring på stället.
Man får visst inneha alkohol. Hur en person under 20år har fått tag på spriten har ingen betydelse. Han har rätt att inne ha alkolhol eftersom han enligt lag inte ska kunna få tag på det så behöver vi inte nån lag som säger att man inte får inneha.
Jag har nu lusläst 178 sidor Alkohollag och det du säger stämmer faktiskt. Det står inte ett ord om innehav. Det står bara att olovligt tillverkad eller smugglad sprit är olagligt att inneha oavsett ålder. Det är alltså t o m tillåtet för en sexåring att inneha sprit eftersom lagen inte tar upp detta. Vilket löjligt uppenbart kryphål 😕
Jaja där ser man... Men frågan är om det inte finns någon underförstådd generell regel som säger "Får du inte köpa, får du inte inneha" som jag nämnde tidigare.
March 20, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=Waco][quote=Ogrebeast]Näpp, det är förbjudet. Får du inte köpa, får du inte inneha. Det står t o m uttryckligen i lagen:
Jag har nu lusläst 178 sidor Alkohollag och det du säger stämmer faktiskt. Det står inte ett ord om innehav. Det står bara att olovligt tillverkad eller smugglad sprit är olagligt att inneha oavsett ålder. Det är alltså t o m tillåtet för en sexåring att inneha sprit eftersom lagen inte tar upp detta. Vilket löjligt uppenbart kryphål 😕
Jaja där ser man... Men frågan är om det inte finns någon underförstådd generell regel som säger "Får du inte köpa, får du inte inneha" som jag nämnde tidigare.
Jag visste att jag hade rätt innan jag skrev inlägget. Jag har gått igenom den dära disskusionen med ganska många redan.
February 21, 2003
Waco wrote: [quote=Ogrebeast]...
Jag visste att jag hade rätt innan jag skrev inlägget. Jag har gått igenom den dära disskusionen med ganska många redan.
Skumt att det är så isf. För i Finland har de i stort sett exakt samma regler vad det gäller ålder förutom att de även nämner att innehav är förbjudet.
Vill inte verka misstroende på nåt vis, men har du hört någon jurist eller någon annan pålitlig källa som uttryckligen säger att det är så? 😕
February 21, 2003
Öwall wrote: ps, har någon länk till alkohollagen?
Help yourself 🙂
http://www.fhi.se/shop/materia.....021217.pdf
March 20, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=Waco][quote=Ogrebeast]...
Skumt att det är så isf. För i Finland har de i stort sett exakt samma regler vad det gäller ålder förutom att de även nämner att innehav är förbjudet.
Vill inte verka misstroende på nåt vis, men har du hört någon jurist eller någon annan pålitlig källa som uttryckligen säger att det är så? 😕
Det är inte så skumt att vi inte har nån lag mot innehav om du är under 20. Den lagen ses som onödig eftersom ingen under 20år ska kunna få tag på alkolhol utan att ett brott begås och därav tycker staten nog att det inte behövs en lag för innehav.
Jag har dels frågat en polis om det och haft ett antal diskussioner med min morsa som är advokat.
February 21, 2003
Waco: Bra, då vet jag säkert. Saken är den att Finland har nästan likadan alkoholpolitik som oss förutom att de uttryckligen även förbjuder innehav. Så de hade garderat sig så att båda parter kan ses som ansvariga. Men men, bra att få veta säkert nu iaf vad lagen säger om det i Sverige.
2 Guest(s)