February 4, 2003
För övrigt så tycker jag DRÅP är MORD. Men det är bara jag.
För mig spelar det ingen roll varför, hur och när det inträffade. Utan OM.
Om man klarar av att genomföra ett mord / dråp då är man samhällsfarlig. = in i fängelse.
Annars försöker alla få sina mord att se ut som dråp, det är ju tårtkalas!
Vi I Sverige är ju så empatiska och humanistiska. Bättre att mördaren får döda lite fler ute på gatan än att han själv sitter i fängelse.
November 5, 2001
Dråp kan ju vara att man tappar en krona från balkongen som träffar en gammal tant som dör. Inte rätt att sitta i fängelse för det.
Tycker du för övrigt att takläggaren som anklagas för att inte ha tagit bort isttappar från ett tak ska fängslas? Han anklagas iaf för dråp.
Håller med er om att hårdare straff är att föredra. Blir mer avskräckande då.
April 15, 2001
blame lunar!
http://www.expressen.se/index......sp?a=97922
January 15, 2004
smurfen87 wrote: För övrigt så tycker jag DRÅP är MORD. Men det är bara jag.
För mig spelar det ingen roll varför, hur och när det inträffade. Utan OM.
Om man klarar av att genomföra ett mord / dråp då är man samhällsfarlig. = in i fängelse.Annars försöker alla få sina mord att se ut som dråp, det är ju tårtkalas!
Vi I Sverige är ju så empatiska och humanistiska. Bättre att mördaren får döda lite fler ute på gatan än att han själv sitter i fängelse.
Jag menade att om det är oklart att det verkligen var mord så kanske man inte ska slänga in dom i en liten låda för att svälta ihjäl. Det får ju inte bli USA, där man har ihjäl oskyldiga människor hit och dit. Sen ska ju självförsvar inte behöva betyda att man avrättas hur som helst.
Är det 100% att någon har mördat någon/några så finns det ingen anledning att man inte ska pina och tortera dom till döds.
April 18, 2003
Death On Wings wrote: Brottsligheten stiger pågrund av värdelösa straff...
Inför dödsdom.
Alltså borde dom inte ha några brott i USA då? Med tanke på att dom har dödsstraff samt 3 straffs regeln, 3:e gången du döms för brott så åker du in för gott oavsett vad du döms för, inte konstigt att dom som straffats 2 ggr gör vad som helst för att inte åka dit en tredje gång.
Pim_ wrote:
Och vems skattepengar tror du bekostar det? Tänk om, tänk rätt.
Vill återigen hänvisa till USA, enligt undersökningar där så är dödsdömda fångar mkt dyrare än livstidsdömda fångar, för det är ju inte som i Ryssland, Kina osv. att dom avrättas så fort dom dömts utan dom sitter ju både 10 och 20 år i dödscell innan det verkställs. Sen ser jag inte vad dödstraff har med en civiliserad stat att göra....
Sen till den/dom som vill att man ska hugga händerna av dom som stjäl... Vilket resonemang... Rätta mej om jag har fel men är det inte så att vi lever på 2000 talet? Eller har jag plötsligt vaknat upp i medeltiden nu?
December 31, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=Death On Wings]Brottsligheten stiger pågrund av värdelösa straff...
Inför dödsdom.
Alltså borde dom inte ha några brott i USA då? Med tanke på att dom har dödsstraff samt 3 straffs regeln, 3:e gången du döms för brott så åker du in för gott oavsett vad du döms för, inte konstigt att dom som straffats 2 ggr gör vad som helst för att inte åka dit en tredje gång.
Pim_ wrote:
Och vems skattepengar tror du bekostar det? Tänk om, tänk rätt.
Vill återigen hänvisa till USA, enligt undersökningar där så är dödsdömda fångar mkt dyrare än livstidsdömda fångar, för det är ju inte som i Ryssland, Kina osv. att dom avrättas så fort dom dömts utan dom sitter ju både 10 och 20 år i dödscell innan det verkställs. Sen ser jag inte vad dödstraff har med en civiliserad stat att göra....
Sen till den/dom som vill att man ska hugga händerna av dom som stjäl... Vilket resonemang... Rätta mej om jag har fel men är det inte så att vi lever på 2000 talet? Eller har jag plötsligt vaknat upp i medeltiden nu?
i use borde de sänka ribban för döds dommar. sätt lite skräck i folk för fan.
February 4, 2003
boogey wrote: Hur lyckas man dra slutsatsen att mord och våldsbrott har ökat enormt utifrån en tidningsartikel...???
Vill gärna dra en parallell till USA där det visade sig att mediabevakningen av våld ökat med 500% under en period där brotten minskat med 20-30%
Kanske inte var ENBART detta !
Tänk lite.
Men det har varit väldigt mycket kriminalitet den senaste tiden i Sverige.
Skillnaden är att vi i Sverige inte tar upp brottstatestik som klassas som "ouppklarat" / nerlaggt. För då klassas det som avklarat från Polisens sida.
Tror faktiskt inte vi i Sverige är så långt borta från USA i våldsbrott. Vi måste ju jämföra rättvist. Dvs. inte New York med Sverige. Utan hela USA mot Sverige och antal invånare.
Men det kanske bara är jag som tycker så.
January 23, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....89,00.html
De misstänkta killarna har träffat tjejerna via Lunarstorm.
September 12, 2001
Zeth wrote: Sjukt så in i hlvt! Nackskott är det enda som hjälper...
Förklara gärna varför du yttrar dej så hårt.
"nackskott" är ingen lösning.
Death On Wings wrote: i use borde de sänka ribban för döds dommar. sätt lite skräck i folk för fan.
Kan inte hålla med där...brott begås ändå.
Det hjälper inte med att bara "hota" med dödsstraff.
December 31, 2001
skiroy wrote: [quote=Zeth]Sjukt så in i hlvt! Nackskott är det enda som hjälper...
Förklara gärna varför du yttrar dej så hårt.
"nackskott" är ingen lösning.
Death On Wings wrote: i use borde de sänka ribban för döds dommar. sätt lite skräck i folk för fan.
Kan inte hålla med där...brott begås ändå.
Det hjälper inte med att bara "hota" med dödsstraff.
Man ska inte hota med det utan utföra det på varenda jävel.
De får 3 chanser på sig med småbrott sen åker huvet.
Sen borde USA få upp jämnstäldheten ekonomiskt för sitt folk oxå rent utsagt förjävligt hur vissa bor där. i det så kallade "underbara usa som är världsbäst"
November 12, 2003
Man ska inte hota med det utan utföra det på varenda j**el.
De får 3 chanser på sig med småbrott sen åker huvet.Sen borde USA få upp jämnstäldheten ekonomiskt för sitt folk oxå rent utsagt förjävligt hur vissa bor där. i det så kallade "underbara usa som är världsbäst"
Hmmm. Tror faktiskt att du löste hela problemet på en gång där....Nobelpriset i ekonomi har "Death on Wings" skrivit på sig i år...Fast, nej förresten, Bush hann före. Med 3 strikes and your out-lagen så är det snart bara överklassen kvar som går fri. För skattefiffel och ekonomiska brott räknas ju inte som småbrott, väl, så den lagen appliceras inte på sånt. Bara typiska fattigmansbrott...snattning, klotter och liknande.
Och, voila, då är ju ditt andra problem löst! Ingen ekonomisk ojämlikhet, de fattiga är borta!!! Fritt fram!!!!
April 18, 2003
Death On Wings wrote:
Man ska inte hota med det utan utföra det på varenda j**el.
De får 3 chanser på sig med småbrott sen åker huvet.
Så du menar att man ska avrätta folk som snattat 3ggr?
Det finns inget som helst som pekar på att dödsstraff minskar våldsbrott, så gott som alla såna brott begås av människor som för stunden inte tänker rationellt, dom tänker mao inte på vad dom gör. Observera att jag på inget sätt försvarar vad dom gjort, utan lås in dom. Men det blir dyrare med dödsstraff och det minskar inte morden, så varför döda för dödandets skull?
2 Guest(s)