March 14, 2004
snyde wrote: [quote=skinner]för att ha det som i USA är bara dåligt. Där tar alla bilen över allt och man har många bilar per familj trots att man ej behöver ha det.
Är du från vettet? Vem är du att avgöra om jag behöver en bil eller inte? Om jag vill äga fjorton bilar eller köra runt i en gammal jänkare som spyr ut skit så är det min ensak, och det sista jag vill är att någon j**la miljöpartist som har mindrevärdeskomplex för att han inte har råd med lika fin bil som jag ska försöka hindra mig.
Visst ska då få göra det men då ska du få betala lite mer i skatt. Den smällen får man ta om man väljer att skaffa sig en SUV eller liknande som slukar dubbelt så mycke som "familjebilar", det finns egentligen inget vett i att äga en sådan om man bor i storstan (men visst är det roliga bilar att köra ). Dock så är jag för en sänkning av bensinskatten som jag tror jag nämnde åvan. I sagens bensinpris så går 3.15 kronor till råvaruinköp, 0.85 ska bensinbolaget ha, resten är skatter.
PS. Jag är inte miljöpartist utan moderat dessutom har vi 2 bilar i familjen då kolektivtrafiken här i Umeå kan stoppa upp något stort.
November 22, 2001
skinner wrote: Visst ska då få göra det men då ska du få betala lite mer i skatt. Den smällen får man ta om man väljer att skaffa sig en SUV eller liknande som slukar dubbelt så mycke som "familjebilar", det finns egentligen inget vett i att äga en sådan om man bor i storstan (men visst är det roliga bilar att köra ). Dock så är jag för en sänkning av bensinskatten som jag tror jag nämnde åvan. I sagens bensinpris så går 3.15 kronor till råvaruinköp, 0.85 ska bensinbolaget ha, resten är skatter.
Jag tycker man skulle kunna sänka bensin-skatten o införa extra skatt på stora bilar om det inte finns anledning att köra en sådan (för jobb eller liknande).
Alternativt fixa någon form av subventioner för bensinsnåla bilar.
March 14, 2004
Öwall wrote: subventionering på etanolbilar/etanol hade ju inte varit fel.
Nej det vore inte fel, samt på biogas. Skulle etanolen gå på 5kr liter så skulle nog dom flesta köpa etanolbilar.
En annan önskvärd sak vore "vanliga bilar" t.ex. Volvo S60 med en etanolmotor i stället för bensin. Inte någon speciell bilmodell gjord för etanol utan vanliga "Svensson" bilar.
March 1, 2001
Sverige är ju helt skadat när det gäller bilpolitken. Och alla dessa straffskatter på större bilar..Folk kommer aldrig sätta sig med en massa jobbigt folk och svettas med massa människor istället för att sätta sig i sin stora merca, slå på air conditionern och lyssna på sin favvoskiva och sjunga med 🙂
å dom utan djupa fickor på prioritera bort annat. kanske tvingas vissa att låta barnen sluta spela ishockey då det blir för dyrt. eller kanske tvingas leva på fet och dålig falukorvsmat. folk behöver bil, måste ha bil såvida man inte vill isolera sig från omvärlden eller bor och lever sitt liv i storstaden.
sänk bensinpriset (skatten) så soppan kostar 8-9 kr litern. Billigare vore väl önskvärt men är inte realistiskt. Själv var jag glad när jag tankade 55 liter för 9.82/litern. Sparade 90 spänn på det, kö på macken var det till och med 🙂
Skönt med en Dodge Ram 2500 eller bmw X5 eller volvo XC90 som familjebil och nån schtekig japansk riskokaresportbil som nöjesfordon..
hemska förmyndare land där folk ska säga vad som är rätt och fel och straffskatta mej i "rätt riktning". miljötalibanerna i riksdagen ser väl helst att vi alla åker runt i varsin opel corsa...hahaa
*drömma sig bort från detta land*
September 12, 2001
Jerry wrote: [quote=skiroy][quote=Jerry]Finns det en lista att skriva på för höjd skatt?
Nej!
Fortsätt du att bo där kollektivtrafiken är väl utbyggt och le och var glad.
Men det är en helt annan sak att bo där du behöver bilen !
Så lägg ner sådana fåniga inlägg Jerry.
Bättre kan du väl ?
Jag skriver vad jag vill, skiroy.
Jotack...jag vet det. 😉
Men alla bor inte där kollektivtrafiken är ett vettigt alternativ och dessvärre inte kan byggas ut på ett vettigt sätt.
October 31, 2003
skinner wrote: [quote=Öwall]subventionering på etanolbilar/etanol hade ju inte varit fel.
Nej det vore inte fel, samt på biogas. Skulle etanolen gå på 5kr liter så skulle nog dom flesta köpa etanolbilar.
En annan önskvärd sak vore "vanliga bilar" t.ex. Volvo S60 med en etanolmotor i stället för bensin. Inte någon speciell bilmodell gjord för etanol utan vanliga "Svensson" bilar.
Det är ingen skatt på etanol. Bara moms. Men det är lite dyrare att tillverka. Bensinen ska kosta som den gör, då lönar det sig att köra på etanol.
June 18, 2001
skiroy wrote:
Jotack...jag vet det. 😉
Men alla bor inte där kollektivtrafiken är ett vettigt alternativ och dessvärre inte kan byggas ut på ett vettigt sätt.
😛
Jag ser problemen. Ett annat är som nämndes att de mindre välbärgade är de som drabbas mest.
Diskussionen har varit uppe ett flertal ggr de senaste månaderna och jag skrev någonstans att jag vill väga upp skatten med reseersättning där bilen är nödvändig.
Jag svarade principiellt. Ja, jag vill ha högre bilskatt, mycket högre. Men visst krävs det motåtgärder.
February 12, 2003
I Rimbo, bortåt Norrtälje till, hade de soppa för 8:50:-, för inte så länge sedan...
Inte direkt så jag åker dit för att tanka, men Jet i Tuna hade 98-oktanig för 9:98 förra veckan, men inga mackar hängde på, så nu kostar den 11:30 där.
Köer var det iaf när det kostade under tian/liter.
2 Guest(s)