Senaste högriskyrket verkar vara "antipiratbyråkrat"..
Läste att Pontus numera har beskydd.
😎
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 31, 2003
denstore wrote: [quote=Extatic][quote=MoparPower]Farligaste jobbet i Sverige? Byggnadsarbetare, bara så ni vet. Poliser, bah dör ju knappt några.
Exakt, det är fler inom byggbranchen än snutar som dör i arbetet skulle jag tro. De enda snutarna som dör är väll de som halkar på trappsteget när dom ska gå in i Donut-affären :bgrin: (långsökt ;))
Jo, och byggjobbarna som stryker med är ju de som är för trötta efter gårdagskvällens svartkneg, och trillar av byggställningen.....;)
Nä, man svartknegar väl bara om man är arbetslös eller sjukskriven(lägger till att jag är lite ironisk efter som det brukar missas.(jag är alltid ironisk så ska nog lägga till det i sign.))
March 11, 2003
MoparPower wrote: [quote=denstore][quote=Extatic][quote=MoparPower]Farligaste jobbet i Sverige? Byggnadsarbetare, bara så ni vet. Poliser, bah dör ju knappt några.
Exakt, det är fler inom byggbranchen än snutar som dör i arbetet skulle jag tro. De enda snutarna som dör är väll de som halkar på trappsteget när dom ska gå in i Donut-affären :bgrin: (långsökt ;))
Jo, och byggjobbarna som stryker med är ju de som är för trötta efter gårdagskvällens svartkneg, och trillar av byggställningen.....;)
Nä, man svartknegar väl bara om man är arbetslös eller sjukskriven(lägger till att jag är lite ironisk efter som det brukar missas.(jag är alltid ironisk så ska nog lägga till det i sign.))
OK, olyckorna kanske beror på att vissa glömmer att ta på sig skyddshjälmen och får en tom brännvinspava i huvet.....;)
November 26, 2002
Lönen för ett jobb är ju baserad på tillgång och efterfrågan. Ingen arbetgivare skulle betala extra hög lön till ngn för att jobbet är riskfyllt om det finns ngn annan som tar jobbet utan extra tillägg.
Under min tid som flyglärare i Daytona (2 år) så dog sammanlagt 6 personer och 2st blev alvarligt skadade i 3 olika flygolyckor under träning. Jag var själv mycket nära en kollision i luften, vid ett tillfälle fick jag inte ut hjulen, vid 2 tillfällen stannade en motor under flygning (ena gången var det en-motorflygplan!). Under tiden tjänade jag ca $1200 i månaden, alltså minimilön. Men jag klagade aldrig, jag älskade jobbet. Hade jag klagat så fanns det många som ville ha mitt jobb.
Varför klaga? Gillar man inte läget så begär man mer betalt och får man inte det så letar man upp ngt mindre farligt och börjar jobba med det. Jag gillar inte gnällspikar som själva inte gör ngt åt situationen.
March 11, 2003
John_lz wrote: Lönen för ett jobb är ju baserad på tillgång och efterfrågan. Ingen arbetgivare skulle betala extra hög lön till ngn för att jobbet är riskfyllt om det finns ngn annan som tar jobbet utan extra tillägg.
Under min tid som flyglärare i Daytona (2 år) så dog sammanlagt 6 personer och 2st blev alvarligt skadade i 3 olika flygolyckor under träning. Jag var själv mycket nära en kollision i luften, vid ett tillfälle fick jag inte ut hjulen, vid 2 tillfällen stannade en motor under flygning (ena gången var det en-motorflygplan!). Under tiden tjänade jag ca $1200 i månaden, alltså minimilön. Men jag klagade aldrig, jag älskade jobbet. Hade jag klagat så fanns det många som ville ha mitt jobb.
Varför klaga? Gillar man inte läget så begär man mer betalt och får man inte det så letar man upp ngt mindre farligt och börjar jobba med det. Jag gillar inte gnällspikar som själva inte gör ngt åt situationen.
Precis. Kunde inte sagt det bättre själv. Dock så finns det nog någon gen i den svenska befolkningen som sätter igång ett ständigt missnöje. Alltid klagas det om saker so i andra länder hade ansetts som helt normalt.
Yrkesstolthet och arbetsglädje har utplånats för flera årtionden sedan. Idag är det bara avundsjukan och girigheten som finns kvar.
Och sen har vi den kategorin av människor som klagar på dem som klagar också, icke att förglömma.
*Edit*
Själv brukar jag kunna klaga på dom som klagar på dom som klagar.
Men inte denna gång. 😮
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: Och sen har vi den kategorin av människor som klagar på dem som klagar också, icke att förglömma.
*Edit*
Men inte denna gång. 😮
Att klaga på de som klagar är ett naturligt måste. Varför tiga still om folks bortskämdhet? Jag skulle aldrig påstå att världen är en rättvis plats, men samtidigt känns det oerhört irriterande att höra folk beklaga sig över situationer som andra hade sett som rena himmelriket.
denstore wrote: [quote=ilg@dd]Och sen har vi den kategorin av människor som klagar på dem som klagar också, icke att förglömma.
*Edit*
Men inte denna gång. 😮
Att klaga på de som klagar är ett naturligt måste. Varför tiga still om folks bortskämdhet? Jag skulle aldrig påstå att världen är en rättvis plats, men samtidigt känns det oerhört irriterande att höra folk beklaga sig över situationer som andra hade sett som rena himmelriket.
Alla föds vi med olika förutsättningar här i livet..
Att kunna/vilja/idas klaga är väl en av dom..
Själv tycker jag att tobaks/bensinskatten är på tok för hög. Man sliter och släpar med denna stämpling från A-Kassan och blir knappt något över när tobak och bensin är inhandlat..
Spitskatten likaså, åt helsefyr för hög, man har knappt råd med fredagsgroggen. Inte konstigt att man tigger hemkört av grannen.
Men att klaga angående det?? Näe, inte jag inte..
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd]Och sen har vi den kategorin av människor som klagar på dem som klagar också, icke att förglömma.
*Edit*
Men inte denna gång. 😮
Själv tycker jag att tobaks/bensinskatten är på tok för hög. Man sliter och släpar med denna stämpling från A-Kassan och blir knappt något över när tobak och bensin är inhandlat..
Spitskatten likaså, åt helsefyr för hög, man har knappt råd med fredagsgroggen. Inte konstigt att man tigger hemkört av grannen.
Du har ju i alla fall A-kassa. Det är det faktiskt inte alla som har......;)
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=ilg@dd]Och sen har vi den kategorin av människor som klagar på dem som klagar också, icke att förglömma.
*Edit*
Men inte denna gång. 😮
Du har ju i alla fall A-kassa. Det är det faktiskt inte alla som har......;)
Det kan vem som helst få, bara att joina närmsta fackförening. + jobba 1 år eller så..
/ilg@dd
Stolt medlem i Facket sedan 1982. 😎
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Det kan vem som helst få, bara att joina närmsta fackförening. + jobba 1 år eller så../ilg@dd
Det krävs att man skall ha fast jobb så pass länge att det blir något också. Själv har jag hankat mig fram på tillfälliga vikariat och timanställning hela livet. Då blir det ingen A-kassa.....
obelix wrote: [quote=ilg@dd]
Det kan vem som helst få, bara att joina närmsta fackförening. + jobba 1 år eller så../ilg@dd
Alla fackförbund är nte bra, det finns vissa stolpsott, som kommunal.
Vet inget om kommunal, aldrig tillhört dom..
Är med i HTF sen några år tillbaks.
1 Guest(s)