Högskola!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Högskola!!
Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 7, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tar studenten nu i juni, och nu är det hög tid att välja högskola och vidareutbildning. Jag har tänkt gå på Chalmers och jag har nästan bestämt mig för hur jag ska söka:

1. Teknisk fysik
2. Industriell ekonomi
3. Väg och vatten

Den nya utbildningen kommer även att innebära flytt till Göteborg i sommar. Ni som har tips, synpunkter, råd angående val av utbildning, bostad osv får gärna delge dem i tråden. Jag antar att flertalet medlemmar är studenter på Chalmers och därför sitter inne på skön insideinformation 😎

Hej så länge!

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
870139
April 7, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Va glad att du vet vad du vill. Det är en bra början...
Teknisk fysik är ju en bra utbildning med hög "status", och du kommer säkert få slita lite... 😉

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
870147
April 7, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Va glad att du vet vad du vill. Det är en bra början...
Teknisk fysik är ju en bra utbildning med hög "status", och du kommer säkert få slita lite... 😉

något du har erfarnhet av??

Funderar själv på Civilingenjör men vet ej vilken, mina största möjliga val är mellan dessa:

Elektroteknik (inte intressant egentligen)

Datateknik (mitt huvud mål förra sommar)

Väg och vatten

Kemiteknik

Ekosystemteknik

idag går jag på teknisk basår hbg (lunds uni campus)....

Adam
Member
Medlem
870149
April 7, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska ta studenten snart och har alltså ingen erfarenhet av studenlivet.. Tyvärr... Själv ska jag göra lumpen (tur det eftersom jag inte vet vad jag vill än).

Att det blir mycket att göra osv antar jag bara. Syrrans pojkvän läser Teknisk Fysik och gör just nu sitt exjobb i Tyskland... Han verkar inte ligga på latsidan. 🙂

Caso
Member
Medlem
870152
April 7, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Jag ska ta studenten snart och har alltså ingen erfarenhet av studenlivet.. Tyvärr... Själv ska jag göra lumpen (tur det eftersom jag inte vet vad jag vill än).

jag som trodde du var en gammling som satt bakom skärmen och visste allt 👿

wink hehe

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
870153
April 7, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en polare som går tekniskfysik första året just nu och man kan ju inte annat säga än att han pluggar hela dagarna, och nästan bara matte..

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
870155
April 7, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hmmm...kan sgaäga att jag nyuss kommer fråm en pubrunda på chalmers...går sjölv dataingenjör på lindholmen....tycker do skall sta teknisk fysik..om du vet att du klarar av det...det ärt hårt....men om du klarar det, kan du i pratkiker få vilket fjobb du vill i framtiden! väg o vatte n är annars jätte bra, det är åsså framtiden.......................sj funderar jag på att byta till maskin....hm, fast budpub rundan var skitskojj, buiillig öl iaf =)

Adam
Member
Medlem
870157
April 7, 2005 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: hmmm...kan sgaäga att jag nyuss kommer fråm en pubrunda på chalmers...går sjölv dataingenjör på lindholmen....tycker do skall sta teknisk fysik..om du vet att du klarar av det...det ärt hårt....men om du klarar det, kan du i pratkiker få vilket fjobb du vill i framtiden! väg o vatte n är annars jätte bra, det är åsså framtiden.......................sj funderar jag på att byta till maskin....hm, fast budpub rundan var skitskojj, buiillig öl iaf =)

Gå o lägg dig oxis.. 😉
Finns det inget alkolås till phpBB? 😛

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
870159
April 7, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Humanisten ligger närmare centrum... wink

Caso
Member
Medlem
870161
April 7, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

lycka till och komma in här iaf:

LÄKARUTBILDNING GB: 20,00 HP: 2.00

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
870167
April 7, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste man vara jättesmart för att gå teknisk fysik på chalmers?
Jag är själv intresserad av fysik och tycker det är relativt roligt, men vet inte om jag vågar mig på teknisk fysik.

Caso
Member
Medlem
870168
April 7, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Måste man vara jättesmart för att gå teknisk fysik på chalmers?
Jag är själv intresserad av fysik och tycker det är relativt roligt, men vet inte om jag vågar mig på teknisk fysik.

alltså högskoleutbildningar är inte så svåra som man kan tro... men detta betyder inte att de är lätta, alltså lägger du ner ordentlig tid och gör det du ska så klarar du dig fint, sitter du däremot bakom skärmen 24/7 och spelar datorspel så kommer du ingenvart....

EDIT: det som är underbart med högskolan är att du läser en kurs i taget (oftast 2, ibland 3 och väldigt sällan 4)..., du gör tenta och vips så är du klar och får gå vidare....

sedan så har du oändligt många chanser att göra omtentor...

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
870170
April 7, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom ämnet är uppe så kan jag ju ställa min fråga, nån som går /gått teknisk matematik och som kan ge synpunkter på den?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
870176
April 7, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läser Z, Automation och Mekatronik på Chalmers, eller nja, jag skulle göra det om jag inte bestämt mig för att åka på utbyte ner till Tyskland...

Hur som helst, det du ska göra om du är intresserad av Chalmers (och det skulle du helst gjort redan för ett halvår sedan antagligen!) är att du ska söka studentlägenhet, och det omedelbart. Surfa in hos SGS och CSB och ställ dig i kö omedelbums, även om du inte är säker på att det blir Göteborg. Redan när jag flyttade till Göteborg för 3½ år sedan var det över ett halvår kötid till studentlägenheterna, och jag tror INTE det blivit bättre även om jag inte har aktuell statistik. Det löser sig säkert på något sätt, men om inte annat är det ju skönt att slippa strul med andrahandskontrakt med mera.

Vad gäller exakta valet, är det enda jag kan säga att de tre valen är väldigt olika. F är ju det som brukar anses mest "pluggigt", även bland folk som läser på Chalmers (förutom de som väljer någon konstig specialinriktning som teknisk matematik eller så då).

I brukar ibland skämtas som "halvhandels" eftersom de läser en massa ekonomi också (handelsstudenter brukar inte stå så högt i kurs hos Chalmerister... De chalmerister som har läst dubbelt klarar sig generellt rätt bra där borta.). Du ska nog räkna med att riskera med att bli chef någonstans senare om du läser I, eller liknande (de har inte fullt lika mycket "teknisk" utbildning som andra civilingenjörer).

Slutligen V går ut på att bygga vägar, järnvägar, samt även samhällsplanering mm. Kort sagt det är nästan så olika utbildningar du skulle kunna välja på Chalmers. Utifrån vilka kriterier har du valt dem? Jag skulle påstå att det viktigaste är att man väljer något man tycker verkar är kul. (Vilket i mitt fall gjorde att jag sökte till Z - jag gillar robotar och det är den mest robotinriktade civilingenjörsutbildningen i Sverige). Är du orolig för att få ett bra jobb kan jag bara konstatera att det får du oavsett vilken ingenjörsutbildning du läser, bara du gör bra ifrån dig. (och det är lättare att göra bra ifrån mig när det är kul - tro mig, oavsett hur kul du tycker matte exempelvis är kommder det stundtals att vara jobbigt när du gör det var och varannan dag i timtal...)

Slutligen, vill du ha det "lätt" för dig är nog alla civilingenjörsutbildningar fel. Ska du slacka, se Handels ;-). Alla civilingenjörsutbildningar kräver att du lägger ner mer eller mindre jobb, och oftast mer. Det betyder inte att det är omöjligt - bara det att som ovan sagt går det inte att sitta framför datorn 24/7 och hoppas att det går bra (möjligtvis kan det funka på D eller IT i och för sig, men jag skulle inte rekommendera det. En viktig del av utbildningen är att få bra sociala kontakter också...).

Slutligen Oxiswoofer: Vafalls, hemma redan 22:19? Det där är ju bara riktigt kasst, det är pubrunda i ytterligare åtminstone 2½ timme...

EDIT: ett tips till. Begränsa dig inte att söka till tre program om du inte är alldeles alldeles dundersäker på att komma in (läs du har >19,0 i snitt). Släng in fler förslag, om det visar sig att populariteten hos något program ökar enormt i år. Det kan om inte annat aldrig skada... Vill minnas att det finns plats till tiotalet utbildningar på ansökningsblanketten.

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
870177
April 7, 2005 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Måste man vara jättesmart för att gå teknisk fysik på chalmers?

Nej, du behöver inte vara "smart" (hur man nu definerar det). Motivation slår alltid klass. Jag har själv gått teknisk fysik (i Uppsala). Under min första termin klarade jag inte någon tenta. Visst var det jobbigt ibland men trots det är jag idag doktorand och forskar på hur man lastbalanserar parallelldatorer (något som jag aldrig trodde att jag skulle göra när jag började).

I min mening så gäller att hitta rätt avvägning mellan studier och nöjen. Studerar du för mycket blir det ofta för jobbigt men om du gör för mycket annat får man till slut inget studiemedel. Jag låg alltid precis på gränsen till studiemedel och var nöjd med det. Visst, det tar kanske något år (eller två) längre, men man är bara student en gång...

Våga försöka, ni kommer inte att ångra er! Om någon vill veta mer så får ni gärna skicka ett PM.

/Henrik

PS. Angående teknisk fysik, de två första åren är klart jobbigast eftersom man då bygger upp den teoretiska grunden. Då gäller det att hänga i. De tre sista är mycket roligare (och lättare) och man kan ofta själv välja precis vilka kurser som man vill läsa (jag hade bara tre obligatoriska från trean och framåt).

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
870185
April 7, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: hmmm...kan sgaäga att jag nyuss kommer fråm en pubrunda på chalmers...går sjölv dataingenjör på lindholmen....tycker do skall sta teknisk fysik..om du vet att du klarar av det...det ärt hårt....men om du klarar det, kan du i pratkiker få vilket fjobb du vill i framtiden! väg o vatte n är annars jätte bra, det är åsså framtiden.......................sj funderar jag på att byta till maskin....hm, fast budpub rundan var skitskojj, buiillig öl iaf =)

Illa att du har varit student i typ 7månader och inte än har lärt dig att hantera tangentbordet när du har druckit... 😉
Har själv varit iväg och druckit x öl idag, hur många ska vi inte gå in på, för då kommer skidan bara vara på mig, som vanligt... 😛

Innan jag svarar på vad jag tycker att du ska gå så skulle jag nog vilja veta vad du tycker är intressant och vad du vill jobba med i framtiden.

Varför chalmers? Bor du nära gbg, eller har du blivigt intalad att chalmers är bäst? (vilket är bullshit ;))

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
870196
April 8, 2005 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Annars finns ju BTH (bostadsgaranti) wink

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
870214
April 8, 2005 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
Varför chalmers? Bor du nära gbg, eller har du blivigt intalad att chalmers är bäst? (vilket är bullshit ;))

Ööh vafan, chalmers är bäst 😀
Skämt åsido, spelar egentligen inte så stor roll vilken skola du väljer om du väljer mellan större (Linköping, Chalmers eller KTH). Jag läser själv Elektroteknik på Chalmers och det är en riktigt trevlig utbildning, men visst måste man klara av att läsa mycket matte för att gå här.

Angående bostäder, Jag bor själv på Birger Jarl vilket är nybyggt och trevligt. Annars är ju Hemmet populärt (100mbit-uppkoppling). SGS Studentbostäder är ett bra ställe att leta, se ill att vara i kö om du inte redan är det.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
870235
April 8, 2005 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Coore, går du i Linköping?

Jag går i ut NV nu i tvåan till sommarn och har redan börjat få information från olika högskolor. LiTH verkar väldigt trevligt, även Luleå, men det är så jävla långt och kallt.

Jag väljer egentligen mellan LiTH och Chalmers tror jag.

Jag ska förmodligen läsa någon civilingenjörsutbildning, funderar på någon form av kemiteknik, elektroteknik och skulle också kunna tänka mig någon form av molekylärbiologi.

På skivan man fick från LiTH stod det att LiTH hade Sveriges nöjdaste studenter. Chalrmers låg i bottenskitktet.

Någon som har erfarenheter av LiTH och Chalmers? Coore?

//Johan Lojander

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
870260
April 8, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Coore, går du i Linköping?

Jag går i ut NV nu i tvåan till sommarn och har redan börjat få information från olika högskolor. LiTH verkar väldigt trevligt, även Luleå, men det är så j**la långt och kallt.

Jag väljer egentligen mellan LiTH och Chalmers tror jag.

Jag ska förmodligen läsa någon civilingenjörsutbildning, funderar på någon form av kemiteknik, elektroteknik och skulle också kunna tänka mig någon form av molekylärbiologi.

På skivan man fick från LiTH stod det att LiTH hade Sveriges nöjdaste studenter. Chalrmers låg i bottenskitktet.

Någon som har erfarenheter av LiTH och Chalmers? Coore?

//Johan Lojander

Jag stod i samma val som dig, LiTH eller Chalmers. Jag valde LiTH mycket för att den linjen jag läser, civilingenjör i datateknik, innehåller mer elektronik och mindre PC än vad den dom har på chalmers gör.
Datateknik på LiTH är ungefär som en bladning av datateknik och elektroteknik på chalmers.

Elektroteknik finns inte på LiTH, men det finns elektrodesign, jag vet inte riktigt hur den är men det står på http://www.lith.se.
Men som sagt så är datateknik här mycket likt elektro på chalmers, så det kanske vore något? Sen finns det ju en massa olika inriktningar man kan välja senare, tex spelprogrammering, elektronik, socware, medicinteknik.

En annan anledning till att jag valde LiTH var på grund av boende. Väldigt svårt att få tag i ett vettigt boende i göteborg, Noddan hade lite tur med sin.. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 437
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL