Högskola!!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Högskola!!
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
870296
April 8, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Först: Kan bara hålla oxiswoofer, pubrundorna är kanon, börjar just vakna till liv efter gårdagens 😉

Sedan: Välj vad du känner, men glöm inte att ställa dig i kö för lägenhet.

GBGs största studentbostadsleverantör:
http://www.sgsbostader.com

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
870313
April 8, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Först: Kan bara hålla oxiswoofer, pubrundorna är kanon, börjar just vakna till liv efter gårdagens 😉

hehe, vart hängde du då? jag hängde på 11an o senn saloonen...eller vad det hette =)

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
870347
April 8, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Jag läser Z, Automation och Mekatronik på Chalmers, eller nja, jag skulle göra det om jag inte bestämt mig för att åka på utbyte ner till Tyskland...

Hur som helst, det du ska göra om du är intresserad av Chalmers (och det skulle du helst gjort redan för ett halvår sedan antagligen!) är att du ska söka studentlägenhet, och det omedelbart. Surfa in hos SGS och CSB och ställ dig i kö omedelbums, även om du inte är säker på att det blir Göteborg. Redan när jag flyttade till Göteborg för 3½ år sedan var det över ett halvår kötid till studentlägenheterna, och jag tror INTE det blivit bättre även om jag inte har aktuell statistik. Det löser sig säkert på något sätt, men om inte annat är det ju skönt att slippa strul med andrahandskontrakt med mera.

Vad gäller exakta valet, är det enda jag kan säga att de tre valen är väldigt olika. F är ju det som brukar anses mest "pluggigt", även bland folk som läser på Chalmers (förutom de som väljer någon konstig specialinriktning som teknisk matematik eller så då).

I brukar ibland skämtas som "halvhandels" eftersom de läser en massa ekonomi också (handelsstudenter brukar inte stå så högt i kurs hos Chalmerister... De chalmerister som har läst dubbelt klarar sig generellt rätt bra där borta.). Du ska nog räkna med att riskera med att bli chef någonstans senare om du läser I, eller liknande (de har inte fullt lika mycket "teknisk" utbildning som andra civilingenjörer).

Slutligen V går ut på att bygga vägar, järnvägar, samt även samhällsplanering mm. Kort sagt det är nästan så olika utbildningar du skulle kunna välja på Chalmers. Utifrån vilka kriterier har du valt dem? Jag skulle påstå att det viktigaste är att man väljer något man tycker verkar är kul. (Vilket i mitt fall gjorde att jag sökte till Z - jag gillar robotar och det är den mest robotinriktade civilingenjörsutbildningen i Sverige). Är du orolig för att få ett bra jobb kan jag bara konstatera att det får du oavsett vilken ingenjörsutbildning du läser, bara du gör bra ifrån dig. (och det är lättare att göra bra ifrån mig när det är kul - tro mig, oavsett hur kul du tycker matte exempelvis är kommder det stundtals att vara jobbigt när du gör det var och varannan dag i timtal...)

Slutligen, vill du ha det "lätt" för dig är nog alla civilingenjörsutbildningar fel. Ska du slacka, se Handels ;-). Alla civilingenjörsutbildningar kräver att du lägger ner mer eller mindre jobb, och oftast mer. Det betyder inte att det är omöjligt - bara det att som ovan sagt går det inte att sitta framför datorn 24/7 och hoppas att det går bra (möjligtvis kan det funka på D eller IT i och för sig, men jag skulle inte rekommendera det. En viktig del av utbildningen är att få bra sociala kontakter också...).

Slutligen Oxiswoofer: Vafalls, hemma redan 22:19? Det där är ju bara riktigt kasst, det är pubrunda i ytterligare åtminstone 2½ timme...

EDIT: ett tips till. Begränsa dig inte att söka till tre program om du inte är alldeles alldeles dundersäker på att komma in (läs du har >19,0 i snitt). Släng in fler förslag, om det visar sig att populariteten hos något program ökar enormt i år. Det kan om inte annat aldrig skada... Vill minnas att det finns plats till tiotalet utbildningar på ansökningsblanketten.

Mitt absoluta favoritämne är matte och sen kommer nog fysik, så jag tror Teknisk fysik är min grej. Mitt snitt kommer stanna på ~19,5, fast man kan ju ändå inte va säker på att man kommer in så jag ska lyssna på ditt råd. :bok: Angående lägenhet så ska min storebror börja läsa samtidigt, och han har stått i kö sen förra våren nångång tror jag, så det är förhoppningsvis inga större problem.

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
870350
April 8, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=oxiswoofer]hmmm...kan sgaäga att jag nyuss kommer fråm en pubrunda på chalmers...går sjölv dataingenjör på lindholmen....tycker do skall sta teknisk fysik..om du vet att du klarar av det...det ärt hårt....men om du klarar det, kan du i pratkiker få vilket fjobb du vill i framtiden! väg o vatte n är annars jätte bra, det är åsså framtiden.......................sj funderar jag på att byta till maskin....hm, fast budpub rundan var skitskojj, buiillig öl iaf =)

Illa att du har varit student i typ 7månader och inte än har lärt dig att hantera tangentbordet när du har druckit... 😉
Har själv varit iväg och druckit x öl idag, hur många ska vi inte gå in på, för då kommer skidan bara vara på mig, som vanligt... 😛

Innan jag svarar på vad jag tycker att du ska gå så skulle jag nog vilja veta vad du tycker är intressant och vad du vill jobba med i framtiden.

Varför chalmers? Bor du nära gbg, eller har du blivigt intalad att chalmers är bäst? (vilket är bullshit ;))

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill jobba med exakt, men mina favoritämnen är Matte och Fysik. Vad gäller frågan om varför jag hade tänkt gå på Chalmers så får jag nog säga att båda dina svarsalternativ gäller mig, eller ja, Skara ligger 13 mil från Göteborg. Men jag gillar stan, och dessutom blir det praktiskt eftersom jag kan bo ihop med min bror som ska börja samtidigt. Sen att folk säger att Chalmers är bäst är väl inget jag kan neka till. 😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
870356
April 8, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=Krqagyzzz]Först: Kan bara hålla oxiswoofer, pubrundorna är kanon, börjar just vakna till liv efter gårdagens 😉

hehe, vart hängde du då? jag hängde på 11an o senn saloonen...eller vad det hette =)

Måste erkänna att jag fick ett gott skratt då jag såg ditt famösa fylleinlägg men det var ytterst svagt att tackla av såpass tidigt från pubrundan. 🙂

Usel öltålighet måste du allt ha.
Du får lära dig utav Coore, han är forumets störste ölhävare utan konkurrens.
Jag snackade med Coore inatt över ICQ och då hade han sippat i sig XX antal öl men han skrev ändå klockrent.
Fast jag misstänker skarpt att killen körde rättstavning innan han skickade messen till mig eftersom svaren dröjde väldigt länge. 😀

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
870369
April 8, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag snackade med Coore inatt över ICQ och då hade han sippat i sig XX antal öl men han skrev ändå klockrent.
Fast jag misstänker skarpt att killen körde rättstavning innan han skickade messen till mig eftersom svaren dröjde väldigt länge. 😀

Sen får vi ju aldrig veta hur mycket "XX antal öl" egentligen är 😉

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
870381
April 8, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis!

Det får vi nog aldrig veta. 😀

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
870388
April 8, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Usel öltålighet måste du allt ha.
Du får lära dig utav Coore, han är forumets störste ölhävare utan konkurrens.
Jag snackade med Coore inatt över ICQ och då hade han sippat i sig XX antal öl men han skrev ändå klockrent.

bah, jag dricker inte mer öl än av du gör skidan, och det vet du också.. 😉

*pscht* (måste få slut på dessa bitburger, blask...)

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
870435
April 8, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=Krqagyzzz]Först: Kan bara hålla oxiswoofer, pubrundorna är kanon, börjar just vakna till liv efter gårdagens 😉

Trevligt att du uppenbarligen gillade vår sektionspub. Nu ska du bara lära dig stava till den också. Utbildningen heter Z - tror du vi stavar sektionspubsnamnet med S då??? 🙂

Krqagyzzz
Member
Medlem
870554
April 9, 2005 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag var nere i Frasses (11:ans om det känns bättre för dig :P) tills hockeyn var slut, efter det så slarvade jag mig upp till bla. V&V, Kemi och Djungelpatrullen (F) eller vad de nu kallar sig.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
870621
April 9, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Annars finns ju BTH (bostadsgaranti) wink

Nä, men ser man på. En till BTH:are 😉

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
870745
April 9, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ingen i Skövde?
Jag verkar bli ensam där till hösten. cry

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
870762
April 9, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: [quote=Sardaukar]Annars finns ju BTH (bostadsgaranti) wink

Nä, men ser man på. En till BTH:are 😉

Japp 🙂 Men flytta in till storstaun vet ja wink

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
871148
April 10, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Är det ingen i Skövde?

Jag kommer nästa höst 😛

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
871150
April 10, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Kizo]Är det ingen i Skövde?

Jag kommer nästa höst 😛

Hett.
Då röjer vi sönder stan! :burn:

Krqagyzzz
Member
Medlem
871264
April 11, 2005 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Kizo]Är det ingen i Skövde?

Jag kommer nästa höst 😛

Hett.
Då röjer vi sönder stan! :burn:

det går nog ganska fort.... 🙄

Magnetize
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
871296
April 11, 2005 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska till Lkpg till hösten tänkte jag. Får väl kolla in vem Coore är då. Ska jag leta i systemetkön Skiroy? 😎

Har redan varit en vända på BTH, gick DV i Ronneby.
Saknar sunet & Ineptitude... 🙁

Coore
Member
Medlem
871417
April 11, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Magnetize wrote: Jag ska till Lkpg till hösten tänkte jag. Får väl kolla in vem Coore är då. Ska jag leta i systemetkön Skiroy? 😎

wtf, så mycket dricker jag inte... 🙄

Vad ska du plugga för något då?

Magnetize
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
871705
April 12, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Civ.Ing. Data tänkte jag. Något att ha? 🙂

Coore
Member
Medlem
871706
April 12, 2005 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Magnetize wrote: Civ.Ing. Data tänkte jag. Något att ha? 🙂

jafan, helt klart... Är ju det jag läser... 😉

Det är riktigt mycket matte, så du är beredd på det. Vi läser 25 poäng matte första året tror jag. (ett helt år är 40p)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL