September 20, 2001
Har en MDS fanatic 10" bas och 2x Pioneer 6x9" som sitter i hatthyllan just nu. Jag ska bygga om den eftersom den som satte dit grejerna använde en Ikea spånplatta som förstärkning, vilket gör att den blir alldeles förm tjock. Jag tänkte anväånda mig av hård tunn plywood i stället. Frågan lyder: Hur ska man sätta fast hatthyllan för bästa ljud med så lite störande vibrationer som möjligt?
Sätta fast den hårt med bultar?
Sätta fast den hårt med bultar med gummibussningar mellan hatthyllan och fästena?
Lägga den löst på gummibussningar?
Som det är nu låter det skit, det blir långa vibrationsljud efter basen. Den är nu ditsatt löst med bultar.
Tack för svar!
September 20, 2001
Json_81 wrote: Ta bort hatthyllan o bygga baslåda?
Hur menar du att jag ska sätta den och så? Stor del av bagaget försvinner väll, för den måste väll vara rätt fet till en 300Wrms?
Jag vill hälst ha kvar hela bagagevolymen så vad är bäst av de alternativ som finns för hatthyllan?
July 5, 2004
Edvuld wrote:
Hur menar du att jag ska sätta den och så? Stor del av bagaget försvinner väll, för den måste väll vara rätt fet till en 300Wrms?
Watten spelar ingen som helst roll när det gäller storleken på lådan.
Fixa fram lite siffror på elementen, Qts, Vas och Fs. Sedan går du in på http://www.ljudia.se och använder deras program för låduträkningar.
Det finns många olika lådvarianter att välja mellan. En vanlig sluten låda är lättast att bygga och där har man också mest felmarginal.
Lådan är i stort sett lika viktig som elementen. Staga upp den ordentligt så att inte lådan "svänger" med, egenresonanser tror jag det heter.
Well, lite hjälp kanske? : )
2 Guest(s)