April 1, 2003
tjopp tjopp hallonsnopp!
sitter o funderar...vad för slags högtalare skall man ha i en bil? (dum fråga jag vet)
sitter o kollar på biltemas hemsida..där finns massa högtalare...tvåvägs..trevägs.....blir förvirrad....
allt jag vill ha e en/två högtalare fram i panelen, två dörrhögtalare..o två där bak...kanske en bas...
förslag på grejjer från biltema? eller nån annan butik i gbg..?
inga dyra saker....har bara en kasettradio i bilen... 🙄
January 23, 2002
Jag hade satsat på tvåvägs högtalare fram, eller om du hade plats så kanske du skulle satsa på att ha separata diskanter samt 5.25", eller vad som passar i hålen, upptill diskanterna.
Sen där bak så går det säkert att få in trevägs 6x9" i någon hatthylla eller så.
Men tänk på att du inte ska köpa högtalare som tål massor effekt om du bara ska driva dem med din stereo och inte något slutsteg, man måste lägga det på samma nivå annars låter det bara illa för att stereon inte orkar driva högtalarna.
Sen är ju aldrig en baslåda i bagaget fel.
http://www.brl.se har ja sen om jag int minns fel så har väl http://www.mds.se en butik i Gbg.
Men sen skriver du ju att det är kasetspelare du har i bilen så den har kanske några år på nacken och biltemas högtalare är inte så dåliga om inte du har högre krav på ljudet än att du spelar musik från kassetter 🙂
March 20, 2003
Det absolut enklaste är, ioma du inte verkar ha stenkoll, är att traska in och säga att du vill ha frontarna för en viss summa pengar som passar i en 244.
Skall du driva högtalarna med en bandare är det ingen ide att lägga massa pengar på 6x9or och annat trams. (6x9or kan låta bra på ~45W men låter mkt bättre om ett slutsteg får driva dem)
Kablarna är redan dragna till de trasiga högtalarna så det blir bara ett enkelt byte.
November 22, 2001
oxiswoofer wrote: en annan fråga nu,....hur tusan monterar man högtalare i frontpanelen? när det gäller kablar o sånt...har en volvo 244... måste man lyfta bort panelen eller?
Om det är diskanterna du tänker på så kan man fästa dem med dubbelhäftande tejp, sen får man dra kabeln på något fiffigt sätt.
Kan du få in en hand bakom panelen där stereon sitter om du böjer dig ner under ratten? isåfall e det bara att peta upp den där.
1 Guest(s)