August 11, 2005
Hade Homer blivit vald till president så hade kanske fler kunnat några viktiga punkter i grundlagen 😀
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=3
Men hur är det ställt till här då? Hur många på NH kan de 4 viktiga grundlagar som svenska rikets lagar är byggda kring?
Inget googlande, var bara ärliga...
Ps, riksdagsordningen räknas inte in här.
Och för er som inte kunda alla men som nu blivit nyfikna på vilka som finns, här är de:
http://www.riksdagen.se/templa....._1527.aspx
Edit: småg att smygfelsnisse trasslat in sig i omröstningsfrågan; det ska givetvis vara fyra och inte fem.
August 11, 2005
Spannen wrote: [quote=csm101]det var ett bra tag sen jag läste samhällskunskap men efter en stunds tänkande så kom det tillbaka.
Hmmm...
Spannen... Du råkar inte heta Spanne i efternamn?
hehe, nej "tyvärr" (ganska tur) 😛
Dårå?
Gjorde lumpen med en killa som hetta spanne och som kom från skåne 😛
June 28, 2001
En femtedel trodde att rätten att äga husdjur är en del av första författningstillägget. Lika många trodde att rätten att köra bil hör dit också, trots att bilen uppfanns omkring hundra år efter den amerikanska författningens tillkomst.
Detta om något är bevis på att amerikaner är dumma, detta går inte att skylla på okunskap.
Btw du har inte med NOLL som svar i din lilla poll.
Varför ska jag kunna amerikanska grundlagar ?
August 11, 2005
Btw du har inte med NOLL som svar i din lilla poll.
Varför ska jag kunna amerikanska grundlagar ?
Ett: Noll hade jaginte med eftersom jag, som jag sa tidigare, inte tror att ingen kan en svensk grundlag. Jag vill ju inte veta vad de heter, utan det räcker med att tex veta att vi har yttrandefrihet eller tryckfrihet i landet. Detta tror jag attt nästan alla vet.
Två: det är inte amerikanska grundlagar jag frågade efter, läs noggrannare så ser du 😉
August 11, 2005
Öwall wrote: amerikanska grundlagen innehåller väl typ "skjut först, fråga sen" och "skyldig tills motsatsen bevisats" =P
Haha
Men alla som sett Michael Moors filmer vet ju att amerikas första grundlag ger en rätten att köra en SUV ju... 🙄
Alla amerikaner verkar hänvisa till den men det är inte många som vet vad den går ut på... 😛
Men jag tycker det är väldigt najs att hälften av de som röstat kunde alla.
1 Guest(s)