Homosexuella och HIV|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Homosexuella och HIV
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satt och såg på nyheterna igår och såg inslaget om blodgivare där dom sa att "En kvinna vars manlige partner någon gång haft sex med en annan man inte får ge blod". Det fick mig att tänka på anledningen bakom.

Vad är det eg som gör att homosexuella förknippas med HIV, varför skulle fler homosexuella än heterosexuella ha det, och varför skulle det vara enklare överfört från man till man än från man till kvinna eller tvärtom? Har det medicinska förklaringar eller är det pga att homosexuella inte använder kondom i samma utsträckning som hetereosexuella vid samlag?

Det konspireras ju om att HIV skulle vara designat speciellt för att utrota homosexuella, men jag har aldrig tänkt vidare på hur det isf skulle vara gjort för att rikta sig till dem.

Delph1? Du borde kunna det här om jag minns alla biologiska inlägg du skrivit rätt!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1137794
May 18, 2007 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

slemhinnorna i ändtarmen skadas lättare vid analt samlag.

och då är det lättare att smittas.

Abstract
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 249
1137797
May 18, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är som obelix säger. Dock tvivlar jag starkt på att det finns regler om vilka som får ge blod. Att HIV-spridningen varit så begränsad i Sverige beror nämligen till stor del på att allt blod HIV-testas (så var det i alla fall när det begav sig).
Risken för att män som har oskyddat analsex smittar är dock givetvis inte större än att kvinnor som har oskyddat analsex smittar.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1137800
May 18, 2007 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Abstract wrote: Det är som obelix säger. Dock tvivlar jag starkt på att det finns regler om vilka som får ge blod. Att HIV-spridningen varit så begränsad i Sverige beror nämligen till stor del på att allt blod HIV-testas (så var det i alla fall när det begav sig).
Risken för att män som har oskyddat analsex smittar är dock givetvis inte större än att kvinnor som har oskyddat analsex smittar.

Det finns regler, finns massor av mysko regler ang blodgivning nu.

Tack för infon iaf! Något jag undrat över då och då!

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1137801
May 18, 2007 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Abstract wrote: Det är som obelix säger. Dock tvivlar jag starkt på att det finns regler om vilka som får ge blod. Att HIV-spridningen varit så begränsad i Sverige beror nämligen till stor del på att allt blod HIV-testas (så var det i alla fall när det begav sig).

Det finns rätt hårda regler för vilka som får ge blod.

Som obelix säger så är det för att du har ett stort kärlnätvärk vid ändtarmen. Det är då "mottagaren" som löper störst risk då (givetvis).

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1137809
May 18, 2007 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag instämmer med ovan 🙂

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1137818
May 18, 2007 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Abstract wrote: Dock tvivlar jag starkt på att det finns regler om vilka som får ge blod.

En regel är att homosexuella inte får lämna blod.
Iaf inte män, är det samma för kvinnor?
Men om det beror på att smitta lättare överförs analt så borde ju en homosexuell man som inte har analsex få lämna blod?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1137822
May 18, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är hur som helst helt idiotiskt för allt blod som lämnas testas ju ändå.

csm101
Member
Medlem
1137841
May 18, 2007 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Abstract]Dock tvivlar jag starkt på att det finns regler om vilka som får ge blod.

En regel är att homosexuella inte får lämna blod.
Iaf inte män, är det samma för kvinnor?
Men om det beror på att smitta lättare överförs analt så borde ju en homosexuell man som inte har analsex få lämna blod?

När vi hade föreläsning om hiv så var det homosexuella män som löpte störst risk att få hiv. Ingen som tänkte på att fråga om det var samma med kvinnor som hade analsex, men det borde vara samma sak.

Eftersom man inte får kryssa i hurvida man har eller inte har analsex eller något som egentligen har med sex att göra så blir det svårt att utesluta enbart de som har oskyddat analsex.

Och Callister, det är väl inte ett dugg onödigt? Det blir bara lättare att ha att göra med hela situationen om man utesluter vissa grupper för att få "säkrare" blod.

Om jag reser till tex Iran och är kvar där under tex en lr två månader får jag inte ge blod i fem år. Har jag tatuerat mig får jag inte ge blod på sex månader.

Finns massor med regler som är till för att dels få fram en sjukdom med inkubationstid, och dels för att göra arbetet lättare.

Allt blod testas, men det händer tyvärr misstag.

Edit: reglerna:
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1137855
May 18, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså en man kan ju ha analt samlag med en kvinna!... Har d inte tänkt på d eller?
Eller är det inte samma grej biologiskt kanske? :S

Bara logiskt så tycker jag att det borde vara samma, men min logik kanske inte är fulländad?

OT...och det där med att man inte får kryssa i om man har analt samlag eller inte var ganska kul (för mig), då det kan jämföras med att när man åker till usa så får man (i min brors fall) kryssa i om man är terrorist, varför man åker till usa, vad man ska göra där, om man är på tjänste resa, om man ska spränga en byggnad osv....bara skit grejer, vem tror dem kryssar i terrorist, sure jag är terrorist!...w00t liksom!

Min brorsa kanske ser ut som en terrorist för amerikanare ...donno!?

Hela grejen är skum iaf, både det där med HIV--> bög grejen och USA hahah

och ja jag kansek skriver så att ingen förstår nu men jag pallade inte bry mig just idag!...2bad i'm sorry!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

csm101
Member
Medlem
1137860
May 18, 2007 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hagiz wrote: Asså en man kan ju ha analt samlag med en kvinna!... Har d inte tänkt på d eller?
Eller är det inte samma grej biologiskt kanske? :S

Bara logiskt så tycker jag att det borde vara samma, men min logik kanske inte är fulländad?

Jo, det stämmer när det beträffar analsex, men när det gäller vanlig samlag så är det rätt liten risk att få hiv, även vid oskyddat sex.

Det har även med levnadssättet att göra, kan låta fördomsfullt, men så är det dock.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1137867
May 18, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

att tex vara omskuren hjälper till att skydda mot hiv när det gäller samlag. :bok:

csm101
Member
Medlem
1137879
May 18, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Risken att mannen får samlag om kvinnan är hivsmittad är typ 1 på 200, är mannen omskuren är den risken hälften så ungefär 1 på 400.

Det har varit känt i några år faktiskt, men man har aldrig kommit ut med det i tron om att många då omskär sig i tron om att det ger ett helt skydd mot viruset.

Lofen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1137882
May 18, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Att vara skandinav hjälper också, vi har större chans att klara oss undan HIV än människor från andra områden. Kommer dock inte riktigt ihåg hur stor chansen var.

psst säg inget till de andra de kanske också vill bli skandinaver då. :p

csm101
Member
Medlem
1137885
May 18, 2007 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Lofen wrote: Att vara skandinav hjälper också, vi har större chans att klara oss undan HIV än människor från andra områden. Kommer dock inte riktigt ihåg hur stor chansen var.

psst säg inget till de andra de kanske också vill bli skandinaver då. :p

Utveckla dig gärna.

Lofen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1137887
May 18, 2007 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste någon stans för några år sedan att man håller på att ta reda på mer nogrant vad det finns för midicinska skillnader mellan människor från olika delar av världen och då inte rasforksningssyfte utan för att kunna dosera mdeicin mer exakt, därför att det skilljer ganska mycket i hur medicin bör doseras mellan en afrikan och en europe för att den skall få så bra verkan som möjligt. I samma artikel stog det att vi skandinaver är mindre mottagliga för HIV viruset, jag har för mig att det var som en jämförelse för att visa hur den medicinska skillnaden är påtaglig på flera olika sätt. De jämförde även andra skillnader mellan andra folk men det lade jag inte på minnet därför att jag själv är skandinav så det var det enda som hade nån anknytning till mig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1137937
May 20, 2007 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror vi är inne på samma diskussion en gång till 😀

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1137952
May 20, 2007 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag tror vi är inne på samma diskussion en gång till 😀

//Andreas

haha tror jag med 😀

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1137957
May 20, 2007 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är helt idiotiskt att homosexuella inte får lämna blod. Det är kränkande att de inte får det.

Sen kan man ta allt tjafs om kontroll och att fel görs - åt helsike. För det gäller alla grupper.

Då får man väl lägga ned lite mer skattepengar på att kontrollera blodet, istället för att skrika i medier att man behöver blod, men nekar homosexuella.

Att lämna blod är att göra en stor bedrift, att hjälpa till. Det är en rättighet att alla ska få göra detta.

csm101
Member
Medlem
1137962
May 20, 2007 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det är helt idiotiskt att homosexuella inte får lämna blod. Det är kränkande att de inte får det.

Sen kan man ta allt tjafs om kontroll och att fel görs - åt helsike. För det gäller alla grupper.

Då får man väl lägga ned lite mer skattepengar på att kontrollera blodet, istället för att skrika i medier att man behöver blod, men nekar homosexuella.

Att lämna blod är att göra en stor bedrift, att hjälpa till. Det är en rättighet att alla ska få göra detta.

Väsrt va du fokuserar på just de homosexuella i frågan, hade det ENBART varit de som finte fått hade jag kunnat godta ditt tjaffs, men när det gäller en rad olika människor i samhället så är de homosexuella MÄNNEN bara en del i mängden som inte får ge bloid.

Och visst, hade staten höjt skatten för att göra bättre o noggrannare kontroller hade du knappast tyckt det vore en bra sak, du hade, precis som alla andra, börjat klaga på den redan höga skatten och med största sannolikhet även starta en tråd om ämnet här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 352
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL