CoLiC wrote: För att klargöra mig lite
Då något som ser ut som en människa men inte uppvisar några som helst mänskliga egenskaper kommer till liv bör man tänka över om man verkligen ska låta det leva, just därför att det bara är ett paket (Eller en hasselmus).
Vill föräldrarna ha kvar en grönsak så är det väl upp till dem. Men jag tycker inte att man ska kunna kalla det för en människa. Det är inte utseendet utan våra egenskaper som gör oss till människor.
Grava missbildningar som inte påverkar en människas intellekt men dennes sociala framtid och framtida välbefinnande borde nog också tas under övervägning vid födsel, om båda föräldrarna inte vill ha kvar sitt barn så tycker jag att man borde kunna erbjuda dödshjälp. Det vore skonsammast i det läget då barnet efter att ha blivit övergivet inte har någon framtid överhuvudtaget. Hade det mot förmodan fått en fosterfamilj hade fortfarande missbildningen kvarstått, och allt vad den medför i livet.Den som kallar mig Hitlersympatisör kommer att befinna sig på botten av närmaste sjö för att mata fiskarna innom en vecka.
Så du är beredd att ikläda dej en roll som allsmäktigt avgörande gud, är det så du menar?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=CoLiC]För att klargöra mig lite
Då något som ser ut som en människa men inte uppvisar några som helst mänskliga egenskaper kommer till liv bör man tänka över om man verkligen ska låta det leva, just därför att det bara är ett paket (Eller en hasselmus).
Vill föräldrarna ha kvar en grönsak så är det väl upp till dem. Men jag tycker inte att man ska kunna kalla det för en människa. Det är inte utseendet utan våra egenskaper som gör oss till människor.
Grava missbildningar som inte påverkar en människas intellekt men dennes sociala framtid och framtida välbefinnande borde nog också tas under övervägning vid födsel, om båda föräldrarna inte vill ha kvar sitt barn så tycker jag att man borde kunna erbjuda dödshjälp. Det vore skonsammast i det läget då barnet efter att ha blivit övergivet inte har någon framtid överhuvudtaget. Hade det mot förmodan fått en fosterfamilj hade fortfarande missbildningen kvarstått, och allt vad den medför i livet.Den som kallar mig Hitlersympatisör kommer att befinna sig på botten av närmaste sjö för att mata fiskarna innom en vecka.
Så du är beredd att ikläda dej en roll som allsmäktigt avgörande gud, är det så du menar?
Va?! Vem sa att jag skulle avgöra nått? Får jag inte tycka?
Jag sa att alternativet till dödshjälp skulle finnas om föräldrarna så önskade om deras barn vart helt fel.
EDIT: Jag förespråkar dödshjälp
January 12, 2004
Sardaukar wrote: [quote=obelix]Det som troligen kommer bli jobbigt för henne är folks reaktioner, att hon kommer bli hånad, retad och ev mobbad för sitt utseende.
Ja, även sånt menar jag med "lidande".
Så bara för att folk har fördommar eller är rena skitskallar så ska man önska att man aldrig blivit född?
Fördommar är bland det värsta som finns.
Det är väl lika bra att säga att även jag har fördommar, men jag jobbar för att bli av med dom, och hittils så har jag lyckats med att bli av med ett par.
Jag har tom hamnat i situationer att jag försvarat sånt jag inte gillar pga folks fördommar och förutfattade meningar.
January 12, 2004
snyde wrote: Alltså, man måste ju skilja på vanlig mobbing och mobbing för en sån här grej - att vara fet och ful är ju rena rama barnleken jämfört med att se helt j**la vanskapt ut, som flickan i artikeln gör.
Skillnaden är?
Mobbing är mobbing, oavsett orsaken.
Alla reagerar olika på mobbing, det vissa klara kan knäcka andra.
CoLiC wrote: [quote=ilg@dd][quote=CoLiC]För att klargöra mig lite
Jag sa att alternativet till dödshjälp skulle finnas om föräldrarna så önskade om deras barn vart helt fel.
Hmm, formulerar om det lite..
Om du händelsevis skulle få ett vanskapt barn..
Tycker du att du har rätten att bestämma om barnets vara eller icke vara?
*Edit*
Om en vuxen människa tar beslutet är jag inte emot, eller dödshjälp ifall det finns klara papper på att personen ifråga inte önskar agera grönsak..
Men ett nyfött barn??
Jag skall villigt erkänna att jag känner mej kluven i frågan..
Men tänker samtidigt modell "Den som är utan skuld kan kasta första stenen"
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 10, 2001
Jo. det är helt sant. Denna flicka kommer definitivt råka ut för personer som inte kan hantera åsynen av mäniskor som ser annorlunda ut.
Hon kommer definitivt inte få det lätt, få har det lätt, men hon har en grymt tung start.
Likväl verkar hon idag, innan vetskapen om folks kommentarer, vara en lycklig person som trivs med livet.
Att hitta en pojkvän/man blir säkert inte lätt, jag personligen skulle nog aldrig dejta en tjej som var kraftigt missbildad på det sättet.
Men som tur är för henne så finns det många, betydligt mindre trångsynta män/kvinnor än mig,
som säkert kan se igenom defekter och upptäcka att det finns en underbar mäniska bakom ansiktet.
En mäniska som har lika mycket att ge som vem som hellst, om inte mer.
November 27, 2002
en person som denna har nog en väldigt annorlunda syn på livet, på glädje och sorg, smärta och välbehag. så nog kan denna person känna sig lika lycklig som oss "vanliga", måhända att hennes lidande i vissa stunder är stort, men det betyder väl inte att hennes glädje är liten?
Jag förespråkar också dödshjälp, med det ska vara den sortens dödshjälp som en myndig människa med förklarliga anledningar kan tänkas få... inte något som en förälder kan påtvinga ens barn...
October 25, 2003
Ser ut som något ur doom :cy:
Jag skulle dödat henne, av barmhärtigthetsskäl.
Hon kommer aldrig att kunna få ett normalt liv.
Fyfan, det här är en sån här grej man inte ens önskar sin värsta fiende.
EDIT:
Självklart skulle jag inte dödat den som fader till henne, men jag lovar att jag hade funderat på det starkt.
November 27, 2002
snyde wrote: [quote=obelix]Annars så hade jag inte frågat.
Skillnaden är att ett fullkomligt vanskapt ansikte är extremt mycket värre ur estetisk synvinkel än en fläskig mage.
vad går gränsen för svår mobbing och lätt mobbing? sen när är inte mobbing mobbing? det kanske man bör ha i åtanke på skolorna runt om i landet.
kalle är fet hans ärende skjuter vi upp till höst terminen, vi tar hand om klara i stället, hon är både fet och har tandställning!
January 17, 2002
ilg@dd wrote: [quote=CoLiC][quote=ilg@dd][quote=CoLiC]För att klargöra mig lite
Hmm, formulerar om det lite..
Om du händelsevis skulle få ett vanskapt barn..
Tycker du att du har rätten att bestämma om barnets vara eller icke vara?
*Edit*
Om en vuxen människa tar beslutet är jag inte emot, eller dödshjälp ifall det finns klara papper på att personen ifråga inte önskar agera grönsak..
Men ett nyfött barn??
Jag skall villigt erkänna att jag känner mej kluven i frågan..
Men tänker samtidigt modell "Den som är utan skuld kan kasta första stenen"
Ja, ett nyfött barn. Det finns ingen anledning att låta det växa upp till ingenting annat än ett paket som ingen vill titta på.
1 Guest(s)