Hörde en grej på tv...|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hörde en grej på tv...
Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
sp_UserOfflineSmall Offline
1089511
October 27, 2006 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Att man skulle bli tyngre är ju långsökt som få då det inte kommer in någon luft bara för att man fiser. Inte är det för att man "tappar luften" ur ungorna i det sista andetaget heller för luften man har i lungorna väger inte ett dugg eftersom vi har samma ångtryck i lungorna som vi har runt omkring oss (vägen mellan lungor och ut är ju öppen).

-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1089536
October 27, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Men snälla. Det är ju en myt det där med 21 gram. Allra helst att det är just den vikten. Token som gjorde testet angav ju till och med själv flera olika vikter.
Och skulle en kropp förlora vikt utöver eventuella kroppsvätskor och shit så är det nog att en avslappnad kropp ger annat utslag än en spänd.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1089628
October 28, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Men snälla. Det är ju en myt det där med 21 gram. Allra helst att det är just den vikten. Token som gjorde testet angav ju till och med själv flera olika vikter.
Och skulle en kropp förlora vikt utöver eventuella kroppsvätskor och shit så är det nog att en avslappnad kropp ger annat utslag än en spänd.

källa är du snäll 🙂

-Boris-
Medlem
1089645
October 28, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.snopes.com/religion.....weight.asp

Dom hade ingen koll på dödsögonblicket. Dessutom så av ger en kropp som håller på att dö mycket mer vattenånga och dylikt än en som ska dö eller redan död kropp.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1089693
October 28, 2006 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

>.< DÄRFÖR borde amerikaner vara förbjudna att blanda vetenskap och religon.
USA = Ett land skapad av religösa fanatiker som flytt förtryck för sin avikande tro.

tack för källan förresten 🙂

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1089716
October 28, 2006 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att den vikten är luften i lungorna, eftersom de är under lite tryck... Och visst fan väger luft nånting som vissa verkar ha missat...

blurg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1089807
October 29, 2006 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Jag tror att den vikten är luften i lungorna, eftersom de är under lite tryck... Och visst fan väger luft nånting som vissa verkar ha missat...

Ja det väger.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1089821
October 29, 2006 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

det råder undertryck i buken vilket gör det lätt för lungorna att fyllas med luft när vi andas.
borde det således inte bli att man drar in luft när man dör om muskulaturen slappnar av och undertrycket i buken får härja fritt?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1089823
October 29, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det var mer än jag visste, men kan vi inte bara säga att dethär med att själen väger nånting är bullshit?

csm101
Member
Medlem
1089834
October 29, 2006 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Det var mer än jag visste, men kan vi inte bara säga att dethär med att själen väger nånting är bullshit?

det är en skam o ens kalla det för bullshit.

har man supernogranna mätmetoder att kunna fastställaolika molekylers vikt så borde man med lätthet kunna fastställa ifall just vikten 21g är något signifikant eller ej.

så det är rena bajset det där.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1089914
October 29, 2006 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde det var bevisat att det är lungorna som säckar ihop och släpper ut den fuktiga luften.

Kan inte någon googla fram vikten på luft och hur många liter luft som får plats i lungorna ?

Så blir folk lite mer upplysta.

csm101
Member
Medlem
1089921
October 29, 2006 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Jag trodde det var bevisat att det är lungorna som säckar ihop och släpper ut den fuktiga luften.

Kan inte någon googla fram vikten på luft och hur många liter luft som får plats i lungorna ?

Så blir folk lite mer upplysta.

Även om det är luften som försvinner ur lungorna så är varje par lungor individuellt stora och således kan man inte spåstå att alla blir av med samma vikt.

-Boris-
Medlem
1089941
October 29, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, men läste du inte vad vi sa, killen som kom på det där vägde 4 personer, de förlorade olika mycket vikt, och dessutom vet ingen om vikten försvann vid dödsögonblicket.
Men när kroppen kollapsar vid dödsögonblicket så händer en del grejer, bara väga luften som får plats i en normal människas lungor räknas inte, eftersom bara andas ut inte kan jämföras med när alla inre organ kollapsar. Dessutom var det en kass mätmetod, dessutom så var resultaten väldigt konstiga, med vikt som försvann och kom tillbaka och väldigt liten försöksgrupp.

Det var ett dåligt test som kunde bevisa vad som helst bara man ville. Gör om testet idag med exakta vågar och mätutrsutning och se vad som egentligen händer säger jag så får vi ett slut på all denna gojan.

csm101
Member
Medlem
1089949
October 29, 2006 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Nä, men läste du inte vad vi sa, killen som kom på det där vägde 4 personer, de förlorade olika mycket vikt, och dessutom vet ingen om vikten försvann vid dödsögonblicket.
Men när kroppen kollapsar vid dödsögonblicket så händer en del grejer, bara väga luften som får plats i en normal människas lungor räknas inte, eftersom bara andas ut inte kan jämföras med när alla inre organ kollapsar. Dessutom var det en kass mätmetod, dessutom så var resultaten väldigt konstiga, med vikt som försvann och kom tillbaka och väldigt liten försöksgrupp.

Det var ett dåligt test som kunde bevisa vad som helst bara man ville. Gör om testet idag med exakta vågar och mätutrsutning och se vad som egentligen händer säger jag så får vi ett slut på all denna gojan.

vet inte om det var mig du syftade på eller ej, men jag har en fråga.

Var kommer tanken från att organen skulle ändra sin vikt efter döden? Även om de kollapsar och upplöses till en gegga så kommer de fortfarande bibehålla sin massa.

CyberDyne
Medlem
Forum Posts: 211
1089994
October 30, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Det säger väl sig själv att detta är ett drygt påstående?

För det första så höll killen på på 1900-talets början. Inga finkalibrerade digitalvågar där inte.

Sedan så säger det ju också sig själv att själen inte existerar. Vi "är" alla elektriska impulser i hjärnan, that's it.

Sedan väger luft ca 1.3 kilo per kvadratmeter, och lungorna kan ju hålla en hel del. Med andra ord bör kroppsvikten förändras hela tiden medan man andas in och ut, och ganska mycket också, och därmed bör den våg de har använt i försöken också varierat hela tiden. Vete sjutton vilket grundvärde de använde...

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1090011
October 30, 2006 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

1.3 kg per kubikmeter och en normal lungkapacitet på 4 liter skulle ge 5.2 gram tappad vikt om man utgår från att en full lunga töms totalt i dödsögonblicket.
Om min gamla skolmatematik inte bedrar mej våldsamt vill säja.

blurg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1090016
October 30, 2006 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: 1.3 kg per kubikmeter och en normal lungkapacitet på 4 liter skulle ge 5.2 gram tappad vikt om man utgår från att en full lunga töms totalt i dödsögonblicket.
Om min gamla skolmatematik inte bedrar mej våldsamt vill säja.

Det gör den nog inte.

donutz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
1090050
October 30, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Vad händer om man skulle tappa 42g?

//Andreas

Siamesiska tvillingar?

-Boris-
Medlem
1090143
October 30, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=-Boris-]Nä, men läste du inte vad vi sa, killen som kom på det där vägde 4 personer, de förlorade olika mycket vikt, och dessutom vet ingen om vikten försvann vid dödsögonblicket.

vet inte om det var mig du syftade på eller ej, men jag har en fråga.

Var kommer tanken från att organen skulle ändra sin vikt efter döden? Även om de kollapsar och upplöses till en gegga så kommer de fortfarande bibehålla sin massa.

När organen kollapsar så frigörs en hel del vattenånga och luft. Det handlar om så mycket att du inte kan komma i närheten av det bara genom att andas ut, du kan inte andas ut lungvätskan som levande direkt. Och sen var ju inte hans vägningsmetod något att hurra för. Räcker med att röra sig lite för att den ska ge olika utslag.

csm101
Member
Medlem
1090179
October 30, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote:
När organen kollapsar så frigörs en hel del vattenånga och luft. Det handlar om så mycket att du inte kan komma i närheten av det bara genom att andas ut, du kan inte andas ut lungvätskan som levande direkt. Och sen var ju inte hans vägningsmetod något att hurra för. Räcker med att röra sig lite för att den ska ge olika utslag.

Men organ kollapsar inte direkt i dödsögonblicket. är ju det som argumentet faller på. De flesta cellerna som utgör ett organ går in i apoptos/nekros när de inte får näring. detta är förvisso en snabb reaktion, men inte så snabb att man i dödsögonblicket kan märka av det.
men om du däremot kollar efter några dagar så kommer du få fram det du skriver, dvs att organen kollapsat.

du får gärna länka till material som fått dig att säga så.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL