Hörde en grej på tv...|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hörde en grej på tv...
-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
sp_UserOfflineSmall Offline
1090485
October 31, 2006 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet ju inte vart, dock har jag läst att när muskulaturen slappnar av som den bara kan göra när man dör, så kollapsar lungorna och lungvätska pressas ut och kan av tryckskillnaden förångas. Det kan du också se på att magen kan tömmas på magsyra. Något som normalt omöjligen kommer upp ens av dom svåraste kräkanfallen.

På samma sätt som att hjärtat alltid arbetar så finns det alltid muskulatur som håller inälvorna under rätt tryck.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1090494
October 31, 2006 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle alla människor ha precissamma lungkapacitet då, är det det ni säger? 😛

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1090505
October 31, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Vet ju inte vart, dock har jag läst att när muskulaturen slappnar av som den bara kan göra när man dör, så kollapsar lungorna och lungvätska pressas ut och kan av tryckskillnaden förångas. Det kan du också se på att magen kan tömmas på magsyra. Något som normalt omöjligen kommer upp ens av dom svåraste kräkanfallen.

På samma sätt som att hjärtat alltid arbetar så finns det alltid muskulatur som håller inälvorna under rätt tryck.

inandningen är en aktiv process medan utandningen är en passiv, så slappnar man av, så är det som du säger, att luften i lungorna åker ut. Skillanden mellan en avslappnad muskel och en död muskel är at den avslappnade alltid har en grundtonus, vilket är det du syftar på.

Vet inte riktigt vart du fått lungvätska ifrån, men jag kan korrigera dig på den punkten. Luften vi andas in kommer på sin väg ner i lungorna att värmas till kroppstemp, renas från partiklar och fuktas.
Dett är en process som inte har något med tryckskillnader att göra, utan med ett intimt sammarbete mellan kapillärer och bronkiolerna (bland annat). Så hade det varit någotn vätska i lungorna så hade vi kunnat märka av det genom att helt enkelt stå på händerna och andas lite...

Magsyra kommer mycket väl upp i matstrupen, det är ingen enkel sak att göra, men det är exakt det som folk som har problem med sura uppstötningar råkar ut för, dvs magsyra som fräter på ställen den inte ska vara (i matstrupen då). När man kräks så kommer allt man har i tunntarmen och magen upp, dvs allt man ätit, enzymer, magsyra, dvs allt som går att flytta på. Det är en process som är till för att skydda oss och det sker en hel rad mekanismer som ser till at vi inte känner av magsyran vid en kräkning som har gått rätt till. När man dör så är det fortfarande ingen ögonblicklig process som gör att magsyran försvinner, det tar också sin tid.

jag håller fortfarande fast vid att inga organ kollapsar (så länge de är hela) vid dösögonblicket. Hade de gjort det hade en stor del av obduktionsinformationerna man får fram varit helt irrelevanta. Tex när man väger de olika organen för att finna något patologiskt när någon dött lite mystiskt...

Edit: Måste ändra det jag skrivit då jag förhastade mig lite igår. Det är det jag skrivit angående tryckskillnader. Det jag glömde bort är att det musklerna åstadkommer är en tryckskillnad som gör att luften sugs ner i lungorna.

En annan sak är det där med organ som kollapsar. Enda organet som kollapsar ( i den mening att dess volym minskar) är just lungorna, men då gäller det som sagt att man på något sätt får luft att smyga sig in genom bröstkorgen och in i pleuran (lungsäcken). Exempel på sådana tillfällen: när man får ett vasst föremål i bröstområdet, operationer i bröstområdet etc. Men eftersom pleuran är intakt när man dör vid normal död så sker ingen sån kollaps.

-Boris-
Medlem
1090785
November 1, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja som sagt, jag är inte utbildad. Jag vet bara att när farsan dog en naturlig död så var hela golvet mossgrönt av klet som runnit upp. Var hur mycket som helst.
Men jag vidhåller fortfarande att den lilla skillnad som han uppmätt mycket väl kan ha att göra med hur man ligger på den för ändamålet värdelösa våg han hade. Dessutom baseras det på 4 olika testresultat. Som endast visar att någon gång under dödsförloppet, han bara antar att det var dödsögonblicket, så ändrades vågens utslag.

csm101
Member
Medlem
1090881
November 2, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Ja som sagt, jag är inte utbildad. Jag vet bara att när farsan dog en naturlig död så var hela golvet mossgrönt av klet som runnit upp. Var hur mycket som helst.
Men jag vidhåller fortfarande att den lilla skillnad som han uppmätt mycket väl kan ha att göra med hur man ligger på den för ändamålet värdelösa våg han hade. Dessutom baseras det på 4 olika testresultat. Som endast visar att någon gång under dödsförloppet, han bara antar att det var dödsögonblicket, så ändrades vågens utslag.

Ledsen o höra.

men vad var det för mossgrönt klet som kom upp? Fick ni veta det?

-Boris-
Medlem
1090897
November 2, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer inte ihåg vad det var. Har inte googlat på det heller direkt... Såg typ lite ut som stuvad spenat...

csm101
Member
Medlem
1090900
November 2, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Kommer inte ihåg vad det var. Har inte googlat på det heller direkt... Såg typ lite ut som stuvad spenat...

Hmm... tror det är gallan som färgas grönt vid konatk med luft...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL