Hud-vård för män|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hud-vård för män
Illogical_Squirrel
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 14, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Halloj.

Läste lite på http://www.grooming.se vilket är en hemsida för män, där man kan köpa typ rakgrejer, hudvårdsgrejer etc. etc. Nu har jag lite frågor, men innan dess vill jag inte höra hur tjejg eller bögig jag är:

1. Hur tar man bort förhårdnader (på tår)?

2. Vad kan det resultera i, om man använder nästrimmer?

3. Har försökt ta bort ett excem som ligger på kinden nu ett tag med kortison (1 vecka), men det hjälpte inte, utan det finns fortfarande kvar (1 vecka efter behandling), hur ska man göra då?

4. Tvättar ansiktet varje dag (med lactacyd), men jag får fortfarande hyfsat mycket finnar (mest på näsa och panna). Mina föräldrar har inte haft särksilt mycket finnar i sin ungdom.

5. Har mjäll och använder mjällshampoo varje dag, men jag får fortfarande väldigt mycket (stora kockor). Har hyfsat kort hår. Tips? Har testat head&sho. men det verkar inte hjälpa.

Tack på förhand för seriösa svar.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
907999
June 14, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Finns speciella "filar" för hälar, skulle tro att man använder de till tårna också.

4. Finnarna beror nog mer på vad du äter, om jag äter t.ex. jordnötter märker jag en ökning pga energin som där bl.a.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
908000
June 14, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

3. Har försökt ta bort ett excem som ligger på kinden nu ett tag med kortison (1 vecka), men det hjälpte inte, utan det finns fortfarande kvar (1 vecka efter behandling), hur ska man göra då?
5. Har mjäll och använder mjällshampoo varje dag, men jag får fortfarande väldigt mycket (stora kockor). Har hyfsat kort hår. Tips? Har testat head&sho. men det verkar inte hjälpa.

Du kan nog ha en lätt form av psoriasis, gå till läkare och få lite rejäla steroidlösningar+salva

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
908002
June 14, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Fotbad + fil.
2. Mindre hår i näsan?
3. Uppsök hudläkare.
4. Uppsök hudläkare.
5. Byt schampoo, min mjäll minskade när jag bytte från h&s till dd. Har du alvarliga problem så finns produkter som fungoral på apoteket, uppsök annars en hudläkare.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
908016
June 14, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

4. Tvättar ansiktet varje dag (med lactacyd), men jag får fortfarande hyfsat mycket finnar (mest på näsa och panna). Mina föräldrar har inte haft särksilt mycket finnar i sin ungdom.

sånna medel där du tvättar ditt ansikte och sånt, brukar sprida finnarna faktiskt...
istället använd ansikts vård som tex nivea balm (för rakning), men använd den även om du inte rakar dig ;), sen har du ansiktsvatten blandad med rengöring, den jag har heter pure calmille från yves rocher....

använd dessa sorts medel varannan dag, inte bra och köra varje dag, idag är det massa kemikalier och sånt, du vet aldrig vad du tar på :S...

Head and shoulders är enligt mig och min erfarnhet världens bästa shampo för män (tillsammans med den nya balsam), jag har varit mjäll fri i ca 4 år om inte mer.....
det tar faktiskt lite tid innan resultaten börjar dyka up, så förvänta dig inga mirakel, det står oftast på sånna produkter att det är för daglig bruk (vad de nu än menar med det), men använd aldrig shampo på håret mer än 3 gånger per vecka.. och glöm inte balsam 😉

sist men inte minst, försök aldrig att bli FÖR hygieniskt, kroppen behöver många bakterier, när du rengöra dig ofta och allt det där så finns det risk för sjukdom etc etc (har jag fått lära mig från min naturlärare)...

EDIT: glömde nämna att olika produkter brukar oftast fungera med olika typer av människor, alla produkter ger inte samma resultat på alla människor, prova dig annars fram och se vilket som ger dig bäst resultat, ta sedan därefter...

PS: kommer du fortfarande ha problem, kontakta FAB 5...

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
908025
June 14, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det verkligen mjäll du har då? Och inte som jag har torr hårbotten?

Uno!
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 309
908033
June 14, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjäll Är väl torr hårbotten?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
908037
June 14, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där tvålen kan mycket väl göra det värre med finnarna.
Testa en nån vanlig (mild) ansiktstvål, typ niveas eller så.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
908042
June 14, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Får förhårdnader på yttersidan av stortån när jag gått i kängor för mycket. Det som är lite mysko är att om förhårdnaden blir för stor känns det som om hela stortån somnat konstant. Vad kan det bero på?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
908049
June 14, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Fotfilar är inte bra mot förhårdnader. Det kommer att stimulera hudtillväxten, och göra allt ännu värre. Något som gör huden mjuk är bättre.
Angående mjällen, så är riktig mjäll en svampsjukdom. Sök till en hudvårdsklinik för såväl utslag som mjället.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
908052
June 14, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ang. mjuka fötter, på apoteket finns en salva med namnet "mjuk fot" den kan hjälpa mot förhårdnader

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
908060
June 14, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade rikligt med mjäll förr, men inte sedan jag började med konsums blå/vita schampo..
Dyra märken är nog dessvärre överreklamerat.. Har även hört det av frissan..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
908091
June 14, 2005 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tvätta dig inte för ofta så blir du nog av med många problem. Visst ska du sköta hygienen men inte överdrivet. Tror att manisk renlighet är orsaken till många allergier, finnar osv. Kroppen behöver lite av sitt skyddande fettlager annars torkar den.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
908103
June 15, 2005 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Tvätta dig inte för ofta så blir du nog av med många problem. Visst ska du sköta hygienen men inte överdrivet. Tror att manisk renlighet är orsaken till många allergier, finnar osv. Kroppen behöver lite av sitt skyddande fettlager annars torkar den.

Precis. Inte mer än en dusch om dagen. Och hoppa gärna över någon gång lite då och då. Typ, om man skall sitta hemma och glo på TV eller datorn själv. Allvar alltså. Jag hade problem en gång i tiden, när jag tokduschade. Det blevju dusch på morgonen, och sen om man tränade eller skulle ut också. Inte bra.

Arny
Member
Medlem
908134
June 15, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Arny]Tvätta dig inte för ofta så blir du nog av med många problem. Visst ska du sköta hygienen men inte överdrivet. Tror att manisk renlighet är orsaken till många allergier, finnar osv. Kroppen behöver lite av sitt skyddande fettlager annars torkar den.

Precis. Inte mer än en dusch om dagen. Och hoppa gärna över någon gång lite då och då. Typ, om man skall sitta hemma och glo på TV eller datorn själv. Allvar alltså. Jag hade problem en gång i tiden, när jag tokduschade. Det blevju dusch på morgonen, och sen om man tränade eller skulle ut också. Inte bra.

Äntligen nån som håller med!

Tror inte det är bra att städa för ofta heller.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete"

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
908136
June 15, 2005 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

1. Hur tar man bort förhårdnader (på tår)?

Gå till en fotvårdsteraput, det är värt pengarna, annars sköp en fotfil med sandpapper eller en med rakblad.

Du kan få finnar för att du tvättar för mycket.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
908147
June 15, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan faktiskt få mera finnar i pannan/hårkanten när du använder sånt där fett mjällschampo. Men det behöver ju inte vara av den orsaken du har finnar i pannan.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
908188
June 15, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=denstore][quote=Arny]Tvätta dig inte för ofta så blir du nog av med många problem. Visst ska du sköta hygienen men inte överdrivet. Tror att manisk renlighet är orsaken till många allergier, finnar osv. Kroppen behöver lite av sitt skyddande fettlager annars torkar den.

"Bättre lite skit i hörnen än ett rent h*****e"

Det är väl ingen nyhet att det är dumt att tvätta/duscha sig för ofta, vem har sagt emot det? Den personen är kokt.

Arny
Member
Medlem
908339
June 15, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Arny][quote=denstore][quote=Arny]Tvätta dig inte för ofta så blir du nog av med många problem. Visst ska du sköta hygienen men inte överdrivet. Tror att manisk renlighet är orsaken till många allergier, finnar osv. Kroppen behöver lite av sitt skyddande fettlager annars torkar den.

"Bättre lite skit i hörnen än ett rent h*****e"

Det är väl ingen nyhet att det är dumt att tvätta/duscha sig för ofta, vem har sagt emot det? Den personen är kokt.

Reaktionen man oftast får är att man är äcklig. Många människor vill uppfattas som renliga och vill därför inte hålla med. De tror att om de instämmer kommer de uppfattas som snuskisar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 419
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL