June 17, 2004
1. Hur tar man bort förhårdnader (på tår)?
Svar: Vanlig "Fotfil".
4. Tvättar ansiktet varje dag (med lactacyd), men jag får fortfarande hyfsat mycket finnar (mest på näsa och panna). Mina föräldrar har inte haft särksilt mycket finnar i sin ungdom.
Svar: Jag har haft ganska mycket finnar för ett tag sen men jag åt "Tetralysal" som jag fick från läkaren, hjälpte mycket. På det använde jag 2 olika salvor ännu. Dåliga är att man blir torr om huden och finnarna kan komma tillbaka efter man slutar äta pillerna + det var ganska dyrt. Gå prata med en läkare så kanske dom hjälper dig med saken. Mina föräldrar har inte haft mycket finnar.
5. Har mjäll och använder mjällshampoo varje dag, men jag får fortfarande väldigt mycket (stora kockor). Har hyfsat kort hår. Tips? Har testat head&sho. men det verkar inte hjälpa.
Svar: Gå till apoteket och fråga om nån bra mjällshampo, tror dom har nått som kan hjälpa dig.
September 11, 2002
1. det finns en sorts hyvel som ska vara grym mot förhårdnader. har en polare som spelar basket och vet en del om detta och han är väldigt nöjd med den, är nog inte så svår att hitta. ser typ ut som en osthyvel =) .
2. man kan få mer skit i luftvägarna, näshåren är där för en anledning. men man kan ju vara lite lagom hårig =)
4. man kan gå på nån sorts kur (fråga läkare) där man käkar nåt som får finnarna att försvinna för gott på typ ett halvår eller nåt. jag vet tre pers som gått på denna o de är nu finnfria. nackdelen är att man inte får sola eller dricka alkohol under kurens gång så du kanske ska vänta till efter sommaren =) .
5. vad jag vet så hjälper inte de där kommersiella produkterna så speciellt bra, kanske i enstaka fall dock. om man vill BLI AV med mjäll för en längre tid så är det nåt av apotekets mjällshampo som gäller.
May 11, 2005
Illogical_Squirrel wrote: Halloj.
5. Har mjäll och använder mjällshampoo varje dag, men jag får fortfarande väldigt mycket (stora kockor). Har hyfsat kort hår. Tips? Har testat head&sho. men det verkar inte hjälpa.
tycker helt klart du ska gå till en hudläkare med det där. jag hade samma problem för massa år sedan, så när inget hjälpte tog morsan med mig till nån läkare (jag gick i typ femman eller nått :P) och han kollade i typ 2 minuter, sedan sa han att det nog är lätt psoriasis eller mjälleksem.
det fanns tydligen inte någon anledning att ställa en exakt diagnos eftersom det var samma lösning på båda; smörj in hårbotten med nån receptbelagd lösning lite då och då. och det funkade kanon!
sammanlagt tog "undersökningen" bara typ 5minuter, så se till att ta dig dit nu!
kan tillägga att psoriasis är en ärftlig obotlig sjukdom, och lösningen lindrar bara, så det kommer definitivt inte gå över av sig själv om det är det du har. själv så kan jag gå flera veckor utan att använda steroidlösningen utan problem, men mjällen kommer alltid tillbaka förr eller senare.
hur pass bra min hårbotten är varierar dock väldigt mycket beroende på årstid (luftfuktighet), hur långt hår jag har, hur ofta jag duschar etc. ett tips är att duscha varje morgon, det hjälper.
July 14, 2004
o_O, de där med duschen stämmer nog, har inte varit sjuk i snart 2 år, och jag duschar oregelbundet, kan bli 2 gånger i veckan, eller bara en... ibland 3, ibland varje dag, osv 🙂
o jag får inte särskilt mycket finnar heller... men det har väl med generna o göra... eller tur? =)
Tyvärr har jag inga tips, men jag önskar dig lycka till(=
2 Guest(s)