Hundar...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hundar...
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 25, 2004 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom detta är ett forum som inte handlar om hundar så ställer jag en fråga om hundar, eller rättare sagt deras ägare här.

Hur kommer det sig att dom sk seriösa ägarna och uppfödarna är vad jag kallar rasrasister?

Tex, jag har en Schäferhane som är ca 75cm i mank, och vägde som mest 60-65kg utan övervikt.

Om man läser rastandarden så ska en hane vara mellan 60-65cm i mank.
Han ska väga ca 30-40kg.

Man kan säga att min hane är en smula storväxt :bgrin:

Om jag skulle ha vilja haft valpar efter honom så skulle det bli ett ramaskri från dom seriösa uppfödarna, detta eftersom han inte uppfyller rasstandarden 🙄

vad som är ännu värre i deras ögon är om man vill ha blandraser, då är man i deras kretsar, vad antikrist är för kyrkan... 😮

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
678585
July 25, 2004 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig förstått mig på dom där kennelklubb nördarna...
Länge leve blandras hundar.. dom brukar vara intelligentare o friskare dessutom...

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
678587
July 25, 2004 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi lät våran hund para sig med en björnhund medans ägaren till honan trodde att våran också var en björnhund, istället blev hans valpar en blandning mellan Labrador, Stövare, Lapphund, Schäfer, Border Collie, Gråhund OCH Björnhund 😀

Killen var lagomt glad, men saken är att han helt glatt trodde att våran Max var en renrasig björnhund och aldrig frågat, så vi var out of blame även fast killen ringde upp oss och var skitförbannad då valparna fötts 😀

Rasrasister ja

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
678588
sp_Permalink sp_Print

Tacka vet jag AIBO.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
678589
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Har aldrig förstått mig på dom där kennelklubb nördarna...
Länge leve blandras hundar.. dom brukar vara intelligentare o friskare dessutom...

Precis, bra med lite friska gener! Kolla bara på mellanöstern får ni se vad inavel kan göra (kom inte med nått rasist skit, bodde i saudi-arabien i ett år (mamma jobbade där som läkare), ni anar inte hur mkt missfall och missbildningar de har pga. inavel).

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
678676
July 26, 2004 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Man kan säga att min hane är en smula storväxt :bgrin:

Det där kan missuppfattas. laugh

Själv förstår jag inte riktigt vad du menar. :-k

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
678680
July 26, 2004 - 3:12 am
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: [quote=MULLVADEN]Har aldrig förstått mig på dom där kennelklubb nördarna...

Precis, bra med lite friska gener! Kolla bara på mellanöstern får ni se vad inavel kan göra (kom inte med nått rasist skit, bodde i saudi-arabien i ett år (mamma jobbade där som läkare), ni anar inte hur mkt missfall och missbildningar de har pga. inavel).

eewww... fan va skabbigt

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
678737
July 26, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Är väl bara att ignorera dem då eller?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
678779
July 26, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

jag hade en gång en renras hund, range rover hette han (roffe). var bland de gladaste och friskaste, blev nära på alltid glad och bar runt skor så fort man gick in genom dörren (var lite av en idiot 😉 ). det är inte alltid "trötta" hundar de rena, men de som är bland är också glada.

allt beror egentligen på vilken hund du får. och så länge man går till en seriös uppfödare så slipper man inavel, roffes uppfödare hade skaffat sig en annan cockielspaniel från en annan uppfödare för att slippa inavel.
(förresten så lever roffe hoss min mormoder så hon behöver sälskap.)

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
678958
July 26, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Våran hund är aningen blandfärs också =)

http://barateau.com/bilder/hund/

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
678960
July 26, 2004 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft en Schäfer/Collie, skitfin hund. Inge fel med den hunden inte, tyvärr lämnades han bort för 3 år sedan för han fick vara ensam för mycket.
Nu har vi en annan hund som inte kräver så mycket motion alls. 😀

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
679057
July 26, 2004 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan bero på att just schäfrar brukar ha problem med höfter och bakben, kanske om dom är för stora så belastas det mer och skadan blir värre. Då skulle alltså avkomman få samma problem. Dom kanske inte vill avla på det.. Min vovve har höftproblem och han får inte ha valpar. jag vet inte men det kan ju ha med det att göra..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
679064
July 26, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv hade jag en Golden retriever/Labrador, skitfin hund, men tyvärr blev vi tvungna att avliva den. (Jävla syster... allergisk)

gyZZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
679067
July 26, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har en labrador, en brun sådan (hade ett hlvte att hitta en) och vi fick inte gå trappor och liknande när han var liten eftersom då kunde han få problem med höften lr ngt sånt...

Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
679572
July 26, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

En rasstandard är till för att skydda rasen gentemot genetiska/ärftliga defekter. En uppfödare som vet vad han/hon gör väljer oftast ut en hund som passar genetiskt (via stamtavlor osv). En vettig uppfödare har även koll på genpoolen så att inavel icke blir en faktor!

Det finns väldigt många idioter inom hundvärlden, men även vettiga människor som vill bevara raser och tillföra nåt till dem.

Hundar sätter inga restriktioner när det gäller fortplantning, alltså får människor göra det åt dem för att undvika "tråkigheter". En människa avgör detta undermedvetet; vem vi anser hade varit lämplig att skaffa barn med.

Vi bedömer en persons livsduglighet genom att titta på dem, tänk själv; vem har du helst sex med? En person som ser frisk och fräsch ut eller nån som är tjock och ful?

obelix
Member
Medlem
679587
July 26, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det komiska med just Schäfer är det att dessa seriösa personerna som föder upp Schäfrar inte är överrens om hur den ska se ut exteriörmässigt.

Det finns två läger.
Dom som vill ha en rakryggad hund som funkar bra till bruks.

Dom som vill ha en hund med sk räkstjärt som finkar bra till utställning.

Dessa två grupper är lite i luven på varandra om hur en Schäfer ska se ut.

Jag brukar kunna reta upp dessa två grupperna (och då är dom minsan överrens ) genom att jag säger att jag har min vovve till sällskap.
Jag varken ställer ut eller håller på med brukshundstävlingar.
Då är jag, enligt dom, en sådan som förstör rasen.

Vad dom inte kan få in i deras huvuden, är det att jag aktviverar mina hundar själv.
Att jag inte är intresserad av att tävla på något sätt.

När dom sedan får veta hur pass mycket större han är, samt att han är till sällskap, så mer eller mindre kräver dom att jag inte ska ta valpar efter honom, det kan försöra rasen...

Dom ids inte ta reda på hur han är som hund, eller om han är frisk för övrigt.
Nu är han visserlligen kastrerad pga prostataförstoring, men han har ettor på hd, samt nått fel på ena bogleden...
(det är dessutom inte 100% klarlagt att hd-fel går i arv).

sedan har vad en seriös uppfödare sa en gång:
"Om en av hans hundar får en valp som avviker från rastandarden, så ska man antingen destruera eller strelisera hunden"
Med avvikelse menade han storlek, färg, päls (om hunden blev långhårig) m.m.

sedan om jag ska lägga in ett personlig omdömme när det gäller just Schäfrar, så föredrar jag dom storväxta.

Cavall är stor, vår tik som vi hade var endast runt 4cm lägre än cavall, men hon vägde lika mycket.

Min syster hade en hane som vägde lika mycket, men jag kommer inte ihåg hur hög han var.
Har även ett antal andra storväxta hundar jag har mött i mitt minne.
Dom har alla varit vackrare än "orginalen".

Och om jag inte har helt fel så var väl Schäfern större förr, än vad den är idag.

den ser defenitivt inte ut som den gjorde i början på 1900-talet iaf.

Sedan verkar det vara lite av en revulotion på gång i Schäfervärlden.
det finns dom som säljer stora kraftiga hundar och kallar dom för Tysk bergsschäfer

Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
679596
July 26, 2004 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart så förändras ju en rasstandard genom åren. Antingen till det sämre eller bättre, det beror på hur man ser på det hela. Men som jag sa så är majoriteten av hundmänniskor ganska knäppa, alltså skall man inte tro på allt man hör.

All uppståndelse runt utställningar lockar verkligen fram knäppgökarna, eller de så kallade äregiriga personerna som är helt fanatiska, gör allt för att vinna. De bryr sig inte om vad de gör med genpoolen utan de avlar endast för att fram nåt som de kan vinna med under den-och-den domaren.

Nu är jag inte så insatt i just schäfervärlden, eller jätteinsatt i hundvärlden överlag men jag har lärt mig en del för att min mamma har sysslat med Vinthundar i 40 år och kan det här väldigt bra, så jag har väl plockat upp ett och annat (förutom att jag är hennes handler).

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
679631
July 27, 2004 - 1:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att vår familj är innehavaren till den piggaste 14 - åriga hunden i landet. Han är en rasren strävhårig jack russel 😀 Var ute idag och kastade pinne ut i vattnet med honom i en halvtimma, sen sprang vi hem. Iofs sover han mycket och har bara ett öga...(som jag, samma öga är borttaget) Men pigg är han, det ända jobbiga är att han får för sig att sätta mig på plats ibland.

Han tycker att jag inte ska vara över honom (såklart eftersom han e äldre än mig wink ) 😛

Rasren

obelix
Member
Medlem
679643
July 27, 2004 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Jag tror att vår familj är innehavaren till den piggaste 14 - åriga hunden i landet. Han är en rasren strävhårig jack russel 😀 Var ute idag och kastade pinne ut i vattnet med honom i en halvtimma, sen sprang vi hem. Iofs sover han mycket och har bara ett öga...(som jag, samma öga är borttaget) Men pigg är han, det ända jobbiga är att han får för sig att sätta mig på plats ibland.

Han tycker att jag inte ska vara över honom (såklart eftersom han e äldre än mig wink ) 😛

Rasren

Härligt att läsa. 😀

Önskar att min hane kunde bli en pigg 14:åring, men han lär inte blir äldre än vad han är idag tyvärr.

Men min svärmor är ägare till en 4 eller 5 vägskorsning till hund, alla raserna är jaktraser, men han ser ut som en gul gråhund laugh

han är 17 år pigg 😮
han jagar fortfarande katter, även om han inte får tag på lika många idag. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 241
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL