January 12, 2004
ilg@dd wrote: Ganska typisk åsikt bland hundägare..
Men sen när det kommer till att ta ansvar för vad ens lilla kelgris åstadkommit med andras kelgrisar så så är den egna lilla kelgrisen så oskyldig sååå.
Såna människor borde inte få ha djur ö.h.t.
Borde vara någon slags licens eller test på blivande hundägare tycker jag, någon sorts lämplighetstest.*Edit*
Påminner lite om debatten om psykotiska mördare är det så synd om..
Detta visar att du faktiskt inte vet nåt om hundar.
Jag vet mer än väl vad en hund kan göra med andra djur, jag hade själv en 60 kilos Schäfer som hatade andra hundar, och som utan tvekan skulle döda en annan hund om han hade fått chansen, vilket han försökte.
Men när det gäller denna hunden så finns det en massa olika orsaker som kan ligga bakom detta som hände, och sjukdom är en av orsakerna.
vi vet dessutom inte hur dom kunde eller inte kunde vara ensamma ihop innan.
Och steget mellan att ge sig på andra djur, och döda dom av tex stress eller lek som gick över styr och att ge sig på människor är väldigt stort.
Och om man tar fram bössan utan att ta reda på varför det hände, så ska man inte ha djur alls.
Btw, vem här har sagt att det är synd om psykotiska mördare?
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Ganska typisk åsikt bland hundägare..
Men sen när det kommer till att ta ansvar för vad ens lilla kelgris åstadkommit med andras kelgrisar så så är den egna lilla kelgrisen så oskyldig sååå.
Såna människor borde inte få ha djur ö.h.t.
Borde vara någon slags licens eller test på blivande hundägare tycker jag, någon sorts lämplighetstest.*Edit*
Påminner lite om debatten om psykotiska mördare är det så synd om..
Detta visar att du faktiskt inte vet nåt om hundar.
Jag vet mer än väl vad en hund kan göra med andra djur, jag hade själv en 60 kilos Schäfer som hatade andra hundar, och som utan tvekan skulle döda en annan hund om han hade fått chansen, vilket han försökte.
Men när det gäller denna hunden så finns det en massa olika orsaker som kan ligga bakom detta som hände, och sjukdom är en av orsakerna.
vi vet dessutom inte hur dom kunde eller inte kunde vara ensamma ihop innan.
Och steget mellan att ge sig på andra djur, och döda dom av tex stress eller lek som gick över styr och att ge sig på människor är väldigt stort.
Och om man tar fram bössan utan att ta reda på varför det hände, så ska man inte ha djur alls.
Btw, vem här har sagt att det är synd om psykotiska mördare?
Jo, du är ju naturligtvis självutnämnd psykexpert på hundar.
:cy:
En tokig hund avlivar man, man har den definitivt inte i en barnfamilj, det är inte snack om att utföra någon slags psykoanalys av en tokig hund.
Jag har haft hundar i hushållet och inpå mej mest hela livet, så nog vet jag lite om hur dom fungerar.
Det finns ingen som helst realistisk anledning att spara tokiga sådana, i såna fall skall ägaren ta mej faen sätta munkorg på dem resten av livet.
Det finns till och med bestämmelser som gör att hundägaren kan bli tvingad till detta, även om avlivning..
Så kom inte med ditt gamla vanliga mental/psykologisnack, för det kommer du ingen vart med iaf.
Daltande med "tillfälligt psykiskt sjuka", (vanliga sketna mördare i mina ögon) som dödat/skadat folk är ju något du dillat om i många trådar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Jo, du är ju naturligtvis självutnämnd psykexpert på hundar.
En tokig hund avlivar man, man har den definitivt inte i en barnfamilj, det är inte snack om att utföra någon slags psykoanalys av en tokig hund.
Jag har haft hundar i hushållet och inpå mej mest hela livet, så nog vet jag lite om hur dom fungerar.
Det finns ingen som helst realistisk anledning att spara tokiga sådana, i såna fall skall ägaren ta mej faen sätta munkorg på dem resten av livet.
Det finns till och med bestämmelser som gör att hundägaren kan bli tvingad till detta, även om avlivning..
Så kom inte med ditt gamla vanliga mental/psykologisnack, för det kommer du ingen vart med iaf.
Daltande med "tillfälligt psykiskt sjuka", (vanliga sketna mördare i mina ögon) som dödat/skadat folk är ju något du dillat om i många trådar.
jag är långtifrån en expert på hundar, men jag vet iaf att en frisk hund är ofarlig, och att ingen här vet vad som hände, dvs vad som utlöste det hela.
ingen här vet heller hur "relationen" (kommer inte på ett bättre ord) var mellan hunden och de djuren han dödade var, det är mycket vi inte vet.
och steget mellan att döda andra djur och ge sig på en människa är stort för en frisk hund.
och jag utgår från att denna hunden är frisk, men jag vet inte, men hade den varit sjuk så hade den troligen visat det mot de andra i familjen med.
och jag har aldrig i helvetet sagt att man ska dalta med psykiskt sjuka...
jag har sagt att dom ska ha adekvat vård, och om det är att dalta med dom, så kan man undra vad man ska kalla det när du söker hjälp på vårdcentralen, fjolleri?
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Jo, du är ju naturligtvis självutnämnd psykexpert på hundar.
jag är långtifrån en expert på hundar, men jag vet iaf att en frisk hund är ofarlig, och att ingen här vet vad som hände, dvs vad som utlöste det hela.
ingen här vet heller hur "relationen" (kommer inte på ett bättre ord) var mellan hunden och de djuren han dödade var, det är mycket vi inte vet.
och steget mellan att döda andra djur och ge sig på en människa är stort för en frisk hund.
och jag utgår från att denna hunden är frisk, men jag vet inte, men hade den varit sjuk så hade den troligen visat det mot de andra i familjen med.
och jag har aldrig i helvetet sagt att man ska dalta med psykiskt sjuka...
jag har sagt att dom ska ha adekvat vård, och om det är att dalta med dom, så kan man undra vad man ska kalla det när du söker hjälp på vårdcentralen, fjolleri?
Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande.
Angående psykist sjuka så kan du ju kika lite på vad jag skrev en gång till, jag gör nämligen skillnad på psykiskt sjuka och psykiskt sjuka som dödat/skadat folk. Dessa psyksjuka mördare/brottslingar har du vid ett flertal tilfällen uttryckt en önskan om att dom skall vårdas till friska personer. I mina ögon att dalta.
T.ex HÄR ochHÄR
I mina ögon är hundar/katter/marsvin och faen och hans moster lika mycket värda som djur, dock kan det kostnadsmässigt skilja en del vid införskaffandet av dem.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande.
Angående psykist sjuka så kan du ju kika lite på vad jag skrev en gång till, jag gör nämligen skillnad på psykiskt sjuka och psykiskt sjuka som dödat/skadat folk. Dessa psyksjuka mördare/brottslingar har du vid ett flertal tilfällen uttryckt en önskan om att dom skall vårdas till friska personer. I mina ögon att dalta.
T.ex HÄR ochHÄRI mina ögon är hundar/katter/marsvin och faen och hans moster lika mycket värda som djur, dock kan det kostnadsmässigt skilja en del vid införskaffandet av dem.
alla hundar som gör detta är inte sjuka, med det finns dom som är det, eller som har blivit så pass misskötta att dom blir som dom blir, så visst finns det friska hundar som dödar andra djur.
Anser du tex att Borzoier är sjuka hundar?
Släpp lös en Borzoi på en stor gräsplätt med tex en hare så kommer nog haren bli klippt, och detta är inte ett sjukt beteende, det är normalt beteende, samma sak skulle gälla familjens kanin.
Det jag vill ha fram, som du verkar missa hela tiden, är att vi vet för lite, och att om hunden vore sjuk så tvivlar jag på att familjen hade haft kvar hunden, med undantaget att den blev akut sjuk.
Sista OT om psykiskt sjuka i denna tråden, vill du fortsätta så skapa en ny eller fortsätt i en av de trådar som finns.
Den skillnaden du gör på dessa kan man inte göra...
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande.
T.ex HÄR ochHÄRI mina ögon är hundar/katter/marsvin och faen och hans moster lika mycket värda som djur, dock kan det kostnadsmässigt skilja en del vid införskaffandet av dem.
alla hundar som gör detta är inte sjuka, med det finns dom som är det, eller som har blivit så pass misskötta att dom blir som dom blir, så visst finns det friska hundar som dödar andra djur.
Anser du tex att Borzoier är sjuka hundar?
Släpp lös en Borzoi på en stor gräsplätt med tex en hare så kommer nog haren bli klippt, och detta är inte ett sjukt beteende, det är normalt beteende, samma sak skulle gälla familjens kanin.
Det jag vill ha fram, som du verkar missa hela tiden, är att vi vet för lite, och att om hunden vore sjuk så tvivlar jag på att familjen hade haft kvar hunden, med undantaget att den blev akut sjuk.
Sista OT om psykiskt sjuka i denna tråden, vill du fortsätta så skapa en ny eller fortsätt i en av de trådar som finns.
Den skillnaden du gör på dessa kan man inte göra...
Eftersom jag betraktar tidigare nämnda hund som psyksjuk så passar nog den här tråden bra även för ett till inlägg från mej.
Till att börja med så skall jag erkänna att jag inte har en aning om vad en "Borzoier" är för slags hund/ras, och tänker inte heller ta reda på detta eftersom det inte känns intressant i min mening.
Att den sedan tar en för honom vilt främmande hare när den släpps ut tillsammans med denne låter inte osannolikt, men nu höll vi ju på att debattera en specifik hund som tydligen levt tillsammans med andra husdjur som den enligt vad jag förstår var bekant med?
Vi hade själva en Saluki för ett antal år sedan, den sprang ifatt en hare och högg den i ett nafs, vilket jag inte anser vara speciellt sjukt.. Däremot är det väl antagligen ett exempel på ofrivillig tjyvjakt, eftersom vi/jag/familjen borde haft den i koppel där ute i skogen.
Jag betraktar den tidigare så ofta omnämnda hunden som sjuk efter sitt beteende, du anser den vara frisk, vems åsikt är mest värd? Vem har mest rätt?
Som jag skrivit tidigare, en sådan hund passar inte i en familj med barn, det är alldeles för riskabelt..
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande..
Btw, du vet att hunden är ett rovdjur va?
VAR, dom är knappast att betrakta som rovdjur numera efter så lång tid som "tamdjur".. Får lägga in en reservation angående s.k "kamphundar" dock, som är framavlade mestadels bara för att vara aggresiva.
July 27, 2002
Jag kan ju säga att hunden inte spenderat någon tid alls med dessa djur, de har suttit i burar inne i huset medan hunden haft en egen hundgård och eget hundhus som den spenderat nästan all sin tid med (förutom när den är med familjen). Nu har de flyttat så den måste vara inne ibland.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande..
VAR, dom är knappast att betrakta som rovdjur numera efter så lång tid som "tamdjur".. Får lägga in en reservation angående s.k "kamphundar" dock, som är framavlade mestadels bara för att vara aggresiva.
och vad är en kamphund?
January 12, 2004
Callister wrote: Jag kan ju säga att hunden inte spenderat någon tid alls med dessa djur, de har suttit i burar inne i huset medan hunden haft en egen hundgård och eget hundhus som den spenderat nästan all sin tid med (förutom när den är med familjen). Nu har de flyttat så den måste vara inne ibland.
då är det nog inte så konstigt att den gjorde som den gjorde trots allt.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Då vet jag, du anser att en hund som attackerar och dödar andra husdjur är en fullt frisk hund?? Skrämmande..
och vad är en kamphund?
Skojjar du?
😕
*Edit*
För att citera lite från en sida på nätet ang KAMPHUND:
"Pitbullterrier - Staffordshire Bullterrier - Shar-Pei - Amerikansk Staffordshireterrier - Belgisk Vallhund - Japansk kamphund - Briard - Presa Canario,
för bara att nämna några s.k raser."
obelix wrote: [quote=Callister]Jag kan ju säga att hunden inte spenderat någon tid alls med dessa djur, de har suttit i burar inne i huset medan hunden haft en egen hundgård och eget hundhus som den spenderat nästan all sin tid med (förutom när den är med familjen). Nu har de flyttat så den måste vara inne ibland.
då är det nog inte så konstigt att den gjorde som den gjorde trots allt.
En frisk schäfer beter sej inte på det sättet, måste handla om en sönderavlad halvmessyr med taskig uppfostran.
January 12, 2004
ilg@dd wrote:
Skojjar du?
😕
nope...
men jag antar att du vet om att du kan göra en kamphund av en chihuahua?
Ordet kamphund är ett av hundvärldens mest missanvända ord just nu.
och dessa du räknade upp var sådana som hade dödat människor...
En frisk schäfer beter sej inte på det sättet, måste handla om en sönderavlad halvmessyr med taskig uppfostran.
det kan vara en fullt frisk, normal schäfer med en bra uppfostran.
obelix wrote: [quote=ilg@dd]
Skojjar du?
😕
nope...
men jag antar att du vet om att du kan göra en kamphund av en chihuahua?
Ordet kamphund är ett av hundvärldens mest missanvända ord just nu.
och dessa du räknade upp var sådana som hade dödat människor...
Det var sådana jag avsåg genom att skriva "kamphundar", dvs att markera detta med parentes.
Kamphundar som kallas kamphundar rent allmänt i media bl.a.
obelix wrote: [quote=ilg@dd] En frisk schäfer beter sej inte på det sättet, måste handla om en sönderavlad halvmessyr med taskig uppfostran.
det kan vara en fullt frisk, normal schäfer med en bra uppfostran.
Det är din åsikt, och den får du stå för.
*Edit*
Ett litet helsicke att få till det med dessa delade quotningar.
🙄
Callister wrote:
En frisk schäfer beter sej inte på det sättet, måste handla om en sönderavlad halvmessyr med taskig uppfostran
Det är en ren schäfer sedan flera generationer.
Vad jag menar med sönderavlad är inte att den skulle vara en korsning.. Däremot har många uppfödare/kennlar avlat på bl.a psykiskt störda schäfrar fast med i övrigt fin stamtavla (Utseendefixering) under ganska många år och förstört stora delar av schäferstammen.. Fråga vilken uppfödare som helst om de andra uppfödarnas jyckar.
Man har alltså intresserat sej mer för hundens utseende än dess psykiska hälsa och övriga icke synliga egenskaper..
Schäfer är för övrigt den den enda hundras jag skulle kunna tänka mej att äga..
En frisk sådan är nog det trevligaste husdjur jag kan tänka mej. Haft 1 sådan (Hanne, vid namn Ricky.). som inte hade några som helst problem att "umgås" med andra djur..Hade 2 katter i hushållet också, varav en kom dit efter att hunden anskaffades.
*Edit*
Kom på en sak som denne schäfer inte var så rolig med..
Han kunde nämligen öppna dörren själv för att gå ut, dessvärre lärde han sej aldrig att stänga den, vilket resulterade i att det ibland på vintern blev ganska kallt inne i kåken.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Vad jag menar med sönderavlad är inte att den skulle vara en korsning.. Däremot har många uppfödare/kennlar avlat på bl.a psykiskt störda schäfrar fast med i övrigt fin stamtavla (Utseendefixering) under ganska många år och förstört stora delar av schäferstammen.. Fråga vilken uppfödare som helst om de andra uppfödarnas jyckar.
Man har alltså intresserat sej mer för hundens utseende än dess psykiska hälsa och övriga icke synliga egenskaper..
Schäfer är för övrigt den den enda hundras jag skulle kunna tänka mej att äga..
En frisk sådan är nog det trevligaste husdjur jag kan tänka mej. Haft 1 sådan (Hanne, vid namn Ricky.). som inte hade några som helst problem att "umgås" med andra djur..Hade 2 katter i hushållet också, varav en kom dit efter att hunden anskaffades.*Edit*
Kom på en sak som denne schäfer inte var så rolig med..
Han kunde nämligen öppna dörren själv för att gå ut, dessvärre lärde han sej aldrig att stänga den, vilket resulterade i att det ibland på vintern blev ganska kallt inne i kåken.
hör och häpna, här håller jag med, men vill bara lägga till att det finns fler rasbundna sjukdommar som kan komma med, bla är schäfer känd för sina dåliga höfter.
Håller även med om att schäfer är den enda rasen jag kan tänka mig att köpa och betala fullt pris för.
Härligt trick vovven din kunde, speciellt på vintern *s*
2 Guest(s)