January 7, 2006
Hej! Min sambo sa nåt idag om att när akassans dagar är slut, alltså dessa 300 dagarna så fick man ingen arbetslöshetsersättsäning/försäkring, alltså den där att AF måste sätta en i åtgärd eller så utan nu var det tydligen så att man blev tvingad att gå på socialen istället och få 2000kr per månad. Stämmer verkligen detta? Det kan ju för fan inte vara hållbart. Då måste man ju sälja allt man äger, jag vill ju inte sälja mina bilar. Hur fan ska jag då kunna ta mig till jobb om jag hittar ett jobb? Ska jag gå dit då?? Alltså jag säger bara en sak om Sverige: FY FAAAAN VILKET JÄVLA SKITLAND!!!!
October 15, 2003
Hej
Har själv varit i samma sits. Efter 300 dagar ska aktivitetsgarantin på AF träda in. Men idag har dom inte möjlighet till detta så dom förlånger A-kassan med 300 dagar oftast. Efter det träder garantin in och den är samma som A-kassan men kommer från försäkringskassan. En viktig sak är att inte ta ut sista dagarna INNAN man fått nya eller aktivitetsgarantin då blir man utförsäkrad. Så jag tror inte du behöver vara orolig, du lär få förlängt med din A-kassa.
August 20, 2001
Som sagt... Har du varit väldigt aktiv i ditt jobbsökande och kan visa upp att du skickat in intresseanmälningar och att du hört runt med bekanta och liknande, så får du troligtvis förlängt din A-Kassa. Som jag har förståt det så får du högst 300 dagar till. Efter ett visst antal dagar kommer de göra en ny kontroll om du ska få fortsätta få A-Kassa.
April 14, 2002
elajten wrote: jag vill ju inte sälja mina bilar. Hur fan ska jag då kunna ta mig till jobb om jag hittar ett jobb? Ska jag gå dit då?? Alltså jag säger bara en sak om Sverige: FY FAAAAN VILKET JÄVLA SKITLAND!!!!
Heh, måste du ha flera bilar för att komma till jobbet? Ska vi dessutom ta hänsyn till vad du vill eller inte vill? Har du inte att äga en massa bilar kan du ju inte göra det heller. Sen fungerar det ju alltid att gå till jobbet om det är nära annars är ju kolektivtrafiken ett sätt.
May 15, 2005
elajten wrote: ...jag vill ju inte sälja mina bilar. FY FAAAAN VILKET JÄVLA SKITLAND!!!!
Tycker du själv att en som inte har något jobb och får pengar av oss skattebetalare skall ha bilar?
Börja plugga. Eller sök ett jobb som är lite "lägre" än du tänkt dig så ska du se att det ordnar sig.
January 7, 2006
Nu var det INTE frågan om hur många bilar jag har eller inte har. Min tråd handlar inte om en kostnadsfråga utan OM det är så att man MÅSTE gå över till SOCIALBIDRAG efter de 300 dagarna är slut för detta var något "NYTT" som min sambo hade hört.
Och NEJ, så som miljöpartiet håller på och förstör landet ekonomiskt sett tänker jag inte slösa onödigt många timmar på att åka buss med äckliga kärringar och fula ungar som inte håller käften och en massa störiga fjortisar.
SÅ sluta tjata om mina bilar och svara på frågan som tråden handlar om eller sluta skriv i tråden alls
Sitter jag och klagar på vad ni köper för datorer eller annat som kostar? Nej så skit då i vad jag äger. jag äger dom jävligt billigt iallafall. Ingen lyx eller onödigt körande. Och sen vet ni vad jag kanske har för behov av dessa två bilarna?? Nej det vet ni inte!!!
Och sen kan jag tillägga att jag ägde dessa två bilar INNAN jag blev arbetslös. Ska jag behöva göra mig av med allt jag äger och hela mitt liv för att jag blir sparkad på grund av arbetsbrist i detta landet där staten tvingar företag utomlands?? NEJ far åt helvete säger jag bara.
Betalar nog med skatt och STRAFFskatt och ställer upp på alla jävla dumheter och skit de kommer med. Nån jävla måtta får det vara.
January 7, 2006
L0rden wrote: [quote=elajten]...jag vill ju inte sälja mina bilar. FY FAAAAN VILKET JÄVLA SKITLAND!!!!
Tycker du själv att en som inte har något jobb och får pengar av oss skattebetalare skall ha bilar?
Börja plugga. Eller sök ett jobb som är lite "lägre" än du tänkt dig så ska du se att det ordnar sig.
Jag söker ALLA jobb, till och med sketna timlönsjobb och vikariat som egentligen inte är nåt lönt att söka. Jag söker ALLT som min kompetens sträcker sig till.
May 15, 2005
Grejen var ju att du skrev "jävla skitland". Tycker du inte att det vore värre om staten delade ut pengar till hörger och vänster så alla arbetslösa kan köra omrking i sina bilar? Det verkar ju inte som att du har lagt socialbidraget på mat, kläder och hyra. Utan på bilar. Visst det kanske är din ensak men jag tycker inte att du borde klaga.
January 7, 2006
L0rden wrote: Grejen var ju att du skrev "j**la skitland". Tycker du inte att det vore värre om staten delade ut pengar till hörger och vänster så alla arbetslösa kan köra omrking i sina bilar? Det verkar ju inte som att du har lagt socialbidraget på mat, kläder och hyra. Utan på bilar. Visst det kanske är din ensak men jag tycker inte att du borde klaga.
Mina bilar kostar totalt 600kr per månad att äga. Är det för mycket begärt??
Andra arbetslösa köper dvdfilmer, dator eller går på bio eller annat för kanske till och med mer, jag äger två bilar. Inget konstigt alls. Jag söker jobb, jag har försökt utbilda mig, till skillnad från andra "soffliggare" försöker jag åtminstone ta mig ur detta, ska jag då straffas? Socialen vill jag verkligen inte ha att göra med och jag hoppas du kan räkna ut varför. Annars kan du få en hint, varför har socialen dåligt rykte? Just därför.
Jag har inte begärt att staten ska dela ut pengar till höger och vänster. Jag tycker att AF, F-kassan borde avskaffas. Och istället för AF borde de ha någon myndighet/företag som VERKLIGEN hjälper folk, behandlar dom som männsikor och inte skit och som inte har en massa omänskliga och orimliga krav. F-kassan kunde avskaffas så att a-kassan gör f-kassans arbete fast bättre och även där sänka deras orimliga omänskliga giriga krav och istället för att förbjuda allt och sänka ersättningar så kan de istället jaga fatt på fuskare och sluta betala till såna som lurar till sig pengar som befinner sig utomlands.
Med andra ord, de som fuskar och inte söker jobb kan de stänga av och de andra som söker jobb och försöker utbilda sig kan få a-kassa så att de kan överleva tills de fått jobb.
Jag kan säga så här: Jag HATAR skatt, men det finns skillnader, bilskatt och allt som rör bilar HATAR jag på grund av Miljöpartiet som är helt sjuka i huvudet och skattar ihjäl bilister när pengarna som dras in läggs på skit och allt annat än miljön. Betala skatt för skola, sjukvård och arbetslösa som sköter sitt jobbsökande gör jag mer än gärna då jag själv vet hur det är att vara arbetslös och inte få nåt jobb i detta land som FETE-GÖRAN & CO drar i botten totalt tillsammans med Miljöpartiet.
September 28, 2005
Så har det väl alltid varit ? Det finns ingen garanti för att du får arbetsmarknadsåtgärder bara för att a-kasse dagarna håller på att ta slut.
Såvitt jag vet är soc bidrag fortfarande ett halvt basbelopp, får du mindre får du överklaga vilket tar ett j-v tag men sedan får du tillbaka de pengar du har rätt till.
Jag ser ingen skillnad på soc bidrag och a-kassa, 90% av a-kassan betalas av staten om någon nu inte visste det redan.
January 7, 2006
Smirnoff wrote: Funderat på att flytta till en annan ort?
Kanske till Boliden som gruvarbetare?
har inte fysik till det jobbet samt att jag bor och är uppväxt i Malmö. Det finns 599 jobb lediga i Malmö varje månad enligt AMS hemsida, att jag sedan inte får dessa jobb (Som är ALLA katergorier) är dock inte mitt fel. Jag ska inte behöva flytta ifrån familj, vänner, släkt och allting som jag är uppväxt med och känner till för nåt ica jobb i kiruna eller i lettland.
Det är AMS jobb att se till så att någon utav dessa 599 arbetsgivare vill anställa mig. Det har de betalt för och enligt vad jag hört på AMS där min handläggare jobbar så tjänar de jävlarna 24.000kr/mån i lön, före skatt. Hur sjukt är det med tanke på hur "trevligt" man blir behandlad på det stället?
January 7, 2006
eKn wrote: Vad har du för utbildning och arbetslivserfarenhet?
Utbildningar
9 år grundskola
1 termin på elprogrammet på värnhemsskolan
1 år på fordon på tärnöskolan i malmö
6 månader i 1:an igen på tärnö i Malmö
1 år IV-Data
3 månader billack på Lernia i Kävlinge
2½ månad bilmek på Lernia i Kävlinge
Jobb:
2 år på Malmö Metallteknik i Bjärred som elektronikdemontör/truckförare
3 månader på Adecco som uthyrd lagerarbetare/truckförare
Det är vad jag utbildat mig inom och vad jag jobbat med.
Detta är vad jag kan som jag är självlärd inom:
* Kan mycket om bilar och teknik, mycket teori, mer än vad jag kan praktiskt.
* Kan bygga datorer med ögonbindel i stort sett, förstår mig på hårdvaran ganska bra, är duktig på att ominstallera datorer, ställa in dom rätt för olika personers önskningar, kan en del om en massa program o spel
* Är intresserad av hifianläggningar (sådant som hifi-klubben har, alltså inget siba skit)
* Är väldigt teknisk av mig, gillar elektronik
* har haft körkort i 6 år och har truckkort för motviktstruck upp till 10 ton
* Har bra lokalsinne och erfarenhet av stora och tunga fordon (tunga truckar och lätta lastbilar)
* tycker om att köra bil och är duktig på att framföra alla typer av fordon.
ja det är väl typ allt....
1 Guest(s)