Hur är det nu med A-kassa? Nya regler eller?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur är det nu med A-kassa? Nya regler eller?
Zmozie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
sp_UserOfflineSmall Offline
1014719
February 13, 2006 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett tips kanske vore att satsa på en universitetsutbildning, dock ska jag inte säga något då de enda arbetserfarenheter jag har är som frilansartist vilket man kan tjäna ganska bra på 😛

elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
1014720
February 13, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Zmozie wrote: Ett tips kanske vore att satsa på en universitetsutbildning, dock ska jag inte säga något då de enda arbetserfarenheter jag har är som frilansartist vilket man kan tjäna ganska bra på 😛

Har kollat det. Har inte råd med något lån. Och tycker det är svårt att utbilda sig. Har problem med matte. har ingen lust heller. Vil ha jobb nu. vill komma vidare i livet. Har redan försökt mig på två utbildningar men efter problem med lärare och deras sätt att se på ens kunskaper så har jag tröttnat på allt vad skola heter

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1014725
February 13, 2006 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: FY FAAAAN VILKET JÄVLA SKITLAND!!!!

Ja, det är verkligen Sveriges ansvar att förse alla invånare med arbete. Varför tror du det finns något som kallas emigration? Annars tycker jag det är väldigt konstigt ifall du inte får jobb på Donken eller så. Har du något straffregister eller så?

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
1014734
February 13, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: * har haft körkort i 6 år och har truckkort för motviktstruck upp till 10 ton
* Har bra lokalsinne och erfarenhet av stora och tunga fordon (tunga truckar och lätta lastbilar)
* tycker om att köra bil och är duktig på att framföra alla typer av fordon.

Taxiförare kanske?

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1014735
February 13, 2006 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Men lägg av nu, så j-v lätt är det inte att få jobb, "har du nåt straffregister" - lägg av.

De okvalificerade jobben är de som brukar ha allra flest sökanden.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1014767
February 13, 2006 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Prata med AMS om C-CE-kort. En nära bekant till mig fick det och var garanterad jobb direkt efter. Tycker du desutom om att köra bil och är bra på att framföra stora fordon borde det inte vara något problem.

elajten
Medlem
1014801
February 13, 2006 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=elajten]* har haft körkort i 6 år och har truckkort för motviktstruck upp till 10 ton
* Har bra lokalsinne och erfarenhet av stora och tunga fordon (tunga truckar och lätta lastbilar)
* tycker om att köra bil och är duktig på att framföra alla typer av fordon.

Taxiförare kanske?

har funderat på det men då måste jag ha taxi-körkort samt att lönen ska ju inte vara sämre än a-kassan för då vet jag inte hur det går.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1014840
February 14, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

QllQ wrote: Men lägg av nu, så j-v lätt är det inte att få jobb

Hallå, vi talar om McDonalds. Även om det är många som söker så går det _ALLTID_ att hitta jobb på något McDonalds.

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1014843
February 14, 2006 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vad skall du med taxi kort för att ta CE kort ?? & löönen brukar vara rätt hyffsad som chaffis 🙂 min är iaf :p

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
1014855
February 14, 2006 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Du får väll börja sälja knark då.

Nej men börja plugga eller något iaf... Det finns alltid nått att göra!
Själv tycker jag att det är lyxigt att gå på A-kassa så himla länge...

Hur länge måste man sälja knark för att få nya stämpeldagar? 🙂

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1014858
February 14, 2006 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Sälja knark är att dryga ut kassan, inte att leva på. 😉

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1014859
February 14, 2006 - 2:25 am
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: Sälja knark är att dryga ut kassan, inte att leva på. 😉

Njä, skatteverket lär nog undra hur man har råd att leva som om man hade 25k ut i månaden när man skattar för 0kr. 😉

fastbullit
Member
Medlem
1014861
February 14, 2006 - 3:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen har någonsin blivit direkt rik på att sälja hasch via tele om det är det du tror.

Du får köpa hasch, ta en risk och köpa mycket (mängdrabatt) och hoppas du kan bli av med det innan det blir dåligt, du måste veta vad det är för kvalitet på produkten. Och då måste du ha en del erfarenheter. Sen måste du sätta ett pris på det, kanske ge bort lite till några pundare på det lokala gymnasiet(marknadsföring).
Skapa ett namn för dej själv på gatan som en som säljer bra grejer alt. billiga grejer. Utgifterna utöver att köpa haschet är väl bensin, bytning av telefonkort osv. Sen kan man ju slå sig in på ölmarknaden som iofs är större men mer riskfylld pga potentiella läckor i form av fjortisar ;).
Man kan ju gå vidare från detta till att skaffa underhuggare på skolor och sånt antar jag men då bör man nog ha ett gäng tjommar som kan praktisera våld också. (för att hålla de anställda i schack) ;P

Bra hasch: 100:- 1g, 400:- 5g, 750:- 10g ungefärligen. Tredjehandspris.
Bra öl: 160kr/platta sort guld ungefärligen. Tredjehandspris.
Man kanske kan lägga på en bensinavgift för utkörning vad vet jag?

Inköpspris hasch: inte helt säker på detta, det största köpet jag sett var 100g för 3000:- (bra). Men det är inte så mkt, man kan nog få ner det ytterliggare en bit genom att köpa mer.
Öl Inköpspris gissningsvis: 80 - 90:- /platta.

Bensinkostnad: omkring 15 spänn per utkörning antar jag, det beror iofs på var du bor, vad för bil du kör och hur stort distributionsområde du har.
Slitning på bilen också fast jag vet inte hur jag ska räkna ut det så det kan appliceras på dej.
Telefonkort: Skaffa en mobil som du bara har för detta, byt kort en gång i månaden och använd den inte till att ringa.

Tänk efter nu, hur mycket tjänar du på detta? Risken att bli rånad/nerslagen är ganska stor om du kör solo. Du kan bli tagen av snuten, egentligen är det bara en tidsfråga. Telefonsamtal mitt i natten och folk som knackar på din dörr. Du får deala med många människor du inte vill ha något att göra med. Låt oss säga att du tjänar kanske 50% av alla pengar du får in.

Oj blev visst långt. Och jag vet ingenting om sånt här! 🙄 Och jag kan inte med att inte posta detta nu när det blev så långt. Iaf det är korkat att sälja droger, du säljer död etc. etc...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1015031
February 14, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Zmozie wrote: Ett tips kanske vore att satsa på en universitetsutbildning, dock ska jag inte säga något då de enda arbetserfarenheter jag har är som frilansartist vilket man kan tjäna ganska bra på 😛

För att läsa på universitetet krävs det att man har åtminstone allmän behörighet - vilket kräver examen från något gymnasieprogram. Det har inte elajten vad jag kan se (totalt visserligen tre år gymnasium men på tre olika program varav ett IV, dessutom står det uttryckligen att två av åren gjorts som första året på gymnasiet).

Kort sagt, ska elajten plugga skulle jag kika efter möjligheter att läsa om delar av gymnasiet på KomVux. Tyvärr får man inte mycket mer kvalificerade jobb än så utan ordentlig utbildning. Det ser helt enkelt rejält dåligt ut att inte ha klarat av gymnasiet ordentligt (eftersom sisådär 90% i alla fall tar sig igenom ett av de praktiska programmen, åtminstone efter ett år på IV). Föreställ er själva vad ni hade gjort i motsvarande situation som arbetsgivare (speciellt om det finns andra sökande med gymnasieexamen).

Om du inte vill plugga så finns det rätt många idéer redan i tråden - att ta något lastbils- eller busskort är en bra tanke. Eftersom du har truckkort borde du söka alla lagerarbeten som finns. Möjligtvis kan du med lite flax få något jobb på något datorföretag också av typen "allt-i-allo", dvs småfix och hjälpa-till-grejs, men jag tror inte att de låter dig köra själv (oavsett hur självlärd du nu är)

Annars är det de vanliga tipsen som gäller - utnyttja dina kontakter, lägg in dig på Lernia, Manpower, Monster och allt vad de heter, ring upp företagen och prata med dem (använd gula sidorna eller en företagskatalog som exempelvis Kompass som guide). Och som redan sagts - om inte annat brukar det gå att få ett jobb på McDonalds förr eller senare...

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1015069
February 14, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir så trött när man läser dessa trådar om att det är så synd om mig för jag får ingen a-kassa. Sen läser man att du har bilar, kanske lgh eller hus mm.

Själv jobbar man och sliter som butiksförsäljare. Har ej bil för det kostar för mkt buss duger utmärkt.
Bor tom hemma eftersom det är för dyrt att flytta.

När ska folk respektera de bidrag de får istället för att tro att det är en självklarhet. Parasiter är vad ni är. Så omöjligt ska det väl inte vara att få ett jobb. Då menar jag inget toppjobb utan ex. telemarketing,mcdonalds,städare. Dessa jobb kanske inte är drömjobb men du har iaf gjort dig förtjänt av lönen.

elajten
Medlem
1015090
February 14, 2006 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

rilo wrote: Blir så trött när man läser dessa trådar om att det är så synd om mig för jag får ingen a-kassa. Sen läser man att du har bilar, kanske lgh eller hus mm.

Själv jobbar man och sliter som butiksförsäljare. Har ej bil för det kostar för mkt buss duger utmärkt.
Bor tom hemma eftersom det är för dyrt att flytta.

När ska folk respektera de bidrag de får istället för att tro att det är en självklarhet. Parasiter är vad ni är. Så omöjligt ska det väl inte vara att få ett jobb. Då menar jag inget toppjobb utan ex. telemarketing,mcdonalds,städare. Dessa jobb kanske inte är drömjobb men du har iaf gjort dig förtjänt av lönen.

Kallar du mig parasit? Du vet fan inte vad jag fått stå ut med, vad jag slitit på olika slavjobb och sökt tusentals jobb och försökt komma ur arbetslösheten. Jag kan inte hjälpa att jag är i denna situation. Tacka istället sveriges politiker och lärare som inte kan hantera klasser på 30 pers osv. Och som tror att man lär ut genom att skälla ut personen när denne inte lyckats memorera allt man ska lära sig.

jag respekterar det bidrag jag får men jag vill fan inte att mitt liv ska bli ännu mer förstört. Jag ska fan inte behöva lida mer än jag gör. MIna två bilar har jag köpt för egna ihopsparade pengar, inga jävla a-kasse pengar eller nåt sådant. Jag får a-kassa som ska gå till räkningar, sen om dessa räkningar är försäkring på bil, lägenhet eller hund ska du SKITA i. Jag bryr mig väl fan inte om dina jävla intressen eller räkningar.
jaga och gnäll du istället på de idioter som fuskar och är soffliggare. Klaga fan inte på de som verkligen försöker ta sig fram i livet och bli nåt. Eller ska du klanka ner på mig för att jag är otursförföljd?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1015138
February 15, 2006 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

elajten wrote: Kallar du mig parasit? Du vet fan inte vad jag fått stå ut med, vad jag slitit på olika slavjobb och sökt tusentals jobb och försökt komma ur arbetslösheten. Jag kan inte hjälpa att jag är i denna situation. Tacka istället sveriges politiker och lärare som inte kan hantera klasser på 30 pers osv. Och som tror att man lär ut genom att skälla ut personen när denne inte lyckats memorera allt man ska lära sig.

jag respekterar det bidrag jag får men jag vill fan inte att mitt liv ska bli ännu mer förstört. Jag ska fan inte behöva lida mer än jag gör. MIna två bilar har jag köpt för egna ihopsparade pengar, inga j**la a-kasse pengar eller nåt sådant. Jag får a-kassa som ska gå till räkningar, sen om dessa räkningar är försäkring på bil, lägenhet eller hund ska du SKITA i. Jag bryr mig väl fan inte om dina j**la intressen eller räkningar.
jaga och gnäll du istället på de idioter som fuskar och är soffliggare. Klaga fan inte på de som verkligen försöker ta sig fram i livet och bli nåt. Eller ska du klanka ner på mig för att jag är otursförföljd?

...Och ändå gör du uppenbarligen inget annat än klagar här, oavsett vad problemet är. Gör nånting åt saken istället.

elajten
Medlem
1015175
February 15, 2006 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=elajten]Kallar du mig parasit? Du vet fan inte vad jag fått stå ut med, vad jag slitit på olika slavjobb och sökt tusentals jobb och försökt komma ur arbetslösheten. Jag kan inte hjälpa att jag är i denna situation. Tacka istället sveriges politiker och lärare som inte kan hantera klasser på 30 pers osv. Och som tror att man lär ut genom att skälla ut personen när denne inte lyckats memorera allt man ska lära sig.

jag respekterar det bidrag jag får men jag vill fan inte att mitt liv ska bli ännu mer förstört. Jag ska fan inte behöva lida mer än jag gör. MIna två bilar har jag köpt för egna ihopsparade pengar, inga j**la a-kasse pengar eller nåt sådant. Jag får a-kassa som ska gå till räkningar, sen om dessa räkningar är försäkring på bil, lägenhet eller hund ska du SKITA i. Jag bryr mig väl fan inte om dina j**la intressen eller räkningar.

...Och ändå gör du uppenbarligen inget annat än klagar här, oavsett vad problemet är. Gör nånting åt saken istället.

Jodå jag gör...jag gör allt jag kan. Men det räcker tydligen inte för vissa här. Men nu handlar inte tråden om vad jag gör eller hur??

fastbullit
Member
Medlem
1015193
February 15, 2006 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: ...Och ändå gör du uppenbarligen inget annat än klagar här, oavsett vad problemet är. Gör nånting åt saken istället.

Ja.

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1015209
February 15, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Saken är den att VILL man ha jobb så får man jobb !! Oavset vad folk säger .. t om Idioterna på pile (Samhall) har jobb .. dom fattas inte bara utbildning dom är skadade oxo, menar du att du har svårare att få jobb än vad en cp-skadad har ? då har du fan problem alternativt förhöga förväntningar på jobben du tror att du skall få utan erfarenhet eller skola !! du verkar bara dum & du & sånna som du är anl till att jag aldrig är på Nh mer än i köp & sälj forumet !!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL