January 12, 2004
hur bör de unga som begår brott straffas.
Har märkt att en del anser att dessa straffen är på tok för milda som dessa fick.
Aftonbladet wrote: Det blev stränga straff för de sex tonårstjejer som rånade fjorton äldre kvinnor i Rinkeby.
En av flickorna döms till fängelse i två månader och tre döms till sluten ungdomsvård i mellan två år och två år och sex månader.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....83,00.html
Anser själv att man inte tjänar nåt på att ge ungdommar fängelse när det finns alternativ som tex Hasselakollektivet.
April 18, 2003
Allt beror givetvis på deras ålder, tonåring kan ju betyda allt från 13-17 år, är dom nu 13 så ska det till annat än fängelse men är dom 17 så ska dom i fängelse. Alldeles för veka straff idag, inte på första försöket men sedan. Begår man flera brott ska straffen bli hårdare allt eftersom.
May 17, 2004
jag stod och funderade igår morse när jag åkte och lyssnade på radion på precis samma sak när de sa att någon grabb fått 30 dagars sammhälstjänst och nån annan lite böter.
jag föreslår ganska korta straff som en perfekt lösning på problemen.
bara 10 dagar skulle nog räcka.
i isoleringscellen!
det, eller att inleda ett sammarbete med finnarna som tvingar dem att genomgå militärtjänsten där. tvinga dem till att vara finska fjälljägare!
där har vi straff som garanterat kommer förändra deras liv och varenda jävel kommer att tjänna av det.
October 10, 2004
Vitamin-C wrote: jag stod och funderade igår morse när jag åkte och lyssnade på radion på precis samma sak när de sa att någon grabb fått 30 dagars sammhälstjänst och nån annan lite böter.
jag föreslår ganska korta straff som en perfekt lösning på problemen.
bara 10 dagar skulle nog räcka.
i isoleringscellen!det, eller att inleda ett sammarbete med finnarna som tvingar dem att genomgå militärtjänsten där. tvinga dem till att vara finska fjälljägare!
där har vi straff som garanterat kommer förändra deras liv och varenda j**el kommer att tjänna av det.
Ligger något i det. Hade en vänn som var på gränsen att bli lite gangster etc. Hans päron skickade honom till en gård i USA för X antal månader, kom tillbaka som en helt ny man, nemas problemas med honom nu.
September 20, 2001
Nu var de väl olika mycket insyltade i det hela, men är det bara jag som tycker att två månaders fängelse är ett mycket mildare straff än två års sluten ungdomsvård?
Jag tror inte riktigt på finska lumpen. Är det så smart att sätta vapen i händerna på dem? (Man kan ju förståss hoppa över den delen, men det lär inte vara svårt för dem att komma över vapen från andra... )
Jobb som ingen vill ha vore något, jag tycker att alla som kan arbeta som sitter i fängelse borde göra det så att skattebetalarna inte behöver betala för dem.
February 19, 2004
Edvuld wrote: Jag tror inte riktigt på finska lumpen. Är det så smart att sätta vapen i händerna på dem? (Man kan ju förståss hoppa över den delen, men det lär inte vara svårt för dem att komma över vapen från andra... )
Nja, vetifan. Vissa utlänningar som jag gjorde lumpen kunde inte fatta att svenska militären ger soldaterna vapen efter endast en vecka utan kollat upp folket först. Men tydligen så fungerar det inte ritkigt som man tror. Vapnen är ibland det sista man behöver oroa sig för.
Men lumpen hade nog varit nyttigt, men det finns nog absolut bättre alternativ.
men jag hålelr med många att straffen kan vara riktigt löjliga ibland. En kille här i trakten tog föräldrarnas bil, drack alkohol och var endast 17 bast. Han fiskade upp två tjejer, körda som fan på en väg i tätbebyggt område, fick sladd på bilen och krshade in i ett träd.. Han överlevde och de två flickorna dog,
Familjerna till de två flickorna blev givetvis förkrossade, och en av flickorna hade en tvilling som hamnade i djup deprission.
Straff, 2 års något jävla samhällsskit, d vs att han inte behövde gå till fängelse något liknande.
Helt sjukt.
December 18, 2005
straffen är alldeles för mjuka.
Gör man brott ska man straffas, hårt!
så man aldrig kommer på tanken att göra brott igen.
Håller med om tanken på självförsörjande.. gärna att de får plantera skog eller städa natur.
Men de ska sitta i fängelse, länge!
att bara ge dem två månader, eller samhällstjänst bara. Vad sänder det för budskap.
March 10, 2002
obelix wrote: hur bör de unga som begår brott straffas.
Har märkt att en del anser att dessa straffen är på tok för milda som dessa fick.
[quote=Aftonbladet]Det blev stränga straff för de sex tonårstjejer som rånade fjorton äldre kvinnor i Rinkeby.
En av flickorna döms till fängelse i två månader och tre döms till sluten ungdomsvård i mellan två år och två år och sex månader.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1113783,00.html
Anser själv att man inte tjänar nåt på att ge ungdommar fängelse när det finns alternativ som tex Hasselakollektivet.
Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.
January 12, 2004
Dehman wrote:
Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.
Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.
De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.
Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...
obelix wrote: [quote=Dehman]
Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.
De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.
Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...
Skulle tippa på att 60-70% av dom som varit där fått rätsida på sina liv, åtminstone dom yngre som varit på Älgeredskollektivet hamnar siffror däromkring på.. Förvisso är dom lite äldre på Hassela, så visst kan det fela på den gissade siffran.. Har träffat en del "gamlingar" som varit på Älgered, och det har varit fullt fungerande medborgare fortfarande efter 5-10 år..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote:
Skulle tippa på att 60-70% av dom som varit där fått rätsida på sina liv, åtminstone dom yngre som varit på Älgeredskollektivet hamnar siffror däromkring på.. Förvisso är dom lite äldre på Hassela, så visst kan det fela på den gissade siffran.. Har träffat en del "gamlingar" som varit på Älgered, och det har varit fullt fungerande medborgare fortfarande efter 5-10 år..
det var länge sedan jag hörde det namnet.
Tror det stämmer rätt bra dina siffror.
Vet iaf att på slutat av 80-talet så läste jag en rapport om just hasserörelsen, och de hade en av de högsta siffrorna i landet när det gällde lyckade rehabiliteringar.
Men frågar man de som varit där så får man olika svar på hur det var och hur lyckat det var.
obelix wrote: [quote=ilg@dd]
det var länge sedan jag hörde det namnet.
Tror det stämmer rätt bra dina siffror.
Vet iaf att på slutat av 80-talet så läste jag en rapport om just hasserörelsen, och de hade en av de högsta siffrorna i landet när det gällde lyckade rehabiliteringar.
Men frågar man de som varit där så får man olika svar på hur det var och hur lyckat det var.
Har en bekant som varit delägare och arbetande på Älgeredskollektivet sedan mitten av 80-talet, därför jag har pejl på det.. Träffar en hel del ungdomar när jag är där nere och hälsar på och på så vis får man lite inblick i det hela, för dom som jobbar där bor även där. Var nära att jag själv skulle flytta dit ner och börja jobba med ungdomarna ett tag.. Men men, rötterna sitter för djupt i Ljungaverksmyllan.
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)