hur bör de unga som begår brott straffas.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur bör de unga som begår brott straffas.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2007 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hur bör de unga som begår brott straffas.

Har märkt att en del anser att dessa straffen är på tok för milda som dessa fick.

Aftonbladet wrote: Det blev stränga straff för de sex tonårstjejer som rånade fjorton äldre kvinnor i Rinkeby.
En av flickorna döms till fängelse i två månader och tre döms till sluten ungdomsvård i mellan två år och två år och sex månader.

http://www.aftonbladet.se/vss/.....83,00.html

Anser själv att man inte tjänar nåt på att ge ungdommar fängelse när det finns alternativ som tex Hasselakollektivet.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1146393
July 6, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är övertygan om att moral och etik är något som lärs in, inte något du föds med och har du inte lärt dig det vid vuxen ålder är du körd.
Jag ser inga problem med hårda straff inte heller vid låg ålder men det måste vara ett straff som ger effekt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1146399
July 6, 2007 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Straffen måste ha någon effekt, det är helt klart. Något de inte verkar ha nu direkt.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1146405
July 6, 2007 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt beror givetvis på deras ålder, tonåring kan ju betyda allt från 13-17 år, är dom nu 13 så ska det till annat än fängelse men är dom 17 så ska dom i fängelse. Alldeles för veka straff idag, inte på första försöket men sedan. Begår man flera brott ska straffen bli hårdare allt eftersom.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1146408
July 6, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag stod och funderade igår morse när jag åkte och lyssnade på radion på precis samma sak när de sa att någon grabb fått 30 dagars sammhälstjänst och nån annan lite böter.

jag föreslår ganska korta straff som en perfekt lösning på problemen.
bara 10 dagar skulle nog räcka.
i isoleringscellen!

det, eller att inleda ett sammarbete med finnarna som tvingar dem att genomgå militärtjänsten där. tvinga dem till att vara finska fjälljägare!

där har vi straff som garanterat kommer förändra deras liv och varenda jävel kommer att tjänna av det.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1146420
July 6, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: jag stod och funderade igår morse när jag åkte och lyssnade på radion på precis samma sak när de sa att någon grabb fått 30 dagars sammhälstjänst och nån annan lite böter.

jag föreslår ganska korta straff som en perfekt lösning på problemen.
bara 10 dagar skulle nog räcka.
i isoleringscellen!

det, eller att inleda ett sammarbete med finnarna som tvingar dem att genomgå militärtjänsten där. tvinga dem till att vara finska fjälljägare!

där har vi straff som garanterat kommer förändra deras liv och varenda j**el kommer att tjänna av det.

Ligger något i det. Hade en vänn som var på gränsen att bli lite gangster etc. Hans päron skickade honom till en gård i USA för X antal månader, kom tillbaka som en helt ny man, nemas problemas med honom nu.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1146434
July 6, 2007 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print
Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1146441
July 7, 2007 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

Låt dem utföra jobb som vanliga människor inte vill ha. Så att fängelserna bilr självförsörjande. Återplantera skog till exempel. Hårt jobb där man om man sköter sig bra och inte sitter för något alltför grovt brott kan tjäna ihop till permisar.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1146447
July 7, 2007 - 5:53 am
sp_Permalink sp_Print

Nu var de väl olika mycket insyltade i det hela, men är det bara jag som tycker att två månaders fängelse är ett mycket mildare straff än två års sluten ungdomsvård?

Jag tror inte riktigt på finska lumpen. Är det så smart att sätta vapen i händerna på dem? (Man kan ju förståss hoppa över den delen, men det lär inte vara svårt för dem att komma över vapen från andra... )

Jobb som ingen vill ha vore något, jag tycker att alla som kan arbeta som sitter i fängelse borde göra det så att skattebetalarna inte behöver betala för dem.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1146448
July 7, 2007 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med Danne o Edvuld där 😉 Främst för att dom ska bli självförsörjande. Men om dom samtidigt belönas (med t.ex. permission eller en nån form av lön) för att jobba hårt, sköta sig och vara ärliga så kanske dom inser ett och annat om världen.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1146453
July 7, 2007 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

men men... finnarna är fan galna ><
komigen, ett litet tag då? kanske 5 dagar där? snälla. bara en stund.
jag vill se dem lida 🙂

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1146475
July 7, 2007 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Jag tror inte riktigt på finska lumpen. Är det så smart att sätta vapen i händerna på dem? (Man kan ju förståss hoppa över den delen, men det lär inte vara svårt för dem att komma över vapen från andra... )

Nja, vetifan. Vissa utlänningar som jag gjorde lumpen kunde inte fatta att svenska militären ger soldaterna vapen efter endast en vecka utan kollat upp folket först. Men tydligen så fungerar det inte ritkigt som man tror. Vapnen är ibland det sista man behöver oroa sig för.

Men lumpen hade nog varit nyttigt, men det finns nog absolut bättre alternativ.

men jag hålelr med många att straffen kan vara riktigt löjliga ibland. En kille här i trakten tog föräldrarnas bil, drack alkohol och var endast 17 bast. Han fiskade upp två tjejer, körda som fan på en väg i tätbebyggt område, fick sladd på bilen och krshade in i ett träd.. Han överlevde och de två flickorna dog,
Familjerna till de två flickorna blev givetvis förkrossade, och en av flickorna hade en tvilling som hamnade i djup deprission.
Straff, 2 års något jävla samhällsskit, d vs att han inte behövde gå till fängelse något liknande.

Helt sjukt.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1146480
July 7, 2007 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Sometimes the crime is punishment enough

Kaffe
Medlem
Forum Posts: 103
1146504
July 7, 2007 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: Sometimes the crime is punishment enough

När då?

vdlight
Medlem
Forum Posts: 156
1146517
July 7, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

straffen är alldeles för mjuka.

Gör man brott ska man straffas, hårt!
så man aldrig kommer på tanken att göra brott igen.
Håller med om tanken på självförsörjande.. gärna att de får plantera skog eller städa natur.

Men de ska sitta i fängelse, länge!

att bara ge dem två månader, eller samhällstjänst bara. Vad sänder det för budskap.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1146519
July 7, 2007 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: hur bör de unga som begår brott straffas.

Har märkt att en del anser att dessa straffen är på tok för milda som dessa fick.

[quote=Aftonbladet]Det blev stränga straff för de sex tonårstjejer som rånade fjorton äldre kvinnor i Rinkeby.
En av flickorna döms till fängelse i två månader och tre döms till sluten ungdomsvård i mellan två år och två år och sex månader.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1113783,00.html

Anser själv att man inte tjänar nåt på att ge ungdommar fängelse när det finns alternativ som tex Hasselakollektivet.

Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.

obelix
Member
Medlem
1146532
July 7, 2007 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.

Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.

De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.

Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1146539
July 7, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Dehman]

Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.

De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.

Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...

Skulle tippa på att 60-70% av dom som varit där fått rätsida på sina liv, åtminstone dom yngre som varit på Älgeredskollektivet hamnar siffror däromkring på.. Förvisso är dom lite äldre på Hassela, så visst kan det fela på den gissade siffran.. Har träffat en del "gamlingar" som varit på Älgered, och det har varit fullt fungerande medborgare fortfarande efter 5-10 år..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
1146542
July 7, 2007 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Skulle tippa på att 60-70% av dom som varit där fått rätsida på sina liv, åtminstone dom yngre som varit på Älgeredskollektivet hamnar siffror däromkring på.. Förvisso är dom lite äldre på Hassela, så visst kan det fela på den gissade siffran.. Har träffat en del "gamlingar" som varit på Älgered, och det har varit fullt fungerande medborgare fortfarande efter 5-10 år..

det var länge sedan jag hörde det namnet.

Tror det stämmer rätt bra dina siffror.

Vet iaf att på slutat av 80-talet så läste jag en rapport om just hasserörelsen, och de hade en av de högsta siffrorna i landet när det gällde lyckade rehabiliteringar.

Men frågar man de som varit där så får man olika svar på hur det var och hur lyckat det var.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1146544
July 7, 2007 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]

det var länge sedan jag hörde det namnet.

Tror det stämmer rätt bra dina siffror.

Vet iaf att på slutat av 80-talet så läste jag en rapport om just hasserörelsen, och de hade en av de högsta siffrorna i landet när det gällde lyckade rehabiliteringar.

Men frågar man de som varit där så får man olika svar på hur det var och hur lyckat det var.

Har en bekant som varit delägare och arbetande på Älgeredskollektivet sedan mitten av 80-talet, därför jag har pejl på det.. Träffar en hel del ungdomar när jag är där nere och hälsar på och på så vis får man lite inblick i det hela, för dom som jobbar där bor även där. Var nära att jag själv skulle flytta dit ner och börja jobba med ungdomarna ett tag.. Men men, rötterna sitter för djupt i Ljungaverksmyllan.
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 120
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL