January 12, 2004
ilg@dd wrote:
Har en bekant som varit delägare och arbetande på Älgeredskollektivet sedan mitten av 80-talet, därför jag har pejl på det.. Träffar en hel del ungdomar när jag är där nere och hälsar på och på så vis får man lite inblick i det hela, för dom som jobbar där bor även där. Var nära att jag själv skulle flytta dit ner och börja jobba med ungdomarna ett tag.. Men men, rötterna sitter för djupt i Ljungaverksmyllan.
😛
Synd, det hade varit en upplevelse för dig, och jag misstänker att du hade passat bra där som "vuxen", som de anställda hette förr, tror de heter medlevare nu eller nåt sånt.
Var själv på Bäckarängskollektivet, både som ungdom och anställd :bgrin:
January 8, 2006
Kaffe wrote: [quote=Ratien]Sometimes the crime is punishment enough
När då?
tex. om man lyckas köra in i ett träd i ca 140km/h du överlever men dina 2 bästa kompisar dör.... man skulle nog må fin fint efter det.........
min körskole lärare, berättade om hennes far som vart på körd av en lastbil och dog, föraren hade druckit 1 öl, såg honom aldrig. vet ej hur länge han fick men när han kom ut så drog hans fru med barnen, han förlorade sitt job, sitts hus och han fick djupadepprisoner, m.m..
bara några exempel
February 12, 2003
Ratien wrote: [quote=Kaffe][quote=Ratien]Sometimes the crime is punishment enough
När då?
tex. om man lyckas köra in i ett träd i ca 140km/h du överlever men dina 2 bästa kompisar dör.... man skulle nog må fin fint efter det.........
min körskole lärare, berättade om hennes far som vart på körd av en lastbil och dog, föraren hade druckit 1 öl, såg honom aldrig. vet ej hur länge han fick men när han kom ut så drog hans fru med barnen, han förlorade sitt job, sitts hus och han fick djupadepprisoner, m.m..
bara några exempel
Apropå grova straff, du kanske borde se över särskrivningarna lite så vi andra slipper lida. 😉
March 10, 2002
obelix wrote: [quote=Dehman]
Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.
Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.
De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.
Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...
Då har vi olika uppfattningar, för de jag "känner" (vet vem de är) som varit på Hassel har inte blivit ett dugg bättre. Inte en enda själ.
Ratien wrote: van att skriva på engelska, så sitta här och skriva på svenska är lite avancerat, där av får inte särskrivningarna prio, utan stavningen 😛
Så stavningen och meningsuppbyggnaden fick prio ett? :-k
January 8, 2006
ungefär så är det, försöker kolla igenom inläggen efter jag har skrivit dom. men missar lite särskrivningar lite då och då. tänker direkt inte på meningsuppbyggnaden när jag skriver, den kommer lite mer automatiskt än min stavning och särskrivning.
vart ganska OT nu dock 😛
Dehman wrote: [quote=obelix][quote=Dehman]
Vad tjänar Hasselakollektivet till då? Känner en hel del som varit där, inte fan har de blivit bättre människor.
Det är som med allt, det funkar på vissa, och inte på andra.
De jag vet som har varit där, så har majoriteten blivit normala medborgare igen, och det är väl ett hundratal som jag har träffat på som har varit där.
Kruxet är att alla inte vågar ta till sig det dom får lära sig där...
Då har vi olika uppfattningar, för de jag "känner" (vet vem de är) som varit på Hassel har inte blivit ett dugg bättre. Inte en enda själ.
Är det möjligtvis folk som varit där och sedan flyttat hem till sina gamla miljöer igen du pratar om?
I såna fall förstår jag om "behandlingen" totalfalerat, vitsen med det hela är ju att byta miljö och bryta beteendemönster och släppa det gamla och destruktiva beteendet och därmed också klientelet man tidigare umgåtts med..
Det är ju inte direkt ett benbrott som kan betraktas som "friskt" efter viss tid det handlar om.
Iofs kan jag tänka mej att Hassela har lite fler "misslyckanden" med sina "klienter" än exempelvis Älgered ioma på Hassela handlar det om äldre individer som antagligen är en hel del svårare att styra in på rätt väg igen.
Hassela=18+"ungdomar", Älgered=Under 18år, iaf för ett 10-tal år sedan.
(Väldigt många som varit på Älgeredskollektivet stannar faktiskt kvar i trakterna där vid vuxen ålder, även många föräldrar som bosätter sej där också=Dvs mycket 08'or som hamnat däromkring.)(Många trevliga sådana skall väl tilläggas) 🙂
Drömscenariot vore ju om föräldrar, lärare och andra vuxna upptäcker problem tidigare, så ungdomarna styrs om i tid så att säga.. Eller förresten, drömscenariot vore ju om såna där kollektiv inte alls skulle behöva finnas..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)