Hur börnar man...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur börnar man...
Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1057587
July 10, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: ... med en bil med automatlåda?
Då menar jag givetvis på torr asfalt.

Har inte vågat testa utifall man sabbar något så blir det så satans dyrt.

Att ha neutraien i och sen slänga i drivern är kanske inte så smart. 🙄

🙄 Skojjar du?
Gasa och bromsa bara..
Att gasa upp den och "slänga i" drive, lär kunna resultera i skapliga utgifter gissar jag.. Del BMW's kända dåliga kvalitet + deras hutlösa priser..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1057594
July 10, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Cezar]Lite svårt att förklara. Lättast om du testar några gånger så får du in känslan.. Testa först med full gas och släpp kopplingen sen så får man svajja på gasen lite och växla...

Så han ska släppa på kopplingen och växla med en automatlåda?

Glömde det. Då får man köra kickdown och sedan släppa gasen när den varvar för mycket och för länge...

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1057596
July 10, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla bara eftar att bilen udu har inte är framhjulsdriven, för då lär du fucka upp allt va bromsar heter mo du håller bromsen inne och gasar...

Nu vet jag att det inte är det på en z3, men ändå...

Och som ilgadd, så säger jag med, har du den i drive och slänger in den i d lär du få byta växellåda snart...

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1057665
July 10, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Gueno]... med en bil med automatlåda?
Då menar jag givetvis på torr asfalt.

Har inte vågat testa utifall man sabbar något så blir det så satans dyrt.

Att ha neutraien i och sen slänga i drivern är kanske inte så smart. 🙄

🙄 Skojjar du?
Gasa och bromsa bara..
Att gasa upp den och "slänga i" drive, lär kunna resultera i skapliga utgifter gissar jag.. Del BMW's kända dåliga kvalitet + deras hutlösa priser..

Inget fel på BMW kvalite, bara fel på deras sk "evighetsolja" som de påstår aldrig behöver bytas. Inte konstigt automatlådorna rasar när man inte byter olja.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1057666
July 10, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Nja.
Det är Z3:an, 193 hästar.
Vet inte om det räcker.

193 hk på en sån liten bil bil.. klart det räcker..
var menar du med börna. rivstart eller bränna däck?

ska du bränna däck så funkar det att göra som jag skrev i förra posten.. annat e det nog med rivstart. då får du nog lätta sakta på bromsen.

Förutsatt att det e bakhjulsdrift självklart. vilket det borde vara på en bimmer.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1057680
July 10, 2006 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Gueno]Nja.
Det är Z3:an, 193 hästar.
Vet inte om det räcker.

193 hk på en sån liten bil bil.. klart det räcker..
var menar du med börna. rivstart eller bränna däck?

ska du bränna däck så funkar det att göra som jag skrev i förra posten.. annat e det nog med rivstart. då får du nog lätta sakta på bromsen.

Förutsatt att det e bakhjulsdrift självklart. vilket det borde vara på en bimmer.

Alltid RWD förutom på modellerna med X i namnet, då 4WD.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1057682
July 10, 2006 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill stå still och lägga en rökridå för er som undrar.

Joni^: Cheva 700-låda is the shit.
Ingen som hällst olja i automaten.
Den växla kosnstigt men höll.

Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
Member Since:
July 9, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1057747
July 11, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

bwm med utomatlåda de e ju bara kommaputtrande å dra gasenibottenså slöpperdelös bara om du har slagit av dedär antispin grejjen har en bmw 525 m-sport 02 210 hk den slöppte då lös i en kurva hur lättsomhälst bara gasapå med antispinavslaget

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1057815
July 11, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Stripz wrote: bwm med utomatlåda de e ju bara kommaputtrande å dra gasenibottenså slöpperdelös bara om du har slagit av dedär antispin grejjen har en bmw 525 m-sport 02 210 hk den slöppte då lös i en kurva hur lättsomhälst bara gasapå med antispinavslaget

Snygg mening...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1057818
July 11, 2006 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Stripz]bwm med utomatlåda de e ju bara kommaputtrande å dra gasenibottenså slöpperdelös bara om du har slagit av dedär antispin grejjen har en bmw 525 m-sport 02 210 hk den slöppte då lös i en kurva hur lättsomhälst bara gasapå med antispinavslaget

Snygg mening...

Nödvändigt inlägg...
Skärpning...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1057833
July 11, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst de tidigare svaren men det går (med rätt bil*) genom att bara dra på gasen som tusan!

*Menar inte nödvändigtvis sportbil, osv.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1057869
July 11, 2006 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Som många andra har sagt, bromsa och gasa samtidigt (reglera bromsen så det är precis så bilen står still), iom att det är bakhjulsdrift och bromsarna tar mer på framhjulen så börjar det spinna (iaf på de bilar jag provat).

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1058159
July 12, 2006 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Klipp bromsrören bak 😀 sen är det bara bromsa å gasa

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1058180
July 12, 2006 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Z3 har ej lamelldiff bak, bara M bilarna som har det. Så någon proper burnis är ju bara att glömma.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1058186
July 12, 2006 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur många olika diffar finns det egentligen?
Har dålig koll på det.

Den är diffad det vet jag.
Den driver lika mycket på båda hjulen i vilket fall.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1058194
July 12, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Hur många olika diffar finns det egentligen?
Har dålig koll på det.

Den är diffad det vet jag.
Den driver lika mycket på båda hjulen i vilket fall.

Alla bilar sedan ja, 20-talet? Har varit diffade.
En bil med diff driver inte lika mycket på bägge hjulen så länge där inte är difflås/diffbroms eller en volvoraggare har varit och svettsat kuggarna i diffen.

Driver den konstant lika mycket på bägge hjulen måste den vara jobbig att köra med. Ut på en grusväg så är det omöjligt att styra utan sladd. (Det är sladden som "styr" då så att säga) På asfalt understyr en bil något fruktansvärt med trasig/låst/raggar-diff.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1058233
July 12, 2006 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Gueno]Hur många olika diffar finns det egentligen?
Har dålig koll på det.

Den är diffad det vet jag.
Den driver lika mycket på båda hjulen i vilket fall.

Alla bilar sedan ja, 20-talet? Har varit diffade.
En bil med diff driver inte lika mycket på bägge hjulen så länge där inte är difflås/diffbroms eller en volvoraggare har varit och svettsat kuggarna i diffen.

Driver den konstant lika mycket på bägge hjulen måste den vara jobbig att köra med. Ut på en grusväg så är det omöjligt att styra utan sladd. (Det är sladden som "styr" då så att säga) På asfalt understyr en bil något fruktansvärt med trasig/låst/raggar-diff.

Bara ett påpekande, raggare åker inte volvo på somaren..
Angående understyrningen så överdriver du en stor smula..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1058260
July 12, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Överdrivet gör jag kanske. Har inte kört någon bil med 100% lås. De fordon jag kört med 100% lås har varit av den mindre modelen (eller den mycket större med 6wd och 6hjuls difflås) och det märks tydligt hur negativt det påverkar körningen i bägge fallen. Ska man ha "låst" diff ska det vara med möjlighet att snabbt koppla in/ur den eller med ställbart % som den tillåter att diffa.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1058446
July 13, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Gueno]... med en bil med automatlåda?
Då menar jag givetvis på torr asfalt.

Har inte vågat testa utifall man sabbar något så blir det så satans dyrt.

Att ha neutraien i och sen slänga i drivern är kanske inte så smart. 🙄

🙄 Skojjar du?
Gasa och bromsa bara..
Att gasa upp den och "slänga i" drive, lär kunna resultera i skapliga utgifter gissar jag.. Del BMW's kända dåliga kvalitet + deras hutlösa priser..

Japp japp, att gasa på neutralen o trycka in D är inget vidare, har sett många idioter som försökt göra så på strippen,tar ju flera sekunder innan skiten börjar driva frammåt.

som många redan har skrivit så gäller det att ha vänster fot på bromsen och lätt trycka på gaspedalen så den ökar några varv, släppa bromsen o platta gasen.

Fast för folk med 6,6l V8a behövs inte bromsen 😛
Harkel harkel host.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 308
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL