April 1, 2003
Segbarn wrote: Hur drömmer personer som varit blinda sen födseln?
Hur drömmer personer som blivit blinda senare?Om någon känner en blind så kan ni väl ha vänligheten att fråga?
läst nånstans att dom drömmer om färger o så... typ hjärnan skapar bilder, (verkliga eller fantasi vet inte) som en vanlig dröm..fast det är inte typ konkreta saker..kanske bara massa färger o former typ..
läste om det nånstans iaf..
och dom som har blitt blinda drömmer oftast om det dom hann se..o färger o sånt åsså..... :bok:
August 24, 2002
fråga mig om 25 år. Då vet du hur en person som blivit blind drömmer. Om dem inte hittat något botemedel mot RP-tetinitus pigmentosa innan förståss.
Jag är 100% säker att jag kommer drömma likadant som jag gör nu.
På din andra fråga så ska jag fråga en vän till mig, som du kanske förstår. De har ju varit blinda sen födslen, de vet ju inte att de missar något. Sinnet för syn finns där inte bara.
skriver mer senare om någon vill veta, vilket jag hoppas ni gör. För fan ta er om ni blundar för det!
EDIT: POST 666 Är det ett tecken din jävel? 😕
January 6, 2002
hur kan blindfödda drömma om färger, har läst nånstans att de flesta drömmer i s/v till att börja med? Jag menar att deras syncentra aldrig blivit stimulerat och därför vet kanske inte hjärnan var/hur den ska tolka drömmarna. Skulle tro att de drömmer mer som de uppfattar sin omgivning, precis som vi gör. Givetvis utan några visuella intryck då.
rätt intressant frågeställng faktiskt
November 9, 2002
ruski2 wrote: trycker man in ögat lr så så ser man en massa j**la färger.
Faktiskt sant, dock väldigt dimmigt o oskarpa färger. Som övriga sagt, väldigt intressant fråga. Kan hjärnan "skapa/illusionera" färger om den aldrig i livet registrerat dom. BTW, hur kan dom som varit blinda från födseln säga om dom ser färger? dom vet ju inte vad det ser ut som, eller?
Har jag helt fel?
June 28, 2001
oxiswoofer wrote: [quote=Segbarn]Hur drömmer personer som varit blinda sen födseln?
Hur drömmer personer som blivit blinda senare?Om någon känner en blind så kan ni väl ha vänligheten att fråga?
läst nånstans att dom drömmer om färger o så... typ hjärnan skapar bilder, (verkliga eller fantasi vet inte) som en vanlig dröm..fast det är inte typ konkreta saker..kanske bara massa färger o former typ..
läste om det nånstans iaf..
och dom som har blitt blinda drömmer oftast om det dom hann se..o färger o sånt åsså..... :bok:
jag läste det oxå för några veckor sedan, kan det ha varit Illustrerad vetenskap ?
1 Guest(s)