February 12, 2002
Delph1 wrote: Sprit står sig som sagt. Vinet skulle inte jag dricka sen.
//Andreas
Nu tänkte jag mig väl sprit ala baileys och likörer kanske for illa?
Sen varför skulle du inte dricka vinet, vad händer efterjäsning? 🙁
Såg att de hade delar av rödvinet så att solen kom åt det på systemet ( nu skall ju iofs inte det lagras så länge) men iaf, har det verkligen direkt dödlighet? För har haft några flaskor där inne i värmen nu, så de är nog körda?
February 12, 2002
Taget från systembolaget.
De flesta viner klarar ett par år i en garderob. Andra behöver några decennier i en sval källare för att komma till sin rätt. Att lägga ett par flaskor ovanpå kylskåpet är däremot ingen bra idé, om du tänkt spara dem längre än något år.
Så då äre väl bara att försöka hitta en annan plats åt dem. :S
November 27, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Delph1]Sprit står sig som sagt. Vinet skulle inte jag dricka sen.
//Andreas
Nu tänkte jag mig väl sprit ala baileys och likörer kanske for illa?
Sen varför skulle du inte dricka vinet, vad händer efterjäsning? 🙁
Såg att de hade delar av rödvinet så att solen kom åt det på systemet ( nu skall ju iofs inte det lagras så länge) men iaf, har det verkligen direkt dödlighet? För har haft några flaskor där inne i värmen nu, så de är nog körda?
Det bildas andra otrevliga substanser från alkoholen och de sockerarter som finns i vinet. Du _kan_ bli ganska ordentligt magsjuk och få besvär, men det ska mycket till. Har de bara stått en kortare period är det nog lugnt, men du kan inte vända processen genom att kyla dom. har dom blivit dåliga är dom dåliga.
//Andreas
February 12, 2002
Jag har väl haft de jag har plockat ut därifrån nu där kanske i 2 månader. 🙁 Tror du de är illa? Började fundera på det hela när jag öppnade en flaska rosevin som smakade som om det var moserande då det dock inte skulle vara det. Så det åkte i slasken, lite onödigt där.. Fast då fick jag ersättning från min leverantör, kanske inte var hans fel i slutändan. 😉
1 Guest(s)