Hur firar ni jul?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur firar ni jul?
rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
sp_UserOfflineSmall Offline
1104191
December 24, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom jag tagit avstånd från min knäppa familj så blir det inte så mycket julfirande.

Kliver upp vid 11. Kollar lite på TV. Käkar frukost. Kanske åker lite "skinnhiss". Kollar Kalle Anka och ser om de visar något nytt.
Tar en öl eller fler och surfar runt lite på internet.
Betydligt roligare än den krystade tillvaro man haft med min mamma och bror.
Juldagen firar jag med en hyfsad fylla med mina vänner.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1104202
December 24, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=macrus][quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd][quote=whak]Ska hem till mormor och morfar med morsan och övriga släkten. Så blir där och äter och öppnar klapparna. Sen blir det hem och hinka öl och grogga.

Har aldrig förstått mej på det där med alkohol på Julafton..
Ok, om det inte finns ungar med i bilden, men det finns ju 50-talet andra helger man kan dricka på.
Själv dricker jag aldrig, och har aldrig druckit en droppe på Julaftonen förutom det som av finns i vissa chokladpraliner då.

Men nu är det hög tid för några muggar kaffe och en rejäl skinkmacka iaf.

Ingen nubbe till sillen? 🙄

Nope, däremot är Juldagen en dag jag kan unna mej något starkt på. Fast det blir det inte i år, eftersom grabben är hemma hela Julhelgen..

Vad är det för fel att dricka alkohol på julafton.

Självklart har du grabben hemma så super man väl inte precis. Men för det är inte alla andra nykterister.
Vad är fel med att dricka gott medans man umgås? Nu är det åandra sidan inga småbarn här iår, men det var det förra året. Det hindrade inte mig ifrån att dricka alkohol. Däremot var åtminstonde en av föräldrarna helt nyktra.

Fattar inte heller denna jakt på oss som nyttjar alkohol.
Det är väl bättre att barnen/ungdomarna får en avslappnad syn på alkohol. Visa dom att man kan dricka för att det är gott och inte för att bli full. Som vuxen behöver man ju inte dricka tills man är full, utan för sällskapets skull. Eller?
Efter jag och exxet särade på oss, så var jag och dottern på en halloweenfest. Jag drack två öl till maten samt ett glas glögg. Min nya tjej körde å var således nykter.
Tror du inte jag fick bannor från kärringen på familjerätten över detta. Enligt henne kunde inte ens två föräldrar dela på en fllaska vin på lördagkvällen utan att det var "dåligt omdöme".
F*ck it säger jag. Låt oss leva som människor, så blir nog livet lättare, roligare och enklare.
God jul på er alla

Jag fick se tillräckligt många berusade vuxna när jag själv växte upp, och lovade mej själv att inga ungar, och speciellt inte min egen, ska behöva se mej berusad på julafton iaf.. På julen är det ungarna som ska kul, jag ser det liksom som deras högtid. Supa kan jag göra vid så många andra tillfällen.
Men det är ju ett val man gör själv, ingen som tvingar en..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1104234
December 24, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Bla bla bla, dra åt helvete rent ut sagt, fjantigt och typiskt svenskt att alltid ha åsikter om hur andra människor lever.

Om ni störs av andra ta upp det med fastighetsägaren, och då menar jag inte klagomål på grannen utan på fastigheten, vi lever i ihåliga lådor ovanpå varandra.

Har själv bott i både nybyggt och 50 tals standard och det är som natt och dag, ingen borde behöva bo i dessa skithus från 50 talet som är majoriteten av alla hus i sverige, de borde rivas,

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1104236
December 24, 2006 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

kalle anka, julmat, julklappar och sen en omgång "på spåret", sverige vann över skåne.

eftersom bara familjen och mormor är med har man kunnat unna sig lite tv-spel, däribland wii och guitar hero.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1104239
December 24, 2006 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Först åker vi och delar ut lite julmat åt morfar och andra som inte orkar ta sig ner till oss längre.
Sen är det är Kalle som man sover sig genom.
Efter det äta julmat tills man spricker.
Sen kolla tv igen tills det blir kaffe och kakor och efter det så delas några enstaka men välmenade paket ut.
Är bara vi jag och föräldrarna som firar nu, men förut va vi upp mot 15 pers.
Grymt lungt o skönt nu! 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1104240
December 24, 2006 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Bla bla bla, dra åt h*****e rent ut sagt, fjantigt och typiskt svenskt att alltid ha åsikter om hur andra människor lever.

Om ni störs av andra ta upp det med fastighetsägaren, och då menar jag inte klagomål på grannen utan på fastigheten, vi lever i ihåliga lådor ovanpå varandra.

Har själv bott i både nybyggt och 50 tals standard och det är som natt och dag, ingen borde behöva bo i dessa skithus från 50 talet som är majoriteten av alla hus i sverige, de borde rivas,

??? Fått dåligt med julklappar eller bara postat i fel tråd?
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1104241
December 24, 2006 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa, jag klev opp ca 11.00, gjorde iordning de sista paketen, strök de kläder jag skulle ha till senare. Lyssnade på en del musik i min nya hemmabio... kl 12.45 var allt klart och jag tog paketen och traskade 600m
över till morsan, ( hennes tur att arrangera julafton ).
Fick besök av mormor å morfar + morbror + mors gubbes 2 barn + barnbarn.... stannade där tills ca 18.30... sedan fick jag skjuts hemövers.... på det hela taget en intressant och trevlig kväll

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1104246
December 24, 2006 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Holetaker][quote=macrus][quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd][quote=whak]Ska hem till mormor och morfar med morsan och övriga släkten. Så blir där och äter och öppnar klapparna. Sen blir det hem och hinka öl och grogga.

Har aldrig förstått mej på det där med alkohol på Julafton..
Ok, om det inte finns ungar med i bilden, men det finns ju 50-talet andra helger man kan dricka på.
Själv dricker jag aldrig, och har aldrig druckit en droppe på Julaftonen förutom det som av finns i vissa chokladpraliner då.

Men nu är det hög tid för några muggar kaffe och en rejäl skinkmacka iaf.

Ingen nubbe till sillen? 🙄

Nope, däremot är Juldagen en dag jag kan unna mej något starkt på. Fast det blir det inte i år, eftersom grabben är hemma hela Julhelgen..

Vad är det för fel att dricka alkohol på julafton.

Självklart har du grabben hemma så super man väl inte precis. Men för det är inte alla andra nykterister.
Vad är fel med att dricka gott medans man umgås? Nu är det åandra sidan inga småbarn här iår, men det var det förra året. Det hindrade inte mig ifrån att dricka alkohol. Däremot var åtminstonde en av föräldrarna helt nyktra.

Fattar inte heller denna jakt på oss som nyttjar alkohol.
Det är väl bättre att barnen/ungdomarna får en avslappnad syn på alkohol. Visa dom att man kan dricka för att det är gott och inte för att bli full. Som vuxen behöver man ju inte dricka tills man är full, utan för sällskapets skull. Eller?
Efter jag och exxet särade på oss, så var jag och dottern på en halloweenfest. Jag drack två öl till maten samt ett glas glögg. Min nya tjej körde å var således nykter.
Tror du inte jag fick bannor från kärringen på familjerätten över detta. Enligt henne kunde inte ens två föräldrar dela på en fllaska vin på lördagkvällen utan att det var "dåligt omdöme".
F*ck it säger jag. Låt oss leva som människor, så blir nog livet lättare, roligare och enklare.
God jul på er alla

Jag fick se tillräckligt många berusade vuxna när jag själv växte upp, och lovade mej själv att inga ungar, och speciellt inte min egen, ska behöva se mej berusad på julafton iaf.. På julen är det ungarna som ska kul, jag ser det liksom som deras högtid. Supa kan jag göra vid så många andra tillfällen.
Men det är ju ett val man gör själv, ingen som tvingar en..

Förstår det! OCH håller med!!
Jag pratade aldrig om att dricka sig full, men jag tror att de flesta människor är kapabla att dricka lagom. Jag skulle aldrig låta min dotter se mig full. Men ett par öl till maten och en nubbe har aldrig dödat någon.

Däremot gillar jag inte när folk står med pekpinnar. Mitt liv är mitt och jag tar ansvar för det

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1104251
December 24, 2006 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Firar inte jul längre.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1104258
December 25, 2006 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Ungefär samma som du Johan-, dock så äter vi båda mat och öppnar julklapparna hos släkten 🙂

Tradition och det förblir det så länge det går :eye:

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1104278
December 25, 2006 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Öppna sista luckan i chokladkalendern, är ju det första man gör. I år jobbade jag fram till klockan 13, hem snabbt, duscha, köra och hämta släkten i form av farmor och farbror.
Glöggar hemma, pratar sedan tittar vi på Kalle, efter det är det mat.
Sedan julklappsöppning och spelande av spel 🙂
Köra hem släkten och stannar sedan hos några vänner, ett par tequila shots, lite päroncognac och lite vodka senare så går man och lägger sig 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1104325
December 25, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt julfirande börjar redan på lillejulafton hemma hos mina föräldrar. Då börjar man med att laga de första julmatsrätterna. Ungefär samtidigt ränner mamma runt hela huset som en yr höna för att få allt fint och städat lagom till julafton.

Under tiden ordnar jag hemmalagad sill och ört- och vitlöksmarinerad strömming, köttbullar, en potatispaté som syrran (veggo) gillar, det kokas risgrynsgröt, skinkan griljeras. På julafton fortsätter det med jansson, prinskorv, revbensspjäll och så naturligtvis grönkål. Det enda som är lika viktigt som grönkålen är skinkan...

Sen på kvällen, sisådär klockan fem-sex, kommer alla de som mina föräldrar bjudit in. I år var vi många - jag, mamma, pappa, mina fyra syskon, farmor, faster och farbror samt deras tre barn (mina kusiner), äldsta kusinens pojkvän från Norge, min systers pojkvän och deras fyramånaders son. Allt som allt 16 personer! Runt tiotiden dyker tomten upp och därefter plockar mamma fram gröt och godis. Alla är för mätta att egentligen äta av det, men tar gröt ändå. Sen slocknar man i soffan ungefär samtidigt som alla åker hem...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 318
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL