March 10, 2003
Nu är detta en väldigt tragisk händelse, men funderar fortfarande hur folk är funtade. Det är inte direkt första gången jag sett något sådant här. Dock inte med lika allvarlig utgång, oftast är det bara bilen som blir skadad i de flesta fallen.
Personligen skulle jag tänka till mer än en gång om vägen ser ut som på bilden. Skulle då börja fundera på vilken annan väg jag skulle kunna åka istället för att dränka bilen. Inte direkt en amfibe-bil man har eller en landrover med snorkel.
Som bilist så skall man ju veta sina och fordonets begränsningar i trafiken. Något som uppenbarligen inte alla tänker på.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 22, 2002
Ctrl;1272806 wrote: [Image Can Not Be Found] http://www.dn.se/nyheter/sveri.....ad-viadukt
Nu är detta en väldigt tragisk händelse, men funderar fortfarande hur folk är funtade. Det är inte direkt första gången jag sett något sådant här. Dock inte med lika allvarlig utgång, oftast är det bara bilen som blir skadad i de flesta fallen.
Personligen skulle jag tänka till mer än en gång om vägen ser ut som på bilden. Skulle då börja fundera på vilken annan väg jag skulle kunna åka istället för att dränka bilen. Inte direkt en amfibe-bil man har eller en landrover med snorkel.
Som bilist så skall man ju veta sina och fordonets begränsningar i trafiken. Något som uppenbarligen inte alla tänker på.
Jag förstår det inte heller. Samt om man ens försöker så åker man ju sakta för att ha koll på djupet. Jag skulle inte åka ner i mer än 2-3 dm vatten och då skulle jag veta att det enbart var så högt en kort bit och ta sats.
I detta fall så bör man ju lista ut att det är bra djupt genom att kolla på avståndet mellan vattenytan och bro som det verkar vara frihöjd på. 4,5m - typ 2-2,5m resulterar ju i att det är minst 2 m djupt vatten.
Är komiskt att de hur människor tänker. Läste på AB igår att i Göteborg så stod det en vägvakt och hade spärrat av rätt sida om vägen just för vatten under en viadukt. Vad gör då mannen, jo han åker på fel sida om refugen och det enda man ser är taket på bilen. Tillråga på allt så var han inte ens simkunnig.
June 11, 2001
Det enklaste är nog att det inte ser så djup ut som det är, speciellt om det är mörkt ute och då tappar man huvudet.
Man ser höjden för bron ovanför vattnet, men inte under vattnet och då tar man med sig det värdet under vattnet också, är bron 4 meter och vattnet är 2 meter så ser man 2 meter. Ja då är hela bron 2 meter hög. Plötsligt är vattenståndet halva höjden.
Helt enkelt det man inte ser finns inte. Anledning till detta är förmodligen vanan vi har att leva på plan mark där vi använder vatten som en 0-punkt eller den absoluta 0 meter då alla andra avstånd är relativa men just haven är absoluta.
Skulle vi leva i mera regnskogsmiljö med mindre cement och asfalt så skulle det kanske vara lättare att tänka en gång till att vi i bland hamnar under den absoluta 0 meter.
September 5, 2001
Detta är en klassisk "titta framför bilen" körning. Istället för att titta så långt bort som möjligt. Tippar på att det inte är svårare än så. Speciellt om man kör fortare och är lite trött, man hinner inte uppfatta det som är framför bilen innan det är försent.
Jag hade nog tänkt:
Vad betyder skyltarna? Var är vägen? Mittenräcket? Markeringarna? Varför står alla andra stilla? - på en sisådär någon sekund.
Ett annat bra verktyg är ju att sakta ner om man är osäker.
November 22, 2001
Sebbe;1272834 wrote: Det enklaste är nog att det inte ser så djup ut som det är, speciellt om det är mörkt ute och då tappar man huvudet.
Till saken hör ju att vägen var avspärrad. Så man kör förbi avspärrningar, ser massa vatten och fortsätter?
Ibland undrar man om inte Darwin's lag borde få ha sin gång...
May 13, 2005
Json_81;1272995 wrote: Till saken hör ju att vägen var avspärrad. Så man kör förbi avspärrningar, ser massa vatten och fortsätter?
Ibland undrar man om inte Darwin's lag borde få ha sin gång...
Vi har väl alla varit med om dom "som skall fram till varje pris" ?
De däringa som skiter i alla regler och aldrig visar sunt förnuft och inte bryr sig om sina medtraffikanter.
Säger inte att denna föraren var en sådan, men det låter som en sån.
June 11, 2001
Json_81;1272995 wrote: Till saken hör ju att vägen var avspärrad. Så man kör förbi avspärrningar, ser massa vatten och fortsätter?
Ibland undrar man om inte Darwin's lag borde få ha sin gång...
Just därför ... Man kopplar inte avspärrningen till faran utan bara till regelverket. Vilket i princip skulle innebära detsamma som fortkörning. Att köra 10 km / tim för fort är förbjudet men är egentligen inget farligt, bara att du får böter. Att köra 30 km/tim för fort är egetligen inte heller farligt om du kör 60 på en 30 väg under förutsättning att vägen har ganska bra egenskaper. Däremot blir du av med körkortet om du blir upptäckt.
Att köra 30 km för fort på en 70-väg är däremot något helt annat ur farlighetssynpunkt och du blir självkart fortfarande av med körkortet.
2 Guest(s)